Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:15

Hey bokkers,

Zoals de titel zegt, mijn ex 'beheerst' nog steeds mijn leven.
Ik heb 3 jaar met K. verkering gehad, onze relatie was niet goed. We waren allebei jong, voor allebei de eerste echte liefde. Na een hoop ruzies ( ook fysiek geweld ) kwam de relatie ten einde.
Ik was er kapot van, ik liep toentertijd al bij een psycholoog/psychiater en snel volgde de crisisdienst en de therapieën van het ggz.

Ondertussen is het alweer bijna 5 jaar geleden uit gegaan en heb ik mijn ex nog een paar keer gezien, de eerste 2x deed hij gewoon normaal. De laatste 2x kon er geen woord vanaf en ging hij snel naar achter zodat hij me niet hoefde te zien. Hij heeft ook letterlijk gezegd je bent dood voor me, het intresseert me niet wat je doet.

Ik heb zelf ook alweer een relatie met een super lieve man. Onze relatie zit gewoon goed.
Maar toch blijft nog altijd mijn ex in mijn hoofd, bij veel dingen wat ik doe blijft altijd de vraag in mijn hoofd wat zou K. er van vinden, en dit is al jaren. Ik zou hem echt niet meer terug willen want het is eigenlijk gewoon een egoïstische klootzak en nu heb ik een super lieve vriend zoals het hoort.

Volgende week ga ik naar een concert waar mijn ex ook zal zijn, het is klein dus we zullen elkaar sowieso gaan zien. En ik ben me nu al op aan het fokken, zou hij iets tegen me zeggen, zal ik hem dan negeren blabla.

Heb het ook met mijn vriend besproken en die zegt, Iris maakt je niet zo druk en doe zelf dan ook alsof hij dood voor je is. Maar dat kan ik niet ... zou gewoon willen dat we normaal met elkaar kunnen praten hoe zijn leven eruit ziet en de mijne.

Ik volg therapie en heb een individuele therapeut waar ik veel aan heb. Maar ik vroeg me af of er meerdere dingen zijn die ik kan doen om het verleden nog losser te laten.

Het is niet zo dat dit mijn relatie van nu beïnvloed. Maar ik zou soms wel mijn ex even uit mijn hersenpan willen verbannen haha.

Bedankt voor het lezen, en ik hoor het wel als mensen hier ervaringen of tips voor hebben!

Groetjes,
Blackflag


Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:23

Het beinvloed je relatie wel. Je vriend is erg begripvol maar leuk is het niet wanneer een partner bezig blijft met zijn of haar ex. Waarom is hij zo belangrijk voor je? (je ex)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:24

Je vriendin heeft gelijk. Het is heel naar gelopen, maar je wensen zijn niet realistisch. Je gaat nooit meer gezellig met hem kunnen praten over jullie levens. Ik denk dat je in therapie vooral moet focussen op het loslaten van deze relatie. Accepteren dat het over is en dat je hem nooit meer zult spreken. Het feit dat het al 5 jaar uit is baart me wel zorgen. Ik herken je gevoelens, maar ik had deze maar tot een halfjaar na de relatie. 5 jaar is een lange tijd om er nog zoveel mee bezig te zijn.

Kaart dit nogmaals aan bij je therapeut, en ga niet op zoek naar je ex tijdens dat concert. Het gaat je echt niets opleveren.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:31

Ik denk niet dat het mijn relatie echt beinvloed, omdat ik met mijn huidige vriend een totaal andere relatie heb, ik kan overal met hem over praten. En hij weet dat het gewoon in mijn hoofd zit.

Waarom hij zo belangrijk voor me is? Pf, geen idee. Het was mijn eerste echte liefde en ik keek heel erg tegen hem op, over idealiseren... hij was geweldig en ik was niks. Dat idee een beetje. Maar ik denk vooral dat ik hem wil laten zien dat ik wel een leuk persoon ben geworden, en dat het nu goed gaat met me en dat het in mijn nieuwe relatie totaal niet zo gaat als dat het bij ons was.
Het voelt een beetje als een strijd met mezelf en hem, ik 'móet' hem bewijzen dat het goed met me gaat. Terwijl dat eigenlijk nergens op slaat, moet juist aan mezelf laten zien dat het goed met me gaat en daar heb ik die sukkel eigenlijk niet voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:31

Je ex beheerst niet je leven; jij láat hem je leven beheersten door jezelf gek te maken. Je ex zoekt je niet op, hij gaat naar een concert waar jij ook heen gaat (of andersom). Tenzij het een huiskamer concert is met maar 5 mensen, is de kans vrij klein dat je echt naast elkaar komt te staan. Als je nu al denkt dat je hem zal zien en dat je je nu al loopt 'op te fokken' over hoe je je dan moet gedragen of hoe hij zich gedraagt, neem dan iemand mee naar het concert.

