Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:33

Tsja, dan kom je bij het punt dat je als chauffeur niet bent om de dienstregeling te voldoen, maar om mensen te vervoeren. En daar zijn dus ook mensen met handicap bij. Wellicht, als het het bedrijf is dat dat moet oplossen, dan is het zaak om een monteur te bellen die ter plekke de plank kan repareren?

Dat lijkt overdreven, maar besef je even wat dit betekent voor mensen die in een rolstoel zitten, met het ov willen en niet zeker weten of ze uberhaupt de bus in of uitkomen. Wat mij betreft worden de busmaatschappijen met het mensenrechtenverdrag over mensen met een beperking om de oren geslagen - maar betekent het ook dat daar een verandering van regels uit voorkomt die inhoudt dat je mensen dus niet zomaar aan hun lot overlaat.

'Regels zijn regels' vind ik bovendien een slecht uitgangspunt om als mens uit te handelen. Uitzonderingen zijn ook belangrijk, en mensen aan hun lot overlaten in een bus die er niet uitkunnen is geen manier van doen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:53

Ik ben er helemaal klaar mee. Geef liever €100 in de week uit aan benzine dan dat ik nog 1 keer met de trein moet.

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:51

Iemand heeft hier gewoon een giga ruft gelaten... gatverdamme...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:03

Shadow0 schreef:
Tsja, dan kom je bij het punt dat je als chauffeur niet bent om de dienstregeling te voldoen, maar om mensen te vervoeren. En daar zijn dus ook mensen met handicap bij. Wellicht, als het het bedrijf is dat dat moet oplossen, dan is het zaak om een monteur te bellen die ter plekke de plank kan repareren?

Dat lijkt overdreven, maar besef je even wat dit betekent voor mensen die in een rolstoel zitten, met het ov willen en niet zeker weten of ze uberhaupt de bus in of uitkomen. Wat mij betreft worden de busmaatschappijen met het mensenrechtenverdrag over mensen met een beperking om de oren geslagen - maar betekent het ook dat daar een verandering van regels uit voorkomt die inhoudt dat je mensen dus niet zomaar aan hun lot overlaat.

'Regels zijn regels' vind ik bovendien een slecht uitgangspunt om als mens uit te handelen. Uitzonderingen zijn ook belangrijk, en mensen aan hun lot overlaten in een bus die er niet uitkunnen is geen manier van doen.

Je kunt ook zeggen dat busmaatschappijen al heel ver gaan om gehandicapten te faciliteren, met oprijplanken en rolstoelplaatsen en verhoogde haltes en verlaagde busvloeren en verlichte deuren en ribbelstroken bij haltes en geluidssignalen overal voor en...
Dat mensenrechtenverdrag is een leuk uitgangspunt, maar alles overal voor iedereen met iedere denkbare handicap maar beschikbaar en toegankelijk maken, dat kan simpelweg niet uit. Niet voor een busmaatschappij, maar ook niet voor welke andere maatschappij dan ook. Er is altijd wel iemand te vinden die nog net een ledemaat of een zintuig of een paar IQ-puntjes meer mist dan waar rekening mee is gehouden en die daardoor alsnog buiten de boot valt. Jammer, maar het is niet anders.

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:58

Typisch een reactie van iemand die weinig tot niet te maken heeft met de gehandicapte medemens.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:02

Kijk ik snap dat een bedrijf niet volledig kan aanpassen aan gehandicapte mensen, dat is ook best moeilijk, maar om het zoveel mogelijk te doen is natuurlijk nooit mis.
Maar let wel dat de meeste buschauffeurs onder behoorlijke tijddruk zitten, en daarnaast nog op veel andere dingen moeten letten. Een handje hulp zou dan wel fijn zijn.

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:19

Juist als je met tijdsdruk zit is zsm passagiers erin en eruit hebben wel zo handig.

Als de hulpmiddelen niet werken zoals dat wel zou moeten kun je toch niet maken dat iemand niet meer de ( in dit geval ) bus kan verlaten?
Mevrouw viel dus ook nog bijna met stoel en al uit de bus, echt schandalig en ja ik zou zeker een klacht indienen als ik daar bij was geweest en zeer waarschijnlijk had ik er wat van gezegd naar de chauffeur toe. Hoeft niet boos, een vraag waarom die niet helpt is ook een mogelijkheid.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:24

Dat is dus ook de reden dat de htm geen mindervaliden mee wil nemen. Niet omdat ze het niet willen maar ook wegens de veiligheid. Want stel de bus moet ineens remmen dan gebeuren er ongelukken.
Wel hebben we hier in den haag gelijkvloerse trams. Dus een mooie oplossing.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:25

Dat er iemand in de coupé zat die naar een combinatie van natte hond en kaas ruikt. Diegene stapte tegelijk met mij in en is er twee haltes terug uitgestapt, maar ik ruik het nog steeds :r

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:48

En stel dat jij het was oomens? Of een dierbare van je waarmee je op pad was? Ik denk dat je wel anders had gepiept.

Mijn moeder zit in een rolstoel en ik heb liever niet dat ze met het ov gaat, vind dat gewoon te eng met hier boven als voorbeeld. Zij zelf trouwens ook dus daar ben ik blij om.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:08

Ineke2 schreef:
Typisch een reactie van iemand die weinig tot niet te maken heeft met de gehandicapte medemens.


