Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:25

Jemig, wat een heftige update. Ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:43

jeetje wat een ellende zeg, sterkte, ik snap dat je er nu zo instaat, je hebt zo je best gedaan.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:12

Lieve dochter, ik lees nu je topic voor het eerst en heb niet alle reacties gelezen, enkel jouw verhaal. Ik wilde je graag een advies geven. (Of vraag stellen)
Is het juridisch al geregeld ? Laat je vader alsjeblieft onbekwaam verklaren bij de rechter en laat deze een bewindvoerder aanwijzen. Dat kan een familie lid zijn of een onafhankelijk iemand.
Daar hoeft je vader geen toestemming voor te geven, dat kan op ziekte beeld.
Op die manier kunnen beslissingen voor hem worden genomen. Zowel financieel as "zorg inhoudelijk".
Dan kan hij gedwongen worden in een kliniek of instelling te gaan wonen.
Ook kan je financieel alles uitsluiten. (rekeningen en andere verassingen) En wat dnek je van een begravenis verzekering e.d. Je wilt zelf straks niet voor verassingen komen staan.
Wat betreft bank zaken, regel zaken goed, eventueel een en/of rekening met je vader zodat je inzicht houdt op zijn zaken en er tenalle tijden bij kan, ook als je vader niet meer aanspreekbaar is. Als je dat dan nog moet regelen ben je te laat.
Alles wat er toe doet, later als je vader het niet meer kan zeggen, nu vast laten leggen.
Sterkte, en je doet het geweldig !!

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:45

Je doet het super!
Ik sluit me aan bij het advies van WendyLotte. Tot je de onbekwaamverklaring rond hebt, zou je een extra bankrekening kunnen openen voor je vader. Kan vaak online regelen bij dezelfde bank...

Daar een apart pasje van zodat je toch online kunt zien wat hij doet en hij heeft het gevoel nog iets zelf te betalen.
Voor mijn vader heb ik dit geregeld. Ik zet er nooit meer dan bedrag X op en meer "schade" kan hij dus financieel niet aanrichten.

Het verhaal bij ons komt redelijk overeen. Hoewel ik het geluk heb, dat hij vanuit een revalidatiekliniek in een verzorgingshuis is terecht gekomen. Maar ook dan blijf je als mantelzorger heel veel zorgen en gedoe houden. Alleen de fysieke verzorging en het feit dat hij ergens woont en zijn was wordt gedaan (ik heb dat gewoon uitbesteed via het huis) en hij eten krijgt, geeft wel rust.
Heel veel sterkte met alles.

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:48

Wat een nare update zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je het allemaal even niet meer weet. Je bent een super dochter, helaas heeft jouw vader een keuze gemaakt die de jouwe niet is.
Sterkte.

Doe wel en zie niet om

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:53

WendyLotte schreef:
Lieve dochter, ik lees nu je topic voor het eerst en heb niet alle reacties gelezen, enkel jouw verhaal. Ik wilde je graag een advies geven. (Of vraag stellen)
Is het juridisch al geregeld ? Laat je vader alsjeblieft onbekwaam verklaren bij de rechter en laat deze een bewindvoerder aanwijzen. Dat kan een familie lid zijn of een onafhankelijk iemand.
Daar hoeft je vader geen toestemming voor te geven, dat kan op ziekte beeld.
Op die manier kunnen beslissingen voor hem worden genomen. Zowel financieel as "zorg inhoudelijk".
Dan kan hij gedwongen worden in een kliniek of instelling te gaan wonen.
Ook kan je financieel alles uitsluiten. (rekeningen en andere verassingen) En wat dnek je van een begravenis verzekering e.d. Je wilt zelf straks niet voor verassingen komen staan.
Wat betreft bank zaken, regel zaken goed, eventueel een en/of rekening met je vader zodat je inzicht houdt op zijn zaken en er tenalle tijden bij kan, ook als je vader niet meer aanspreekbaar is. Als je dat dan nog moet regelen ben je te laat.
Alles wat er toe doet, later als je vader het niet meer kan zeggen, nu vast laten leggen.
Sterkte, en je doet het geweldig !!