Je bent 5 jaar later, je hebt een leuke relatie schrijf je zelf maar ik heb het idee dat jíj nog niet klaar bent met je ex. Op een gegeven moment moet je die knoop doorhakken en soms vervelende keuzes maken. Maak in het 'vervelendste' geval de keuze om dus niet naar het concert te gaan. Hoe weet je overigens zo zeker dat hij daar ook zal zijn of dat hij jou zal opmerken?

Voor een partner is het inderdaad absoluut niet leuk om te merken dat iemand nog zo obsessief bezig is met zijn of haar ex. Je spreekt over fysiek geweld maar je wilt wel graag een praatje kunnen maken 5 jaar later? Wáárom?

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:33

Maar dat is dus ook zo frustrerend, ik weet het allemaal hoe ik het moet doen, genoeg pannetjes/g schema's enzo noem maar op. Heb er al zoveel voor gedaan om alles los te laten.
En ik denk wel dat dat voor 80% gelukt is, maar soms moet ik er nog steeds aan denken.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:38

Het concert is in de ACU in Utrecht, niet erg groot. Hij gaat daar naar toe omdat de artiest die komt een vriend is van hem. En de vorige 2x dat crywank kwam optreden was hij daar ook. Dus ben vrij zeker dat hij er ook is.

Mijn vriend gaat mee en een vriendin en een vriend van mij ook. Dus genoeg mensen om een gezellige avond mee te hebben. En mijn ex zal niks zeggen, dus zolang ik mijn mond hou is het ook goed. Maar ik vind het gewoon vervelend dat ik nog steeds me er druk over maak.

Het is trouwens niet zo dat ik dingen over mijn ex veel bespreek met mijn huidige vriend, eigenlijk alleen maar als ik weet dat ik hem op kort termijn ga zien en wat ik dan het beste kan doen.
Dus daarom denk ik niet dat het mijn relatie beinvloed.

Kana

Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:39

Vervelend dat je nu nog een nare nasleep hebt van een ongezonde relatie.
Wat heel belangrijk is is dat je je beseft dat je ex maar zo veel invloed kan hebben als dat je zelf toelaat. Jij bent de enige die dat bepaald.

Heb je het met je therapeut ook hierover?

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:41

Heb het met mijn therapeut er wel over gehad ja, maar het is een hele lange tijd goed en stabiel met me gegaan ( heb borderline ) maar sinds ik mijn contract niet verlengd werd bij mijn werk is het in 8 maanden wel een stuk minder met me gegaan, waardoor ik dus ook veel meer pieker en me zorgen maak over onzinnige dingen haha.

josien_m_
Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:43

Door het er hier over te hebben geef je het aandacht en groeit het dus...niet doen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:46

dus vooral doodzwijgen? :?
Ts moet hier overheen komen en dat gaat niet lukken door het er vooral niet over te hebben.

Ts; maar je beseft dat je ex jouw leven niet beheerst maar dat jij obsessief met je ex bezig bent?
Je ex doet nl helemaal niks momenteel

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:47

Klopt, maar er is mij ook altijd wel geleerd als ik het zelf ff niet meer op een rijtje heb, dus allerlei rampscenario's in mijn hoofd heb om het even te uiten.
Dan is het ook maar een gesprek van n paar minuten, D. luistert, en als hij advies kan geven doet hij dat. En ik vind dat juist heel fijn en denk dat dat onze relatie ook sterk maakt, omdat ik echt overal met hem over kan praten.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:48

Ja de titel is n bietje vaag, wist niet hoe ik het anders moest omschrijven :')
Ik weet ook dat hij niks verkeerd doet of wat dan ook, ik ben er teveel mee bezig.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:51

Waarom wil je gezellig doen met iemand die je fysiek en mentaal niet goed heeft behandeld en die ook nog eens zelf heeft aangegeven dat je dood voor hem bent?
Uit alles blijkt dat je beter af bent zonder die kerel, dus laat hem op dat concert voor wat ie is. Lijkt me fijner voor je huidige vriend ook. Leuk zo'n vriendin die gezellig wil doen met de ex die haar als stront behandelde.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:53

Omdat ik dat veroorzaakt heb het fysiek geweld...

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:54

Ex was ook een banketstaaf en had mij ook niet hoeven slaan, maar we waren net 18 en als je een ontspoorde borderliner tegenover je hebt staan dan snap ik dat je dan niet meer voor rede vatbaar bent en dan ook wel eens terug wil meppen
Laatst bijgewerkt door Blackflag op 10-07-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:55

Maak voor jezelf duidelijk dat het klaar is.
Als je je ex ziet dan zeg je hoi en als je hem niet ziet dan zeg je geen hoi.
Je hoeft geen mooie comeback te hebben, je ex hoeft je niet te zien met je nieuwe vriend en je ex is niets aan jou verplicht.
Laat het los meissie, het is klaar. :)
We hebben allemaal dingen waar we liever een andere uitweg hadden gezocht.
Het punt is dat die situatie er nu niet meer is en dat je dat jezelf moet vergeven.

