Bookish Adventskalender: 2024

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-24 12:03

Bookish Adventskalender: 2024

Na een succesvolle 2023 editie, gaan we gelijk door met de 2024 editie. Vroeg dit keer, zodat we een heel jaar de tijd hebben om cadeaus te verzamelen en daarmee de kosten meer kunnen spreiden.

Ik heb de deelnemers allemaal wat vragen gestuurd en de antwoorden besproken met ynskek en zo zijn we op wat nieuwe afspraken gekomen. De basis blijft hetzelfde; we kopen 24 cadeaus om af te tellen voor kerst. Van deze 24 cadeaus zijn er ten minste 12 boeken.
Het budget gooien we wat omhoog naar €200,-. Hiermee is het makkelijker om wat luxere cadeaus te kopen.

Omdat we vroeg beginnen, kunnen we ook vroeg de lootjes gaan verdelen. Aanmelden kan tot 1 februari 2024. Ynske en ik zullen dan in de eerste week van februari de lootjes verdelen. Dit gaan we weer openbaar doen. Je weet dus van te voren wie de kalender voor jou gaat maken. Hier kiezen we bewust voor, zodat het makkelijker is om je lootje te leren kennen en een mooie kalender samen te stellen.


Afbeelding

Citaat:
Aanmelden
Stuur vóór 1 februari 2024 het volgende lijstje met antwoorden op aan ynskek of Marjo.

  • Naam & adresgegevens (+ eventuele verzendinstructies zoals een pakketpunt)
  • Telefoonnummer (voor de WhatsApp groep)
  • E-mailadres (optioneel voor de T&T)
  • Link naar je GoodReads/ Hebban account (of ander relevant account waarop staat welke boeken jij hebt)
  • Link naar je verlanglijstje
  • Harde eisen voor de boeken (denk aan de taal, of het perspectief waarin geschreven wordt)
  • Trigger warnings die je hebt waar je geen boeken over wilt lezen

Vertel daarnaast iets over de boeken die jij graag leest. Welk genre pak je het liefste op? Heb je een favoriete auteur? Is er een genre dat je nooit zal lezen, of misschien een genre dat je meer wilt ontdekken?
Ook horen we graag wat voor genres jij goed kent, zodat we daar rekening mee kunnen houden in het matchen. Geef daarbij ook vooral aan welke genres je níet kent, zodat we het shoppen daarin wat makkelijker kunnen maken.

Nog even de afspraken op een rijtje:
  • 12 boeken
  • Budget van +/- €200,00
  • Cadeautjes inpakken en nummeren, hoeft niet heel uitgebreid maar wel netjes
  • Uiterlijk 12 november 2024 verzenden
  • Actief meepraten in het topic / groepsapp
  • Post ten minste eens in de 4 dagen je cadeaus in het topic
Bij aanmelden ga je automatisch akkoord met bovenstaande afspraken.


Afbeelding

Hieronder nog wat tips om het makkelijker te maken een mooie kalender samen te stellen:
  • Maak gebruik van Boekenkraam.nl en soortgelijke websites! Hier staan veel titels op die goedkoper aangeboden worden! Let hierbij op de staat; nieuw, licht beschadigd of ramsj
  • Bespreek met de ontvanger van de kalender, of die openstaat voor tweedehands boeken.
  • Haal boeken van de verlanglijst van je ontvanger. Je hoeft zeker niet 12 boeken uit die lijst te kiezen, maar boeken die op die lijst staan zullen gegarandeerd in de smaak vallen!
  • Maak verschillende verlanglijsten (bv een specifiek gemaakt voor de adventskalender), en blijf zelf van de boeken die op die lijst staan af. Hoe jammer is het als je een boek koopt, die ook gekocht wordt voor de kalender?
  • Wees actief, zodat we elkaar beter leren kennen. Op die manier is het niet alleen voor jou makkelijker om te shoppen, maar ook voor degene die jouw kalender maakt.
  • Voor inspiratie voor cadeaus, inpakken of titels; lees het vorige topic nog eens door: [PF] Bookish Adventskalender

Afbeelding

Vragen/opmerkingen of andere belangrijke zaken kunnen altijd in het topic gemeld worden, maar mogen ook via PB aan Marjo of Ynskek gesteld worden. Verder zullen wij ook proberen om met enige regelmaat wat vragen in het topic te stellen om iedereen actief te houden.

