Vriend wordt beschuldigd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FamilyIssues
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-10-22

Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 18:37

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Goh, waar moet ik beginnen, allereerst zal ik de situatie schetsen:
Mijn vriend (eind 20) en ik zijn al een aantal jaar samen. Vanwege omstandigheden en afstand zien we zijn familie niet veel. Mijn familie zien we juist heel veel. Desondanks probeer ik contact te houden met zijn familie. Al werd dit lastig omdat zijn vader de relatie niet accepteerde (Ik ben namelijk chronisch ziek). Dit is redelijk opgelost en zijn vader heeft het er nooit meer over gehad. Goed, mijn vriend heeft 2 zusjes, 1 van mijn leeftijd en een zusje onder de 10. Met zijn oudere zusje had ik wel eens app contact en ze is op mijn verjaardag geweest, altijd gezellig. We zijn ook naar hun huis gaan kijken. Maar van de een op andere dag kreeg geen reactie van haar, of reageerde ze kortaf. Ik heb dit uiteindelijk tegen mijn vriend gezegd. Hij heeft niet veel contact met haar maar hij wilde dit wel bespreken. Tegen hem was ze ook kortaf. Hij heeft dit tegen zijn moeder verteld. Ze vertelde dat ze wist waar zus mee zat en dat moeder ons dit ging vertellen als ze toestemming had.

We springen een jaar verder. Mijn vriend wordt gebeld door zijn moeder. Het was tijd. Ik kreeg de telefoon in mijn hand geduwd en er werd verteld dat ik er niet bij mocht zijn als dit werd verteld. Maar dat mijn vriend wel alles daarna tegen mij mag vertellen. Ze zouden ook uit eten gaan. Ik vond dit vreemd. De moeder had beloofd dat ik het ook mocht horen, maar nu mocht er niet bij zijn.

Nou goed, paar dagen verder en mijn vriend liet weten niet uit eten te willen en het liefste mij erbij. Het gesprek werd verplaats naar ons huis maar ik mocht niet in hetzelfde huis zijn. Ook niet op de slaapkamer. Voor de rust heb ik gezegd naar mijn eigen familie te gaan, al was ik het er niet mee eens. Uiteindelijk vond het gesprek maandag plaats en was ik wel thuis vanwege ziekte. Mijn vriend heeft tussendoor wel nog gevraagd waarom ik er niet bij mocht zijn terwijl moeder zei dat dit wel mocht eerst. Toen opeens zei ze dat het over iets heel anders ging. Namelijk haar gevoelens en vroeger. Toen konden mijn vriend en ik begrijpen dat ik daar niet bij hoefde te zijn maar we vonden het vreemd waarom het onderwerp telkens wijzigde. De moeder stelde ons wel gerust dat we het zouden snappen en dat we er een veel groter drama van maakten.
Terug naar maandag.
Ik lag in bed en hoorde stemmen maar niet wat er werd gezegd, ik ben ook niet expres gaan luisteren. Al vrij snel hoorde ik mijn vriend naar boven lopen. Hij zei dat hij mij erbij wilde hebben. Ik vroeg of zijn moeder dit ok vond en hij zei van wel. het ging namelijk wel over zus. Ik vroeg eerst wat er was. Mijn vriend vertelde dat zijn zus heeft gezegd dat ze door mijn vriend seksueel is misbruikt. Ik schrok hier heel erg van. Ik vroeg hem 2x of dit zo was en hij zei van niet. Ik geloofde hem. Samen liepen we naar beneden. De moeder vroeg wat mijn vriend had verteld. Ik zei dat zn zus had gezegd dat ze misbruikt is door hem en dat ik vroeg of dit zo was en dat ik hem geloof daarin. Ik zag moeders emotie, in tweestrijd zat ze. Mijn vriend wist ook niks meer te zeggen. De moeder zei dat ik nu alles kwijt mocht want na die dag wilde ze het er nooit meer over hebben. Nooit, geen woord. Ik was zo beduusd van alles dat ik een boel vergeten ben te vragen. Moeder zei dat wij beiden geen contact mogen hebben met zus, dit wilde ze zelf niet. Ik respecteer dit maar vind het wel jammer. Maar ik ben vergeten te vragen hoe dit gaat met verjaardagen of familiedingetjes. Ik vroeg wel met felicitaties en kerst etc. Ook dan mag ik niks zeggen, geen gefeliciteerd niks. Ik vind dit zo lastig. Aangezien er nog een jonger zusje is, kom ik zus zeker nog eens tegen. Maar ik mag dus niks. Ik moest doen alsof ze lucht is en niet bestaat. Mag ik dan niet begroeten? Ik zit hier zo erg mee maar vooral voor mijn vriend. Ik vertrouw hem. Zijn zus heeft niet gezegd dat haar broer een snoepje heeft gestolen ofzo dit is een serieuze beschuldiging. En naar mijn mening is er op moord na niks ergens dan seksueel misbruik. -O- ofwel mijn vriend liegt en dit heeft dan gegarandeerd invloed op onze toekomst(plannen) ofwel zus heeft een serieuze beschuldiging gedaan en dit kan echt niet.

