palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:40

Ts heeft toch al vaker gezegd dat dit niet meer over houden van gaat? Ze bleef voor zover ik weet alleen om dat ze bang is dat mensen over haar zullen oordelen als ze naar terminale partner verlaat.
Geen goede reden imo.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:50

Gypsy schreef:
Ts heeft toch al vaker gezegd dat dit niet meer over houden van gaat? Ze bleef voor zover ik weet alleen om dat ze bang is dat mensen over haar zullen oordelen als ze naar terminale partner verlaat.
Geen goede reden imo.

Dat inderdaad... ze wilde de relatie al beëindigen voordat hij ziek werd...

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:53

Gypsy schreef:
Ts heeft toch al vaker gezegd dat dit niet meer over houden van gaat? Ze bleef voor zover ik weet alleen om dat ze bang is dat mensen over haar zullen oordelen als ze naar terminale partner verlaat.
Geen goede reden imo.


Eens. En toch kan ik me voorstellen dat je niet van de ene op de andere dag zegt: "Ik heb er geen zin meer in, de mazzel en succes he!". Dat doe je niet, niet voor hem en niet voor jezelf.

Ik vind wel dat je aan jezelf moet denken, maar dat roep ik al vanaf het begin.
Je zegt hij dat hij niet enthousiast is over die zorgboerderij. Ja dus??!!! Je gaf eerder al aan dat hij niet meer normaal kan nadenken en redeneren, dan is hij niet meer in staat om goede beslissingen te nemen. Bovendien is het nogal makkelijk roepen dat hij het niets vindt, want het is niet thuis, het is nieuw, het is een andere situatie. Logisch. Maar hij heeft totaal niets meer te zeggen, dus 'pak hem op', zet hem in de auto en lever hem af. En dan; tijd voor jezelf! Ga bijslapen, ga lezen, ga winkelen, ga terrasjes pakken, ga genieten van je eigen leven.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:58

Ze zegt het wat grof en direct, maar dat is wel hoe het is he? En niet te vergelijken met een liefdesrelatie natuurlijk. Ik had het zelf niet zo durven schrijven maar ik denk het wel. Ze laat haar eigen leven nu al 2 jaar verpesten en er veranderd helemaal niks. Ze kan best haar leven gaan leiden zonder hem volledig te laten stikken.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:22

Jildau schreef:
Ze zegt het wat grof en direct, maar dat is wel hoe het is he? En niet te vergelijken met een liefdesrelatie natuurlijk. Ik had het zelf niet zo durven schrijven maar ik denk het wel. Ze laat haar eigen leven nu al 2 jaar verpesten en er veranderd helemaal niks. Ze kan best haar leven gaan leiden zonder hem volledig te laten stikken.


Maar echt serieus, dit is geen willens en wetens dat hij haar leven niet leuker maakt. Die man gaat dood, en dat maakt hem niet gezellig. Nou eerlijk hè, als ik wist dat ik dood zou gaan (en dan zeker de manier waarop dat voor hem verwacht wordt), ik zou ook vervelend zijn. Dat rechtvaardigt zijn gedrag niet, maar je doet t echt klinken alsof het een vent is die met plezier zijn vrouw elk uur kort en klein slaat.

En ergens zal er een houden van zijn. Geen liefdesrelatie, maar ts is ooit die liefdesrelatie aangegaan en dan is het houden van niet van dag 1 op dag 2 weg.

Ik zou het echt heel fijn vinden als mensen zich een beetje proberen in te leven. Dit zijn géén leuke dingen.

Ts blijft, om welke reden dan ook, ook voor zichzelf.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:07

Eens met Mirriezz :j

Ik vind het zeer respectabel dat ts hem niet zomaar laat zitten. Dat ze daarin over haar eigen grenzen gaat vind ik heel begrijpelijk, alleen is dat niet goed voor haar en dus moet daar wat aan gebeuren.
En dan denk ik dat Goof dat goed verwoord: hop naar de zorgboerderij, geen keuze laten, hij moet gewoon. En dan zelf die dag leuke dingen gaan doen (niet het huis gaan poetsen ofzo he!). Zorgen dat je weer energie opdoet. En dan die zorgboerderij gaan uitbreiden naar vijf dagen per week.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:28

Gypsy schreef:
Ts heeft toch al vaker gezegd dat dit niet meer over houden van gaat? Ze bleef voor zover ik weet alleen om dat ze bang is dat mensen over haar zullen oordelen als ze naar terminale partner verlaat.
Geen goede reden imo.

