acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:10

Bah. Helemaal naar ben ik er van.

Laten we vooropstellen dat ik heel goed weet dat er dieren gemarteld worden. Dit is vreselijk en mij zul je dus niet met een bontkraag zien.

Maargoed. Afgelopen dagen open ik mijn facebook op mijn telefoon, en scroll heel langzaam naar beneden. Om de plaatjes te ontwijken en eerst de tekst er boven te lezen, zodat ik niet weer voor de zoveelste keer een gruwelijk plaatje zie van een gemarteld dier. Ik ben zon persoon die zich dat plaatje uren later nog voor de geest haalt. En er misselijk van word. Ik droom er over, ik kan er gewoon niet tegen (misschien ook iets met hormoontjes te maken dat ik er nu nog erger op reageer)

Goed nu zit ik net half op bokt, half radar te kijken op tv en ik hoor een afgrijselijk gekrijs. "Zet maar af" zegt mijn vriend waarschuwend. Ik kijk naar de tv en ja hoor. Weer dat angora konijn wat levend geplukt word.... kan zo snel de afstandsbediening niet vinden en het gekrijs gaat door.

|( IK.WIL.HET.NIET.ZIEN!

Misschien ligt echt het aan mij dat ik nu zo teerhartig ben :') maar het lijkt wel alsof het door je strot word geduwd. Hoe dan ook, je komt overal die walgelijke plaatjes of filmpjes tegen.
Ik vind dit geen manier meer van doen hoor. Of stel ik me nou zo aan?

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:11

ik zag het ook, dat konijntje :oo
ik heb het meteen afgezet. ik kan er gewoon zo slecht tegen :n

ik vind het heel goed dat er acties tegen zijn, maar dan moet je het niet op bijv. facebook zetten. sommige mensen kunnen daar dus echt niet tegen.


ik zag laatst een filmpje van een puppy die door 2/3 meiden dood geschopt werd, en waar ze dus bovenop gingen staan(en helaas is ie daar dus dood aan gegaan) ik hoorde dat beestje janken en krijsen, en ik heb jankend het filmpje snel weggeklikt.
dat er zulke mensen bestaan BAH!

ik moet er niet aan denken als ik hier mijn lieve hondje naast mij zie liggen op dr kussentje.. zulke onschuldige dieren :n
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 25-11-13 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:13

Ik kreeg idd een preview op FB die ik niet hoefde te zien.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:14

Afschuwelijk gewoon, maar goed dat ik het weet. Voor mij geen angorawol!!
Maar ik kan er ook absoluut niet tegen, maar dit moet wel bekend worden. Er werd in Radar overigens wel gewaarschuwd de andere kant op te kijken, maar het geluid ging door merg en been. Kots.

Mensen zijn beesten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:14

Ik snap wel wat je bedoelt. Zelf kan ik er prima tegen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om te zien en het grijpt me aan, maar het blijft niet op mijn netvlies en ik schud het redelijk snel weer van mij af.

Eigenlijk vind ik het wel goed dat dierenleed op de meest gruwelijke manieren onder de aandacht wordt gebracht. Kennelijk is het nodig mensen te shockeren voor ze doorhebben wat de geschiedenis achter hun dierlijke product is.

In het geval van dierenleed onder de aandacht brengen op sociale netwerken en tv, heiligt het doel imo de middelen :).

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:17

Sommige mensen zijn ziek.

Maar het grappige is (nou ja, grappig...) het gebeurt ook bij mensen... Alleen daar staat de mensheid over het algemeen niet bij stil. Nee, arme diertjes, daar wordt volop actie tegen/voor gevoerd. Maar mensen die afgeslacht worden om niets? Nee. Dat wordt nog steeds in de doofpot gestopt heb ik het idee.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:17

Hoe naar de filmpjes ook zijn, en zelf kijk ik er liever ook niet naar, ik vind het goed dat het gedeeld wordt op Facebook.

Kijk TS, jij weet al wat er gebeurt en draagt geen bont. Maar er zijn zoveel mensen te dom om het niet te willen zien, ogen dicht en lekker blijven kopen! Ik hoop dat die het zien en bewuster worden. :)

Dus ik vind het een goede zaak dat het zoveel wordt gedeeld en alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:18

Xziva hoe jij dat beschrijft voel ik me al erg naar bij, zonder het überhaupt te zien..word daar al misselijk van.

Ja san87, fijn dat jij er wel tegen kan (en dan bedoel ik ook echt dat dat prettig is dus geen sarcasme) voor jou, want overal komt je het nu tegen en het word je gewoon opgedrongen. En het is echt heel erg naar als je er zo slecht tegen kan. Ik snap dat er acties moeten zijn. Maar spreek dan de mensen aan die bont gebruiken..

