Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:12

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Ok.... RANT!! Over Translink.

Met enige vertraging staan de ritten erop, en inderdaad, ik heb een overstap gemist, omdat de tijd op de eerste bus blijkbaar niet goed stond.

Anyway. Ik log in, en ik wil naar 'uitcheck gemist' (want misschien dat daar ook een opmerkingenveld bijstaat.)
Moet je alle gegevens weer invullen! Jamaar beste site, ik ben ingelogd. Jullie hebben mijn kaartnummer al! Neem dat over.
Vervolgens weten ze het ook nog zo te maken dat je het niet kunt kopieren, nee, het MOET handmatig ingetypt worden. Waarom? Iemand die frauduleus op mijn account binnendringt zal zich daar niet door laten weerhouden: het kaartnummer is gewoon te vinden, alleen kun je het niet automatisch kopieren. Helpt niks, is alleen maar het tegenwerken van de gebruiker.

... En uiteindelijk probeer ik contact te zoeken, dat doen ze wel via twitter maar niet via hun eigen site. !!?? Wat een onwaarschijnlijk flutbedrijf.
/RANT

Ik heb het nu bij de busmaatschappij zelf neergelegd, ik ben benieuwd.

Uiteraard is de boel zo opgezet dat de gebruiker wordt tegengewerkt. Zo vreemd is dat toch niet? Ik snap dat het niet is hoe je het graag zou willen zien, maar ik snap oprecht niet dat je je er steeds over kunt verbazen. Nee, de meeste bedrijven doen niet in de eerste plaats aan liefdadigheid, en moreel gelijk is niet hun hoogste doel. Dat keer op keer toch verwachten, grenst bijna aan naïviteit.

Iedere voor het bedrijf ongunstige handeling (geld terugvragen waar de gebruiker eigenlijk recht op heeft maar dat ze natuurlijk liever niet teruggevraagd zien) die je kunt ontmoedigen, is er een minder. Iedere klacht die je in het indieningsproces kunt frustreren, is er een minder ingediend.

Uiteindelijk is leidend hoeveel geld er aan het eind van het jaar aan de aandeelhouders kan worden uitgekeerd, niet hoeveel geld daarvan ook moreel gezien zou mogen worden meegeteld. Het bedrijf wordt afgerekend op het aantal daadwerkelijk ingediende klachten, niet op het aantal klachten dat mensen wel hadden willen indienen maar waarbij ze onderweg de moed maar hebben opgegeven.


Ben ik het als UX designer niet mee eens. Een goede UXer zorgt voor een zo vriendelijk mogelijke interface en gaat niet doelbewust ontmoedigen. Daarom gok ik dat TLS geen UXers heeft zitten.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:42

Ik ging naast een man zitten in het bushokje. Hij rook naar drank dus ik verwachtte al wel dat ie zou gaan praten want dat soort dingen heb ik nou altijd :+ De beste man begon een heel verhaal over luchtballonnen en dat ie clowns in een circus zo eng vind :')
Niet echt een ergernis maar wel erg grappig :P

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:53

Jans schreef:
Ben ik het als UX designer niet mee eens. Een goede UXer zorgt voor een zo vriendelijk mogelijke interface en gaat niet doelbewust ontmoedigen. Daarom gok ik dat TLS geen UXers heeft zitten.

Oprechte vraag: waarom zou een goede UXer níet die dingen ontmoedigen die zijn bedrijf liever niet ziet gebeuren? En dan specifiek in het geval van een bedrijf met een monopoliepositie waarbij de klant niet zomaar vanwege slechte service naar de concurrent kan stappen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:56

oomens schreef:
Jans schreef:
Ben ik het als UX designer niet mee eens. Een goede UXer zorgt voor een zo vriendelijk mogelijke interface en gaat niet doelbewust ontmoedigen. Daarom gok ik dat TLS geen UXers heeft zitten.

Oprechte vraag: waarom zou een goede UXer níet die dingen ontmoedigen die zijn bedrijf liever niet ziet gebeuren? En dan specifiek in het geval van een bedrijf met een monopoliepositie waarbij de klant niet zomaar vanwege slechte service naar de concurrent kan stappen.


Regel 1 in de UX. Omdat je als UXer altijd de klant als uitgangspunt moet nemen. Je ontwerpt voor de gebruiker.