Precies dit. Wat is er respectabel aan jezelf laten kleineren en je leven laten verwoesten? Ik zou het eerder omschrijven als zielig. Zielig dat TS niet voor zichzelf op kan staan en haar leven terugeisen. Dat zou ik pas respectabel vinden.

Mirriezz en Jolien87, dat je terminaal ziek bent betekent niet dat je zomaar het leven van andere mensen mag verwoesten. Als ik ooit terminaal ben en mijn verzorgsters uitscheld, hebben ze alle recht om me in mijn eigen poepluier te laten zitten.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:33

topsylover schreef:
Gypsy schreef:
Ts heeft toch al vaker gezegd dat dit niet meer over houden van gaat? Ze bleef voor zover ik weet alleen om dat ze bang is dat mensen over haar zullen oordelen als ze naar terminale partner verlaat.
Geen goede reden imo.

Precies dit. Wat is er respectabel aan jezelf laten kleineren en je leven laten verwoesten? Ik zou het eerder omschrijven als zielig. Zielig dat TS niet voor zichzelf op kan staan en haar leven terugeisen. Dat zou ik pas respectabel vinden.

Mirriezz en Jolien87, dat je terminaal ziek bent betekent niet dat je zomaar het leven van andere mensen mag verwoesten. Als ik ooit terminaal ben en mijn verzorgsters uitscheld, hebben ze alle recht om me in mijn eigen poepluier te laten zitten.


Ik begrijp je punt, maar het gaat mij om deze uitspraak van je:
Citaat:
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Deze man had waarschijnlijk niets liever gewild dan een lang en gezond leven. Dit zal voor alle mensen gelden. Om dan te zeggen dat je maar geen rekening met hem hoeft te houden en dat hij straks nergens meer last van heeft vind ik erg cru en echt niet door de beugel kunnen.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:36

topsylover schreef:
Mirriezz en Jolien87, dat je terminaal ziek bent betekent niet dat je zomaar het leven van andere mensen mag verwoesten. Als ik ooit terminaal ben en mijn verzorgsters uitscheld, hebben ze alle recht om me in mijn eigen poepluier te laten zitten.


Weet je, als je bewust je verzorgers uitscheldt, ja, dan blij je lekker in je eigen poepluier zitten en zoek je het maar uit.
Maar TS geeft aan dat deze man niet goed en logisch meer kan nadenken en hij lijkt het volgens mij dan niet heel bewust te doen. Maakt het niet ineens goed, maar verzorging achterwege laten bij iemand die zich niet bewust is van het uitschelden van de verzorging.... Is ook weer zo'n punt.
Overigens zou ik het wel degelijk naar hem benoemen. Ik zou me weer omdraaien en zeggen: "Ik kom weer terug als je vriendelijk kunt doen".

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:46

Jolien87 schreef:
Ik begrijp je punt, maar het gaat mij om deze uitspraak van je:
Citaat:
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Deze man had waarschijnlijk niets liever gewild dan een lang en gezond leven. Dit zal voor alle mensen gelden. Om dan te zeggen dat je maar geen rekening met hem hoeft te houden en dat hij straks nergens meer last van heeft vind ik erg cru en echt niet door de beugel kunnen.

Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat TS straks op is. Ze geeft al heel lang aan dat ze het niet meer kan. Houdt hij daar rekening mee? Nee. Hij misbruikt haar omdat hij te koppig is om hulp aan te nemen. TS heeft al 100 verschillende dingen aangedragen en hij slaat alles in de wind. Als hij nou gewoon hulp had aangenomen was het allemaal niet zo moeilijk geweest. Hij is straks dood en zit TS met de blaren. Terwijl ze nu ook op haar strepen kan gaan staan en haar eigen leven terugnemen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:40

topsylover schreef:
Jolien87 schreef:
Ik begrijp je punt, maar het gaat mij om deze uitspraak van je:

Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Deze man had waarschijnlijk niets liever gewild dan een lang en gezond leven. Dit zal voor alle mensen gelden. Om dan te zeggen dat je maar geen rekening met hem hoeft te houden en dat hij straks nergens meer last van heeft vind ik erg cru en echt niet door de beugel kunnen.

Wat ik hiermee bedoelde te zeggen is dat TS straks op is. Ze geeft al heel lang aan dat ze het niet meer kan. Houdt hij daar rekening mee? Nee. Hij misbruikt haar omdat hij te koppig is om hulp aan te nemen. TS heeft al 100 verschillende dingen aangedragen en hij slaat alles in de wind. Als hij nou gewoon hulp had aangenomen was het allemaal niet zo moeilijk geweest. Hij is straks dood en zit TS met de blaren. Terwijl ze nu ook op haar strepen kan gaan staan en haar eigen leven terugnemen.


En dan komt ze over 2 weken nog eens koffie drinken omdat ze toch wel met hem begaan is en vind ze hem 3 dagen dood in de woonkamer. Ook niet echt iets waar je om staat te springen.

Empathie en ervaring op dit gebied heb je duidelijk niet. Je mening geven prima, maar doe dat met een beetje respect. Dit is mijn laatste aanmoediging om je woorden wat aan te passen. Je posts zijn gewoon ronduit kwetsend.

Goof, Jolien, nikass: dankjewel voor jullie posts. Goof heeft zo te horen een mooie tussenweg aan te reiken, ga daar vooral mee door!
Gezien mijn persoonlijke situatie sta ik er een stuk 'zwakker' (zoals sommige mensen hier zouden zeggen) in, dus ik ben niet in de positie om die tips te geven helaas.

Tooeet
Berichten: 2260
Geregistreerd: 26-06-04

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:52

Jeetje wat een ongezonde situatie is dit voor jou. Ik wens je veel kracht.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:27

mirriezz schreef:
En dan komt ze over 2 weken nog eens koffie drinken omdat ze toch wel met hem begaan is en vind ze hem 3 dagen dood in de woonkamer. Ook niet echt iets waar je om staat te springen.

Empathie en ervaring op dit gebied heb je duidelijk niet. Je mening geven prima, maar doe dat met een beetje respect. Dit is mijn laatste aanmoediging om je woorden wat aan te passen. Je posts zijn gewoon ronduit kwetsend.

Soms moet je mensen de waarheid vertellen zoals hij is, en niet alles sugarcoaten. TS gaat hier aan onderdoor, als ze geen drastische maatregelen neemt krijgen we hier binnenkort een topic: bokker TS is overleden aan een hartaanval door de stress oid.
Mijn familie is erg nuchter en helaas hebben wij dit al eerder moeten meemaken. Niet precies dezelfde situatie, maar wel iets met eindigend leven. Je weegt de voors en tegens tegen elkaar af en dan maak je de beslissing. Zo gaat dat nou eenmaal.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:51

Zullen we krachttermen als empathieloos en dergelijke even achterwege laten? Daar wordt de discussie zo respectloos van.. En dat terwijl je de ander nooit hebt gezien. ;)

TS, terugkomend op mijn post: in de jeugdzorg hebben ze dingen als ambulante spoedhulp enzovoorts. Misschien is het de moeite waard om iets vergelijkbaars te zoeken wat past bij jullie situatie. Hierbij wordt er een hulpverlener in de situatie ingeschakeld die er wellicht voor kan zorgen dat er dingen veranderen in jullie situatie.

