Hoe houd ik mijn langharige pers klitvrij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:49

Pervinco schreef:
Als je voorzichtig kamt, en het bijhoudt, is er niets pijnlijks aan. Kwestie van een kat aanleren dat kammen normaal is...


Wil je het eens komen proberen? }>
Nee serieus, deze kat valt echt niets aan te kammen. Ik hoef de borstel maar te laten zien en hij bromt al. En dat doet hij van kleins af aan.

Ik scheer hem dus wel als het te erg is, maar alleen in de zomer. In de winter geef ik hem ook een roesje en knip en kam alles eruit. Op één of andere manier is het in de zomer ook altijd veel erger met klitten dan in de winter Verward

Machie, een 'mensen'-tonduese pakt dat dunne haar niet en de meeste 'dierentondeuses' ook niet. Mijn trimmers-tondeuse heeft zelfs moeite met dat pluishaar. En met een tondeuse zit je ook vlot in de huid, vooral in liezen en oksels, waar nu juist de klitten zitten.

זכור


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 23:58

Lis, ik zeg niet dat je onzin uitkraamt, want we hebben zelf een Exotic die je je ogen uit probeerd te krabben (ik moet dit weekend 2maal daags een spuit in zijn nek zetten en antibiotica druppelen... -> handschoenen, winterjas en een muts Bloos!). Dat aanleren is gewoon iets wat van kitten af aan moet gebeuren, net als dat je een veulen leert stil te staan bij het borstelen. En ja, het is verdomd moeilijk om het nu nog geleerd te krijgen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:05

Ik heb het uiteraard van kleins af aan gedaan, maar ook toen kon ie al lelijk krabben. Op een gegeven moment heb ik het gewoon opgegeven en doe ik nu 1 keer in het half jaar een 'grote beurt'. Klitten die ik in tussentijd zie hangen haal ik er met mijn vingers uit, dat lukt wel. Maar die kam erin lukt met moeite over zijn rug (waar dus geen klitten zitten Scheve mond ), de rest durf ik niet meer aan. In zijn liezen en onder de oksels hoef ik al helemaal niet te komen Nagelbijten / Gniffelen

זכור

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 07:22

je hebt gelijk hoor, maar onze kat heeft juist klitten op haar buik. Gewoon doordat ze door de drek heen loopt Lachen

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:29

Ook ik heb perzen gehad, en er mee geshowd ( de corrupte gruwel!!!!! Boos! ) en er mee gefokt. De showkatten borstelde ik 2x!! per dag, smorgens en 's avonds. Onze kat waar niet mee geshowd kon worden, tot grote vreugde van de kat, deed ik dat niet. Die deed ik 1x per dag. Ze had wel een hele dikke vacht, erfenisje van haar vader. En 's zomers schoor ik haar helemaal kaal. Koud, welnee, het beest genoot, ze had tenminste niet zo'n vracht te dragen als haar showlopers. En koud in de winter, een pers in de winter buiten, die van mij niet, dus daar had je ook geen last van. Dus doe je niks met je kat, en maal je er niet om, laat hem/haar dan lekker scheren. Zo erg is dat niet hoor, en je doet en jezelf en de kat er een plezier mee.
Wassen deed ik met speciale shampoo van Jean Peau, daarna met ontklitter en uitkammer van hetzelfde merk. Na het wassen, als de vacht nog nat is flink in de vetvrije en geurvrije talkpoeder zetten, voor een lekker luchtje deed ik daar Maya poeder bij. En dan, maar die heeft niet iedereen, een uur in de droogkast. Speciaal voor langhaarkatten. Ze komen er perfect uit, en de poeder zorgt ervoor dat de haren niet gaan klitten na het wassen. Succes Knipoog