Zo makkelijk is het niet. Alleen het ziektebeeld maakt absoluut nog niet dat je mensen zomaar wilsonbekwaam kunt stellen en kunt dwingen op een gesloten afdeling te wonen. Gelukkig maar, want sommige mensen kunnen nog een hele tijd prima voor zichzelf zorgen nadat ze een stempeltje dementie of korsakov oid hebben gehad. Helaas maakt dat deze situaties wel moeilijk.
Zolang de vader van TS geen gevaar voor zichzelf en de samenleving is, is de kans heel klein dat je iemand met een RM kunt laten opnemen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:40

secricible schreef:
WendyLotte schreef:
Lieve dochter, ik lees nu je topic voor het eerst en heb niet alle reacties gelezen, enkel jouw verhaal. Ik wilde je graag een advies geven. (Of vraag stellen)
Is het juridisch al geregeld ? Laat je vader alsjeblieft onbekwaam verklaren bij de rechter en laat deze een bewindvoerder aanwijzen. Dat kan een familie lid zijn of een onafhankelijk iemand.
Daar hoeft je vader geen toestemming voor te geven, dat kan op ziekte beeld.
Op die manier kunnen beslissingen voor hem worden genomen. Zowel financieel as "zorg inhoudelijk".
Dan kan hij gedwongen worden in een kliniek of instelling te gaan wonen.
Ook kan je financieel alles uitsluiten. (rekeningen en andere verassingen) En wat dnek je van een begravenis verzekering e.d. Je wilt zelf straks niet voor verassingen komen staan.
Wat betreft bank zaken, regel zaken goed, eventueel een en/of rekening met je vader zodat je inzicht houdt op zijn zaken en er tenalle tijden bij kan, ook als je vader niet meer aanspreekbaar is. Als je dat dan nog moet regelen ben je te laat.
Alles wat er toe doet, later als je vader het niet meer kan zeggen, nu vast laten leggen.
Sterkte, en je doet het geweldig !!


Zo makkelijk is het niet. Alleen het ziektebeeld maakt absoluut nog niet dat je mensen zomaar wilsonbekwaam kunt stellen en kunt dwingen op een gesloten afdeling te wonen. Gelukkig maar, want sommige mensen kunnen nog een hele tijd prima voor zichzelf zorgen nadat ze een stempeltje dementie of korsakov oid hebben gehad. Helaas maakt dat deze situaties wel moeilijk.
Zolang de vader van TS geen gevaar voor zichzelf en de samenleving is, is de kans heel klein dat je iemand met een RM kunt laten opnemen.

In aanvulling daarop: een bewindvoerder is alleen voor de financiële beslissingen. Een mentor gaat over het zorginhoudelijke deel.
Sowieso zou ik het aanraden om dit te regelen....

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 11:57

We hebben inderdaad geen RM. Dat was een beetje bewust, omdat hij leek mee te werken en niet door leek te hebben dat hij kon vertrekken als hij dat wilde. Nu was het te laat. Sowieso zou een RM nog een uitdaging kunnen worden omdat mijn vader nou ook weer niet zo slecht is.
Dat is het grootste probleem, mijn vader is te slecht voor zelfstandig wonen, maar te goed om zich hierbij neer te leggen. Daarom was er ook gene RM, omdat hij dat niet zou accepteren en we bang waren dat hij ons zou afstoten en dan helemaal alleen zou overblijven.

Maar mocht het nu mis gaan, dan komt er wel een RM, en dan krijgt iemand anders de verantwoordelijkheid. Ik wil hem namelijk niet, omdat het voor een kind gewoon te zwaar is om een man als mijn vader te moeten begeleiden.

Ik heb hem en mevrouw M een brief geschreven, maar ik heb geen adres en papa leest zijn mail nooit, dus ik kan ze nog nergens kwijt. Hij belde me gisteravond nog wel, maar hij antwoord niet op mijn appjes. En ik heb even totaal geen zin om hem zo te spreken

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:59

Lijkt mij ook behoorlijk zwaar. Veel sterkte met je vader.

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 13:13

Weer een update, omdat ik geen idee heb wat we nog kunnen.

