slavenarbeid in NL verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

slavenarbeid in NL verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:36

ik zag net het volgende opmerkelijke bericht op het nieuws. ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Citaat:
Schoonmaakpersoneel van tophotels uitgebuit
Schoonmaakpersoneel van tophotels in Amsterdam krijgt veel te weinig geld. Volgens vakbond FNV is er zelfs sprake van slavenarbeid.


Uitzendkrachten
Het gaat om uitzendkrachten die door het bedrijf EW Dienstengroep aan een aantal hotels, zoals het Mariott Hotel, worden geleverd. De schoonmakers worden tegen de regels in niet per uur betaald, maar per schoongemaakte kamer. Daardoor krijgen ze soms minder dan het minimumloon.

Slavenarbeid
De schoonmakers krijgen volgens FNV Bondgenoten ook geen geld tijdens de inwerkperiode. De vakbond FNV noemt het zelfs een vorm van slavenarbeid en wil een onderzoek van de Arbeidsinspectie.


hele artikel staat <a href=http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2004/01_januari/02/binnenland/0102_uitbuiten_schoonmakers_1800.xml>hier.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-01-04 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:37

zag het net op tv ........ valt toch gewoon je mond van open........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:46

Ohoh Bloos!

Ik geloof dat voor sommige bedrijven het een wat minder jaar gaat worden. When the oliebol hits the van, zal ik maar zeggen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:54

Pipo schreef:
When the oliebol hits the van, zal ik maar zeggen.


Sorry, wat zeg je ? Knipoog Haha!

Echt belachelijk, je zou maar zo'n baas hebben.
En ik denk dat dit maar het topje van de ijsberg is want zo zijn er nog veel meer bedrijven.
Wat te denken van de hippische tak, daar zitten ook boefjes tussen.
Jonge meiden de veters uit hun schoenen laten werken voor een fooi, ook niet bepaald netjes

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:57

Het zal je baas maar wezen...

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:00

Inderdaad, stuur de arbeidsinspectie eens langs bij de hippische tak! Dan spreek je zeker over slavenarbeid. Alleen is de hippische tak wel heel hard werken, maar voor velen een hobby.

Hotels schoonmaken vind niemand leuk. Daardoor was het ook zeer moeilijk om mensen daarvoor te vinden. Zelfs Poolse medewerkers wilden het werk amper doen.

Het is echt kei en keihard werken in de hotels. Tegen het minimum van het minimum! En dan niet te vergeten dat sommige uitzendburos niet volgens de schoonmaakcao verloonden.

Van mij mogen ze flink aangepakt worden!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:07

Over uitbuiting gesproken vind ik persoonlijk het minimumloon al een behoorlijk punt ter discussie. Hier kiest mijninziends niemand voor...
Echt belachelijk dat EW Dienstengroep zijn mensen niet betaald tijdens een inwerkperiode. Volgens mij ook wettelijk strafbaar.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:11

Verward Verward Verward Tjonge dat is echt heel erg! Tsssss

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:02

Er gebeuren nog wel meer rare dingen op personeelgebied. Ik maak nog wel eens wat mee op kantoor (werk op accountantskantoor). Ik doe o.a. een aantal loon-en personeelsadministraties, en daar heb ik ook wel eens mijn bedenkingen bij... Maar je staat dan tussen twee vuren. De werkgever is de klant, (te vriend houden dus....) en de werknemer belt met klachten. Tja, best moeilijk soms die vragen over: ik verdien te weinig, enz.
Maar dit is inderdaad wel erg.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:11

Aanpakken die gasten. Gewoon de tent dichtgooien en de werknemers moet met terugwerkende kracht een fatsoenlijk salaris betaald worden.
Breeduit in de kranten verslaan! Laat mensen maar 3 keer nadenken voordat ze een kamer in het Marriot etc boeken. Genoeg andere mogelijkheden.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:18

En vinden jullie het dan gek dat mensen dan liever een uitkering ontvangen? Ik vind dit echt schandalig hoor! Als zulke mensen nu gaan denken op den duur van "die K*tmaatschappij kan mijn rug op!!", dan kun je ze dat toch niet kwalijk nemen. Overigens vind ik net als jennygirl dat die mensen met terugwerkende kracht hun salaris terug moeten krijgen.

Overigens, als het wit is uitbetaald, wat zou die zak op hebben gegeven aan de belasting? En ziet de belasting dan niet dat die mensen zwaar onderbetaald worden?

De hond is de betere mens

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:29

Wat ontzettend laag zeg! Misselijk 't zal je baas maar wezen Scheve mond

i was hoping;
we could crack each other up
<3

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:37

dat soort dingen moeten ze echt iets aan doen, dat mag toch niet zomaar kunnen in nederland?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:01

Slavenarbeid? Kijk eens naar meisjes die voor loverboys werken, maar dat is 'n ander verhaal....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BETUWE, Bytespider, CupCakes_, Elitedeux, ElSea, gigil, Ineke2, juval, keeslover2, Koekie_186, Mizora, moonsparkle, mylittlejoy, SentiBot, Symke, TheNovelist, Westhof en 192 bezoekers