Airco in de treinen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 18:10

Aangezien ik zeer weinig met de trein reis, vandaar mijn vraag:

Ik ga a.s. zaterdag een dagje weg met moeders, nu moeten we ongeveer 2 uur reizen (enkele reis) en ook weer 2 uur terug.
En aangezien het in de 30 graden wil worden, vroegen we ons toch af of er in de intercity's (Deventer - Den Haag) airco's zitten..?

Tegenwoordig volgens mij wel toch?


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:12

Ja maar ga er niet vanuit dat ze aan staan :') Verwacht van wel met dit weer maar je weet nooit met de NS _O-

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:13

Ik zou uitgaan van warm weer buiten = warm in de trein :') Dat is tenminste mijn ervaring. In de spits is het helemaal feest :+

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:14

Neuh staat misschien wel aan maar je merkt het niet :') Sterkte :D



Jatoby

Berichten: 573
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:14

Ik zit met warm weer altijd in een warme trein haha, dus daar zou ik maar van uit gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:15

Ze zitten er wel in, maar in de tweede klas staan ze bijna nooit aan. In de eerste klas weer wel, dus als je zeker wilt weten dat het draagbaar wordt zou ik een eersteklas ticket kopen :)

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:18

Het wil nog wel eens helpen als je een warme coupé treft om een coupé verder te lopen. Het kan zomaar zijn dat de airco daar wel aanstaat/fatsoenlijk werkt, dat is tenminste mijn ervaring.


stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:20

Mijn ervaring is of extreem warm of extreem koud in de zomer..

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:20

Reizen jullie vaak in de spits? Als de trein vol is vind ik het vaak ook wel warm maar volgens mij kan de airco daar gewoon niet tegenin koelen, maar als het rustig is vind ik het zelfs wel eens koud in de trein.

Ironically common sense is not common...

Foaly

Berichten: 4818
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:22

Wat raar dat iedereen roept dat de airco bij de NS nooit aanstaat... voor mijn gevoel staat ie namelijk al-tijd aan, en wel drie standen te hoog. Loop je buiten in je shorts en t-shirt en in de trein krijg je langzamerhand onderkoelingsverschijnselen :brr:

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:26

Foaly schreef:
Wat raar dat iedereen roept dat de airco bij de NS nooit aanstaat... voor mijn gevoel staat ie namelijk al-tijd aan, en wel drie standen te hoog. Loop je buiten in je shorts en t-shirt en in de trein krijg je langzamerhand onderkoelingsverschijnselen :brr:

Ik ben het hier mee eens! (Ik reis al 6 jaar 5 dagen per week met de ns) alleen de hele oude stoptreinen die nog niet vernieuwd zijn (groene bankjes) hebben geen airco en zijn met warm weer echt niet uit te houden. De rest is allemaal prima. In de spits misschien iets warmer als anders maar tov buiten prima te doen!

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:29

liedje89 schreef:
Reizen jullie vaak in de spits? Als de trein vol is vind ik het vaak ook wel warm maar volgens mij kan de airco daar gewoon niet tegenin koelen, maar als het rustig is vind ik het zelfs wel eens koud in de trein.


Jup, buiten de spits is het koel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:29

Gut gut wat een reacties weer >;)

Alle treinen waar geen raampjes in open kunnen hebben airco. Dus alleen de oude sprinters en oude stoptreintjes hebben geen airco. De rest wel en intercity's zeker.

Rijtuigventilatie gaat per bak/rijtuig en niet per 1ste of 2de klasse. Verschil in temperaruur komt simpelweg door de aanwezigheid van meer of minder personen. Een trein in de volle zon is nog vele malen erger dan een auto qua opwarming. Als electronica ergens niet van houdt dan is het wel warmte. Niet zo vreemd dus als de klimaatcontrole het op de heetste dagen wat moeilijker heeft.

Tref je een hele warme trein aan dan doe je er goed aan om even een rijtuig verder te lopen. 99% kans dat de airco het daar beter doet, omdat storingen bijna altijd rijtuig gebonden zijn. Daarnaast scheelt het ook aanzienlijk om bij een dubbeldekker onderin te gaan zitten.

