Nog een puppyvraag, buitenhond.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Nog een puppyvraag, buitenhond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:03

Naar aanleiding van [AM] opvoeding puppy. (ervaringen gevraagd) ook graag jullie mening hierover...

Ik twijfel over een pup nemen (of een hond uit het asiel). Buiten alle praktische redenen om (we werken allebei, vriend in wisseldiensten), wil ik graag dat mijn toekomstige hond een buitenhond word. Dus een hond die overdag altijd buiten is, en de schuur in kan, en `s nachts in de gang slaapt ofzo. We hebben thuis ook altijd een hond gehad, en de laatste hond was ook een buitenhond. Die sliep alleen binnen als het in de schuur `s nachts vroor, zij was altijd buiten. Nooit ziek, nooit iets aan de hand.
Maar nu lijkt het me zo moeilijk zo`n kleine pup maar meteen in de tuin neer te zetten, vooral als we werken zijn. Maar ik weet ook, dat hoe jonger je ze iets aanleert, hoe normaler het later is, en ze er aan gewend raken.
Nog meer mensen met "buitenhond" ervaringen, en met name hoe je dat bij de pup hebt gedaan?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:23

Niemand?? Iedereen heeft een "verwarminghond"?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:25

Ehm... misschien iets meer geduld? Je topic staat er net twintig minuten...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:26

Als pup/jonge hond, in april/mei naar/in huis halen. Kan kan hij een aantal maanden buiten blijven, en dan pas ik november snachts naar binnen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:26

wij hebben ook een buitenhond, maar hebben hem gekregen toen ie al twee was, dus kan geen antwoord geven op je vraag

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:31

Een pup kan je prima buiten laten wennen hoor, maar begin daarmee in de zomer, zo kan de pup langzaamaan wennen aan het dalen van de temperatuur, ik zou em echter s'nachts dan niet in huis halen omdat de temperatuurverschillen dan echt te groot worden en dat is niet goed voor de hond, een hond die gewend is aan buiten heeft het echt niet snel koud, zeker niet als je een goede slaapplaats voor hem hebt, dus een water en winddichte plaats.
Btw, er zijn veel asielhonden die heel goed buiten kunnen hoor, mits ze maar de tijd krijgen om te wennen, eigenlijk is het beter voor de vacht dan binnen.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:33

Buitenhond ok, kan ik inkomen. Maar het is niet de manier om de pup maar meteen aan te leren dat zijn plek buiten en de schuur is. De pup moet in de eerste weken dat je hem hebt ook opgevoed worden en daarvoor heb je de pup eigenlijk constant om je heen nodig (in huis, tenzij jij bereid bent om bij hem in de schuur of de tuin te gaan zitten). Als de pup slaapt kun jij je eigen gang gaan, is ie wakker dan is de tijd aangebroken om hem dingen te leren. Je kunt hem wel zijn eigen gang laten gaan, maar wees dan niet verrast dat hij zichzelf dingen aanleert die jij liever niet hebt. Denk dat je er gerust een week of 4 voor uit mag trekken om de pup op te voeden als je hem hebt. Daarna moet ie toch echt wel enige aandacht hebben overdag, dus ik hoop dat jullie een beetje een goed schema hebben Lachen Daarnaast is het voor de pup veel prettiger als hij een soortgenoot om zich heen heeft indien hij lange tijd alleen gelaten wordt.

Persoonlijk ben ik er niet echt voor om een pup van 12 weken alleen te laten in de tuin en schuur. Dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar iig 2 honden die al opgevoed zijn en heel wat gewend zijn zodat ze zichzelf met z'n tweeen kunnen vermaken indien ik aan het werk ben. Ze mogen dan wat mij betreft de tuin in en de schuur in. 's avonds komen ze lekker in huis en mogen ze op de bank Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:36

Ja zoiets had ik al in gedachten, ermee beginnen als het warmer wordt. Alleen, worden de meeste pups toch `s winters geboren, op een of andere manier? Dacht ik altijd? Misschien omdat we onze laatste hond in de winter hebben gekocht..? (maar die is de eerste paar jaar van haar leven ook binnenhond geweest.)