Mijn vader zit nu een maand bij M in huis, en twee weken nadat hij daar heen was gegaan zijn mijn zus en ik langs geweest voor een gesprek. De twee vertelden ons doodleuk dat ze een relatie hadden. naja, moeten ze ook zelf weten.
M koos gelukkig wel mijn kant in het gesprek, en snapte heel goed dat we boos waren omdat mijn vader zomaar uit de instelling weg was gegaan. Het viel haar ook wel tegen om voor hem te zorgen, maar ze zou haar best doen. Wij gaven aan even geen contact te willen omdat we vooral rust willen. Mijn vader belt mijn zus zowat elke dag, maar ik hoor bijna nooit van hem. Nou neem ik ook niet op als hij wel probeert te bellen...

Gister zag ik dat hij een filmpje deelde van een auto op faebook. In de comments stond dat hij deze auto gekocht had. Wat erg vreemd is, omdat hij zijn rijbewijs nog altijd kwijt is, en hij heeft al een auto staan die dus al jaren niet is gebruikt.
Ik heb geinformeerd bij M en mijn vader heeft de auto inderdaad gereserveerd. M geeft aan dat mijn vader maar doet waar hij zin in heeft, en dat zij hem niet tegen kan houden. Dat had ik wel verwacht, het is niet voor de grap dat alles met mijn vader zo uit de hand is gelopen.

Maar nu gaat mijn vader dus een vrij dure auto kopen waar hij geen bal aan heeft. omdat hij bij M zit, en ik niet zijn secretaresse wilde zijn heb ik hem een pinpas gegeven, dus hij kan dit ook gewoon doen.
Ik denk dat ik de instelling waar hij eerder zat maar eens ga contacten, om te vragen wat we nou kunnen. Het is niet erg genoeg voor een rechterlijke machtiging, maar op deze manier heeft hij straks geen geld meer, en wie gaat er dan voor hem zorgen? Ik vrees dat M er binnenkort ook wel klaar mee is, en dan heeft hij dus geen verblijfsplaats meer...

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:47

Jeetje TS wat een verhaal.

Zonder RM kan je helaas niets anders dan lijdzaam toezien hoe hij zichzelf en andere mensen de afgrond in helpt.

Gezien jouw kijk op het verhaal en de reacties van M ben ik bang dat je vrees, dat hij straks dakloos en zonder geld op straat terecht komt, nog al terecht is. Hoop voor je dat het niet waar is maar afwenden zonden RM kan je niet.
Zij is de enige op dit moment die hem kan weer houden van zulke foute beslissingen en als zij daar niet toe in staat is omdat ze het niet wil of niet kan of omdat hij niet luistert houdt het op.

Wil je heel veel sterkte wensen!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:10

Oh TS wat een vreselijke wending in dit verhaal :(

Is het om veiligheidsoverwegingen ook niet te doen om iets te regelen waardoor hij die auto niet kan kopen/rijden? Je moet er toch niet aan denken dat hij in die auto gaat stappen :oo

Hoe is het met de hond afgelopen?

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:10

Jeetje wat heftig TS.. wat een verhaal..
Ik wens je heel veel sterkte!

(Is de hond goed terecht gekomen? :) )

Quite Real 'n Red Quasar de Charry (v. Quaterback) x Langata Express xx (ZZZ)
Mats Gunner KS x Koss (M1)
Legendale Lord Leatherdale x Tuschinski
Instagram: michellebruildressage

jammes
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:34

Als hij auto gaat rijden kun je een ibs proberen.

Hij is een gevaar voor zichzelf en omgeving in een auto.

Het gevaar is dan acuut en wachten op een rm duurt te lang.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:09

MarliesV schreef:
Zonder RM kan je helaas niets anders dan lijdzaam toezien hoe hij zichzelf en andere mensen de afgrond in helpt.

Dat is niet helemaal waar... als de vader van TS niet over zijn geld kan beschikken, dan wordt het al een stuk moeilijker gemaakt voor hem.
Dus bewindvoering zou wellicht al een stapje in de goede richting zijn in dit verhaal. Curatele is wellicht nog beter, maar dat wordt niet meer zo makkelijk afgegeven tegenwoordig.