Laten we er weer een mooie editie van maken met zijn allen <3


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10326
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:04

We gaan er weer voor *\o/*

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:10

Tof dat er gelijk een nieuwe editie gehouden wordt! Ik ga meedoen :D zal later vandaag even een pb sturen met alle vragen ingevuld.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-24 12:29

In de PB stond trouwens nog een vraag over e-books gebruiken in plaats van fysieke boeken. Nu lees ik zelf bar weinig op de e-reader dus ik weet niet goed hoe dat gaat. Even overlegd met Ynske maar ook die geeft aan niet goed te weten hoe je een e-book cadeau kan geven.

Hoe staan jullie daarin? En weet iemand hoe je dat dan voor elkaar krijgt?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:31

Ik doe graag weer mee, en zal me - als de bron van de suggestie - eens verdiepen in de e-reader problematiek :-) mits natuurlijk meer mensen dit zien zitten.

Naomi_Jortje

Berichten: 4182
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:37

Ik heb net even door het vorige topic gescrolld, wat een leuk idee zeg! In eerste instantie dacht ik 'niets voor mij', want ik lees alleen maar op m'n e-reader. Ik heb het afgelopen jaar een aantal fysieke boeken gekregen, maar daar nog niets van gelezen omdat ik toch altijd m'n e-reader pak :o
Maar nu lees ik de berichten hierboven en dat stemt me positief :D

Ik kwam met een snel google rondje dit in ieder geval tegen:

https://kdp.amazon.com/nl_NL/help/topic/G200652260

https://www.ebook.nl/faq.php
Iemand een cadeau doen via onze website verloopt als volgt:

Jij als schenker:

Indien je nog geen account hebt bij eBook.nl, dan moet je die eerst en vooral aanmaken. Op onze website gaat dit snel en simpel via de oranje knop Inloggen (bovenaan de website). In het venster die verschijnt, kun je onderaan een account aanmaken via de knop “Account aanmaken”.

Heb je wel al een account, prima! Dan kan je gewoon inloggen via de oranje knop Inloggen (bovenaan de website).

Vervolgens zoek je het eBook (die je cadeau wil doen) en voeg je die toe aan je winkelwagentje. In je winkelwagen overzicht klik je onderaan op de knop "Dit eBook cadeau doen". In dit venster geef je het e-mailadres, de voor- en familienaam in van de persoon aan wie je het eBook wil cadeau doen. Je kunt ook een persoonlijke boodschap toevoegen. Misschien wil je wel iemand bedanken of gewoon iemand verrassen met een eBook van je favoriete auteur. Na het betalen, zal zowel jij als de persoon aan wie je het eBook cadeau geeft een e-mail ontvangen.

Jij ontvangt, meteen na het betalen, per e-mail een orderbevestiging met daarin een overzicht van welk(e) eBook(s) je cadeau gedaan hebt en aan wie. De persoon aan wie je het eBook cadeau doet, ontvangt vervolgens ook een e-mail met daarin jouw gegevens en de persoonlijke boodschap. In deze e-mail staat ook een downloadknop, waarmee de persoon het eBook kan downloaden.

Er wordt dus geen cadeaukaart of een ander fysiek voorwerp geleverd. Alles gebeurt digitaal!

Ich hab mich gesehnt danach mein Herz zu verliern, jetzt verlier ich fast den Verstand... Totale Finsternis, ein Meer von Gefühl und kein Land!

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-24 12:38

Naomi_Jortje schreef:
Ik heb net even door het vorige topic gescrolld, wat een leuk idee zeg! In eerste instantie dacht ik 'niets voor mij', want ik lees alleen maar op m'n e-reader. Ik heb het afgelopen jaar een aantal fysieke boeken gekregen, maar daar nog niets van gelezen omdat ik toch altijd m'n e-reader pak :o
Maar nu lees ik de berichten hierboven en dat stemt me positief :D

Ik kwam met een snel google rondje dit in ieder geval tegen:

https://kdp.amazon.com/nl_NL/help/topic/G200652260

https://www.ebook.nl/faq.php
Iemand een cadeau doen via onze website verloopt als volgt:

Jij als schenker:

Indien je nog geen account hebt bij eBook.nl, dan moet je die eerst en vooral aanmaken. Op onze website gaat dit snel en simpel via de oranje knop Inloggen (bovenaan de website). In het venster die verschijnt, kun je onderaan een account aanmaken via de knop “Account aanmaken”.

Heb je wel al een account, prima! Dan kan je gewoon inloggen via de oranje knop Inloggen (bovenaan de website).