Jullie zijn voor mijn gevoel nu allebei afzonderlijk met een eigen traject bezig waardoor er misschien wel wrok zou kunnen ontstaan door gebrek aan begrip bij de ander. Dat er dingen moeten veranderen is duidelijk, maar als jij gewend bent om "te zorgen voor" en je vriend om "zorg te ontvangen van" is het soms lastig om dit aan te kaarten en je grens te blijven aangeven. Misschien kan iemand die neutraal is in het geheel het gesprek met jullie beiden aangaan en kijken waar het voor jullie beiden wel goed voelt.

Er zit kracht in je kwetsbaar op durven stellen. Heel veel sterkte.. :(:)

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:51

topsylover schreef:
mirriezz schreef:
En dan komt ze over 2 weken nog eens koffie drinken omdat ze toch wel met hem begaan is en vind ze hem 3 dagen dood in de woonkamer. Ook niet echt iets waar je om staat te springen.

Empathie en ervaring op dit gebied heb je duidelijk niet. Je mening geven prima, maar doe dat met een beetje respect. Dit is mijn laatste aanmoediging om je woorden wat aan te passen. Je posts zijn gewoon ronduit kwetsend.

Soms moet je mensen de waarheid vertellen zoals hij is, en niet alles sugarcoaten. TS gaat hier aan onderdoor, als ze geen drastische maatregelen neemt krijgen we hier binnenkort een topic: bokker TS is overleden aan een hartaanval door de stress oid.
Mijn familie is erg nuchter en helaas hebben wij dit al eerder moeten meemaken. Niet precies dezelfde situatie, maar wel iets met eindigend leven. Je weegt de voors en tegens tegen elkaar af en dan maak je de beslissing. Zo gaat dat nou eenmaal.


Volgens mij is iedereen hier het erover eens dat de situatie moet veranderen. Maar tussen het ene uiterste en het andere zit altijd een tussenweg.
Daarbij is het van buiten af altijd heel makkelijk om te zeggen wat iemand moet doen. Als je er middenin zit is dat een stuk lastiger. En ts zit er niet voor niets middenin; als ze jouw persoonlijkheid had gehad was het al nooit zover gekomen. Een ander is misschien niet in staat om zo te handelen als jij zou doen.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:59


YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:44

TS vindt je het leuk om als je vriend gaat proefdraaien samen iets leuks te gaan doen?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:11

YvonneV schreef:
TS vindt je het leuk om als je vriend gaat proefdraaien samen iets leuks te gaan doen?


Ik kom er nog op terug. Ik vind dit heel erg lief.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:17

Komt even iets bij wat ik er momenteel niet bij kan hebben.
Uitgebreid in dit topic kan ik het er niet over hebben. Via pb wil ik wel vragen beantwoorden.
Even heeel heel kort gezegd wil de verhuurster ons het huis uit hebben.
Heel zacht gezegd ben ik nogal teleurgesteld in haar.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:18

Ooh jeetje ts. Dat kun je er biet bij hebben je emmertje was al zo vol.

Sterkte en pas goed op jezelf

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:25

Joltsje schreef:
Ooh jeetje ts. Dat kun je er biet bij hebben je emmertje was al zo vol.

Sterkte en pas goed op jezelf


Nee idd. Moet ik nu van alles gaan regelen. Zij kan ons er niet zomaar uitgooien maar dat neemt niet weg dat ze t niet probeert.
Meer kan ik er in het topic niet over zeggen. Dit kan nog een juridisch staartje krijgen vandaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:28

jeetje, alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt.
:(:)

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:16

Allemachtig, wat een ellende voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:45

Is dit niet precies een kans om hem op een plek onder te brengen waar hij van professionals de zorg kan krijgen en jij een nieuwe eigen plek kunt zoeken?
Ik wil niet bot overkomen en natuurlijk kan zij jullie er niet op stel en sprong uit zetten, maar als buitenstaander zie ik toch ook mogelijkheden....

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:16

:j
Anoniem schreef:
Is dit niet precies een kans om hem op een plek onder te brengen waar hij van professionals de zorg kan krijgen en jij een nieuwe eigen plek kunt zoeken?
Ik wil niet bot overkomen en natuurlijk kan zij jullie er niet op stel en sprong uit zetten, maar als buitenstaander zie ik toch ook mogelijkheden....