En als je graag iets wilt om over na te denken jezelf dan iets nieuws leren om je daar in je hoofd mee bezig te houden. Recepten bedenken, kleding ontwerpen, bedenken hoe je eigen tvshow eruit zou zien.
Alles om obsessieve gedachten om te leiden naar iets anders.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 10-07-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:56

Haha, je eigen tv show bedenken, dat is een goeie!
Thanks allemaal alvast!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:56

Ben even aan het meedenken he...
Een soort ritueel bedenken voor je zelf, en evt samen met anderen doen. Roep maar eens hardop dat je een leuk mens bent, dat je een fijne relatie hebt... evt soort van tegen je ex (die er dan niet bij is) hardop zeggen wat je wilt zeggen. Sluit het 'officieel' af. Wat voor manier maar past voor jou.
Zou dat kans van slagen hebben? Dan kun je wel later als je over hem begint te denken/piekeren terughalen dat je het afgesloten hebt en proberen naar een ander onderwerp te gaan.

Je hoeft je niet te bewijzen en al helemaal niet tegenover je ex :) Het klinkt haast alsof je je nog steeds zo druk maakt omdat hij (of het beeld dat je van hem hebt in je gedachten) jou nog steeds kleineert?

edit: JIJ BENT HET NIET SCHULD
Ook een ontspoorde borderliner verdient netjes behandeld te worden :j

life does not have to be flawless to be good

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:59

Blackflag schreef:
Omdat ik dat veroorzaakt heb het fysiek geweld...


Dan nog mag een ander nooit fysiek geweld (terug) gebruiken. Net als dat een meisje met een kort rokje er niet om vraagt om verkracht te worden.

En daarbij als iemand blijkbaar zulke slechte dingen in mij naar boven haalt dat ik er fysiek van word (als jij eerst geslagen zou hebben), dan heb je dus nóg een reden om er bij uit de buurt te blijven.

Maar volgens mij kun je hier echt beter mee terug naar je therapeut.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:04

Ik denk ook wel ooit dat het gewoon een stukje zelfbescherming is, altijd heel negatief ingesteld geweest, nu zien vrienden/familie enzo mij als een vrolijke, sociale , grappige meid. En dat ben ik ook want als je mij in het echt zou zien dan denk je wss uhhh jij?, maar door aan vroeger te denken kan ik nog steeds in die negatieve spiraal blijven.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:10

Zelfbescherming door in een negatieve spiraal te blijven? Meid, lees dat laatste stukje nog eens en zie dat je jezelf voor de gek aan het houden bent. En neem dát mee naar therapie!

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:19

Zelfbescherming in de zin van geen patronen doorbreken. Terug kunnen vallen op je manier van reageren en doen hoe ik het vroeger ook zou doen. Moeilijk uitleggen via de pc haha. Maar het is niet zo dat ik hier heel de dag mee bezig ben he, heb dit topic geopend omdat ik er gisteravond aan dacht. Want ik ben ben nog steeds voor 80% een jonge vrolijke meid die overal voor gaat en goed in het leven staat. Alleen de laatste procenten ben ik ooit niet helemaal het mee eens in mn hoofd.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:29

Op het moment dat je zelf zegt dat je je patroon niet kunt doorbreken is dat een keuze. Je ziet het patroon en je ziet dat je het niet doorbreekt. Daarom verwijs ik je terug naar je therapeut. 80-20 vind ik nog best veel, al zal het nooit 100 worden, mik op 95, gewoon omdat je dat waard bent!

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Ex 'beheerst' nog steeds mijn leven, hoe kan ik dit stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:32

Ga dit ook zeker weer bespreken met therapeut, heel lang dit weggestopt maar door veel nadenken heb ik nu ook wel door dat het nodig is om het onderhand een keer af te sluiten en door te gaan met mijn eigen leven en niet meer in het verleden te blijven hangen. Zoals ze zeggen he, we leven in het hier en nu.

Bedankt allemaal voor de fijne reacties, heb hier veel aan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _CS_, AnnetteFlame, billy3105, carineken, chocky84, Cowboy55, Esperanza, Firebug, Gee, Gimme_Joy, GoogleAdsense, hakkipilke87, IASCrawler, ingvdh, Johnie, judithje, Kirsha, laran, Lielle, LouLi, luuntje, Maanon_, maitestar23, Malenka, MarinkeB, Nayan, Petra_O, Pinacolada, pinto_1, Prairy, Sanniejtjuh, Saskia9, Suliko, SusanH, Symke, TessaxQuincy, Whizz, Winna, Wopkebrok, xColorCross, XladyX, xMyrth, xPabloBokt en 63 bezoekers