Het is inderdaad een kwestie van gezondheid hoor, een hond buiten. Ik vind een hond binnen, voor de verwarming erg vertederend, maar niet natuurlijk. Onze katten zijn ook met dit weer makkelijk een paar uur per dag buiten, het hele jaar door. Lekker dik vachtje dat ze hebben!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:40

Maarten schreef:
Buitenhond ok, kan ik inkomen. Maar het is niet de manier om de pup maar meteen aan te leren dat zijn plek buiten en de schuur is. De pup moet in de eerste weken dat je hem hebt ook opgevoed worden en daarvoor heb je de pup eigenlijk constant om je heen nodig (in huis, tenzij jij bereid bent om bij hem in de schuur of de tuin te gaan zitten). Als de pup slaapt kun jij je eigen gang gaan, is ie wakker dan is de tijd aangebroken om hem dingen te leren. Je kunt hem wel zijn eigen gang laten gaan, maar wees dan niet verrast dat hij zichzelf dingen aanleert die jij liever niet hebt. Denk dat je er gerust een week of 4 voor uit mag trekken om de pup op te voeden als je hem hebt. Daarna moet ie toch echt wel enige aandacht hebben overdag, dus ik hoop dat jullie een beetje een goed schema hebben Lachen Daarnaast is het voor de pup veel prettiger als hij een soortgenoot om zich heen heeft indien hij lange tijd alleen gelaten wordt.
Persoonlijk ben ik er niet echt voor om een pup van 12 weken alleen te laten in de tuin en schuur. Dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar iig 2 honden die al opgevoed zijn en heel wat gewend zijn zodat ze zichzelf met z'n tweeen kunnen vermaken indien ik aan het werk ben. Ze mogen dan wat mij betreft de tuin in en de schuur in. 's avonds komen ze lekker in huis en mogen ze op de bank Haha!



Nee natuurlijk, ik weet onderhand wel hoe ik een hond of pup op moet voeden... Maar als ik werk, ben ik er toch niet voor hem, dus kan het net zo goed meteen wennen aan de situatie: buiten, en zonder andere hond. ALs ik of mn vriend thuis kom, zal hij alle aandacht, training en opvoeding krijgen, maar ik kan er niet minder voor gaan werken... en zijn plaats is dan buiten en in de schuur, en als hij daar van pups af aan aan gewend is, weet hij niet beter.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:42

Pups worden het hele jaar geboren. Loopsheid van de teef is niet gebonden aan een seizoen Haha!

Niet om het één of ander hoor en niet kwaad bedoeld. Maar ik krijg een beetje de indruk dat je je eerst heel goed moet oriënteren op de aanschaf van een hond zodat je weet waar je aan begint. Basiskennis ontbreekt een beetje volgens mij, anders had je wel geweten dat honden het hele jaar door loops kunnen worden Lachen

Maar goed... misschien hebben jullie je al helemaal goed voorbereid en zullen jullie goede ouders worden Haha!

't is even een waarschuwing in het algemeen. De asiels zitten vol met honden afkomstig van mensen die 'zomaar' een hond aan hebben geschaft terwijl ze niet eens wisten waar ze aan begonnen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:45

Maarten schreef:
Pups worden het hele jaar geboren. Loopsheid van de teef is niet gebonden aan een seizoen Haha!

Niet om het één of ander hoor en niet kwaad bedoeld. Maar ik krijg een beetje de indruk dat je je eerst heel goed moet oriënteren op de aanschaf van een hond zodat je weet waar je aan begint. Basiskennis ontbreekt een beetje volgens mij, anders had je wel geweten dat honden het hele jaar door loops kunnen worden Lachen

Maar goed... misschien hebben jullie je al helemaal goed voorbereid en zullen jullie goede ouders worden Haha!

't is even een waarschuwing in het algemeen. De asiels zitten vol met honden afkomstig van mensen die 'zomaar' een hond aan hebben geschaft terwijl ze niet eens wisten waar ze aan begonnen.



En bedankt!!!! Ik heb van jongs af aan al honden gehad (2, zijn allebei oud geworden bij ons!), waarvan 1 reu, en 1 gesteriliseerd teeftje, dus eerlijk gezegd heb ik de loopsheid cycli niet zo bijgehouden. Maar nu je het zegt, Lotte werd idd wel vaker loops, voordat ze gesteriliseerd werd... sorry hoor! Knipoog
En eerlijk gezegd denk ik dat ik genoeg van honden afweet.... Schijnheilig

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:52

Tja Lachen ik ga op dit moment alleen af op wat ik lees en trek dan misschien een beetje te snel mijn conclusies. Ook ik zit al mijn hele leven in de honden dus weet ook waar ik het over heb Knipoog Tong uitsteken Te vaak heb ik het echter verkeerd zien gaan, vandaar dat ik bij voorbaat al 'achterdochtig' ben. Het gaat tenslotte wel om het welzijn van honden, waar wij wel een bepaalde verantwoordelijkheid voor hebben.