Ook denk ik niet dat doen alsof er niks is gebeurd de oplossing is. Dit moet uitgesproken worden naar mijn idee. Misschien heeft zus iets opgevat als misbruik maar is dit nooit de bedoeling geweest van mijn vriend.

Ook vind ik het raar dat ik eigenlijk niet bij gesprek mocht zijn. Stel, het was allemaal waar. Dan had ik dat dus niet geweten aangezien mijn vriend dit dan niet zou vertellen (denk ik dan he). En dit is toch heel belangrijk.

Mijn vriend voelt zich hier heel slecht onder. Ik zie dat hij het moeilijk heeft, maar ik geloof hem echt. Ik keek in zijn ogen toen ik het vroeg.

Mijn vriend zou op dat moment 10a 11 jaar zijn geweest trouwens. Ik denk niet dat je dan echt weet wat seks is, alleen dat je bepaalde lichaamsdelen hebt die privé zijn.

Mocht je mij herkennen mag je gerust een pb sturen. Niet hier in dit topic graag. Ik heb een SA met een reden

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:44

Pfoeh, wat een ontzettend heftige situatie. Voor alle betrokkenen. Alles wat ik alleen maar denk is: hier moet een professional bij, en wel nu. Er gaat in ieder geval iets mis, iemand spreekt - bewust of onbewust - niet de waarheid. Daar kom je zonder hulp niet uit. Hetgeen moeder zegt - nooit meer over spreken en doen alsof zus lucht is - vind ik totaal absurd. Natuurlijk moet hierover gesproken worden en moet dit uitgezocht worden.

Ook voor jou, ik kan me voorstellen dat jij je relatie hiermee erg in twijfel gaat trekken. Dat het toch blijft knagen: wat als het toch waar is? En zou dat ook niet baseren op 'ik geloof hem, ik keek hem in zijn ogen aan', hoe lastig ook. Daarom: zoek professionele hulp, voor de hele familie.


Sterkte, echt afschuwelijk.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:10

Wow heftig, maar seksueel misbruik door een 10 of 11 jarige ?? Komt dat voor?
En hoe oud was dat zusje dan op dat moment?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:12

Jeetje zeg, wat ontzettend heftig.
Ik heb zelf een zoon van bijna 11 en op die leeftijd is hij totaal niet met sexualiteit bezig, integendeel, hij vindt alles dat met sex te maken heeft raar en vies.

Maar goed, ik denk ook dat er inderdaad hulp nodig is, al is het maar om je relatie goed te houden en om je vriend op de rails te houden. Ervan uitgaande dat er niks gebeurd is, dit legt wel een bom neer.
Maar hoe zijn zusje ermee omgaat, is denk ik, niet aan jullie. Maar ook hier zou ik raad vragen aan de hulpverlener.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:14

Sosha schreef:
Wow heftig, maar seksueel misbruik door een 10 of 11 jarige ?? Komt dat voor?
En hoe oud was dat zusje dan op dat moment?


