palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:17

Jeetje TS ik heb enkel jou Posts gelezen en wat jij allemaal moet doorstaan is niet niks
Ik vind het echt vreselijk om te lezen dat je van alle kanten word tegen gewerkt door instanties maar ook door hem
Hij wilt zus niet hij wilt zo niet

Wat gebeurd er als jij op je strepen gaat staan open kaart spelen dat je dit na al die jaren gewoon echt niet meer trekt en meld dat je mensen wilt hebben voor de zorg enkele dagen of whatever om jou te ontlasten
Word hij boos? Prima word maar boos jou emmer zit ook vol
Dus kies maar of n x aantal dagen hulp dus met wassen enz
Of fulltime hulp...
Hij kan dan kiezen wat ben jij waard voor hem ik zou echt eens kijken hoe hij reageerd als je je boeltje pakt en wat instanties dan doen na zoveel jaar moeten ze toch eens een lampje zien branden
Hij mag en kan van jou niet vragen 365/24/7 zijn hulpje te zijn vind het heel vervelend voor hem maar dat weegt niet op met hoe erg ik het vind voor jou

Wat is het uitzicht op de zorgboerderij? Ik vind dat ze je maar wat laten aanmodderen kt instanties in NL weer...

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 15:33

Ggz arts belde net. Hij had een spoedgeval en de afspraak heeft hij dus verzet. Over 2 weken komt hij nu.
Vriend pakte de telefoon op dus die is akkoord gegaan.
Verd*^$#$

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:35

Gentlegiant, jij haalt mij de woorden uit de mond.
TS, heel veel sterkte, het is dat ik niet in de buurt woon, maar had je graag met je Fjord geholpen!

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:34

leestmee schreef:
Ggz arts belde net. Hij had een spoedgeval en de afspraak heeft hij dus verzet. Over 2 weken komt hij nu.
Vriend pakte de telefoon op dus die is akkoord gegaan.
Verd*^$#$


Zelf terug bellen geen optie?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:55

Voor thuiszorg heb je geen wmo of ciz nodig, zij stellen zelf de indicatie. Er is een duidelijke indicatie bij jullie!

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:33

Gentlegiant schreef:
leestmee schreef:
Ggz arts belde net. Hij had een spoedgeval en de afspraak heeft hij dus verzet. Over 2 weken komt hij nu.
Vriend pakte de telefoon op dus die is akkoord gegaan.
Verd*^$#$


Zelf terug bellen geen optie?


Terug bellen en eisen dat hij deze week nog komt.
Ook weer achter die CIZ aan. Zoveel mogelijk actie ondernemen ts. Succes!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 18:35

Gentlegiant schreef:
leestmee schreef:
Ggz arts belde net. Hij had een spoedgeval en de afspraak heeft hij dus verzet. Over 2 weken komt hij nu.
Vriend pakte de telefoon op dus die is akkoord gegaan.
Verd*^$#$


Zelf terug bellen geen optie?


Dat heb ik inmiddels gedaan. Ggz arts heeft een volle agenda. Dus kan niet eerder. Tenzij hier crisis uitbreekt dan kan ik bellen en komt hij eerder (en zegt hij andere cliënten af denk ik)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:09

Nohhh volgens mij is die chrisis al maanden aldan niet jaren aan de gang
Ik vind het not Done ik snap dat de andere mensen ook hulp nodig hebben het blijkt maar weer dat er in Nederland te weinig geld is voor genoeg zorg

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:20

Gentlegiant, met die observatie ben je niet super snel, no offence.
Er wordt de laatste jaren zo hard bezuinigd in de zorg, dat er inderdaad geld te weinig is. Mensen moeten zo lang mogelijk thuis wonen en krijgen 'zorg' via hun familie en netwerk. De overheid heeft zich alleen nog niet beseft dat je netwerk vaak rap kleiner wordt, zodra je ziek raakt.

Leestmee: ik denk dat je inderdaad best kans maakt om nu wel een ciz indicatie te krijgen. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze nog steeds heel moeilijk doen. Een indicatie krijgen en daarbij de benodigde zorg is tegenwoordig echt heel moeilijk.