Maarrrrr... blij te horen dat je ervaring hebt met het opvoeden van honden Lachen verder even goede vrienden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:54

Maarten schreef:
Buitenhond ok, kan ik inkomen. Maar het is niet de manier om de pup maar meteen aan te leren dat zijn plek buiten en de schuur is. De pup moet in de eerste weken dat je hem hebt ook opgevoed worden en daarvoor heb je de pup eigenlijk constant om je heen nodig (in huis, tenzij jij bereid bent om bij hem in de schuur of de tuin te gaan zitten). Als de pup slaapt kun jij je eigen gang gaan, is ie wakker dan is de tijd aangebroken om hem dingen te leren. Je kunt hem wel zijn eigen gang laten gaan, maar wees dan niet verrast dat hij zichzelf dingen aanleert die jij liever niet hebt. Denk dat je er gerust een week of 4 voor uit mag trekken om de pup op te voeden als je hem hebt. Daarna moet ie toch echt wel enige aandacht hebben overdag, dus ik hoop dat jullie een beetje een goed schema hebben Lachen Daarnaast is het voor de pup veel prettiger als hij een soortgenoot om zich heen heeft indien hij lange tijd alleen gelaten wordt.

Persoonlijk ben ik er niet echt voor om een pup van 12 weken alleen te laten in de tuin en schuur. Dan zou ik persoonlijk op zoek gaan naar iig 2 honden die al opgevoed zijn en heel wat gewend zijn zodat ze zichzelf met z'n tweeen kunnen vermaken indien ik aan het werk ben. Ze mogen dan wat mij betreft de tuin in en de schuur in. 's avonds komen ze lekker in huis en mogen ze op de bank Haha!


Ik haal dit even aan omdat ik dit dus in grote lijnen ook nog even wilde aanhalen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:57

Waarom zou een hond die binnen leeft niet natuurlijk zijn?
Ik krijg mijn hond bijv, met geen mogelijkheid naar buiten.
Dacht nl ook zo te beginnen:
pup, kennel..wennen. Dus niet. Ze ging zitten blaffen, uren. Na veel geduld, energie, stoom, zweet, tranen, straf...is het niet gelukt haar "bek" te snoeren. Blafband... ging ze piepen.
Daarna zat ze dus binnen en gruwelijk naar haar zin. Toen bleek dus dat ze niets anders wilde en vooral geen opsluiten. Enige waar je haar nu nog in op kan sluiten is de auto..dat vind ze ok.
Ze blijft zelfs binnen als wij zomers ofzo naar buiten lopen...

Pas goed op wat voor soort (of ras) hond je wilt. Daar zit dus echt gruwelijk verschil in.
Gooi dat beest niet buiten zodat je vaak je buurt ermee opzadelt.

Ik vind een buitenhond niet gezellig. Die zal eventjes binnen komen en al gauw te warm krijgen. Geeft dan toch de voorkeur voor buiten.
Zo kan je er niet echt van genieten.
Dat beestje zit dan buiten te wachten tot een van jullie thuis komt..mag ie een blokkie mee (ff kort gezegd). En als jij thuis komt, laat je 'm weer achter, want je gaat naar Koortje. Hmmm Verdrietig

Anders geen je een "afgedankte" buitenhond een nieuw leven? In het asiel zitten ook honden die al buiten gewend zijn... en hopelijk rustig zijn.

Succes! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Branca op 10-12-03 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:58

Koortje schreef:
Ja zoiets had ik al in gedachten, ermee beginnen als het warmer wordt. Alleen, worden de meeste pups toch `s winters geboren, op een of andere manier? Dacht ik altijd? Misschien omdat we onze laatste hond in de winter hebben gekocht..? (maar die is de eerste paar jaar van haar leven ook binnenhond geweest.)

Het is inderdaad een kwestie van gezondheid hoor, een hond buiten. Ik vind een hond binnen, voor de verwarming erg vertederend, maar niet natuurlijk. Onze katten zijn ook met dit weer makkelijk een paar uur per dag buiten, het hele jaar door. Lekker dik vachtje dat ze hebben!!