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 00:41

Ik heb een mail gestuurd naar de persoon die hem begeleidde in de instelling. Ik kon haar altijd om hulp/advies vragen, dus ik en benieuwd of zij ook nog ideeën heeft.
Heb mijn vader vanavond ook aan de telefoon gehad. Hij wist nog niet zeker of hij de auto ging kopen, maar "hij wil het zo graag." Ja pap, ik wil ook zo vaak wat...
Maar goed. Hij heeft zijn rijbewijs nog niet. Daar komt als het goed is begin 2017 uitsluitsel over van een psycholoog icm een eigen verklaring. En als die mensen hun werk goed doen, dan kan mijn vader zijn rijbewijs nooit terugkrijgen, dus dan gaat het hele auto feestje sowieso niet door en moet hij ook zijn andere auto (die hij al jaren heeft) weg doen.

De hond is dan het enige positieve aan dit hele verhaal. Ze heeft bij ontzettend lieve mensen gezeten die onwijs goed voor haar gezorgd hebben. Toen mijn vader 1,5 week bij M was hebben ze haar opgehaald, dus ze zijn in elk geval weer samen. Daar ben ik echt oprecht blij mee, dat ze weer bij elkaar zijn. Even was ik bang dat het allemaal zo lang zou duren dat de hond al overleden zou zijn als mijn vader haar evt terug zou krijgen. Als hij haar al terug had kunnen krijgen dan.
Dus dat is wel fijn :)

Nadeel, als het nu weer misgaat moet er WEER een plek voor de hond gezocht worden, en al dat gesleep vind ik niet goed voor haar. Dus ik hoop heel erg dat dat niet nodig gaat zijn.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:01

Hopelijk kan die tussen persoon wat voor je betekenen ivm de auto...en dat het maar goed blijft
gaan met je vader en zijn vriendin, scheelt voor jou ook wat zorg!
Sterkte gewenst wederom met deze situatie!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:30

Geen een dochter zou dit moeten meemaken |( wat een verdrietige situatie!
Ik vind jou een topper! :j

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 19:41

Een jaar na dato, the story continues. Even in het kort:
Mijn vader had een alcoholverslaving, dat ging helemaal mis en toen is hij opgenomen geweest in het ziekenhuis en naar een observatiecentrum gegaan waar ze dementie door Korsakov en een vasculaire oorzaak hebben vastgesteld. Het advies: zelfstandig wonen gaat niet meer lukken.
Op een dag kreeg mijn vader het op zijn heupen en is vertrokken uit de observatiekliniek, terwijl er nog gezocht werd naar woonruimte. Mevrouw M, een vriendin uit zijn puberjaren heeft mijn vader in huis genomen, en daar heeft hij aflopen jaar gewoond. Helaas konden wij dit niet voorkomen, omdat mijn vader nooit wilsonbekwaam is verklaard.

Dat ging met ups en downs, mijn vader had niet voor de grap als woonadvies gekregen dat dit in een instelling moest. Dus hij ging continue over de grenzen van M heen, haar huis kwam steeds meer vol te staan met zijn spullen, hij bemoeide zich overal mee, en zij kon nog niet rustig een boekje lezen of er was weer wat. Maar goed, wij als kinderen hebben meerdere malen aangegeven dat ze aan de bel moest trekken als het niet ging, maar dat gebeurde nooit. Wel hoorden we dat het zwaar was, maar ze wilde hem perse in huis houden. Prima, maar dan kan ik je ook niet helpen.

Twee weken terug was mijn vader jarig, en zijn we met z'n allen uit eten geweest. M gaf aan "op haar tandvlees te lopen" en wederop boden wij aan om evt iets te doen. Er liep al een paar weken een lijntje met een psycholoog van de GGZ en zij waren bezig om een indicatie te regelen en evt woonruimte. Mijn vader gaat al enkele maanden 3x per week naar de dagbesteding zodat M wat rust heeft.