Dit komt voor, zelf meegemaakt, een jaar lang ook nog. Wel heeeeel andere situatie dan TS.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:17

VuurVleugels schreef:



Dit komt voor, zelf meegemaakt, een jaar lang ook nog. Wel heeeeel andere situatie dan TS.[/quote]

Oh, wat erg. Ik had geen idee.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:20

Ik zou prof hulp inschakelen. Miss heeft je vriend onbewust iets gedaan bij zijn zus, wat z’n zus als seksueel aanraking heeft ervaren en je vriend totaal niet bewust van was op die leeftijd. Ook geen idee hoe oud de zus dan was,

Dit moet uit gepraat worden met profs en uitgezocht worden wanneer en hoe de zus heeft ervaren samen met haar broer..

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:22

Sosha schreef:
Wow heftig, maar seksueel misbruik door een 10 of 11 jarige ?? Komt dat voor?
En hoe oud was dat zusje dan op dat moment?


Ja dat komt voor. Helemaal uitsluiten kun je dat dus niet. Het kan zijn dat je vriend dit heeft weg gestopt en zich het helemaal niet meer herinnert; het kan ook zijn dat zus zich meer dingen door elkaar haalt.
Ik zou adviseren naar een goede psycholoog te gaan om uit te vogelen dat er meer aan de hand is.
Het is niet ongewoon dat broers en zussen op jonge leeftijd aan elkaar frunniken.

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:26

Jee wat een nare situatie.. Ik denk ook dat het best mogelijk is dat je vriend iets heeft gedaan waar in zijn kinderlijke ogen niks mis mee was, en het zich misschien helemaal niet meer herinnert, terwijl de zus het misschien heel anders heeft opgevat nu ze er als volwassene aan terug denkt? Weet je wat er volgens de zus gebeurd is?
In ieder geval zou ik er zeker iets aan proberen te doen. Uitpraten, professionele hulp inschakelen.. Je kan toch niet de rest van je leven iemand blijven ontwijken, of wellicht in je achterhoofd je vriend nooit meer helemaal vertrouwen, terwijl het misschien gewoon een misverstand zou kunnen zijn?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:30

Jullie hebben et sowieso prof hulp bij nodig, zeker zijn zus.

Hulp voor als het wel gebeurd is, maar ook hulp voor als het niet gebeurd is en ze dit dus 'verzint'

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:36

plutolover schreef:
Ik zou prof hulp inschakelen. Miss heeft je vriend onbewust iets gedaan bij zijn zus, wat z’n zus als seksueel aanraking heeft ervaren en je vriend totaal niet bewust van was op die leeftijd. Ook geen idee hoe oud de zus dan was,

Dit moet uit gepraat worden met profs en uitgezocht worden wanneer en hoe de zus heeft ervaren samen met haar broer..



Precies dit.. Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.. Heel veel sterkte TS.. Wat een vreselijke situatie..

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:36

Ik vind het voorstel van moeder ook absurd, dat is natuurlijk niet haalbaar tenzij je nooit meer samen tegelijk bij moeder op visite bent. Ik vind eigenlijk ook wel dat je vriend bij een dergelijke beschuldiging recht heeft op het complete verhaal van wat er dan volgens zus gebeurd is. Heeft hij dat verhaal gekregen...? En kan hij er iets van maken hoe het dan volgens hem gegaan kan zijn...?

Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat hij iets gedaan heeft dat voor hem maar onschuldig spel ofzo was waardoor hij het vergeten is. Maar dat zus het op dat moment of achteraf anders opgevat heeft...?

Als ik vriend was en me oprecht van geen kwaad bewust was, zou ik echt de onderste steen boven willen hebben :j

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:44

Laten we het in de doofpot stoppen, dan is het er niet? Bizar dat dit geopperd wordt als oplossing...
Ik zou ook professionele hulp inschakelen, dit is niet iets om zelf aan te pakken.

Sterkte voor jullie allemaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:46

Sosha schreef:
Wow heftig, maar seksueel misbruik door een 10 of 11 jarige ?? Komt dat voor?
En hoe oud was dat zusje dan op dat moment?


Dat komt helaas zeker voor.. en tegenwoordig weten veel kinderen op die leeftijd ook wel grofweg wat seks is.

TS: Wat heftig!
Ik herken het euvel dat de ouders het in de doofpot willen stoppen. Dat heb ik helaas zelf ook mee gemaakt.
Echt een soort van struisvogelpolitiek. Als je er niet over praat, dan is het er blijkbaar ook niet.