Ik weet dat je vriend geen hulp wil en zich daarom waarschijnlijk beter zal voordoen dan hij is naar iemand die komt indiceren. Misschien kun je hem toch overhalen om het echte plaatje te laten zien of evt iets te overdrijven. Zorg afzeggen is meestal geen probleem, maar iets extra's krijgen is vaak erg moeilijk. Kan best dat er dan net wel of geen tijd wordt ingeschaald om hem te douchen, of andere kleine dingen die jou kleine momentjes vrijheid geven en veel zorg ontlasten.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:44

@leestmee ik volg je verhaal al een tijdje en heb misschien zelfs eerder al eens gereageerd...
ik verbaas me echt steeds meer over de standpunten van de hulpverlening, want mantelzorg is NOOIT afdwingbaar.
mag ik vragen in welke gemeente je woont (mag ook in PB) dan kan ik me eens verdiepen in de verordening om te kijken of je daar nog iets uit kan halen ter ondersteuning..
(ter info, ik ben ook werkzaam in de WMO)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:53

Mona81 schreef:
Voor thuiszorg heb je geen wmo of ciz nodig, zij stellen zelf de indicatie. Er is een duidelijke indicatie bij jullie!

Klopt niet hoor, gemeente (WMO) stelt indicatie en thuiszorg kijkt in overleg met cliënt hoe daar invulling aan gegeven wordt.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:16

Huishoudelijke zorg (WMO): daarvoor heb je een indicatie van het CIZ voor nodig. De regels daarvoor verschillen per gemeente.
Wijkverpleging gaat via de zorgverzekeraar. De verpleegkundige kan de indicatie vaststellen.
Maar zolang als de cliënt niet wil, kun je weinig.(tenzij er een psychiatrische indicatie is)
Ts, je bent dapper. Ik hoop dat het je lukt om af en toe tijd voor jezelf vrij te maken. Jullie situatie is sluipenderwijs ontstaan. Het is een verstrikking. En daar is niet zomaar een oplossing voor. Misschien kan iemand van een wijkteam jou helpen.
Veel sterkte.

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:12


leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:34


YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:00


Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:01

Ik heb niet al je laatste berichten doorgelezen, dus sorry als ik wat onzinnigs zeg.
Maar jullie zouden toch gewoon recht moeten hebben op hulp?
Heb je al eens contact gehad met de huisarts?
Bij ons werd dit in het ziekenhuis aangeboden, of wij hulp nodig hadden.
Dit om juist mij te ontlasten voor bepaalde dingen.
Mijn vriend is ook ziek, en word zoiezo niet meer beter.
Maar op het moment dat wij dit prettig vinden kunnen wij zo thuiszorg regelen.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 22:14

Angeliquee18 schreef:
Ik heb niet al je laatste berichten doorgelezen, dus sorry als ik wat onzinnigs zeg.
Maar jullie zouden toch gewoon recht moeten hebben op hulp?
Heb je al eens contact gehad met de huisarts?
Bij ons werd dit in het ziekenhuis aangeboden, of wij hulp nodig hadden.
Dit om juist mij te ontlasten voor bepaalde dingen.
Mijn vriend is ook ziek, en word zoiezo niet meer beter.
Maar op het moment dat wij dit prettig vinden kunnen wij zo thuiszorg regelen.


Ergens recht op hebben is iets heel anders dan het ook daadwerkelijk krijgen.
Nu hebben een aantal bokkers met mij meegedacht en zijn er een aantal dingen die ik nog kan doen. Waar ik dus ook mee aan de slag ga.

Contact met de huisarts is er. Ggz is ook betrokken. Neuroloog niet meer omdat vriend dat niet meer wil.
Longarts is ook nog altijd in beeld. Maar omdat vriend veel tegenhoudt en veel afwijst komen we niet heel ver.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:53

Maar dan heeft hij pech? Sorry hoor maar jij moet om jezelf denken dus hij moet andere hulp accepteren en zoniet dan maar helemaal geen hulp.. Volgens mij heeft hij vrij weinig te willen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 02:33

Mona81 schreef:
Voor thuiszorg heb je geen wmo of ciz nodig, zij stellen zelf de indicatie. Er is een duidelijke indicatie bij jullie!


Precies. En WMO krijgt zoveel macht omdat mensen met een zorgvraag niet de juiste kennis hebben van het beleid wat de wmo mag voeren en wat niet. Ze laten zich afschepen. Schakel hulp in van iemand die weet waar jullie rechten liggen, die jullie belangen kan behartigen. Wordt nog vergoed ook. (een ergotherapeut bv)

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:59

RoyceMack schreef:
Mona81 schreef:
Voor thuiszorg heb je geen wmo of ciz nodig, zij stellen zelf de indicatie. Er is een duidelijke indicatie bij jullie!


