Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:05

Ghostattack schreef:
Zo had ik laatst iemand in de trein met oortjes in die keihard, maar ook echt keihard, Bomfunk MC - Freestyler aan het luisteren was :')

_O-

Hier stond daarstraks iemand bij de bushalte op haar telefoon filmpjes te kijken. Met het geluid aan. Op de speakers. Op vol volume.
Ik zat 4 meter verder en kon het nog verstaan...
Heb je dan gewoon geen schaamte of wat is dat?

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:11

Oh dat is net zoiets als mensen die Facebook langs scrollen en dan al die filmpjes met het geluid aan gaan kijken! -O- Waarom in hemelsnaam met geluid aan?

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:13

Blijkbaar zijn oordopjes of een koptelefoon te duur voor mensen of alle mensen zijn super sociaal en willen graag al hun muziek/filmpjes delen met de gehele treincoupé!

.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:21

elinedeau95 schreef:
Blijkbaar zijn oordopjes of een koptelefoon te duur voor mensen of alle mensen zijn super sociaal en willen graag al hun muziek/filmpjes delen met de gehele treincoupé!


Maar ik ben graag niet zo sociaal :')

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:35

Waar blijft de railcatering als je ze nodig hebt. :'( 20 minuten geleden al omgroepen. :(

Edit: oliebol. Hij liep me gewoon voorbij! Ik echt 'menee..' en hij trekt me een half sprintje. :oo Nu nog 2,5 uur honger lijden in de trein.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:36

Nu een jonge moeder op station Den Bosch.
Dochter is allemaal rondjes om haar heen aan het rennen en aan het gillen. Maar moeder was drukker met haar nieuwe wimpers laten zien aan de persoon waarmee ze video belde...

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Flying_Angel

Berichten: 15706
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:00

Fair schreef:
Waar blijft de railcatering als je ze nodig hebt. :'( 20 minuten geleden al omgroepen. :(

Edit: oliebol. Hij liep me gewoon voorbij! Ik echt 'menee..' en hij trekt me een half sprintje. :oo Nu nog 2,5 uur honger lijden in de trein.


Kunnen ze eindelijk wat verkopen..

Live free <3 [o]

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:05

Ov app: de tram rijdt een andere route door ongeluk. Er zijn vervallen haltes.

Ze zeggen alleen niet duidelijk welke haltes, kwartier voor niks staan wachten, toen maar 10 minuten naar de metro gelopen :roll:

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:08

Automobilisten die denken dat ze onsterfelijk zijn en hun auto voor de bus gooien dat het echt geen kilometer langzamer had moeten rijden, anders was het een mooi ongeluk geweest -O-

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:09

Eske_B schreef:
Ov app: de tram rijdt een andere route door ongeluk. Er zijn vervallen haltes.

Ze zeggen alleen niet duidelijk welke haltes, kwartier voor niks staan wachten, toen maar 10 minuten naar de metro gelopen :roll:


Ohja zo irritant! Had ik laatst met de bus ook niet duidelijk welke haltes vervielen.
Kon ik 20 min naar huis lopen {:)-:(

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:10

Word je ook niet blij van, zeker niet met deze kou :oo

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:10

Nayomie schreef:
Word je ook niet blij van, zeker niet met deze kou :oo


Code oranje met sneeuw valt mee toch :')

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:13

Lau schreef:
Nayomie schreef:
Word je ook niet blij van, zeker niet met deze kou :oo


Code oranje met sneeuw valt mee toch :')

Tuurlijk, loop je wel even toch? :')

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:14

Foaly schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat de NS conducteurs altijd maar met twee, misschien drie man zijn, en ze in de tram altijd met vijf of zes man sterk binnen komen zetten. Weet iemand wat daar de zin van is?

Heeft dat er niet mee te maken dat de tram over het algemeen vaker stopt en ze dus snel moeten controleren voordat de mensen weer uit de tram zijn?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:22

Lau schreef:
Nayomie schreef:
Word je ook niet blij van, zeker niet met deze kou :oo


Code oranje met sneeuw valt mee toch :')

Was dat niet vorige week?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:27

oomens schreef:
Lau schreef:


Code oranje met sneeuw valt mee toch :')

Was dat niet vorige week?