Het is lastig dat de zus geen contact meer wil, maar enerzijds begrijpelijk en dat zou ik respecteren.
Zoals hierboven al is gezegd zou ik professionele hulp inschakelen.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:46

Van de ene kant lijkt het me belangrijk om de wens van zus te respecteren en geen contact meer te hebben, maar van de andere kant kunnen alle antwoorden alleen bij haar liggen. Stel dat je eens alleen met haar gaat praten? Ik ga er even van uit dat je vriend ook niet weet hoe of wat, maar dat is toch juist iets wat je moet weten bij zo'n beschuldiging..

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:48

zorro schreef:
Van de ene kant lijkt het me belangrijk om de wens van zus te respecteren en geen contact meer te hebben, maar van de andere kant kunnen alle antwoorden alleen bij haar liggen. Stel dat je eens alleen met haar gaat praten? Ik ga er even van uit dat je vriend ook niet weet hoe of wat, maar dat is toch juist iets wat je moet weten bij zo'n beschuldiging..


Dat zou ik niet doen zonder professional erbij.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:49

Hoe oud zijn jullie nu? Is er verduidelijkt waarom dit nu pas/plots naar boven komt?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:55

marleen_88 schreef:
Laten we het in de doofpot stoppen, dan is het er niet? Bizar dat dit geopperd wordt als oplossing...
Ik zou ook professionele hulp inschakelen, dit is niet iets om zelf aan te pakken.

Sterkte voor jullie allemaal.


Nou ook mijn gedachte, moeders reactie vind ik echt not done…

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:43

Jeetje wat heftig! Misschien ben ik nu advocaat van de duivel. Maar in normale omstandigheden gaat een vrouw niet over zulke dingen liegen. Ik snap dat je je vriend wil geloven. Maar op voorhand zou ik daar misschien niet zo stellig in zijn. Als je vriend toen nog zo jong was, kan het zijn dat hij grenzen overschreden heeft, zonder dat hij nu zo heel goed dat besef had. Ook al zou hij dan weten wat seks is, en dat iets niet mag. Het kinderbrein is nog niet zo ontwikkeld dat je altijd door hebt wat voor impact je handelen op een ander heeft.
In dat opzicht snap ik de moeder wel. Zij wil aan de ene kant niet kiezen tussen haar kinderen. Aan de andere kant als je dochter na zoveel jaar zoiets groots eindelijk durft op te biechten, dan kun je niet meer op een normale manier met je zoon omgaan lijkt me. En praten lost misschien nu ook niets op. Zolang er bij de zus sprake is van een trauma, zal ze eerst met professionele hulp daarmee aan de slag moeten gaan. En die bal ligt bij haar. Zij moet bepalen wanneer ze er klaar voor is en welk contact ze aankan met je vriend. En of ze uiteindelijk op termijn met jou en/of je vriend in gesprek wil.
Als ze alles verzonnen heeft, zou dat totaal bizar zijn. Zeker op volwassen leeftijd en als ze geestelijk geen problemen heeft. Dit zijn geen dingen die je even verzint namelijk.
TS heel veel sterkte. Ik wil je vriend niet van alles in de schoenen schuiven, en excuus als het wel zo klinkt. Ik ken hem niet ten slotte. Maar deze situatie lijkt me voor jou bizar. Misschien kun je met je vriend bespreken dat hij hulp gaat zoeken. Ik kan me ook voorstellen dat hij misschien niet goed weet wat er gebeurd is, verdrongen heeft of dat hij het gewoon echt niet durft te vertellen. Hij moet ook met zichzelf in de knoop zitten, zelfs als het niet waar is. De relatie met zijn familie is wel voorgoed veranderd. Sterkte!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:04

Heftig.

Je vriend heeft er belang bij met een goed therapeut te praten die ook evt met cognitieve herinneren werkt. Zo kunnen herinneringen teruggehaald worden en is er inzage voor je vriend in wat zijn zus mogelijk als dusdanig heeft opgevat of uitsluiten dat er überhaupt iets gebeurt is. Zo is er voor hem duidelijkheid en een mogelijkheid om het te leren loslaten.