Vervolgens zoek je het eBook (die je cadeau wil doen) en voeg je die toe aan je winkelwagentje. In je winkelwagen overzicht klik je onderaan op de knop "Dit eBook cadeau doen". In dit venster geef je het e-mailadres, de voor- en familienaam in van de persoon aan wie je het eBook wil cadeau doen. Je kunt ook een persoonlijke boodschap toevoegen. Misschien wil je wel iemand bedanken of gewoon iemand verrassen met een eBook van je favoriete auteur. Na het betalen, zal zowel jij als de persoon aan wie je het eBook cadeau geeft een e-mail ontvangen.

Jij ontvangt, meteen na het betalen, per e-mail een orderbevestiging met daarin een overzicht van welk(e) eBook(s) je cadeau gedaan hebt en aan wie. De persoon aan wie je het eBook cadeau doet, ontvangt vervolgens ook een e-mail met daarin jouw gegevens en de persoonlijke boodschap. In deze e-mail staat ook een downloadknop, waarmee de persoon het eBook kan downloaden.

Er wordt dus geen cadeaukaart of een ander fysiek voorwerp geleverd. Alles gebeurt digitaal!


Hmmm, maar dan kun je het dus niet pas uitpakken op de dag dat je het geeft...

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:40

Ik heb momenteel een e-reader te leen, maar zodra deze terug gaat heb ik geen intentie om een E-reader te kopen op korte termijn.. ondanks dat het nu ik tijdelijk wat gehandicapter ben ontzettend handig is hoor! Ik heb gewoon veel liever een mooi fysiek boek in mn handen en in mijn kasten staan. Daarnaast zou ik het niet heel leuk vinden om mijn ontvanger digitale bonnen te gaan sturen ipv een gevuld fysiek pakket. :o

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-24 12:46

Cynn schreef:
Ik heb momenteel een e-reader te leen, maar zodra deze terug gaat heb ik geen intentie om een E-reader te kopen op korte termijn.. ondanks dat het nu ik tijdelijk wat gehandicapter ben ontzettend handig is hoor! Ik heb gewoon veel liever een mooi fysiek boek in mn handen en in mijn kasten staan. Daarnaast zou ik het niet heel leuk vinden om mijn ontvanger digitale bonnen te gaan sturen ipv een gevuld fysiek pakket. :o


Ja daar ben ik het ook wel mee eens. Juist het mooi inpakken van de boeken maakt wat de adventskalender zo tof is om te maken :D

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:48

Jaaa superleuk! Ik doe zeker weer mee!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:54

daarom lijkt het me ook goed om te kijken of er meer interesse voor is, en daar dan ook rekening mee te houden bij het koppelen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1515
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:58

Alvast een stipje, ik doe graag weer mee. :):)

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-24 12:59

Lielle schreef:
daarom lijkt het me ook goed om te kijken of er meer interesse voor is, en daar dan ook rekening mee te houden bij het koppelen.


Ja, als Naomi_Jortje en jij allebei graag e-books doen, kunnen we jullie aan elkaar koppelen natuurlijk :j

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:06

Misschien een goed idee inderdaad om mensen die graag e-books lezen te koppelen. Ik lees geen e-books en zou het ook niet zo leuk vinden die te ontvangen. En daarnaast zou ik het ook niet zo leuk vinden om dan een adventskalender te maken met E-books. Dan is voor mij het idee er een beetje af.

Lolacabana

Berichten: 3355
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:17

Ik lees wel ebooks, maar alleen met Koboplus (want dat is goedkoper dan alle boeken kopen). Maar ik heb boeken toch altijd nog het liefst gewoon echt.

Ik zal straks de PB sturen, want ik doe natuurlijk weer graag mee :D

Nee

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10326
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:18

Ik lees wel e-books maar heb voor de advents kalender toch graag de echte boeken :j gewoon omdat ik dat ook wel zo mooi vind :j

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:49

Ik had een antwoord getypt maar dat is verdwenen. Ik doe graag weer mee en zal later even een pb sturen.
Ik lees vrijwel alles digitaal maar ik zou het niet leuk vinden om een digitaal boek te krijgen. Ik vond dat het zeker de charme had om de fysieke boeken uit te pakken.
Ook vraag ik mij af hoe de adventkalender er dan uit gaat zien met maar 12 cadeautjes omdat de rest digitaal is? Ik vind het juist de charme van de adventkalender om boeken uit te pakken. Maar goed dat is mijn mening.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik een boek fysiek heb en ik denk dat ik het daarna niet nog een keer ga lezen ik wel het boek wegdoe/verkoop. Ik heb geen hele grote boekenkast en ik bewaar enkel de boeken die ik graag wil houden.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:59

Yeaahhhh ik ben er natuurlijk weer bij, want ik heb zo veel lol gehad deze eerste keer!

