Zelf je dekjes maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Zelf je dekjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:07

Heb heel veel onderwerpen gezocht, maar kon niet de juiste plek vinden waar ik deze vraag kon stellen.

Heb verschillende dekjes, die ik aan de straatstenen niet kwijt kan.
"Zijn het dan geen leuke dekjes?"

Ach, misschien te standaard, te veel voorkomend, te "oud"

Voor zelfs 3 euro willen ze de deur niet uit.

Onder het mom van "weggooien is ook zonde" denk ik... Ik ga er wat leuks van maken!

Nu ben ik best handig met mijn naaimachine! En vind het fantastisch om er mee te werken!

Maar waar begin ik?

Naaimachine: check.
Stevig garen: die moet ik nog hebben.
Stevige naald: euhm... Welke?

En waar moet ik op letten?

Als ik mijn dekjes heb getransformeerd, wil ik ook zelf wel wat dekjes maken.

Boven stof is zo moeilijk nog niet, maar welke onderstof? En vulling?

Welke band kan ik gebruiken voor de rand? Biesjes?
Ik vind kant ook erg leuk als ik een mooie stof vind.
Ideeën genoeg!

Wie kan me helpen??

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:43

Ik heb een tijd geleden zelf een pad gemaakt voor onder een boomloos zadel. Misschien heb je er wat aan. https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1925818

Normaal garen zou voor een gewoon dekje in principe sterk genoeg moeten zijn. Koop niet het goedkope spul op de markt, maar bij een naaiwinkel. Qua naald: ik gebruik voor bijna alles wat ik naai een 90 naald. Daarmee naai ik zelfs door leer heen, dus die is stevig genoeg.

Qua stof: als je een dekje wil die lang mee gaat, kun je het beste meubelstof of gordijnenstof kiezen, of echt stevig katoen. De mooie stofjes met printjes zijn vaak niet heel sterk.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 14:04

tjaakje schreef:
Ik heb een tijd geleden zelf een pad gemaakt voor onder een boomloos zadel. Misschien heb je er wat aan. https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1925818

Normaal garen zou voor een gewoon dekje in principe sterk genoeg moeten zijn. Koop niet het goedkope spul op de markt, maar bij een naaiwinkel. Qua naald: ik gebruik voor bijna alles wat ik naai een 90 naald. Daarmee naai ik zelfs door leer heen, dus die is stevig genoeg.

Qua stof: als je een dekje wil die lang mee gaat, kun je het beste meubelstof of gordijnenstof kiezen, of echt stevig katoen. De mooie stofjes met printjes zijn vaak niet heel sterk.


Ik heb hele leuke gordijnen stof gevonden!
Met ons drie op stal, willen we graag een trio "setje" met Minions. En zo kwam ik op het idee. :)

Ik ga zeker jouw topic van voor tot achter lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:49

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Harnachement, daar past het beter. :)

zoesther

Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zelf je dekjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:54

Ik heb een keer een dekje gemaakt van de vulling van een dekbed en een katoenen stofje als omhulsel

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:12

maralyn schreef:
Welke band kan ik gebruiken voor de rand?

Zoek eens op zelf biasband maken. Of hoe je een afwerkbies aan een quilt zet. Is in principe dezelfde techniek.
Biasband is schuin van draad. Daar zit nogal wat rek in en dat werkt niet altijd even makkelijk, hoewel het voor rondingen juist weer wel makkelijker werkt. Voor een quilt wordt de afwerkbies meestal niet schuin van draad gemaakt, dit omdat je dan veel minder stof nodig hebt. Zeker voor rechte stukken is dat prima te doen, alleen rondingen zijn dan wat lastiger.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zelf je dekjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 21:36

Dorus.
Ik hou ontzettend van uitdaging!! En veel naai uren maken je een kleren maker.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zelf je dekjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:53

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Naaimachine wordt m nog ff niet, mijn naalden kan het niet aan, dus moet een x 90 scoren.

Dus nu met de hand.

Van deze stof kan ik nog 4 dekjes maken.

Heb ook een camouflage stof gescoord voor de cross.
En moet nog Minions voor ons op stal.

En wil nog een prinsessen dekje maken of Frozen :')

Vind het wel veel leuker dan de standaard dekjes...!

Anoniem

Re: Zelf je dekjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:20

Ik vind het een super leuk idee om bestaande dekje's zo op te pimpen! Ga je er ook nog zo'n raster in naaien om de stof wat strakker te maken?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:06

Shanna schreef:
Ik vind het een super leuk idee om bestaande dekje's zo op te pimpen! Ga je er ook nog zo'n raster in naaien om de stof wat strakker te maken?


Raster, streepjes, blokjes, iets in die richting.

Ook ga ik van de overige stoffen zelf dekjes maken. Denk dan vooral aan boomloze dekjes of dekjes op maat. Maar dat staat in de kinderschoenen.

De vraag is er wel naar, dus dat is erg leuk.