Het grote Dr Martens topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:36

Goede tip. Besloten om ze toch maar terug te sturen... misschien later...
nu wel de turner Fidhermen gekocht via een winkel in UK.
Kon het niet laten...

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:05

Maddoxx schreef:
Dat voorkant aantikken heb ik helaas ook bij mijn jadons, maar die heb ik al te lang om nog te ruilen. Hopen dat dat beter wordt.

Schoenen lopen helaas nooit in de lengte uit, alleen in de breedte.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:47

Mag ik hier wat vragen stellen over dr martens?
Het lukt me helaas niet om het hele topic door te lezen.
Ik heb nu een soort nep dr martens van de Primark.
En ik vind deze zo geweldig en stoer dat ik zit te denken om échte te kopen.
Maar waar let ik op?
Er zijn zoveel verschillende soorten....
Wat is een beetje de 'standaard' zwarte?
Hoe vallen ze qua maat?
Is het uitlopen echt zo'n drama? Of duurt dat maar heel even?
Ik ben benieuwd

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:32

De standaard zwarte zijn de 1460s. Mijn docs zijn een maat kleiner dan ik gewoonlijk heb, 39 ipv 40 (hakken uitgezonderd daarvan heb ik wel 40). Maar ik raad je echt aan om ze te passen, want het verschilt per persoon. Ik moest een maat kleiner hebben maar een vriendin van mij heeft gewoon haar gebruikelijke maat met hetzelfde model schoen.

Het uitlopen verschilt per model en ook per persoon. Mijn eerste paar 1460s duurde een week of twee, maar het paar wat ik daarna had heeft bijna drie maanden geduurt om helemaal ingelopen te raken. Mijn vonda's waren direct goed. Ook hier weer een vriend van me heeft net als ik de zwarte 1460s en bij hem duurde het inlopen een week.

Er zijn ook de Pascals, deze lijken op de 1460s maar het leer is soepeler en ze zijn volgens mij ook wat smaller.

Het beste is om gewoon naar een winkel te gaan waar ze verschillende modellen hebben en gewoon eens te gaan passen.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:39

Ik twijfel dus ook enorm door de prijs....
Het is niet even een klein bedrag natuurlijk...

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:44

Dat snap ik hoor, heb ook heel lang getwijfeld of ik ze zou nemen of niet. Ik heb mijn eerste drie paar steeds met de glamour day gekocht :') dan hadden ze 20% korting. Mijn paar hakken heb ik in de uitverkoop van de dm-shop zelf gekocht. Dat was echt geluk hebben die waren meer dan de helft afgeprijst, anders had ik die niet gekocht.

Dus ik zou eens goed de winkels die ze verkopen in de gaten houden, er zijn best wel vaak kortingen enzo.

Ik vind ze de prijs helemaal waard, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik werd thuis voor gek verklaard dat ik schoenen kocht die in het begin niet eens lekker zaten omdat ze nog ingelopen moesten worden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:44

Ik heb juist van mijn 1460 en 1460 Pascal een maat groter nodig dan normaal. Ik heb normaal maat 39/40 en ik heb 1 paar DrM in 40 en 2 paar in 41 en bij de 40 kom ik tegen de voorkant en bij de 41 niet..

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:34

Ik las dus inderdaad ook ergens dat je een maar groter moet bestellen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:56

Nee gewoon passen. Het hangt af van het model, materiaal en land van productie.

Overigens vind ik ze niet echt heel duur, je doer er zó lang mee.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:19

lieveli schreef:
Nee gewoon passen. Het hangt af van het model, materiaal en land van productie.

Overigens vind ik ze niet echt heel duur, je doer er zó lang mee.


Ik vind het een behoorlijke uitgave...
Koop nooit zoiets duurs voor mezelf.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:20

Ik vind dat het verschil tussen duur en veel geld. Ik vind DrMartens niet duur, maar het is wel veel geld.
Daarom koop ik ze ook alleen met kortingsacties/sale.

En op marktplaats kun je ze ook nog wel tegenkomen voor leuke prijzen. Maar dan moet je ze inderdaad ongepast kopen.

Lynnepinny

Berichten: 2702
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:47

Hou ook de Facebook groep goed in de gaten, daar wordt soms ook nog wat leuks geplaatst. En het is inderdaad veel geld, maar daarvoor krijg je ook een hele fijne schoen waar je vaak wel wat langer mee doet dan veel andere schoenen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:51

Ja, daarom is het dus niet duur :P

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:07

Maar veel geld is ook zo relatief. Ik bezuinig niet op schoenen, ter illustratie: Dr Martens zijn mijn goedkopere schoenen. Maar ik doe wel echt jáááren met ze.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:07

Djilna schreef:
Ik vind dat het verschil tussen duur en veel geld. Ik vind DrMartens niet duur, maar het is wel veel geld.
Daarom koop ik ze ook alleen met kortingsacties/sale.