Lolacabana schreef:
Ik lees wel ebooks, maar alleen met Koboplus (want dat is goedkoper dan alle boeken kopen). Maar ik heb boeken toch altijd nog het liefst gewoon echt.

Ik zal straks de PB sturen, want ik doe natuurlijk weer graag mee :D


ynskek schreef:
Ik lees wel e-books maar heb voor de advents kalender toch graag de echte boeken :j gewoon omdat ik dat ook wel zo mooi vind :j

Hier sluit ik mij bij aan :j

Vind de charme van de kalender echt in de fysieke cadeaus liggen (en ik had super veel plezier bij het in elkaar knutselen van de kalender)

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:13

Ik snap de opmerking over de charme van fysieke cadeaus, maar denk dat ik daar met een e-book ook nog wel iets van kan maken, vergelijkbaar met de boekenleggers die ik dit jaar had gedaan. Maar daarom dus ook het voorstel om hier rekening mee te houden bij het koppelen. En bv kookboeken wil ik juist wel fysiek hebben :-)

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:33

Ik, persoonlijk, vind het dan wel heel lastig worden als ik heel eerlijk ben.

Want je moet dan als gever een pakket maken voor de gewone cadeautjes en de eventuele kookboeken en dan iets van bonnen er in doen voor eboeken of die eboeken via de mail geven of...

Ik zie gewoon nog niet voor mij hoe dat zou kunnen werken dus ik zou mij daar dan echt van willen distantiëren.
Ik heb een Kobo en daar ben ik heel gelukkig mee, maar ik zou niet mee willen doen aan de eboeken, wordt mij gewoon te lastig (wellicht ook omdat ik mentaal momenteel niet zo te pas ben) merk ik :j

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Naomi_Jortje

Berichten: 4182
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:36

Lielle schreef:
Ik snap de opmerking over de charme van fysieke cadeaus, maar denk dat ik daar met een e-book ook nog wel iets van kan maken, vergelijkbaar met de boekenleggers die ik dit jaar had gedaan. Maar daarom dus ook het voorstel om hier rekening mee te houden bij het koppelen. En bv kookboeken wil ik juist wel fysiek hebben :-)


Ja ik denk dat daar inderdaad wel iets van te maken valt :j Ik heb ook een aantal boeken op m'n lijstje staan die er niet zijn als e-book, dus het zou ook een deel fysieke boeken - deel e-books kunnen zijn voor mij.

Maar het voorstel om daar rekening mee te houden bij het koppelen lijkt me een goed idee :)

Ich hab mich gesehnt danach mein Herz zu verliern, jetzt verlier ich fast den Verstand... Totale Finsternis, ein Meer von Gefühl und kein Land!

Lolacabana

Berichten: 3355
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:07

M_D_H schreef:
Ik, persoonlijk, vind het dan wel heel lastig worden als ik heel eerlijk ben.

Want je moet dan als gever een pakket maken voor de gewone cadeautjes en de eventuele kookboeken en dan iets van bonnen er in doen voor eboeken of die eboeken via de mail geven of...

Ik zie gewoon nog niet voor mij hoe dat zou kunnen werken dus ik zou mij daar dan echt van willen distantiëren.
Ik heb een Kobo en daar ben ik heel gelukkig mee, maar ik zou niet mee willen doen aan de eboeken, wordt mij gewoon te lastig (wellicht ook omdat ik mentaal momenteel niet zo te pas ben) merk ik :j


Ik ben het met je eens. Vind het prima als anderen dat willen, maar ik wil ze niet ontvangen & ik wil ze ook niet geven. :+

Nee

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:09

Ik ben het eigenlijk ook wel met M_D_H en Lolacabana eens dat ik het ook niet zo leuk zou vinden om digitale boeken te geven (of te krijgen).

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10326
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:33

Ik denk dat als er 2 of meer mensen graag e-books hebben we ze prima aan elkaar kunnen koppelen en dan de rest aan elkaar :j

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bookish Adventskalender: 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 02:04

Stippie voor dit kippie.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, Antonius, Arlette1991, ComscoreBot, desireeee_x, EsmeeKKK, GoogleAdsense, Iris_Casper, kimberly1995, Lizenlotte, Nightingale, noordje, Perros, really_me, sandra1312, sasja0705, savieralover, Tink89, wiifke, xColorCross, xReetch en 65 bezoekers