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:32

onze kat vind het heerlijk. zodra hij ziet dat je het borsteltje beet hebt, ben je zijn beste vriend Haha! (kruising cyprus-pers)
als je z'n rug borstelt weet hij niet hoe hard hij moet knorren, maar als je z'n buik gaat doen, dan probeert hij steeds met z'n pootjes tegen het borsteltje te slaan. soms hangt hij met 4 pootjes aan het borsteltje, en als je het borsteltje dan optilt, til je hem mee de lucht in Bloos!
(we borstelen zijn buik trouwens wel erg voorzichtig, niet dat we hem pijn doen ofzo en hij daarom er naar gaat slaan en eraan gaat hangen)
maargoed we blijven volhouden, anders wordt het een klittebol en op z'n buik heeft hij altijd de meeste klitten (hij komt ook buiten....)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:52

lis schreef:
Echte klitten moet je er niet met alleen kammen uithalen, dat zou enorm zeer doen. Je kan de schaar verticaal in de klitten zetten, een paar keer knippen en dan weer proberen te kammen. Als het nog niet lukt, dan nogmaals met de schaar erin. Ik zou er niet aan gaan trekken, dat doet echt zeer.


Dus echt niet met de schaar! Ook al zeg je het goed
(verticaal houden) een vrkeerde beweging van je kat en je knipt hem in zijn vel! Als je een swist hoe vaak wij lanharige katten moeten hechten omdat het baasje iets te enthousiast aan het ontklitten is geweest.....

Bij de dierenspeciaalzaak (en anders bij een trimsalon) kun je om info vragen. Er zijn verschillende soorten kammen en borstels met elk hun eigen doel. Daar kun je om info vragen welke jij voor jou kat nodig hebt!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:12

Yavanna schreef:
Wassen deed ik met speciale shampoo van Jean Peau, daarna met ontklitter en uitkammer van hetzelfde merk. Na het wassen, als de vacht nog nat is flink in de vetvrije en geurvrije talkpoeder zetten, (...)


Dat was inderdaad het merk waar ik op doelde. Kleine, zwarte flesjes met goudkleurige opdruk, toch? En inderdaad, dat talkpoeder... Typisch iets voor shows Haha!

Onze katten lijken het showen geen probleem te vinden, ze slapen, eten, kijken naar de mensen (en vice-versa), anders had ik het showen allang opgegeven. Misschien scheelt het dat ik eens in de 2 maanden ga Knipoog Het zijn overigens geen katten die gekocht zijn om te showen, gewoon huiskat. Leek me wel leuk om te zien hoe ze het op shows deden... Goed, zo blijkt OK dan!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 23:38

Ik heb een kam met ronddraaiende tanden.Dat is speciaal voor langharige katten,werd me verteld.
Hij kamt idd wel lekker.
Ik ben nu bezig de klitten steeds heen en weer te kammen;met de vacht mee en dan voorzichtig pluk voor pluk tegen het haar in,zodat ik goed in de ondervacht kom.Daarna weer met de vacht meekammen.Het lukt aardig.
Erg frustrerend is dat het de volgende dag al weer bijna net zo erg is.
Haar vader wordt ook 2 keer per jaar geschoren,omdat er haast niet doorheen te komen is.
Waar scheren jullie eigenlijk mee?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:05

Als we laten scheren laten we het de dierenarts doen, of een kattentrimster, dus ik heb werkelijk geen idee Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:24

Wat kost dat scheren eigenlijk?

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

Toushie

Berichten: 7264
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:24

ik zefl vind perzen niet mooi maar oke. wij hebben zlef maine coons die wij fokken ook half langhaar an sommige zijn echt rampen borstel gewoon elke dag.in bad hoeft niet hoor dan kan je er vaak meer klitten bij krijgen dat kan je beter alleen maar doen als hij naar een show meot of erg vies is en stinkt probeer gewoon zo vaak mogelijk te borstlenen al het echt heel erg is dan kan je ze er uit trekken of knippen

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:39

Ik scheer met een professioneel scheerapparaat. Een Aesculaap met een 3 of 5 mm kop, ligt eraan hoe strak de klitten op de huid zitten.
Ik vroeg in mijn 'trimtijd' ongeveer 40 gulden voor een kat. Dus het zal nu wel 40 Euro zijn Knipoog

זכור

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:23

Jee, Toushie, ik denk dat je stukje beter te lezen is als je Hoofdletters gebruikt waar nodig. En de schrijffouten er uit haalt. Ik heb nu 3x moeten lezen om te zien wat er staat. Haha!

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, asm_kayleigh, Condor, Cubone, DotBot, Googlebot, HuyanaJoy, Jorex, Lis_Ol, Xanthippe en 187 bezoekers