Nachtmerries, tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:20

Mijn nachtmerrie was altijd dezelfde maar niet zo concreet als de dingen die ik hier lees.

Bij mij was er een soort snelweg die onder mij doorschoot, met een lijn in het midden. Dat ging dan wel goed. Maar plotseling ging die lijn dan helemaal schudden en trillen en slingeren en dan werd ik héél bang.
En er was een speldenknopje en die werd steeds groter en kleiner en dat was ook vreselijk eng :')

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:28

Wat bij mij helpt is voor het slapen gaan relaxing music te luisteren op youtube.
Er staat echt heel veel op.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:38

brrr, gelukkig heb ik geen last van merries.

ik droomde net dat ik 2000 anky pads had gewonnen, allemaal
in andere kleuren met een wedstrijd, het was echt levensecht.
Ik droomde dat ik even een dutje ging doen.
Word ik net (in het echt) wakker en ik loop vrolijk naar de schuur: geen anky pads.
en toen moest ik huilen :=
Maar ik ben er nu weer een beetje bovenop :P _O_

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:49

Kijk je soms naar enge films? Zo ja, misschien kan je er dan toch niet zo goed tegen als je denkt. :)

Wat ook een goed idee is is om muziek op te zetten, ik heb dan eigenlijk nog nooit nachtmerries gehad. Ook kan je voor het slapen misschien even dagdromen om het zo te zeggen, over wat je die dag gedaan hebt, of gewoon over iets waar je geen nachtmerries over krijgt, vaak val ik tijdens het dagdromen dan in slaap en droom ik in mijn slaap verder.xD
Misschien kan je ook proberen controle te krijgen in je droom zelf, duidelijk zijn dat het maar een droom is en dat er niks is om bang voor te zijn.

Misschien een rare vraag, maar, hoe oud is het huis waar jij woont en weet je iets over de vorige bewoners? :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 03:04

Sorry voor alle typfouten, zit op mobiel. Heb mn best gedaan :+

Ik denk zelf dat komt omdat je bang bent geworden om te slapen. Hier zijn heel veel oplossingen voor, maar bij iedereen is de oplossing anders. Of heb je vroeger iets heel ergs meegemaakt (als t écht heel erg is, kan je t zelfs weggestopt hebben dat je t bewus niet meer weet, naar onbewust wel). Dat je dat dus nof niet verwerkt hebt.
Als t gewoon nachtmerries zijn (omdat he bang bent geworsen om te slapen), kan je vanalles proberen. Van dromenvanfer tot psycholoog.

Ik heb t vroeger ecgt gigantiscg erg gehad. Dit waren nachtmerries die je in de vieste/ engste horrors nog niet ziet. Werd echt op de ergste manieren vermoord... Elke nacht ook weer dezelfde dromen en zo realistisch brrr. Kwamen er later achter dat 'de dieven' (zo heetten ze :'), waren de moordenaars) de dieven van pippi langkous waren... Moet he nagaan hoe oud ik was.
Echt vanalles geprobeerd. Ven zelfs nog met de stofzuiger gaan slapen, want dan kon ik ze opzuigen als ze me wouden pakken :') (werkre wel, heb toen geen nachtmerries gehad!)
Omdat ik elke nacht dezelfde nachrmerries had (waren ee wel.meerderen), kon ik er dingen in vinden hoe ik kon ontsnappen. Dat gaf me zelfvertrouwen, en zo kon ik ze op eem gegeven moment verslaan :) toen waren de rollen omgedraait. Ik was nier meer bang voor hun, maar zij voor mij :)
Ook leerde ik mezelf aan te zien dar ik droomde, en mezelf wakker te maken. Volgende stap was dromen besturen. Was ook ontzettend leuk, want kon mn dromen echt 100% zelf besturen. Kon ook vliegen enzo haha.
Vanaf toen (jaar of 10, 11?) tot nu heb ik bijna nooit meer nachtmerries gehad. Dit is op 2 handen (misschien zelfs 1) te tellen.

Vanaf brugklad ongeveer begonnen de volgende slaapproblemen; slapeloosheid. Zelfs dit heb ik mezelf kunnen afleren. Vroeger kon ik gewoon echt niet meer zonder melatoninepilletjes slapen. Nu kan ik slapen wanneer ik wil. Ik ben nu nog klaarwakker, maar als ik zo mn mobiel wegleg en ik wik slapen, ben ik binnen 1 a 2 minuten weg. Dit kan ook overdag als ik dat zou willen.

Je hersens zij dus tot verschrikkelijk veel toe in staat. Van jezelf heel bang maken, tot jezelf heel machtig maken en die angst te overwinnen.
T kan dus heel goed, alleen heeft iedereen zn eigen manier.

Wat ik heb beschreven is trouwens nier zomaar ff gelukt, heb ik wel een aantal jaar over gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:23

hannah2312 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dat heb ik ook. Je kunt eens googelen op lucide dromen. Dan zorg je ervoor dat je je er bewust van bent dat je droomt, en dat maakt het iniedergeval een stuk minder spannend :)


Dit kan een hele enge ervaring zijn, geen aanrader. Misschien voor sommige mensen wel, omdat ze tegen zichzelf kunnen zeggen dat het nep is en er dan niet bang van worden. Maar voor sommige mensen is dit heel eng. Je hallicuneert eigenlijk gewoon. Je lichaam slaapt, maar van binnen ben je als het ware nog wakker. Stel je voor dat je iemand in je kamer ziet en je kan helemaal niks doen, omdat je lichaam slaapt. Dit kan iemand heel erg bang maken, ook als je weet dat het eigenlijk niet echt is. Moet je na gaan wat er met de ts misschien kan gebeuren. Als je een gezichtloos ieman in haar kamer ziet en niks kan doen, kan dit haar heel erg bang maken..

Dat is iets heel anders dan lucide worden tijdens de droom.

Anoniem

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:38

Wat ik bedoel is dat je jezelf er op traint om te herkennen wanneer je droomt, niet om die slaapverlamming op te wekken die sommige mensen bestempelen als lucide dromen.

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Nachtmerries, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:45

Zo herkenbaar helaas.
Ik droom vaak dat er mensen in huis willen komen die boos zijn op mij, of mij wat aan willen doen. Dan moet ik dus alle deuren zo snel mogelijk op slot doen en me verstoppen.
Een tijdje geleden droomde ik dat mijn vader en broer achter me aan zaten.
Een laatst droomde ik dat ik op vakantie in de zee aan het zwemmen was en mijn broertje was een stukje verderop. Kwam er een enorme golf aan en net op het moment dat die golf bovenop m'n broertje zou komen werd ik wakker.
Gisteren zei m'n vriend stel dat iets zou gebeuren, dan hoeft het van mij niet meer. Droomde ik vannacht dus dat ik met hem aan het zwemmen was en hij ineens op de bodem van het zwembad lag. Ook net voordat ik bij hem was werd ik wakker.

Ik word dan helemaal in paniek wakker en kan niet meer slapen. Dus zal ook graag weten of ik hier wat aan kan doen. Misschien ook eerder telefoon ed weg doen en een tijdschrift of boek lezen.

Valt me trouwens op dat wanneer ik samen met mijn vriend slaap ik leuke dromen heb en wanneer ik dan weer alleen slaap de nare dromen weer komen.