Werk zelf bij een webwinkel ook met gebruiker als uitgangspunt en niet puur conversie zoals men wel denkt.

En daarbij heb je een juridische lijn, iemand ectra geld aftroggelen gaat over die lijn.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:17

Jans schreef:
oomens schreef:
Oprechte vraag: waarom zou een goede UXer níet die dingen ontmoedigen die zijn bedrijf liever niet ziet gebeuren? En dan specifiek in het geval van een bedrijf met een monopoliepositie waarbij de klant niet zomaar vanwege slechte service naar de concurrent kan stappen.


Regel 1 in de UX. Omdat je als UXer altijd de klant als uitgangspunt moet nemen. Je ontwerpt voor de gebruiker.

Werk zelf bij een webwinkel ook met gebruiker als uitgangspunt en niet puur conversie zoals men wel denkt.

En daarbij heb je een juridische lijn, iemand ectra geld aftroggelen gaat over die lijn.

Dan geloof ik inderdaad dat ze bij TLS geen UXers in dienst hebben. Lijkt mij ook dat die klant hoog op het prioriteitenlijstje moet staan, maar toch nog net iets lager dan het belang van de baas/het bedrijf/degene die je salaris betaalt, wanneer die met elkaar conflicteren. Daarin zou een UXer niet anders moeten zijn dan elke andere medewerker, toch?

Die juridische lijn waarover je het hebt is een behoorlijk vaag gebied. Geld aftroggelen mag niet zomaar, het onmogelijk maken om geld terug te vragen wanneer daar recht op is ook niet, maar mensen zo benaderen dat ze zelf ervoor 'kiezen' om maar van terugvragen af te zien, of überhaupt niet aan terugvragen denken, dat zou best wel eens aan de legale kant van de lijn kunnen zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:09

Gezien de 1990 layout van de website gok ik zomaar ook dat ze geen UX;ers hebben maar iemand die alles doet, design, frontend etc :))

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:15

Jans schreef:
Regel 1 in de UX. Omdat je als UXer altijd de klant als uitgangspunt moet nemen. Je ontwerpt voor de gebruiker.

Werk zelf bij een webwinkel ook met gebruiker als uitgangspunt en niet puur conversie zoals men wel denkt.

Maar een goede interface bij een websinkel VERHOOGT de omzet, dus dat is in het belang van het bedrijf, en OK, ook wel fijn voor de klant. Jij moet me zo koopgeil mogelijk maken en dat moet ik ook met 3 hersencellen in 2 muisklikken kunnen bestellen.

In het geval van een geld-terug-systeem is de klant echt de aanbieder van het systeem die zoveel mogelijk winst maakt door zo min mogelijk geld terug te geven. Ze kunnen het systeem ook prettiger werkbaar maken en het vervolgens ergens verstoppen op de website, dat werkt net zo ontmoedigend. Of het ook zo moet werken is een tweede ;-) - tot zover het geloven in complottheorieën voor vandaag...

Ik vind het meest irritante aan de OVchipkaart-website dat 'ie er nog wel eens uit wil liggen en dat je dan dagenlang geen reishistorie kunt downloaden voor bijvoorbeeld declaraties. Klachten hierover (check twitter, gratis vermaak gegarandeerd) hebben geen enkele zin. Dat snap ik dan ook echt niet, dus misschien is de bewering dat ze geen (goede) UX'ers in dienst hebben daar toch wel waar :))

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:41

Zomerregeling is weer van start. Voor mijn traject betekent dat vertragingen, uitval en langer reizen en volle treinen. Met deze hitte is het reizen met name op de terugweg een hel. Metro stikheet en trein vol en broeierig. Er zijn in deze periode nog veel mensen die door werken.
Ik begrijp echter ook dat de ns ergens ook personeel heeft wat op vakantie wil dus ik snap het wel al is het voor mij als reiziger echt prut dat ik naar mijn werk en van mijn werk moet zien te komen met zoveel aanpassingen, uitval en seinstoringen. We ondergaan het maar weer.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 06:45

Ik wist niet dat de zomerdienstregeling al van start was, ik vond gister de treinen. Naar het noorden zelfs extra lang :')

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:10

Hier vorige week de bus al.
Stond ik een halfuur in Vorden te kieken :')

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:19

Ik ben persoonlijk best flauw van het feit dat studenten-OV deze week niet geldt. Dat betekent 4 dagen extra kosten omdat de scholen hier nog geen vakantie hebben en er gewoon stage gelopen moet worden 50 km verderop.

