Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:22

En nog een what the heck momentje. Zit je in de bus, wordt je gecontroleerd. En dan nota bene terwijl de achterdeur dicht zat en iedereen dus voorin is ingestapt, controle tussen vertrek en de eerste halte, controle door iemand van Keolis terwijl de bus volgens mij arriva is.
Like, why?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:34

Bowo schreef:
En nog een what the heck momentje. Zit je in de bus, wordt je gecontroleerd. En dan nota bene terwijl de achterdeur dicht zat en iedereen dus voorin is ingestapt, controle tussen vertrek en de eerste halte, controle door iemand van Keolis terwijl de bus volgens mij arriva is.
Like, why?


Vaak niet dat betere controle of je op he eigen kaart reist bijv volgens mij. Of andere gekke dingen.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:40

Ladybird schreef:
Bowo schreef:
En nog een what the heck momentje. Zit je in de bus, wordt je gecontroleerd. En dan nota bene terwijl de achterdeur dicht zat en iedereen dus voorin is ingestapt, controle tussen vertrek en de eerste halte, controle door iemand van Keolis terwijl de bus volgens mij arriva is.
Like, why?


Vaak niet dat betere controle of je op he eigen kaart reist bijv volgens mij. Of andere gekke dingen.


En ik zie regelmatig mensen voor inchecken om vervolgens achter meteen weer uit te checken voor ze gaan zitten...

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:02

Werd in Apeldoorn ook geregeld gedaan. Vlak voor het einde even controle, want veel mensen die checkten in en daarna weer uit.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:47

Dan hoor je toch weer een piepje als je uit checkt?

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:50

Ineke2 schreef:
Dan hoor je toch weer een piepje als je uit checkt?


Ja, maar of de chauffeur het ook hoort als er nog andere mensen aan het inchecken zijn of als hij optrekt is dan weer een ander punt.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:54

Dat gebeurt ook regelmatig in bus 15 en dan zitten ze mij echt heel intens aan te staren, want ik heb nu kort haar en had op de foto het nog lang _O-

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:57

Als de bus druk genoeg is hoor je echt niet goed of mensen weer uitchecken.
Ik had het vorige week tijdens mijn bus avontuur. Meisje voor mij checkte in maar ik zag op het schermpje dat haar saldo te laag was. Ze haalde haar schouders op en bleef alsnog in de bus. Op dat soort moment hoop ik altijd vurig dat er gecontroleerd wordt. En jawel, een paar haltes laten kwamen ze met twee man sterk controleren maar toen was het meisje hem de halte daarvoor al gepeerd.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:59

Maar je kan in de bus zelf ook niet opladen en bij sommige bushaltes in de buurt ook niet. Wat moet je dan? Was ook blijven zitten hoor

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:01

Amber_anne schreef:
Maar je kan in de bus zelf ook niet opladen en bij sommige bushaltes in de buurt ook niet. Wat moet je dan? Was ook blijven zitten hoor


Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:01

Bij ons mag je eigenlijk nooit achter instappen, altijd voorin. Als de buschauffeur ziet dat je saldo te laag is moet je een kaartje kopen, eerder rijdt ie echt niet weg :+.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:02

Jolien87 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar je kan in de bus zelf ook niet opladen en bij sommige bushaltes in de buurt ook niet. Wat moet je dan? Was ook blijven zitten hoor


Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.


Maar dan moet je maar kunnen pinnen, kan volgens mij niet overal

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:03

Es_ther schreef:
Bij ons mag je eigenlijk nooit achter instappen, altijd voorin. Als de buschauffeur ziet dat je saldo te laag is moet je een kaartje kopen, eerder rijdt ie echt niet weg :+.

En terecht. Hier wordt soms zelfs nog in de gaten gehouden wie welk kaartje gekocht heeft. Zit iemand er te lang in, stopt de bus en gaat hij niet verder tot hij uitstapt (of soms krijgen ze de kans nog een kaartje te kopen).

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:04

Jolien87 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar je kan in de bus zelf ook niet opladen en bij sommige bushaltes in de buurt ook niet. Wat moet je dan? Was ook blijven zitten hoor


Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.


Niet desnoods toch? Als je saldo te laag is ga je gewoon een kaartje kopen.

Je moet gewoon zorgen dat er genoeg saldo op je kaart staat voor je ergens heen gaat. Daarvoor bestaat ook automatisch opwaarderen.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:05

Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen betalen van je reis, dit ben je nu eenmaal verplicht om mee te kunnen met de bus (of trein) en als die mogelijkheid er niet is dan moet je zelf voor een alternatieve manier kiezen. En zwart rijden is niet één van die manieren.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:06

Jolien87 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar je kan in de bus zelf ook niet opladen en bij sommige bushaltes in de buurt ook niet. Wat moet je dan? Was ook blijven zitten hoor


Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.


prugelpiet schreef:
Niet desnoods toch? Als je saldo te laag is ga je gewoon een kaartje kopen.