De zus kun je toch niet dwingen tot praten of hulp zoeken. Verdrongen herinneringen aan iets traumatisch kunnen door triggers gedeeltelijk loskomen. Misschien heeft hij iets gezegd of gedaan tijdens de laatste ontmoeting wat iets triggerde en denkt ze daarom dat hij er verantwoordelijk voor is. Maar wat het ook is, zij moet daar zelf hulp voor zoeken als ze dat wil op haar eigen termijn en voorwaarden.

Voor je vriend is het belangrijk dat hij zelf dit kan verwerken en dieper in zijn herinneringen kan duiken zodat er geen twijfel over bestaat. Tot die tijd gaat hij er over blijven malen en is het een druk op de relatie.

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:15

Ik kan hem zo niet vinden, maar over dit onderwerp was een docu op youtube. Het schijnt veel vaker voor te komen. Ik zou de kans groot achten dat er toen wel iets gebeurt is. (Hij kan dat toen heel anders hebben gezien). Wees je bewust dat hiervoor uitkomen nog veel moeilijker is dan misbruik door bijvoorbeeld een buurman. Dit verscheurd de hele familie. Een dergelijk verhaal kent alleen maar verliezers. Ik zou heel goed met je vriend praten of er vroeger dingen gebeurt zijn waardoor zij zich op dit moment zo voelt. Kinderen experimenteren etc.


Ik vind het alleen raar en nadelig voor alle partijen hoe ze het nu willen aanpakken. Iemand doodzwijgen is nooit oke. Toch wordt het van jullie gevraagd. Misschien zelf ook eens met een professioneel iemand praten hoe je het beste hiermee om kunt gaan.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:22

Denk dat je dit als familie alleen “te boven komt” (als in een manier om mee om te gaan) als alle leden therapie krijgen/met een professional gaan praten als gezin. Zonder hulp gaat dit woekeren als een gezwel. En sowieso is je vriend gebaat bij psychologische ondersteuning.

Verder sluit ik me aan bij de post van Scrabbel.

Heel veel sterkte :(

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:33

Sosha schreef:
Wow heftig, maar seksueel misbruik door een 10 of 11 jarige ?? Komt dat voor?
En hoe oud was dat zusje dan op dat moment?


Oh ja zeker, dit geval zal de eerste en de laatste niet wezen.

Wat een afschuwelijk verhaal. En wat een bizar idee van de moeder.
Ik zou alles uitgezocht en uitgepraat willen hebben als zoiets in mijn gezin gebeurt, tot de onderste steen boven is.

Sowieso gaat zwijgen niks helpen voor de zus en ook niet voor je vriend.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:51

Pfff je zult hier als beschuldigde, moeder of vriendin van maar mee te maken krijgen. Heel ingewikkeld. Ik ga geen oordelen vellen vanaf de zijlijn.

Heel veel sterkte voor de zus. Ik wil nergens vanuit gaan. Maar nog het minst van een slachtoffer wat niet geloofd wordt. Dat lijkt me het meest verschrikkelijk.

Ts, heel veel sterkte. Veel wijsheid gewenst voor jou.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:02

Ik zou toch contact zoeken met die zus. Moeder praat mooi met dat er geen contact mag zijn en nooit meer over gesproken mag worden, maar dat maakt echt jullie hele wereld en omgang met elkaar zoon groot zwaar geheim en gedoe.
Praat er gewoon over. Tis niet dat hij als volwassen vent zijn zus heeft misbruikt (ALS dit verhaal van misbruik uberhaupt waar is). Hij was 10-11 jaar oud en heeft waarschijnlijk toen nooit zo'n intensie gehad (ALS het al echt gebeurt is).
Zus heeft haar visie en ervaring en komt hier nu ineens over uit bij moeder en moeder gaat nu moederen tussen broer en zus. Jullie moeten gewoon met zus om tafel. En niet een front vormen en met een vingertje wijzen maar echt van: hoe heb jij dat ervaren, wat voelde je, wat dacht je, hoe kijk je er nu tegenaan. Zonder maren en mitsen.
Even los van het effect dat zoon beschuldiging aan het adres van jouw vriend heeft, hoor haar verhaal. En vertel dat van hem.
Praat met elkaar. Zo kan zij wellicht iets gaan verwerken, jullie kunnen elkaar wellicht blijven zien of je kunt haar vertellen dat een dergelijke beschuldiging he heftig is als ie niet waar is.