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:26

Anne_GTI schreef:
Ik ben persoonlijk best flauw van het feit dat studenten-OV deze week niet geldt. Dat betekent 4 dagen extra kosten omdat de scholen hier nog geen vakantie hebben en er gewoon stage gelopen moet worden 50 km verderop.



Hier zijn ook de herkansingen juist dezr week. :(

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:43

Anne_GTI schreef:
Ik ben persoonlijk best flauw van het feit dat studenten-OV deze week niet geldt. Dat betekent 4 dagen extra kosten omdat de scholen hier nog geen vakantie hebben en er gewoon stage gelopen moet worden 50 km verderop.


Hier had ik het laatst met mijn vriend over. Het systeem van DUO kan prima zien waar je op school zit en ook wanneer je dus vakantie hebt. Hoe moeilijk is het dan om een systeem te bouwen dat je ov nog laat werken als jij geen vakantie hebt of juist herkansingen.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:54

Lau schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik ben persoonlijk best flauw van het feit dat studenten-OV deze week niet geldt. Dat betekent 4 dagen extra kosten omdat de scholen hier nog geen vakantie hebben en er gewoon stage gelopen moet worden 50 km verderop.


Hier had ik het laatst met mijn vriend over. Het systeem van DUO kan prima zien waar je op school zit en ook wanneer je dus vakantie hebt. Hoe moeilijk is het dan om een systeem te bouwen dat je ov nog laat werken als jij geen vakantie hebt of juist herkansingen.


Omdat het gewoon makkelijker is om dit voor alle studenten-ov’s op 1 dag te doen. Het is allemaal veel ingewikkelder voor hen om sommige ov’s stop te moeten zetten en sommige door te laten gaan. En daarbij reis je alsnog met 40% korting dus dat scheelt al heel wat.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:12

Het scheelt, maar had liever mijn 25 euro ergens anders in gestoken en voor sommige nog wel meer

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:30

SavannahNx schreef:
Lau schreef:


Hier had ik het laatst met mijn vriend over. Het systeem van DUO kan prima zien waar je op school zit en ook wanneer je dus vakantie hebt. Hoe moeilijk is het dan om een systeem te bouwen dat je ov nog laat werken als jij geen vakantie hebt of juist herkansingen.


Omdat het gewoon makkelijker is om dit voor alle studenten-ov’s op 1 dag te doen. Het is allemaal veel ingewikkelder voor hen om sommige ov’s stop te moeten zetten en sommige door te laten gaan. En daarbij reis je alsnog met 40% korting dus dat scheelt al heel wat.


Tuurlijk is dat makkelijker, maar als student heb je recht op dat gratis reizen ook die ene week dat jij school hebt. en zelfs al heb je 40% korting niet iedereen studeert naast de deur. een vriendinnetje van mij woont in Arnhem maar zit in Utrecht op school. dat is niet leuk als je dat nog 4 dagen moet betalen zelfs met 40% korting.
Ik denk dart zo een systeem best simpel te maken is dat jij staat ingeschreven in regio X dus systeem filtert regio X en laat OV werken. Zo moeilijk is dat toch niet zeker niet voor die ict mensen die de systemen ontwikkelen. Dat voorkomt zo veel gezeur voor vele studenten.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:24

En dan is er een "aanrijding met persoon" dus moet iedereen het laatste stuk met de reguliere bus doen. Voor mij is dat altijd zo (alleen stap ik halverwege uit). Nou, het was te merken dat er nu veel treinreizigers in de bus zaten. En wat een hel om met treinreizigers in een bus te zitten. Doorschuiven? Nee joh, claim persoonlijke ruimte. Opstaan van de klapstoeltjes? Nee joh, claim die heilige zitplek.
Dus de helft van de mensen kon niet mee terwijl er echt nog wel plek was. Gelukkig kon ik wel mee. Had behoorlijk stress voor mijn her gegeven als ik niet 1, maar bussen zou hebben gemist. Dan had ik nog wel een kwartier, maar is toch vervelend

Warboel
Berichten: 14642
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:08

Ohh dat gebeurde hier ook zo vaak, als er iets is tussen Leiden en Alphen.