Maar goed, 3 dagen na het etentje wordt mijn zus gebeld door de GGZ dat M het niet meer trekt en met haar spullen in de handen staat om een paar weken naar een vriendin te gaan. Een jongen uit het buitenland (kennis van M) woonde daar inmiddels ook enkele weken, en die zou op papa passen. Mijn zus en ik vonden dat niet zo'n goed idee, omdat we die jongen niet kennen, en mijn vader gewoon goede begeleiding nodig heeft, niet van een jongen die geen Nederlands kan...

M vertrok en de dag erna was er een plekje voor mijn vader in een Korsakov kliniek waar hij kon blijven tot er permanente woonruimte gevonden kon worden.
Mijn zus en ik zijn het gezeur inmiddels meer dan zat, en hebben bewindvoering en een rechterlijke machtiging aangevraagd. Dat loopt allebei, en volgende week is er een gesprek met een psycholoog voor de RM en hopen we de stukken die we aan moeten leveren voor de bewindvoering in te kunnen leveren.

M heeft alle spullen van mijn vader nog. De dag dat we hem naar het Korsakov-huis brachten bleek zijn portemonnee leeg (creditcard en pinpas waren er niet) en zijn paspoort konden we ook nergens vinden. Die had (en heeft) M nog.
Dus mijn zus en ik wilden komend weekend naar M toe, om de spullen die nodig zijn om de financien voor mijn vader te regelen op te halen. Hebben een aantal facturen van het huis etc die betaald moeten worden. Ook willen we mijn vader overschrijven op het adres van het Korsakov-huis, zodat hij weer volledig AOW krijgt.

Dit hebben we aangekondigd aan M, en die ziet dat niet zitten. M voelt zich buitengesloten en wil de administratie heel graag blijven doen (terwijl ze 2 weken terug het overzicht compleet kwijt was zei ze, en ineens heeft ze alles weer op orde blijkbaar). Het bewind vindt ze maar niets, en dat overschrijven van gemeente wil ze ook niet. Terwijl zij zelf dan ook meer AOW krijgt... Maar goed, mijn vader krijgt ook pensioen en ik kan het niet laten om te denken dat M een reden heeft om de administratie te blijven doen die ze niet met ons wil delen...

Ben erg benieuwd hoe komend weekend gaat lopen als we naar M toe gaan en hoe het gesprek over de RM volgende week gaat verlopen. Het is vooral hopen dat er snel een andere plek voor mijn vader gevonden kan worden. Dit is voor mij 1,5 uur enkele reis (met de auto, maar die heb ik niet) en voor mijn zus vanuit huis bijna 4 uur. Dus we kunnen nu simpelweg niet mogelijk om bij mijn vader op bezoek te gaan.

Moest het weer even kwijt. Erg jammer dat het topic na een jaar toch weer een update moet krijgen. Daarom nu ook de RM en het bewind. Het is gewoon klaar, en het is denk ik zaak dat mijn vader geen roet meer in het eten kan gooien. Hij kan daar zelf gewoon niet meer over beslissen. Ik hoop dan ook echt dat de RM en het bewind worden toegekend.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:58

Pff.. Wel zwaar zo hoor!
Ik hoop ook echt voor je dat de RM en bewind worden toegekend en het allemaal weer wat makkelijker gaat!
En bijzonder dat M. toch nog die administratie wil doen.. Mijn eerste reactie zou zijn pinpas blokkeren. Maar ik weet niet of dat gaat natuurlijk..

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:18

Beste TS, dat is moeilijk zeg. Ik denk dat M. het ook moeilijk heeft: ze heeft die tijd toch voor hem gezorgd, en ik kan me voorstellen dat ze, ondanks dat de nood erg hoog is, bang is dat ze niet echt erkenning krijgt voor wat ze heeft gedaan.

Juist als ze overbelast is, komt dat emotioneel wellicht harder aan. Dat ze ook al iemand anders in huis heeft gehaald geeft me de indruk dat het ook erg belangrijk voor haar is om dat te doen.