Je moet gewoon zorgen dat er genoeg saldo op je kaart staat voor je ergens heen gaat. Daarvoor bestaat ook automatisch opwaarderen.


Klopt hoor, we zijn het met elkaar eens. De andere optie in mijn ogen was uitstappen maar als de bus al rijdt dan vind ik dat je naar de chauffeur moet lopen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:07

Amber_anne schreef:
Jolien87 schreef:

Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.


Maar dan moet je maar kunnen pinnen, kan volgens mij niet overal

Waar niet met pin betaald wordt, kun je nog contant betalen. En anders loop je naar de chauffeur, vraag je of je eruit mag omdat je niet kunt inchecken. En stap als je twijfelt of er genoeg saldo op staat, stap je voorin in, dan weet je zeker dat je de bus nog uit kunt lopen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:10

Amber_anne schreef:
Jolien87 schreef:
Ik was naar de buschauffeur gelopen om desnoods een los kaartje te kopen.
Maar dan moet je maar kunnen pinnen, kan volgens mij niet overal

Pinnen of contant betalen kan volgens mij overal. Heb je én geen geld én geen pinpas bij je én geen saldo op je ovkaart? Dan is lopen of liften een goed alternatief.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:11

Ik heb ook wel is gestaan dat ik dacht dat ik genoeg op mijn ov had maar blijkbaar toch niet. Dan ga ik opwaarderen als dat een mogelijkheid is (vaak niet in de bus of in de buurt) als dat niet mogelijk is dan koop ik een kaartje (moet je wel kunnen pinnen of contant bij je hebben) vaak kan je ook dus geen kaartje kopen. Tja stap je dan uit als dat kan of blijf je zitten en rijd je zwart met kans op een bekeuring?
Als ze wist dat ze niks op dr over had dan had ze waarschijnlijk nieteens de kaart erlangs gehaald dus zal wel een eenmalig iets zijn, heb ik geen problemen mee heb het zelf ook wel is gedaan

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:13

Blijkbaar is zwart rijden hier not done, moet eerlijk bekennen dat ik vroeger in de metro bijna altijd zwart reed, het geld voor de bekering was minder dan als ik elke keer een kaartje kocht :+

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:28

Amber_anne schreef:
Ik heb ook wel is gestaan dat ik dacht dat ik genoeg op mijn ov had maar blijkbaar toch niet. Dan ga ik opwaarderen als dat een mogelijkheid is (vaak niet in de bus of in de buurt) als dat niet mogelijk is dan koop ik een kaartje (moet je wel kunnen pinnen of contant bij je hebben) vaak kan je ook dus geen kaartje kopen. Tja stap je dan uit als dat kan of blijf je zitten en rijd je zwart met kans op een bekeuring?
Als ze wist dat ze niks op dr over had dan had ze waarschijnlijk nieteens de kaart erlangs gehaald dus zal wel een eenmalig iets zijn, heb ik geen problemen mee heb het zelf ook wel is gedaan

Dan loop ik naar de chauffeur om te zeggen dat het helaas niet gelukt is met inchecken en dat ik graag de volgende halte eruit zou willen ja. Als je niks mee hebt moet je niet met het ov gaan. Nu ga ik dagelijks met ov naar Utrecht voor mijn studie en die incheck dingen zijn zo vaak kapot en dan mag iedereen doorlopen want iedereen heeft toch gratis reizen, maar buiten dat check ik altijd in.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:30

Stap ik net de trein in, rete druk. Vind ik een zitplek waar niemand gaat zitten, direct het onderwerp bij die 2 gasten: “he man. Wat is de lekkerste chick die jij gehad hebt”
Walg. :+

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:36

De tram in Utrecht is zwartrijders territorium en daardoor qua gevoel vaak onveilig. Staan ze nu met regelmaat bij de eerste halte na beginpunt al met twintig man sterk om de tram leeg te vegen. Beetje jammer alleen dat men de halte daarna weer gewoon verder kan omdat er geen toegangsbelemmering is.

Vroeger in Rotterdam gebeurde t ook heel veel. Invoering chip en poortjes was echt heel fijn daar.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:30

Als je een studenten OV hebt en dus vrij reist, moet je dan nog Intercity Direct Toeslag kopen/betalen? :o?

Edit: Even aan een van de medewerkers van NS gevraagd het antwoord is ja.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:40

Officieel wel, ik mocht toen een keer gratis mee, omdat ik het netjes had gevraagd :+