Yes daarom zei ik ook laatst

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:37

Inoterry schreef:
Vaak is deëscalerend optreden inderdaad de enige oplossing. Voor de spoorwegpolitie hebben we nu Veiligheid en Service in de plek gekregen. Hoe ik iets aanpak hangt er dus ook een beetje vanaf of ik weet of ik op een volgend station assistentie kan krijgen. Heb een half jaar geleden zelfs met een beetje blufpoker nog iemand in mijn trein weten te houden die al wel nattigheid voelde dat er iets ging gebeuren maar toch maar weer instapte. Op het volgende station werd hij er door een paar collega's van V&S uit gehaald en meneer heeft 16 dagen cel gekregen :+ . Maar elke situatie is anders en elke keer ga ik er in eerste instantie van uit dat ik het alleen op moet lossen en graag heelhuids thuis wil komen.

Daar was ik al bang voor. Jullie kunnen daar vrij weinig aan doen (ik snap heel goed dat je niet zomaar je leven gaat wagen), maar het is wel jammer dat mensen daardoor ook met wangedrag wegkomen. Blijkbaar loont het dus om in een groep te zijn en agressie uit te stralen wanneer je graag zwartrijdt, treinmeubilair bekladt, overlast veroorzaakt of ander ongewenst gedrag laat zien. Niet echt een boodschap die je hoopt mee te geven, maar als je door je werkgever niet gesteund wordt doe je er inderdaad weinig tegen.

Uiteindelijk lijkt het beleid vooral op risicobeperking voor de werkgever. Als ze jullie vragen om te handhaven en in te grijpen, en het gaat mis, dan zouden jullie als medewerkers misschien je werkgever kunnen aanklagen omdat je te weinig ondersteuning krijgt om je taak veilig uit te voeren.
Wanneer het misgaat terwijl je de opdracht hebt om te deëscaleren, dan lig je als medewerker net zo in de kreukels, maar kun je daarbovenop nog van je werkgever te horen krijgen dat je blijkbaar niet passief genoeg hebt gehandeld en dat het dus je eigen schuld was.
Heel begrijpelijk dus dat ze voor het huidige beleid kiezen, maar wel jammer.

Zoveel duurder zou het toch niet moeten zijn om op de risicotrajecten voldoende personeel in te zetten om wel te handhaven? Dat zou door het uitschrijven van voldoende boetes toch echt zichzelf moeten kunnen terugverdienen. Als dat niet meer lukt, dan is de overlast blijkbaar zover gedaald dat die extra inzet ook niet meer nodig is.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:50

Maar, het is ook goed om de andere kant te bekijken: het loont soms ook vanuit het bedrijf om altijd alles aan te willen pakken. Op elk punt van welke organisatie dan ook heb je altijd iets waarbij bepaalde dingen erdoorheen glippen, er wordt misbruik van gemaakt, en dat is jammer maar hoeft ook niet meer dan dat te zijn. De voors en tegens afwegen is heel nuttig, zelfs als dat soms betekent dat mensen zwartrijden.

Een tijdje geleden was er een heel obstinate man in de bus (ik wou zeggen agressief, maar goedbeschouwd was hij dat niet.) Hij kocht eerst een kaartje tot de zonegrens, en wilde toen niet uitstappen. Vervolgens reed de bus door maar riep ook een assistentieteam op om hem op de eindhalte op te vangen. Toen de man dat hoorde wilde hij ineens toch de bus uit 8-)

Enerzijds is er de frustratie (en iedereen was ontzettend verontwaardigd) over een man die zo openlijk de norm negeert, weigert uit te stappen en als het was geescaleerd, volgens mij heel agressief geworden was. Maar anderzijds: de gevolgen voor de busmaatschappij waren goedbeschouwd max 1 euro aan gemiste inkomsten. Dat is het gewoon niet waard om bijvoorbeeld fysiek geweld voor aan te gaan.
Dat assistentieteam was begrijpelijk, maar ook op dat niveau is het de vraag of je met escalatie en waarschijnlijk arrestatie nou echt zoveel opschiet, als maatschappij.

De meeste mensen werken grotendeels vrijwillig, gewoon mee. Het voelt niet eerlijk als iemand anders dat dan niet doet, maar het is het lang niet altijd waard om daar een heel groot punt van te maken. En met jongeren die in de eerste klas gaan zitten - vervelend, ja. En daar wat gerichte controle op afsturen is op zich niet verkeerd. Maar het is ook niet meteen het soort onrecht waarvoor we arrestatieteams etc in hoeven te zetten.