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:30

Ik voel me altijd net een ijspegeltje in de trein in de zomer. Ik heb laatst zowat in foetushouding op een bank in elkaar gedoken gezeten omdat ik het zoooo koud had! :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:31

Gloa schreef:
Gut gut wat een reacties weer >;)

Alle treinen waar geen raampjes in open kunnen hebben airco. Dus alleen de oude sprinters en oude stoptreintjes hebben geen airco. De rest wel en intercity's zeker.

Rijtuigventilatie gaat per bak/rijtuig en niet per 1ste of 2de klasse. Verschil in temperaruur komt simpelweg door de aanwezigheid van meer of minder personen. Een trein in de volle zon is nog vele malen erger dan een auto qua opwarming. Als electronica ergens niet van houdt dan is het wel warmte. Niet zo vreemd dus als de klimaatcontrole het op de heetste dagen wat moeilijker heeft.

Tref je een hele warme trein aan dan doe je er goed aan om even een rijtuig verder te lopen. 99% kans dat de airco het daar beter doet, omdat storingen bijna altijd rijtuig gebonden zijn. Daarnaast scheelt het ook aanzienlijk om bij een dubbeldekker onderin te gaan zitten.

Dat 1ste en 2de klasse vind ik moeilijk te geloven. Ik heb regelmatig gehad dat ik stond te zweten in de tweede klasse en door de eerste klasse naar de deur liep. Daar was het wel prima koel. Heb dat toen aan de conducteur gevraagd en die zei 'ja, extra service he'.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:32

Ik had laatste een x dat ze per ongeluk de warme lucht aan hadden gezet ipv koude lucht. Waren aan het smelten :+ Daarna heeft een conducteur em maar op de goede stand gezet, toen was veel beter haha.

Maar meestal merk ik niet zoveel van airco in de trein. Heb enkele keren gehad dat je het wel voelde maar het te koud was haha dus tis ook nooit goed...

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:34

Emmaa_ schreef:
Ik heb regelmatig gehad dat ik stond te zweten in de tweede klasse en door de eerste klasse naar de deur liep. Daar was het wel prima koel. Heb dat toen aan de conducteur gevraagd en die zei 'ja, extra service he'.


Is dat niet gewoon omdat de eerste klasse eigenlijk altijd veel minder druk is?

Ironically common sense is not common...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:35

liedje89 schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik heb regelmatig gehad dat ik stond te zweten in de tweede klasse en door de eerste klasse naar de deur liep. Daar was het wel prima koel. Heb dat toen aan de conducteur gevraagd en die zei 'ja, extra service he'.


Is dat niet gewoon omdat de eerste klasse eigenlijk altijd veel minder druk is?

Dat dacht ik ook, maar in dit geval was het gewoon echt koud in de eerste klasse en helemaal niet druk in de tweede klasse.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 18:36

Meningen verschillen dus ;)
Maar ik mag toch aannemen dat ze de airco aanzetten, en dat het redelijk uit te houden is? Zelfs in extreme warmte.
We gaan op zaterdag dus dan is het ook al minder druk dan doordeweeks verwacht ik.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:38

Je kan de pech hebben dat je in een rijdende sauna zit, of je hebt geluk en het is koel :) Denk dat het ook enorm verschilt. Maar met de voorspelde temperaturen zal de airco vast aanstaan. Ik had vanmorgen pech in een overvolle IC van Amsterdam Zuid naar Bijlmer ArenA, ontzettend heet en dat om 8 uur 's morgens :=

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:40

In die intercity zitten zeker wel airco's. Heb jaren die trein gehad (traject Den Haag- Utrecht) en het was veel vaker koud dan warm.

Don't dream your life, live your dreams!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:45

Waarom overkomt mij dat nou nooit, een koele trein (of bus) :') ik hoef maar een station met de sprinter en ben meestal blij als ik weer buiten sta :o

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:47

Ruil met mij, ik heb het altijd koud in de trein. Vooral in die dubbeldekkers, vreselijk. Volgens mij staan die ventilatoren op 15 graden ofzo.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:48

Deal! :')

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Airco in de treinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:50

De klimaatcontrole van de NS kent slechts twee standen: ijskoud en loeiheet. :D

Morgen.
...

Glorie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _Lois_, Alik, Amazonbot, Bullebeest, ComscoreBot, Earth, flash40, Galeo, gonniee, Iselda, Josien_, judithM, MarJon, maxi90, Muronia, Nanu, OmgiliBot, Poety, Roosch, secricible, Sizzle, veerledec, Westerntrail en 156 bezoekers