Dit... ga eens een dag in rolstoel zitten :) merk je hoe onvriendelijk de wereld er voor is

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:24

cataplana schreef:
Ik irriteer me aan vrijwel alles in het ov maar eergister.. niet normaal. Veel bussen hebben een mechanische klep voor rolstoelen die uitrolt. Komt een meneer met dame in een rolstoel. Rollen zo de bus in, gaat prima. Bij de halte waar zij, en ik, er uit moesten, gaat de klep niet open. Wat getob, er staat ook een auto achter de bus te toeteren. Buschaffeur komt tot de conclusie ‘hij doet het niet.’ En hij bleef lekker zitten. Meneer probeert de rolstoel er uit te rollen en mevrouw valt bijna vooruit uit haar stoel. Buschaffeur blijft zitten en kijkt ernaar. Heb haar uiteindelijk samen met de meneer eruit getild, maar jeetje. Zit te overwegen een klacht in te dienen. Wat een lakse houding.



Hoe kan mevrouw voorover uit haar rolstoel vallen???
De veiligste manier is vooruit erin en achteruit eruit. Als je vooruit eruit gaat ja dan valt je vrouw uit de rolstoel (of kind uit de kinderwagen).

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:31

Dat er al 10 min staat dat bus over 3 min er is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:45

blackstar schreef:
cataplana schreef:
Ik irriteer me aan vrijwel alles in het ov maar eergister.. niet normaal. Veel bussen hebben een mechanische klep voor rolstoelen die uitrolt. Komt een meneer met dame in een rolstoel. Rollen zo de bus in, gaat prima. Bij de halte waar zij, en ik, er uit moesten, gaat de klep niet open. Wat getob, er staat ook een auto achter de bus te toeteren. Buschaffeur komt tot de conclusie ‘hij doet het niet.’ En hij bleef lekker zitten. Meneer probeert de rolstoel er uit te rollen en mevrouw valt bijna vooruit uit haar stoel. Buschaffeur blijft zitten en kijkt ernaar. Heb haar uiteindelijk samen met de meneer eruit getild, maar jeetje. Zit te overwegen een klacht in te dienen. Wat een lakse houding.



Hoe kan mevrouw voorover uit haar rolstoel vallen???
De veiligste manier is vooruit erin en achteruit eruit. Als je vooruit eruit gaat ja dan valt je vrouw uit de rolstoel (of kind uit de kinderwagen).


Ze probeerden inderdaad vooruit eruit te gaan. Ik denk niet dat deze mevrouw, of de man die erbij was erg ervaren waren met de rolstoel, maar dat moet geen vereiste zijn om van A naar B te gaan. De klep hoorde gewoon te werken, daar ga je vanuit als er faciliteiten zijn om minder valide mensen gebruik te laten maken van het OV. Dat de klep een keer niet werkt, oke. Maar denk dan mee als chaffeur. Toen de vrouw een gil liet omdat ze bijna viel, was er geen reactie van de chaffeur. Dat vind ik een half beleid uitvoeren.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:44

Wezen stappen in Groningen en pas in Zwolle wakker terwijl je er ongeveer 3 stations eerder uit moest.
Oke is mijn eigen schuld maar vrij vervelend :+

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:55

SindyKaya schreef:
Wezen stappen in Groningen en pas in Zwolle wakker terwijl je er ongeveer 3 stations eerder uit moest.
Oke is mijn eigen schuld maar vrij vervelend :+


Gelukkig zat je in de sprinter, anders was je ergens in Rotterdam of Den Haag uitgekomen :')

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:58

Ik vind het eigenlijk ook logischer dat je als passagier dan helpt, dan als buschauffeur. Die zitten meestal toch dichterbij en hoeven niet de rest van de bus ook nog in de gaten te houden. Of zaten jullie alleen in de bus?
En tja, de buschauffeur kan er ook weinig aan doen als de klep bij het instappen nog werkt en bij het uitstappen niet meer, hij is chauffeur, geen monteur.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:07

Kauwgom kauwende mensen. Vind dat dus echt geen porum

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:55

6 uur ov gehad en ging super soepel *\o/*

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:58

Femek2902 schreef:
SindyKaya schreef:
Wezen stappen in Groningen en pas in Zwolle wakker terwijl je er ongeveer 3 stations eerder uit moest.
Oke is mijn eigen schuld maar vrij vervelend :+


Gelukkig zat je in de sprinter, anders was je ergens in Rotterdam of Den Haag uitgekomen :')

Jaaa oh dan ging ik echt wel een beetje huilen hoor :+

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:38

De nieuwe dienstregeling. Tijden zijn niet veranderd dus prima. Maar nu hebben we oud materieel in plaats van de gewone sprinters -O-

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:24

Ghostattack schreef:
De nieuwe dienstregeling. Tijden zijn niet veranderd dus prima. Maar nu hebben we oud materieel in plaats van de gewone sprinters -O-

Normaal hebben wij in de spits 6 delen en nu maar (!!!) 3. Echt heel erg vervelend

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:30

SindyKaya schreef:
Ghostattack schreef:
De nieuwe dienstregeling. Tijden zijn niet veranderd dus prima. Maar nu hebben we oud materieel in plaats van de gewone sprinters -O-

Normaal hebben wij in de spits 6 delen en nu maar (!!!) 3. Echt heel erg vervelend

Die sprinter naar Zwolle die om ca half 8 aankomt?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:02

Die trein neem ik nooit dus heb geen idee hoeveel die er heeft :)

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:16

Bij ons is een deel SLT vervangen door een deel SGMm. Dat wordt voortaan beter plannen want SGMm is voor mij geen makkelijke trein meer qua instap en mn knietjes.. koplopers gaan beter :\