Ik denk dus dat je de lijntjes het meeste open kunt houden door te zoeken naar manieren die haar in waarde kunnen laten en die het op een haalbare manier mogelijk maken om zinvol te zijn in dit proces.
Hoewel ik je zorgen snap, en ook denk dat het goed is dat je goed oplet op mogelijke zaken rondom administratie en geld, kan het ook zo zijn dat er geen kwade motieven achter zitten.
Je kunt ook contact opnemen met de kliniek - is er bijvoorbeeld een activiteit die ze goed samen zouden kunnen doen, zoals erop uitgaan? Dan kun je dat misschien voorstellen, en daarin benadrukken hoe belangrijk het voor je vader kan zijn dat hij een vertrouwd gezicht ziet.

Maar daarin kun je dus ook best benadrukken dat de administratie daar geen onderdeel van is, dat jullie die oppakken.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:59

Pfff, heftig hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat wantrouwend zou zijn over de motieven van die M. Heb helaas in de zorg al te vaak gezien dat misbruik gemaakt wordt van kwetsbare mensen.

In mijn ogen vergeet je helaas wel een belangrijke stap: vraag ook mentorschap voor hem aan. Op die manier regel je dat de mentor zeggenschap krijgt over de zorg voor je vader. Hij is inderdaad niet meer wilsbekwaam zo te lezen en met de bewindvoering regel je alleen het financiële deel.
Heel veel succes!

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 13:02

Shadow0 schreef:
Beste TS, dat is moeilijk zeg. Ik denk dat M. het ook moeilijk heeft: ze heeft die tijd toch voor hem gezorgd, en ik kan me voorstellen dat ze, ondanks dat de nood erg hoog is, bang is dat ze niet echt erkenning krijgt voor wat ze heeft gedaan.

Klopt inderdaad. M heeft ook erg veel voor mijn vader gedaan. Ik vind het alleen jammer dat ik destijds al gezegd heb dat mijn vader in huis nemen tegen het advies van de kliniek is, dat het erg pittig is en niet voor een particulier, dat mijn vader niet meer de man is die hij was op de middelbare school en dat mijn vader buiten zijn aandoening om altijd een manipulatieve en soms ronduit gemene man is geweest.
"jij bent het kind dat mij al mijn spaargeld hebt gekost"
"je bent een trut" toen ik de telefoon niet opnam toen hij om 23.00 uur belde.
" de scheiding is de schuld van je moeder" terwijl hij al voor mijn geboorte vreemd ging, en dat echt ontzettend vaak is gebeurd.
"het is jullie schuld dat ik mijn rijbewijs kwijt ben" enkel jaren terug met Pasen toen hij tijdens het eten teveel gedronken had en werd aangehouden (ook niet de eerste keer overigens)
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat heb ik M ook gemeld, maar ze wilde het toch proberen. Op zich prima, alleen zaten we nu dus weer met het gezeur. Vandaar ook de stappen die we nu nemen, met een RM en bewind kunnen we dit soort acties in de toekomst blokkeren. Het is niet zo dat ik mijn vader het geluk niet gun, maar het is voor zowel M als mijn vader niet erg goed geweest het afgelopen jaar. Hij heeft weer ontzettend ongezond gegeten en geleefd, en ik denk dat er ook weer alcohol genuttigd is. Tijdens het laatste etentje vroeg hij of hij een Irish Coffee mocht bestellen, en M zei "dat moet je aan je kinderen vragen." Hoezo?! De afspraak is 0,0 alcohol, ook als ik er niet ben om het hem te verbieden.

M dacht eerst ook dat ze mijn vader nu niet op mocht zoeken en niet bij de gesprekken mocht zijn. Dat is natuurlijk allemaal niet zo, en we hebben haar er zelfs graag bij, omdat zij mijn vader fulltime heeft meegemaakt het afgelopen jaar. Ook kan ik helaas niet naar de kerstviering van de kliniek, maar M wel, dus ik ben erg blij voor mij vader dat zij gaat. Heeft hij toch familie op bezoek. Eerste Kerstdag is een etentje gepland, met M, mijn vader, mijn zus en mijzelf. Dus voor mij hoort ze er ook echt wel bij.

Wendy schreef:
Pfff, heftig hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat wantrouwend zou zijn over de motieven
van die M. Heb helaas in de zorg al te vaak gezien dat misbruik gemaakt wordt van kwetsbare mensen.