Er gaan 4 bussen, die allemaal 1 a 2 keer per uur rijden, via verschillende routes van Leiden naar Alphen, en ik woonde halverwege de buslijn die er het kortst over deed.

Dus iedereen wilde dan met die mee... terwijl die andere er niet eens zo heel gek veel langer over doen. En dan tegen mij met krukken zeggen “dan pak je toch een van die andere!” Ja grapjurk, die gaan niet naar mijn woonplaats, komen er niet eens in de buurt. Neem zelf lekker een ander, naar Alphen station gaan ze namelijk wel :=

Zo blij dat ik sinds kort van die bus af ben, woon nu op fietsafstand van Leiden CS en het is heerlijk :')

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Flying_Angel

Berichten: 15706
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:28

Oke dit is ook wel apart. Bankje op het station, ligt een zak van een stokbrood. Man wil er zitten, dus gooit het op de grond. Ik snap dat je niet zit te wachten op andermans afval, maar de afvalbak zit letterlijk op armlengte van die man.

Live free <3 [o]


Foaly

Berichten: 4761
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:29

Ook zo handig... in Den Haag zijn twee weken lang werkzaamheden aan de tramtunnel. OK, moet gebeuren, prima. Trams worden omgeleid, ook prima, alles staat goed aangegeven verder en zo komen we er ook wel.

Maar. Er is nu een lijn in tweeën geknipt, deel A rijdt via een omweg naar Laan van NOI en daar kun je dan overstappen op de tram die deel B van de route rijdt. Ook geen probleem, MITS die overstaphalte toegankelijk was geweest voor rolstoelen en scootmobiels. Wat ie dus niet is. Nu vind ik het sowieso raar dat er nog best wat haltes in Den Haag niet rolstoel- of scootmobieltoegankelijk zijn, maar toch. Je hebt geen andere keuze dan naar deze halte te gaan, en vervolgens kun je de tram dus niet uit (of in). Daar is dan toch niet over nagedacht?

(En voor degenen die zeggen 'ja maar dat zeggen ze alleen maar': je kunt er ook echt niet langs met een rolstoel. Het 'peronnetje' is amper een halve meter breed, dus je kukelt er zo vanaf).

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:49

Helaas deze dagen veel last van vertragingen en treinen die uitvallen. Ook nu staan we weer stil.
Het is een ergenis waarvan ik weet dat het de ns niet is aan te rekenen. Want het zijn invloeden van buitenaf maar reizen met deze hitte maakt het er niet leuker op zo.
Het ergste vind ik nog de metro. Man man man wat kunnen mensen stinken.
Op naar een nieuwe werkdag

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:22

Geen ergernis voor mijn, wellicht wel voor andere reizigers. Maar ik vond het nogal grappig/bizar :=

Gisteravond rond 18 uur reden er geen treinen tussen Alphen en Bodegraven ivm wisselstoring. Nou moest ik die kant gelukkig niet op dus had ik er geen last van. Maar er werd heel vrolijk omgeroepen door NS dat ''gezien de huidige situatie wij u graag een kopje koffie of thee aanbieden''.
Jongens.. Komop het is 30 graden, koffie of thee? _O-

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:47

Iejoorr schreef:
Geen ergernis voor mijn, wellicht wel voor andere reizigers. Maar ik vond het nogal grappig/bizar :=

Gisteravond rond 18 uur reden er geen treinen tussen Alphen en Bodegraven ivm wisselstoring. Nou moest ik die kant gelukkig niet op dus had ik er geen last van. Maar er werd heel vrolijk omgeroepen door NS dat ''gezien de huidige situatie wij u graag een kopje koffie of thee aanbieden''.
Jongens.. Komop het is 30 graden, koffie of thee? _O-

Ik moest wel die kant op en gelukkig boden ze ijskoud-water(of fris) en spritzen aan. Het stukje bus ging ook heel snel. Niet verwacht maar keurig geregeld door de NS!

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:49

Gelukkig maar, dat klinkt beter! Bedenk me namelijk net dat Alphen helemaal geen kiosk heeft op dit moment ivm verbouwing :')

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:51

Het leven van een buschauffeur in 12 tekens: "Oh, ik ben 4"

(Twee bussen reden vandaag de verkeerde kant op _O- Ik denk dat het warm is. Overigens niet veel ergernis voor mij, het kwam allemaal weer goed.)