legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:43

Denk dat ik die van Algiers ga bestellen :P 3000 stukjes lijkt me wel een uitdaging. Iemand al eens 3000 stukjes gehad?

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:46

Hier een Jan van Haasteren-fanaat!
Heb er een stuk of 15/20 tot aan 3000 stukjes.
Ik kan dan ook vaak niet meer stoppen :=

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:02

Haha ja is verslavend he := Ben nu aan het twijfelen om de 9000 versie te kopen, maar is 100 euro :+

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:07

ja, de prijzen van die puzzels liggen vrij hoog :=

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:15

Ik ben nu al heel lang bezig met deze, 13.200 stukjes: http://www.legpuzzels.nl/band-of-thunder-13200.html Bijna klaar, bezig met het laatste vlak....maar deze viel echt niet mee.

Deze van 18.000 heb ik liggen, maar die lijkt me achteraf bezien veel simpeler dan die van 13.200: http://www.legpuzzels.nl/wildlife.html

Eerder gemaakt:
5.000 stukjes https://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/r ... lrif-5000/

3.000 stukjes http://www.bol.com/nl/p/leven-onder-wat ... 000018841/

3.000 stukjes http://www.legpuzzels.nl/tom-dubois-the ... -2967.html

Edit, gevonden: 3.000 stukjes http://www.ravensburger.com/nl/producte ... index.html
Laatst bijgewerkt door veerledec op 12-01-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:17

Wauw gaaf zeg veerledec! Hoelang heb je daar over gedaan, die 13200? :oo

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:19

Ik ben nog steeds bezig, ik zag net dat ik die puzzel eind december 2012 had besteld, dus twee jaar. Niet vol continu hoor, in de zomer kijk ik er soms maanden niet naar om, in de winter ben ik er vaker mee bezig.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:23

Wauw :))

Heb toch maar de 3000 versie besteld _O- vind 9000 als beginner wat te gek eigenlijk. Kan altijd nog 9000 kopen :)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:28

Die van Algiers is al geen simpele denk ik. Veel lucht en op elkaar lijkende kleuren. Een beetje wat ik had met die Tom Dubois, die was erg donker en daardoor vrij lastig.

Maar een puzzel van 5.000 bestaat al uit twee stukken hoor, dus lastiger dan 3.000 wordt het meestal niet :P.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:36

Ooh echt? Dat wordt dan dus gewoon opgedeeld?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:14

Jep. Mijn puzzel van 13.200 bestaat uit zes delen. Anders is het ook geen doen qua werkruimte. De hele puzzel is namelijk 3 meter bij 1,35m. Dat past niet op mijn salontafel....

Anoniem

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:15

Wat groot := , lijst je hem erna in of?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:17

Een plaat van 3m bij 1,40m kan je niet bij de bouwmarkt kopen, dat heb ik al geprobeerd. Via een houthandel is 100 euro of zo. En dan heb je 'm opgeplakt, dan kan die nooit meer die ruimte uit, met een beetje pech....dus ik weet het nog niet. Ik ga 'm sowieso aan elkaar leggen voor het beeld.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:27

Deze heb ik trouwens ook gemaakt:

9.000 stukjes http://www.legpuzzels.nl/onderwaterpara ... 78070.html

Ik wist dat ik nog een tussenstap had gemaakt :P. Je kan hier in het midden heel duidelijk zien dat ie uit twee delen bestaat, je ziet echt een verticale streep in het midden lopen.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:32

Heerlijk puzzelen! Doe het niet vaak, maar als ik eenmaal bezig ben kan ik me er echt in verliezen!
Ik leen ze altijd van een vriendinnetje, die heeft ook alleen maar Jan van Haasteren puzzels! Super leuk.

rea

Berichten: 748
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Pallieterstad aan de Nete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:58

Op deze site kan je ook goedkope puzzels vinden :http://www.rue-des-puzzles.com/

'k Ben zelf ook een grote legpuzzelfan, vooral van de klassieke beelden zoals berglandschappen en cottages.
Momenteel ligt er eentje van 3000 stuks op de vloer van de woonkamer, de lucht is bijna klaar. Randjes eerst leggen doe ik niet. Meestal begin ik met de bovenzijde (lucht dus) omdat die stukjes er makkelijk uit te filteren zijn. Bovendien kan ik dan steeds verder naar beneden werken. Dat is nu eenmaal praktischer dan omgekeerd bij die grotere puzzels.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:02

Wow, die van 13.200 stukjes! :wow: :wow: :wow: Maar inderdaad, waar blijf je er achteraf mee? Zonde om hem weer in de doos te doen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:03

landvrouw schreef:
MissAnnemijn schreef:
Hier ook iemand die graag puzzels maakt, net een afgemaakt. Daarvoor een hele tijd niet. Er bestaat een puzzeltopic, toevallig afgelopen week weer een schopje gehad :)

[HK] Puzzel puzzel aan de wand, wie puzzelt er mee in dit land?