In mijn ogen vergeet je helaas wel een belangrijke stap: vraag ook mentorschap voor hem aan. Op die manier regel je dat de mentor zeggenschap krijgt over de zorg voor je vader. Hij is inderdaad niet meer wilsbekwaam zo te lezen en met de bewindvoering regel je alleen het financiële deel.
Heel veel succes!

We zijn ook bezig met een RM om inderdaad niet alleen het financiele deel af te dekken, maar de rest ook. Zodat hij niet weer zomaar kan besluiten om een kliniek te verlaten en in 7 sloten tegelijk te lopen. Het is namelijk best lastig als je net begonnen bent bij een nieuwe baan (ik zelf) en direct om de haverklap het pand moet verlaten omdat je gebeld wordt omdat dingen dus in de soep lopen. Dat kan ik er echt niet bij hebben op het moment. Mijn zus ook niet, die zit uren verderop en moet in April bevallen van haar eerste kindje. Dus die moet gewoon lekker genieten en niet hiermee bezig blijven.
Op zich hoef ik niet perse te weten welke euro waarheen gaat, dat is ook niet ons doel van het bewind, maar mijn vader heeft nu bv behoorlijk wat spaargeld. Van dat geld willen we bv zorg of activiteiten voor hem gaan betalen, maar dat kan niet als hij het verbrast. In de tijd was hij namelijk van plan om een auto te kopen voor 20.000 euro, en dan gaat het hard met het spaargeld.
Omdat het gewoon veel makkelijker is als wij als kinderen het complete overzicht hebben, willen wij liever zelf het bewind doen dan het uit te besteden aan een derde partij of aan M.

Wat ook deels meespeelt is dat mijn vader zijn moeder (mijn oma) behoorlijk op leeftijd is en in een mooi maar duur huis woont. Mijn vader zou daar dolgraag gaan wonen (wat niet kan ivm begeleiding en de kosten, dat huis kan niemand betalen). Maar als hij zoals nu niet wilsonbekwaam is, kan hij dus al zijn spaargeld verbrassen aan dat huis overnemen, om dan op vrij korte termijn failliet te zijn en geen kant meer op te kunnen. Mijn zussen en ik erven de helft van het huis, mijn vader de andere helft, maar dat gaat nooit werken. Wij kunnen hem niet uitkopen, en hij ons niet. Ik voorzie nu al enorm gezeur hiermee. Ook de verdeling van spullen wordt een drama, want papa kan niets weggooien.
Gelukkig is dit allemaal nog niet zo ver, en kunnen we nog fijn van oma genieten, maar het speelt wel in je achterhoofd.

Mijn vader kan niets loslaten. Zelfs toen ik mijn autootje verkocht omdat die stuk was, wilde hij hem overnemen. Hij heeft nog een auto staan die hartstikke duur is in verzekering en wegenbelasting, maar waar hij niet mee mag rijden. Auto wordt al jaren amper gebruikt en er is van alles stuk. Zo zonde van het geld. De caravan staat al 8 jaar in de stalling groen te worden. Ding is rijp voor de sloop, maar mag niet weg. Maar de stalling moeten we wel betalen natuurlijk. Als ik kijk hoeveel geld er in een putje is verdwenen door dit soort dingen... Mijn vader kan dit gewoon niet overzien en geen afscheid nemen van spullen. Maar daar wordt de situatie natuurlijk niet beter van. Mijn vader is pas 67, dus we gaan ervan uit dat we nog jaren zorg moeten kopen. Met AOW en pensioen redt je dat wel, maar dan blijft er dus helemaal niets over om een keer wat leuks van te doen. En dat is juist zo belangrijk, omdat hij al zoveel ingeleverd heeft. Dan zou ik graag activiteiten etc voor hem regelen, maar ik kan (en ga) dat ook niet zelf betalen.

