voor de neerlandicus of whatever onder de bokkers..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 17:54

(als dat hier hoort?) help ik heb een mega probleem met het naamwoordelijke gezegde! Kan ik echt niet vinden. Mees heb het me 3 keer uitgelegd maar ik maak steeds fouten Verdrietig kan iemand me het uitleggen?


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:32

Ok ik ga het proberen, dit staat in mijn schrift:
Het naamwoordelijk gezegde bestaat uit:
1) alle ww. uit de zin er moet altijd een koppelwerkwoord (weet je wel wat dat is) in zitten en een zinsdeel met een naamwoord (zelfstandig of bijvoegelijk) dit noemen we het naamwoordelijk deel.
bijv. Mijn vader is timmerman---- is timmerman is dan het nw. gez.

Hoe haal ik nu voortaan een gezegde uit de zin??:

1) Haal alle ww uit de zin.
2) Kijk of 1 van die ww. koppelwerkwoord is, is dat niet dan zit er geen naamwoordelijk gezegde in de zin.Wel dan ga je verder
Kijk of er iets in staat dat iets zegt over het onderwerp, is dat zo dan staat er een nw.gez. in de zin is het niet dan is het een ww.gez.

Het is misschien niet zo duidelijk, misschien kan Cody het beter uitleggen...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 22:26

Ik wil wel even voor je in de schrijfwijzer kijken morgen ofzo, ik ben wel vrij goed in dit soort dingen, als ik het niet vergeet verdiep ik me er even in en dan hoor je het wel!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 23:16

Oeps... heb tijdens mijn studie heel wat vakken gevolgd bij de vakgroep Taalbeheersing (Nederlands), maar eigenlijk nauwelijks grammatica-vakken. Naamwoordelijk gezegde? Ik zou het je helaas niet kunnen vertellen...

Cody?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Floor
Berichten: 54
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 06:44

Je hebt tog werkwoordelijk en werkwoordelijk gezegde? werkwoordelijk zijn alle werkwoorden uit 1 zin, maar wat naamwoordelijk nou pczies is... ??

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 07:52


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 08:00

*ahum* ik doe mijn best Scheve mond\

Doe eerst zoals Coco al schreef.
Ond + PV zoeken
Kijk dan of er een lijdend vw in de zin staat. Zoja, dan heeft de zin NOOIT een nw gezegde, deze stap sluit al een heleboel uit.
Kijk dan of de pv een vorm van een koppelwerkwoord is (<b>zijn, worden, lijken, blijken, blijven, schijnen, heten, dunken, voorkomen</b>)

Kijk dan of OND + PV een volledige zin vormen

BV Ik eet --> volledige zin
In <i>Ik eet een boterham</i> is <i>een boterham</i> dus ook het lijdend voorwerp dus kan er nooit een naamwoordelijk gezegde staan

BV Ik lijk --> geen volledige zin want ik lijk wat??
het deel achter ik lijk is dan nw deel van het gezegde
In <i>Ik lijk geboren te zijn voor het vak Nederlands</i>
is <i>lijk geboren te zijn voor het vak Nederlands</i> in zijn geheel het nw gezegde!

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik voor het vak zinsanalyse bijna mijn studie heb moeten opgeven. Heb 5 keer het tentamen niet gehaald en moest wel binnen 2 jaar mijn propedeuse halen. Dus bij de aller aller laatste kans moest ik nog een keer taalkundig en redekundig ontleden op alle niveaus (dus ook de bijzinnen ontleden en daar de bijzinnen in) en heb toen met moeite een 5,7 gehaald Schijnheilig

_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]bok, bok, bok [img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-09-13 12:19 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:42

Snap je het Pam?

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:40

Ik heb niks kunnen vinden in welk boek dan ook, maar wel even voor je geraven in m'n geheugen. Het verhaal van Cody vind ik al erg helder, toch nog even een toevoeging.

Het naamwoordelijk deel van het gezegde is altijd 'iets' wat door een koppelwerkwoord(die wist ik nog wel allemaal in het Engels maar niet in het Nederlands - Cody gelukkig wel) is verbonden met het onderwerp.

'Mijn vader is timmerman'; daarin is mijn vader hetzelfde als timmerman.

Snap je het nu???

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 08:09

Ja dus het nw gezegde vertelt altijd iets over het onderwerp.

Het lijdend voorwerp zegt altijd iets over de pv of het gezegde.
<i>Ik koop een boek<i>
Het gaan dan om het KOPEN van een BOEK.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Banjer, _Nadia_, AhrefsBot, AmberG, BarbaravdW, Berdien, Bo_Y, Century, Froukje, Googlebot, GrapeshotBot, Guusje17, History_, Jade91, JeaDH, JesdaJinn, Keizerinnnn, kreekie, leonietje, lina1998, Majestic-12, Miez, miezelke, MightyMike, MissMarije, Mrskiwi, Nymphe, OmgiliBot, Pardoesje, pinto_1, Renkle, Saaams, Selina, SennaS, Summerfly, Suusw, Tsplendid, Unoo, ViveChopin07, Winged, xPabloBokt, xSwanHeart, Yipee en 64 bezoekers