Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:12

Ahaaaaaa.... huh :? :')

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:16

Ja hoe moet ik het anders omschrijven :') kan t alleen voorzingen :P

Maar dat leer je toch ook gewoon op les? :)

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:21

Les heb ik nog nooit gehad, ja paar weken geleden van onze instructeur de hele harde basis (waarde van noten enzo) Verder maak ik gewoon muziek zonder noten te kunnen lezen _O- Als ik er écht niks van snap dan roep ik de instructeur erbij en mag ie mooi een stukkie voorspelen :P

Maar ben nu alle partijen van 1 stuk in musescore aan het zetten vanaf het papier zodat ik er een geluidsfragment van kan maken maar heb van dit soort dingen geen kaas gegeten _O-

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:51

Warboel schreef:
Hey wat grappig, die spelen wij elk jaar met dodenherdenking ook maar wij hebben er een hele andere solo inzitten :P Is een bugelsolo overigens.

Vandaag hebben we de hele dag repetitiedag gehad. Was wel even goed.
We hebben binnenkort voorjaarsconcert met als thema Guilty Pleasures :))
Spelen o.a. Mama Mia en een selectie uit the Wizard of Ozz (die is echt moeilijk haha).
Maar met de dweilband van het orkest spelen we een Happy Hardcore medley, en met het leerlingenorkest Thrift Shop van Macklemore. Super gevarieerd dus :D Echt heel leuk.

Wat een super tof thema!

Wij hebben dit jaar 70-jaar vrijheid. Mooie stukken, maar ook direct heel zwaar....
(Pearl Harbor, Soldaat van Oranje etc)

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:57

Ja superleuk, alle leden mochten hun eigen Guilty Pleasure opgeven en daar hebben we muziek op uit gezocht.

Wow dat is ook een gaaf thema! Wel wat zwaar inderdaad. Wel hele mooie muziek denk ik :)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:01

Carr_friesje schreef:
Les heb ik nog nooit gehad, ja paar weken geleden van onze instructeur de hele harde basis (waarde van noten enzo) Verder maak ik gewoon muziek zonder noten te kunnen lezen _O- Als ik er écht niks van snap dan roep ik de instructeur erbij en mag ie mooi een stukkie voorspelen :P

Maar ben nu alle partijen van 1 stuk in musescore aan het zetten vanaf het papier zodat ik er een geluidsfragment van kan maken maar heb van dit soort dingen geen kaas gegeten _O-



Kun je niet op google opzoeken hoe dat klinkt?
Misschien via youtube?

*edit* Is het dan misschien niet een keer handig om een paar lessen te gaan volgen? Lijkt me toch dat er dan veel meer in de muziek staat waarvan je niet helemaal weet wat er mee bedoelt wordt?

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:57

Ik weet hoe hij klinkt nu, maar 't is zo onlogisch.. Eerst leer je de waarde van noten, en dan ineens worden ze bij elkaar gepropt en wordt het een hele andere waarde :+

Maar ik ben bang dat ik toch nooit helemaal van het blad kan gaan spelen...
M'n pa is nu al 40 jaar tamboer zonder noten te kunnen lezen, en m'n moeder zit ook al vanaf 86 bij de muziek en die kan het ook niet briljant haha.
Ik ben van kleins af aan opgegroeid met dit korps dus kende het hele repertoire al vroeg uit m'n hoofd, ik speel heel goed op het gehoor dus als ik eenmaal de beginnoot wist kon ik zo verder pingelen :P Geloof dat ik met een maandje het hele repertoire van 13 nummers uit m'n hoofd kende toen ik eenmaal zelf mee ging spelen. _O-

Nu met de nieuwe instructeur is het nog makkelijker voor ons, hij schrijft/bewerkt de muziek voor ons zelf, dus dan maakt hij er op zijn pc een mp3 bestand van die hij dan doorstuurt.
Hij is wel steeds meer bezig om ons de bladmuziek uit te leggen etc. Maar ik denk dat van de 21 spelende leden er misschien 3 of 4 fatsoenlijk bladmuziek kunnen lezen en zo van het blad kunnen spelen.