Mijn honden liggen dus wel binnen, maar ik heb er echt voor gekozen, ik vind het persoonlijk dus niets als mijn honden buiten zijn en ik binnen, maar onze vorige teef wilde dus weer niets anders dan buiten vandaar, al zou ik wel voor 2 honden gaan als je ze toch buiten hebt Knipoog of je er nou 1 of 2 hebt, is heeel gezellig en veel leuker Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:03

Branca schreef:
Dat beestje zit dan buiten te wachten tot een van jullie thuis komt..mag ie een blokkie mee (ff kort gezegd). En als jij thuis komt, laat je 'm weer achter, want je gaat naar Koortje. Hmmm Verdrietig



Deal met Mark! Ik koop een van zijn pups (als ze er nog zijn), maar dan mag `ie wel mee naar stal! Knipoog

Nee serieus (alhoewel!).... er is nog geen hond, we wachten zowieso tot na de Kerst af (gaan we paar dagen weg), en dan kijken we wel of het een asielbeestje wordt of "wat anders". Beiden zo zn voor en nadelen. Heb op de sites van het asiel in Gemert en Eindhoven anders wel leuke honden zien zitten. Nadeel is dat je ze dan niet op kan voeden hoe jij het zelf zou willen...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:07

Wat voor pups heeft Mark?

Ja, voordeel pup..je weet meer wat je koopt en wat je deels kan creeeren.
Voordeel asielhond, misschien al gewend buiten, katten, kinderen enz. Beesten voelen ook vaak dat ze nieuwe kans krijgen.
De honden die te moeilijk zijn, hebben vaak al een spuitje gehad...
Maar in het asiel hebben ze ook wel eens pups.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:10

Even een vraagje: hoe zit het nu exact? Hoeveel uur per dag zit de hond alleen? Mijns inziens is dat toch echt wel belangrijk om in overweging te nemen. Als het een aanzienlijk aantal uren per dag is, doe de pup dan een plezier en neem er een soortgenoot bij Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:14

Branca schreef:
Wat voor pups heeft Mark?

Ja, voordeel pup..je weet meer wat je koopt en wat je deels kan creeeren.
Voordeel asielhond, misschien al gewend buiten, katten, kinderen enz. Beesten voelen ook vaak dat ze nieuwe kans krijgen.
De honden die te moeilijk zijn, hebben vaak al een spuitje gehad...
Maar in het asiel hebben ze ook wel eens pups.


Mark had of heeft Golden Retrievers en Labradors. De Labradors zijn al ouder, en de Goldens nu een maand of twee denk ik...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:15

Maarten schreef:
Even een vraagje: hoe zit het nu exact? Hoeveel uur per dag zit de hond alleen? Mijns inziens is dat toch echt wel belangrijk om in overweging te nemen. Als het een aanzienlijk aantal uren per dag is, doe de pup dan een plezier en neem er een soortgenoot bij Lachen


Ik werk gewoon fulltime. Mijn vriend ook, maar met wisseldiensten. De hond zal nooit heel lang alleen zijn...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:17

Hmm... is dat wel wat dan, die pups.
Hij fokt toch wat hier en daar?
Zit er stamboom bij, achtergrond?

Zou je mooi kunnen leren in de stal van Kore achter te laten als jij gaat rijden.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:18

Ja, hahahahah!! Maar Dort is daar weer niet zo`n voorstander van, hij is ooit eens gebeten door een "stalbewaker" en sinds dien is het einde oefening daarmee volgens mij!
Ik zal het eens met Mark overleggen Knipoog

En nee, die hondjes hebben volgens mij geen papier. Mn "schoonvader" heeft zo`n Labrador van Mark gekocht, en dat is echt een super mooi en lief dier geworden, heb `m vorig weekend nog gezien. Heel gezond, slim en braaf!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:36

Ik zou ook gewoon een asielhond nemen. Ik zie vaak genoeg op sites een beschrijving van honden staan dat ze het meest geschikt zouden zijn voor op het erf.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:47

www.dierenasiels.com

De eerste de beste:

Afbeelding
Omschrijving:

Valdo is een beer van een Rottweiler, een reu van 3 jaar jong. Deze hond is in aanleg behoorlijk dominant en moet zeker niet in een normale huissituatie geplaatst worden, maar ergens waar hij lekker op het erf kan liggen en rond kan scharrelen. Deze plek hadden wij ook voor hem gevonden en dat ging perfect, maar het bleek dat Valdo niet blaft wanneer er vreemde mensen over de vloer komen. Daarom verblijft hij weer bij ons.
Valdo kan goed met andere honden, kan goed met katten en is erfvast. Alleen blijven is voor hem ook geen probleem, maar het liefst scharrelt hij de hele dag rond zijn baas.
Wanneer u op zoek bent naar een hond die wel afschrikt, maar niet aanvliegt, belt u dan even met het dierenasiel!

Je moet er alleen een stukje voor reizen, hij zit in Zwolle.

En zo staan er vast wel meer op de site.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 13:26

Ja die site ken ik!
Ik woon alleen bij Eindhoven, Zwolle vind ik wat ver. Maar ik hou die site bij, er zitten twee asiels in de buurt.

Thanks anyway!