En op marktplaats kun je ze ook nog wel tegenkomen voor leuke prijzen. Maar dan moet je ze inderdaad ongepast kopen.


Daar heb je weer gelijk in.

Ik zat al te denken aan marktplaats.
En dan gewoon eerst via zalando ofzo nieuwe bestellen voor de maat.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:09

Als je meer te besteden hebt is het inderdaad niet veel geld. Maar dat is (voor mij) het verschil in begrip tussen of iets wel of niet duur is en wel of niet veel geld. Ik kan ergens het geld niet voor hebben, maar dat wil niet zeggen dat het product duur is. Het is voor mij op dat moment dan veel geld.
Dus ja, dat is heel erg relatief want dat hangt af van iemand zijn of haar financiële ruimte.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:10

Lijkt me zo omslachtig. Moet je eerst het goede model bestellen en dan op mp kopen...

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:20

lieveli schreef:
Lijkt me zo omslachtig. Moet je eerst het goede model bestellen en dan op mp kopen...


Het is misschien omslachtig, maar het kan me wel geld schelen.
En ik heb geen haast met kopen.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:21

Maar zit er tussen de pascal en de 1460 echt zoveel verschil qua soepelheid?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:25

Soepelheid heeft niks met Pascal of 1460 te maken. Dat is alleen verschil in leest. Het soort leer bepaald de soepelheid. Virginialeer is de soepelste

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:32

Dr. Martens zijn echt een investering voor het leven. Als je ze mooi houdt dan kun je er bij wijze van spreken de rest van je leven op lopen.
Ja, het is veel geld om in één keer uit te geven, zeker als je op je geld moet letten maar het is absoluut de moeite waard.

Het verschil tussen Pascal en 1460 zit hem in de pasvorm.
De Pascal is over het algemeen smaller dan de 1460. Daarbij heb je tegenwoordig ook modellen in soft (Virginia) leather, daar heb je nagenoeg geen blaren van en wat ik ook heel prettig vind is dat die niet zo'n stugge rand bij je enkels hebben.

En net als wat de rest hier ook zegt: het is echt een kwestie van passen. Een voorbeeld dat ik hier laatst ook heb geplaatst: ik heb 2 precies dezelfde paar soft leather Pascals, het enige verschil is dat het ene paar zwart is en het andere paar roze. Het zwarte paar liep ik zo op weg in maat 40, het roze paar bleek in maat 40 veel te klein, die heb ik nu in maat 41 maar nog steeds zijn ze aan de smalle kant. Dit zal met het inlopen wel goed komen maar het ene paar is het andere niet en het is altijd beter als je het daadwerkelijke paar kunt passen dat je wilt kopen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:38

Ik loop inmiddels een jaar of 18 op mijn eerste paar. Veel geld, maar niet duur. Schoenen die de helft kosten gaan max 5 jaar mee.

Inmiddels heb ik ook 2 nieuwere paren, nu ik bijna nooit nette schoenen aan heb (overdag werk schoenen, s avonds en in het weekeind thuis bij de paarden mijn oude Dr Martens, dan blijft er weinig tijd over voor wat anders ;) ). Dus die zullen met dit gebruik eerder verstoffen dan verslijten ;) .

Lynnepinny

Berichten: 2702
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:45

Ik had meer moeite met mijn Pascal's inlopen dan met de 1460 om eerlijk te zijn := De hiel van mijn Pascal's waren zo verschrikkelijk, ik heb echt weken met blaren en dubbele sokken gelopen waarvan ik van de tweede sok zelfs het randje had omgeslagen. Mijn 1460's liep ik zo mee weg, met enkel wat ongemakkelijkheden hier en daar. Het ligt dus echt aan het paar dat je krijgt, zacht leer is niet altijd makkelijker :D Daarbij ben ik van mening dat de 1460 veel meer steun geeft met het stugge leer, als dat iets is dat je fijn vindt of nodig hebt.

Ik heb nu wel met mijn 1460 dat de rechterschoen al mijn broeken sloopt? :+ Iemand ervaring? Iets in de schoen schuurt echt tegen de buitenkant van m'n broeken waardoor ze allemaal op één punt slijten.

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Het grote Dr Martens topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:47

Is het misschien een plooi in het leer wat als 't ware snijdt in de stof?

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:19

Wat is het verschil tussen de 1182 en de 1460?
Weet iemand dat?