Eigenlijk zijn we een soort jostiband _O-

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:20

hahahahaha ik móest dit filmpje even delen _O-
Is van de Airborne wandeltocht in 1987 :wow:
Even doorspoelen naar 5:15 Het korps wat daar dan aan komt lopen loopt mijn moeder als 20 jarige voor als Miss majorette := (en m'n pa als 21 jarige tamboer)


San84

Berichten: 120
Geregistreerd: 22-01-11
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:27

@ Saskia gefeliciteerd met jullie 3e plaats en mooie punten vant weekend! Prachtig gespeeld!!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:40

Haha dank je wel!! We zijn er ook echt super blij mee en hadden het totaal niet verwacht! Heb je geluisterd?

Vanavond gaan we verder met The Story of Anne Frank.
Ik vind het zelf een behoorlijk heftig stuk, zeker als je al die foto's e.d. er bij ziet.

Duurt wel 13 minuten dus je moet er even voor gaan zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=ehbXnGlHJzk

San84

Berichten: 120
Geregistreerd: 22-01-11
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:00

Geweldig toch? Eerste keer zo'n optreden in de 2e divisie en dan zo scoren...top!!
Ja heb gekeken via omroplive. Zowel vrijdag als zaterdag. Heerlijk, hoop mooie en goede muziek gehoord!

Pff heftige muziek ja. Wel heel mooi om te spelen denk ik. Hebben jullie 4 of 5 mei optreden waar jullie dat gaan spelen?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:53

*blaast stof van dit topic*

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste optreden als dirigent gehad met een fanfare (gelegenheidsorkest) *\o/*
Wel spannend hoor, als 1e jaar student van de basisopleiding HaFaBra directie.
In 3 repetities een volwaardig orkest klaarstomen voor een concert. Wat heb ik mezelf aan gedaan :=
Ik heb hiervoor alleen nog maar voor ensembles en jeugdorkesten van 5-15 mensen gestaan :+

Maar wat was het leuk! Na de 1e chaotische repetitie had ik echt enorme twijfels. Ik had zo het gevoel dat ik me moest bewijzen. De communicatie was niet echt geweldig geweest. Ik ben op het laatste moment ingevlogen, studeer natuurlijk nog en dit was eigenlijk mijn 1e ervaring met een orkest . Dat wist alleen niemand. Kom ik als vrouw en 'broekie' van 33 even vertellen wat de oudere garde moet doen. En daarbij moest ik in de voetsporen treden van een dirigent die het al 30 jaar deed. Het was er een paar jaar niet geweest en dit jaar wilden ze het weer opstarten. Er hing dus veel vanaf.

De 2e repetitie was dat al veel minder, dit ook even kort uitgelegd. En de 3e repetitie kwam de oudere garde zelfs naar me toe dat ze het zo fijn repeteren vonden :D

Zaterdag concert gehad en dat was ook een succes. Er zat 'maar' 250/300 man publiek in de kerk :=
Iedereen vond de muziekkeuze zeer geslaagd, mijn dirigeren prettig, muziek prima uitgevoerd.

12 december mag ik opnieuw een gelegenheidsorkest dirigeren, deze keer een kerstcondert. En of ik het het volgend jaar ook weer op me wil nemen *\o/*
Dat is toch wel een enorme veer in mijn achterste :D
5 september start ik met het 2e jaar van de opleiding, dus ik hoop tegen die tijd weer wat meer bagage te hebben. Ik zag de filmpjes en het was nogal braaf zeg maar. Je kan zien dat ik nog routine mis. Maar dat komt vanzelf wel de komende jaren :D

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:12

Wat ontzettend leuk

Welke opleiding volg je? Ik speel wel eens mee met het orkest van de Bourdon opleiding waar de dirigenten mee kunnen oefenen en vorig jaar ook hun examen mee deden.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 17:40

*pakt snel een mondkapje*
Tjeeez, lag inderdaad wel heel erg onder het stof :=

Klinkt als een gave ervaring Amanda!
Super dat ze jouw manier van dirigeren zo fijn vinden :D


Voel me daarnaast wel een kleine einzelganger in m'n eigen topicje hihi.
Volgens mij zitten hier meer mensen die in orkesten spelen/dirigeren dan mensen die echt bij een korps spelen dat vooral op straat loopt en taptoeshows doet :=

Anyways.
Hier ook heel druk met de voorbereidingen van onze nieuwe taptoe show.
Heeft nog heel wat billenknijpen gekost.
(Compleet nieuwe muziek in de show, een aantal leden die voor het eerst een show gaan lopen, leden die weg gegaan zijn, 1 van de 2 showinstructeurs die tijdelijk weggevallen is ivm zijn gezondheid.)