Wauw die puzzel van 18000 stukjes.. Die heb ik echt al vaak zien staan maar ik zou dat nu echt nog niet aandurven.. Maar als ik zie dat je dan eigenlijk per deel van de puzzel gaat puzzelen vind ik ook niet zoo leuk eigenlijk O:)

Als ik de ruimte had gehad, dan had ik alle zakken wel gemixt ;)

veerledec schreef:
Deze heb ik trouwens ook gemaakt:

9.000 stukjes http://www.legpuzzels.nl/onderwaterpara ... 78070.html

Ik wist dat ik nog een tussenstap had gemaakt :P. Je kan hier in het midden heel duidelijk zien dat ie uit twee delen bestaat, je ziet echt een verticale streep in het midden lopen.

Die heb ik ook gemaakt! :) Die verticale streep vind ik wel meevallen trouwens. Is wel echt een prachtige puzzel als ie af is!

Anyway, hier ook een fervent puzzelaarster. Vroeger deed ik veel 500/1000/1500 stukjes puzzels, tegenwoordig minimaal 3000 (JvH), liever 5000 of meer :)
Er is ook een hele mooie van meer dan 30.000 stukjes van New York. Die staat ook op m'n verlanglijstje.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:16

Heb je dan een speciale tactiek met zoveel stukjes? Ik weet met deze 1500 al niet hoe ik de stukken uit elkaar moet houden. Zoek nu op roze voor het huisje maar daarna? pff... Zien we dan wel.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:29

Goed sorteren is het halve werk :j Maar, dat werkt eigenlijk alleen met gewone puzzels goed, met JvH gaat dat niet zo. Nu heb je één voordeel met JvH, je kan in principe ieder stukje op de doos opzoeken. Is handig als je echt vast zit. Met jouw JvH puzzel (die heb ik in 3000 stukjes) zou je kunnen sorteren op idd dat roze podium/hokjeding, de paarden, het hekwerk rond de renbaan (donkergroen, en die borden), enz.

Met Ravensburger puzzels (bijv.) heb je nog andere tactieken die je kan gebruiken, omdat die stukjes meer variatie in vorm hebben. Bijv. sorteren op vorm van de stukjes als je grote vlakken in dezelfde kleur moet doen. En het patroon waar de stukjes in gelegd worden, wordt herhaalt om de zoveel stukjes (pff... is het nog te volgen %) :') ). Da's een beetje lastig uitleggen, maar dat merk je vanzelf (als je er op let) als je zo'n puzzel maakt. Nu doe je dat eigenlijk alleen als je hele grote vlakken in dezelfde kleur moet doen. Bijv. bij de astrologiepuzzel van 9000 stukjes gebruiken ze dat vaak.

*kan het woord 'stukjes' niet meer zien nu :') *

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:36

Ik meld mij ook :D Al een tijd niet gedaan, maar mijn oma heeft een stuk of 50 Jan van Haasteren puzzels! Dus ik leen er vaak 1 van haar :)
Zelf heb ik 6 Disneypuzzels van 1000 stukjes die ik ondertussen toch wel aan het sparen ben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:37

Ah ja ik volg hem :')

Ik dub of ik binnekort ga shoppen om een wereldkaart puzzle , zoiets al :

http://www.ixware.com/site/worldmap/worldmap.png

Met kleurtjes maar zonder namen , zal wel niet te vinden zijn in 1000 stukjes :P . Zal zo eerst mijn andere puzzel opzoeken , ben vrijwilliger bij de speelgoedbank dus ik heb ook kansen om daar puzzel in elkaar te zetten kijken of ze compleet zijn :)

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Re: legpuzzels, wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:43

Hier ook een puzzel fan. Vooral jan van haasteren. Moet nu alleen weer nieuwe kopen. Gisteren de laatste gelegd.

Ik puzzel op een porta puzzle. Een grote map. Ideaal. Wil niet anders meer

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:43

Halen jullie de puzzels, (ook de grotere) weer uit elkaar als je ze helemaal gelegd hebt?
Lijkt me wel hartstikke leuk om een puzzel te maken, maar om hem daarna weer uit elkaar te halen eigenlijk niet. haha

rea

Berichten: 748
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Pallieterstad aan de Nete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:46

Ik begin meestal met opvallende kleuren eruit te halen. Kunst is om je niet te laten verleiden ook de aanverwante tinten erbij te nemen. Dan wordt je massa weer te groot. En je tijd nemen; keer op keer door de stukjes woelen en telkens komt er weer wat "bovendrijven".
Randjes vooraf maken doe ik niet aan. Dat ligt toch maar in de weg en gaat dan weer stuk.
Eens ik een bepaalde kleur bijeengesprokkeld heb, ga ik die stukjes per model sorteren en netjes op rijtjes leggen. Die structuur helpt me erg om heel adequaat een bepaald stukje op te zoeken. Tevens vallen dan ook de kleurverschillen op in vb. sneeuwlandschappen.
Dat van die patronen is inderdaad ook een hulp bij de hele grote puzzels.

En ook : ik pluis de volle stofzuigerzak na alvorens weg te gooien, zolang er een puzzel in de maak is. Je wilt niet weten hoe ergerlijk het is als je uiteindelijk een stukje kwijt bent. ^)

EDIT : ja, hier gaan ze weer in de doos achteraf. Doorheen de jaren heb ik sommige puzzels dan ook al meerdere malen gemaakt. Blijft toch nog leuk, want dan kijk ik enkel nog vooraf naar de prent zodat er weer een nieuwe uitdaging is, "blind" puzzelen.