Deescalatie is niet per se een zwaktebod, maar kan vaak ook een hele nuttige strategie zijn die uiteindelijk veel effectiever is voor iedereen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:53


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:10

Shadow0 schreef:
Maar anderzijds: de gevolgen voor de busmaatschappij waren goedbeschouwd max 1 euro aan gemiste inkomsten.

Weet niet wat de boetetarieven in de bus zijn, maar vanaf dat hij ging zwartrijden en er niet beboet werd, was het 1+35(oid.) euro aan gemiste inkomsten. Nog steeds misschien niet de moeite, maar het scheelt toch wel iets.

Deëscalatie is zeker niet altijd een zwaktebod, maar vaak wel. Het is heel vaak namelijk niets anders dan mensen laten wegkomen met ongewenst of strafbaar gedrag. (Het heet niet voor niets strafbaar, dus straf dan ook!)
Heel vaak zijn het ook nog eens steeds dezelfde groepen die ermee wegkomen. De brave vergeten-bij-de goede-vervoerder-in-te-checken-reiziger die eruit ziet of hij geen problemen gaat veroorzaken, díe kun je veilig beboeten. Zelfs als vrouwelijke conducteur in je eentje.
De groepen bebontkraagde 'signalementiërs' die al energydrinkdrinkend, met de muziek op vol volume en de voeten op het zitmeubilair in de eerste klas zitten, díe worden deëscalerend genegeerd. Dat maakt dat ze keer op keer ervaren dat dergelijk gedrag blijkbaar gewoon werkt.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:28

Boetes zien als inkomsten lijkt me een heel slecht idee.

En juist als je weet waarom deescalatie nuttig is, kan het helpen om te maken dat je dat dus goed toepast, en niet alleen uit angst. Dat kan dan veel nuttiger zijn dan overal maar hard op ingaan.

En veel jongeren trekken vanzelf bij. Die hebben een tijd waarin ze de grenzen opzoeken, en da's irritant, en die mag je ook best wat tegenwicht geven (want dat zoeken ze ook), maar het hoeft geen veldslag te worden die koste wat kost gewonnen moet worden.

(Samenvatting: een politiestaat waarbij iedereen hardhandig in de rij gedwongen wordt, is niet mijn idee van een leefbare samenleving.)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:13

Flying_Angel schreef:
Fair schreef:
Waar blijft de railcatering als je ze nodig hebt. :'( 20 minuten geleden al omgroepen. :(

Edit: oliebol. Hij liep me gewoon voorbij! Ik echt 'menee..' en hij trekt me een half sprintje. :oo Nu nog 2,5 uur honger lijden in de trein.


Kunnen ze eindelijk wat verkopen..

Enige reden die ik me kan bedenken is dat de trein vlakbij een station was en we over moeten stappen. :D
Maar 20 minuten, dat is wel super lang, was het een dubbel Dekker?

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:26

Er reed net niks tussen gouda-Rotterdam. Op advies van een conducteur reis ik nu via den haag. Ik had al 3 kwartier op Rotterdam Alexander kunnen zijn. Zit nu pas bij Delft, zo jammer :')

Nör frá Gimli
Volg ons op Insta @ noppie_the_icelandic

And she lived happily ever after.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:12

Dat moment als de trein overvol is, mensen er bijna niet bij passen en er nog aso's zijn die een zitplaats bezet houden voor iemand die over 2 stations pas de trein in komt.... -O-

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:45

Ik reis ook eens met de trein... woon nu op kamers in Tilburg en heb kerstborrel in Eindhoven op het werk. De sprinters reden niet maar de intercity wel. Na 10 minuten wachten in de trein riepen ze om dat de trein niet meer naar Eindhoven rijdt en je maar een andere trein moest nemen. Nu in de trein naar den bosch om vervolgens naar Eindhoven te gaan := :=

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0_saskia_0, Amazonbot, Anoukjuuuhh, ComscoreBot, Danielleeee_, Dennenboom, Drico, Elegance_, F_Orumster, fierefluiter, fro, Gittta, GoogleAdsense, haffjechip, IASCrawler, nicole_floor, Relaxed, VivianHesen, wemkelover, Zebrastreep, Zick_Zack en 65 bezoekers