Hebben nu zomerstop en vanaf a.s. zondag beginnen we weer met repeteren 2x in de week.
Wordt nog hard bikkelen.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:50

Ik ben er ook nog hoor :D

Dirigeren lijkt me zo gaaf! Is zo'n kundig vak, hoop daar ooit ook nog eens van te kunnen "proeven" :p

Wij hebben net de eerste repetitie weer gehad, in oktober hebben we het marsconcours in Franeker, daarna beginnen we met de nieuwe show voor het WMC. Doen julie daar ook aan mee Carolien?
Hier ook veel instroom, gelukkig wel van mensen met al wat ervaring. Ook was hier de "hoofdinstructeur" weggegaan, maar daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen (met 6 jaar DCI ervaring :):) ).

Iemand die naar taptoe Rolde gaat?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:26

Ik ben er ook nog :P

Seizoen start bijna weer. We zouden op concertconcours gaan in november maar onze dirigent is ontslagen dus dat gaat niet door :\
We hebben wel al een tijdelijke vervangende dirigent gelukkig, en starten een sollicitatieprocedure voor een nieuwe.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:17

daffieduck: de basisopleiding HaFaBra directie van de Bond voor Orkestdirigenten. Zij hebben een eigen 3-jarige opleiding opgezet, specifiek voor de 3e-5e divisie HaFaBra, omdat het lastig is daar dirigenten voor te krijgen. Tot nu toe is het een erg interessante opleiding. Uiteraard krijgen we slagtechniek, maar ook muziekgeschiedenis, instrumentenleer, geschiedinis van specifiek de blaasmuziek, didactiek. 3e-5e divisie benader je toch weer anders dan de meeste 1e divisie orkesten.

Ik speel en dirigeer inderdaad een zittend orkest. Maar in het verleden wel taptoe's en streetparades gedaan, vooral veel België en Frankrijk. Taptoe's vond ik altijd erg leuk, het instuderen van de nieuwe show, enz. Maar die streetparades waren toch niet mijn ding :o

Wij gaan ook naar concours in november. Waar zouden jullie heen gaan? Balen van de dirigent zeg. Was dat onverwacht?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:25

:wave:

Super Amanda, kan me voorstellen dat het wel een beetje spannend was. Wel super dat het dus wel goed ontvangen is.

Wij zijn afgelopen maandag ook weer begonnen! Dat zijn toch wat rommelige repetities altijd. Daarna nog een borrel, dus weer als vanouds. Ik weet eigenlijk niet precies wat wij gaan doen dit jaar :+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:18

Amanda schreef:
daffieduck: de basisopleiding HaFaBra directie van de Bond voor Orkestdirigenten. Zij hebben een eigen 3-jarige opleiding opgezet, specifiek voor de 3e-5e divisie HaFaBra, omdat het lastig is daar dirigenten voor te krijgen. Tot nu toe is het een erg interessante opleiding. Uiteraard krijgen we slagtechniek, maar ook muziekgeschiedenis, instrumentenleer, geschiedinis van specifiek de blaasmuziek, didactiek. 3e-5e divisie benader je toch weer anders dan de meeste 1e divisie orkesten.

Ik speel en dirigeer inderdaad een zittend orkest. Maar in het verleden wel taptoe's en streetparades gedaan, vooral veel België en Frankrijk. Taptoe's vond ik altijd erg leuk, het instuderen van de nieuwe show, enz. Maar die streetparades waren toch niet mijn ding :o

Wij gaan ook naar concours in november. Waar zouden jullie heen gaan? Balen van de dirigent zeg. Was dat onverwacht?


Leuk hoor dirigeren!