Precies. En WMO krijgt zoveel macht omdat mensen met een zorgvraag niet de juiste kennis hebben van het beleid wat de wmo mag voeren en wat niet. Ze laten zich afschepen. Schakel hulp in van iemand die weet waar jullie rechten liggen, die jullie belangen kan behartigen. Wordt nog vergoed ook. (een ergotherapeut bv)


Vandaar een regelhulp. Onze ervaring is dat je vaak moet vechten tegen de "hulp"verlening. Met de regelhulp van Jeanet Kraaij hebben we iemand NAAST ons staan die weet waar ze het over heeft.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:12

ik lees dit topic al een tijdje mee, en schrik toch echt van het aantal negatieve ervaringen die hier benoemd worden....
ik werk zelf als WMO consulent en herken de verhalen die hier worden benoemd (gelukkig) niet. een goede WMO consulent kijkt naar het totaalplaatje en denkt mee naar een passende oplossing. natuurlijk moeten ze zich daarbij houden aan beleid en regelgeving, maar mijn ervaring is dat dat duidelijk inzichtelijk kan worden gemaakt, en dat er dan vaak meegedacht wordt wat er buiten de WMO om geregeld kan worden....
hierbij maak ik wel de kanttekening dat ik het heb over de 'consulent nieuwe stijl'. De oude garde die vanachter een buro beslist heb ik geen beeld van, maar die zouden bijna niet meer mogen bestaan.....

edit: leestekens...

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:52

Mijn ervaring met zowel WMO als gemeentemensen die over de CIZ-indicaties gaan zijn heel goed, maar dat kan ook van gemeente tot gemeente verschillen en wellicht ook per persoon die de boel toekent. :)

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:59

dat is zeker waar! maar toch vind ik het schokkend om te lezen dat er zoveel slechte ervaringen zijn...
ik vind nl dat juist een WMO consulent moet meedenken met de cliënten. ook zouden ze altijd heel voorzichtig moeten zijn met mantelzorgers, die zijn namelijk onbetaalbaar! en overbelasting is bij alle gemeentes waar ik heb gezeten (en dat zijn er veel, ik werk via detachering...)een reden om juist wel toe te kennen!
ik vind het daarom zo jammer dat dat hier niet lijkt te gebeuren, terwijl iedereen om TS heen ziet dat ze het niet meer trekt

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:03

ankep schreef:
ik lees dit topic al een tijdje mee, en schrik toch echt van het aantal negatieve ervaringen die hier benoemd worden....
ik werk zelf als WMO consulent en herken de verhalen die hier worden benoemd (gelukkig) niet. een goede WMO consulent kijkt naar het totaalplaatje en denkt mee naar een passende oplossing. natuurlijk moeten ze zich daarbij houden aan beleid en regelgeving, maar mijn ervaring is dat dat duidelijk inzichtelijk kan worden gemaakt, en dat er dan vaak meegedacht wordt wat er buiten de WMO om geregeld kan worden....
hierbij maak ik wel de kanttekening dat ik het heb over de 'consulent nieuwe stijl'. De oude garde die vanachter een buro beslist heb ik geen beeld van, maar die zouden bijna niet meer mogen bestaan.....

edit: leestekens...


De praktijk is vaak dat als ik een zorgmelding doe, dat ik vaak al aan moet geven om welke voorzieningen het gaat. Kortom, nijs meedenken. Gewoon het antwoord op de som al invullen. Vaak merk ik dat WMO consulenten alleen komen screenen of ze kunnen afwijzen. Niet om mee te denken. Ik geef aan dat er een passende voorziening moet komen om de mobiliteit te verbeteren van iemand. Dan wil ik nig niet bepalen of dat een scootmobiel of een driewielfiets is. Het hangt ook af van het beleid en de mogelijkheden vanuit de WMO. Maar meedenken en WMo in 1 zin staat niet te boek als mijn ervaring

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:05

@roycemack, mag ik vragen bij welke gemeente dat is, en vanuit welke functie jij de zorgmeldingen doet? ik ben inmiddels ook (zijdelings) betrokken bij deskundigheidbevordering bij de WMO en ben er oprecht benieuwd naar waar er nog op deze manier gewerkt wordt..
(dit mag natuurlijk ook in PB als je het liever niet openbaar zet...)