Het is gewoon ontzettend vervelend dat mijn vader denkt dat hij nog een hoop kan, maar dat dat gewoon niet werkt. En daar lopen we continue tegenaan. Ik kan tig voorbeelden bedenken. Maar het gaat echt al mis met de kleine dingen, waardoor hij gewoon gevaar loopt in het dagelijks leven. Een ovenwant op een gaspit leggen die nog aan is. En dat dan heel grappig vinden.
Mijn vader is op het moment ook zeer gefrustreerd (al een tijdje). Zo heeft hij M ook fysiek aangevallen (verwurgd en bijna van de trap geduwd) toen zij zijn mobiele telefoon pakte omdat ze vond dat hij moest stoppen met mensen tig keer achter elkaar te bellen (hij heeft op 2 dag een keer 26 keer gebeld, het gemiddelde die maand was 8 telefoontjes en 3 voicemails per dag, en dan nog de score van mijn zus). De jongen die daar in huis zit is tussenbeide gekomen, en het is gelukkig goed afgelopen. Maar ik snap wel waar dat vandaan komt. Hij was vroeger nooit gewelddadig, maar ik snap heel goed dat hij zich ontzetten machteloos voelt omdat iedereen maar over hem beslist en hij er niets tegen kan doen. Maar omdat dit soort gedrag levensgevaarlijk is, vind ik het heel belangrijk dat hij in een goede stabiele omgeving is. En dat ziet hij zelf ook wel in, ergens.
Het jammere was dat M dit allemaal pas veel later vertelde. Dat vind ik erg vervelend, want ik wil graag weten wat er speelt, en als we dit eerder hadden geweten hadden we eerder actie kunnen ondernemen en had M haar huis niet uit hoeven vluchten. Maar goed, het is gebeurd.

We gaan zien wat er komend weekend gaat gebeuren. Hoop dat we met z'n allen met de neus dezelfde kant op blijven staan, dat is voor iedereen beter, en vooral voor mijn vader.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:36

Jeetje wat een verhaal, net helemaal gelezen.
Heel veel sterkte TS het weekend, ik hoop dat het lukt.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:48

papaprobleem schreef:
Wendy schreef:
Pfff, heftig hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat wantrouwend zou zijn over de motieven
van die M. Heb helaas in de zorg al te vaak gezien dat misbruik gemaakt wordt van kwetsbare mensen.

In mijn ogen vergeet je helaas wel een belangrijke stap: vraag ook mentorschap voor hem aan. Op die manier regel je dat de mentor zeggenschap krijgt over de zorg voor je vader. Hij is inderdaad niet meer wilsbekwaam zo te lezen en met de bewindvoering regel je alleen het financiële deel.
Heel veel succes!

We zijn ook bezig met een RM om inderdaad niet alleen het financiele deel af te dekken, maar de rest ook. Zodat hij niet weer zomaar kan besluiten om een kliniek te verlaten en in 7 sloten tegelijk te lopen. Het is namelijk best lastig als je net begonnen bent bij een nieuwe baan (ik zelf) en direct om de haverklap het pand moet verlaten omdat je gebeld wordt omdat dingen dus in de soep lopen.

De RM gaat dat niet oplossen. De RM regelt alleen dat hij gedwongen mag worden opgenomen, maar dat betekent nog niet dat de deur ook echt op slot gaat :n Tenzij hij een onmiddellijk gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving, mogen ze hem niet tegenhouden. Ook al is er een RM, je zult dan nog steeds gebeld worden.
Hetzelfde wat betreft zijn geld: ook al zijn jullie bewindvoerder, dan nog kan hij gewoon zijn geld uitgeven als hij wil. Jullie kunnen dan ook niets terugdraaien van uitgaven die hij gedaan heeft, jullie kunnen dan bijvoorbeeld ook niet de caravan verkopen als hij dat niet wil. Je zult dat soort zaken allemaal met hem moeten overleggen. Zelfde geldt voor het huis van oma. Als je dat zonder overleg wilt kunnen doen, moet je curator zijn.

Deze situatie lijkt me verschrikkelijk, ik kan me goed voorstellen dat het bij jullie helemaal klaar is.
Vandaar ook mijn advies, ik probeer mee te denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, BounceBabe, carineken, Emmaa_92, GoogleAdsense, HELder, IASCrawler, Keizerinnnn, Letje01, lotte_dl, M1994, Malle_meid, MeesMo, Oza04, Steppe, TessaxQuincy, Tomboy0, WendyKtH en 56 bezoekers