Concours vind ik altijd heel erg leuk en vind het echt jammer dat we niet gaan. Het klikte al een tijdje niet helemaal lekke met de dirigent en een aantal orkestleden. Er is een paar keer ruzie ontstaan en uitgesproken. Een paar weken terug bij de repetitie heeft ie zich op een bijzondere manier gedragen wat is besproken door het bestuur en dat ging niet zo goed en toen is de samenwerking per direct beëindigd :+

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:48

Oef, dat is altijd een slag voor een vereniging. Dit hebben wij met onze vorige dirigent ook gehad, 3 weken voor een festival :=
We konden toen een vervanger vinden en die is uiteindelijk inmiddels al een jaar of 7 blijven hangen :+
Maar het heeft behoorlijk wat impact gehad toen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:55

Nou, de meesten vonden het niet zo erg :') er waren orkestleden die met hem niet op concours wilden en dat dus ook al afgezegd hadden :+

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:59

Ja, maar juist daarom heeft het impact.
Onze nieuwe dirigent kreeg een afgebeuld orkest met onzekere muzikanten voor zijn neus. Zie dat maar weer eens goed te krijgen. Wij waren ook blij dat de vorige vertrok. Maar hij had toch ook ongemerkt veel schade aangericht.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:44

__Maartje;
Nee wij doen geen concoursen.
Zijn meer een gezellige hobbyclub waar we lekker ontspannen muziek kunnen maken met elkaar dan dat we doelgericht concoursen lopen etc.
Hebben er ook veel leden tussen zitten die weinig kaas hebben gegeten van echt strakke exercitie.

Enige taptoe die we lopen is degene die we zelf organiseren.
Hebben in het verleden wel eens een andere taptoe gelopen van een bevriend korps, en we verzorgen een show tijdens 5 mei in wageningen.

Wat we voor de rest zoal doen;
- intochten van avondvierdaagse, sinterklaas, koningsdag, carnaval.
- serenades.
- schuttersfeesten.
- staand muziek maken tijdens de circuitrun in Zandvoort.
- shop, stop en play. (Muziek maken in het dorp en elke keer weer een stuk verkassen.)
- braderiën en buurtfeesten.

Dit jaar bestaat de huidige band 10 jaar en we krijgen steeds meer naamsbekendheid in binnen en buitenland en dat is echt ontzettend leuk.
Sinds een ruime tijd hebben we ook René Keulers als instructeur en ik moet zeggen dat er nu op muzikaal gebied een flink stijgende lijn in zit.

Hij ziet precies wat er moet gebeuren en daagt iedereen ook super uit op zijn eigen niveau qua muziekstukken etc.
(zoals onze bell sectie bijv. 1 van de dames kan prima meekomen met de wat makkelijkere partijen, en bij mij schrijft hij er van die gemene, snelle loopjes in bijv. en dat is wel heel leuk.)

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:58

Ja oké, ben zelf gewend om altijd ergens naar toe te werken (vaak concoursen, maar ook wel eens dingen zoals counteroptreden bij veteranendag). Niet dat het minder gezellig is, we hebben genoeg lol :D
Dat van die dirigent klinkt goed ja! Wij hebben nu bij de senioren ook al een tijd een goede, het slagwerk heeft daarnaast ook vrij snel een nieuwe instructeur gevonden die het top doet dus ik ben helemaal tevreden +:)+ Nog mensen die ervaring hebben met dingen zoals soloconcoursen (buiten de vereniging)? Ik ga binnenkort waarschijnlijk voor het eerst een keer (:
En wat hebben jullie qua HaFaBra diploma's, of werken jullie nog naartoe?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer muzikanten van muziekkorpsen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:43

Ik heb een aantal keer mee gedaan aan soloconcoursen. Erg leuk :j
En diploma's heb ik t/m D gehaald. Ook leuk om naartoe te werken. Dan heb je voor jezelf een bepaald doel. Ik merk dat nu ik geen saxofoonles meer heb, dat niveau ook weer wat daalt. Ik studeerde toen 1,5/2 uur per dag. Nu doe ik dat hooguit in de week :=
Wel heb ik les op de hobo en daar studeer ik wat fanatieker op. Is toch een nieuw instrument dat ik goed onder de knie wil krijgen.

Wat leuk Carr_friesje! Afwisselend ook :j
Wij werken ook altijd wel ergens naartoe. Zelden een concours met het ene orkest, maar wel een groot of klein concert, meerdere keren per jaar. Met het andere orkest gaan we elke 3 jaar op concours. Geloof ik. Ik ben daar nog niet zo heel lang lid :D