Charique

Berichten: 342
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Tweede Exloermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:18

Helaas moet het wel zo anders krijg je mensen niet wakker! heel sneu dat het zo moet maar ook erg dat het dierenleed bestaat, ik ben tegen elk soort dierenleed en steun al die fonsen en gebruik dierproefvrije producten en nee ik hoef het niet te zien, maar dat de angorawol zo geplukt werd wist ik niet, ik zal dit dus ook noooooit meer kopen (heb het geloof ik niet eens) dus het heeft wel degelijk effect want iedereen denk oh dat is geschoren, nou niet dus. en ja ik kan filmpjes en foto's maanden lang voor me zien en zit er soms bij te janken, mensen zijn walgelijk, en het ergste is, iedereen doet er aan mee, en zolang dat gebeurt zal er leed zijn en zullen er filmpjes en foto's blijven. verbeter de wereld en begin bij jezelf zeg tegen je zelf ik doe hier niet aan mee en doe er wat mee!! veel mensen piepen maar doen niks tja dan vind ik dat je lachend zon filmpje moet kijken als je er toch niks mee doet en de volgende dag een angorawol trui koopt!

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:18

_San87_ schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt. Zelf kan ik er prima tegen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om te zien en het grijpt me aan, maar het blijft niet op mijn netvlies en ik schud het redelijk snel weer van mij af.

Eigenlijk vind ik het wel goed dat dierenleed op de meest gruwelijke manieren onder de aandacht wordt gebracht. Kennelijk is het nodig mensen te shockeren voor ze doorhebben wat de geschiedenis achter hun dierlijke product is.

In het geval van dierenleed onder de aandacht brengen op sociale netwerken en tv, heiligt het doel imo de middelen :).

Dit dus :)

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:19

Floor_x schreef:
Hoe naar de filmpjes ook zijn, en zelf kijk ik er liever ook niet naar, ik vind het goed dat het gedeeld wordt op Facebook.

Kijk TS, jij weet al wat er gebeurt en draagt geen bont. Maar er zijn zoveel mensen te dom om het niet te willen zien, ogen dicht en lekker blijven kopen! Ik hoop dat die het zien en bewuster worden. :)

Dus ik vind het een goede zaak dat het zoveel wordt gedeeld en alles.


Pffff, dat is echt bullshit. Excuse my language. :n

Nee, die kleren die jij aan hebt zijn op een lekkere, verantwoordelijke en meest vriendelijke manier gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:19

Ik ben er heel dubbel in, merk ik.

Ja, ik word heel naar van die plaatjes, en filmpjes hoef ik al helemaal niet te zien, maar ik denk dat de dieren in de filmpjes er nog veel naarder van worden.......

Hoe wil je mensen duidelijk gaan maken op een andere manier dat bont gepaard gaat met werkelijk gruwelijk leed?
En als jij geen jassen hebt met bontkragen, of anderzijds dingen van bont, vind ik dat teerhartig genoeg. Maar ik zou willen dat er meer mensen niet tegen konden, maar er zijn er nog genoeg die het gewoon niet interesseert ofzo, of stug volhouden dat hun bont nep is terwijl alle tests bewijzen dat het echt is: http://www.bontvoordieren.nl/mode-lifestyle/bonttest/

Ik zou willen dat die er net zo misselijk van werden en weigerden nog langer bont te kopen, of in een winkel te kopen die bont verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:20

Ja floor maar ik hoef dat dus niet te zien.. vind dat het dus gericht moet worden op mensen die wel bont dragen.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:20

VivaLaVida schreef:
Xziva hoe jij dat beschrijft voel ik me al erg naar bij, zonder het überhaupt te zien..word daar al misselijk van.

Ja san87, fijn dat jij er wel tegen kan (en dan bedoel ik ook echt dat dat prettig is dus geen sarcasme) voor jou, want overal komt je het nu tegen en het word je gewoon opgedrongen. En het is echt heel erg naar als je er zo slecht tegen kan. Ik snap dat er acties moeten zijn. Maar spreek dan de mensen aan die bont gebruiken..


Social media is nou eenmaal tegenwoordig de beste manier om een grote groep mensen te bereiken.

Edit: Sorry ik wou quoten, maar drukte per ongeluk op PB :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:22

Ik denk dat het heel goed is dat mensen eens bewust worden van waar hun eten en kleding vandaan komt

Bont is niet meer van deze tijd

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:22

Yamcha schreef:
Ik ben er heel dubbel in, merk ik.

Ja, ik word heel naar van die plaatjes, en filmpjes hoef ik al helemaal niet te zien, maar ik denk dat de dieren in de filmpjes er nog veel naarder van worden.......

Hoe wil je mensen duidelijk gaan maken op een andere manier dat bont gepaard gaat met werkelijk gruwelijk leed?
En als jij geen jassen hebt met bontkragen, of anderzijds dingen van bont, vind ik dat teerhartig genoeg. Maar ik zou willen dat er meer mensen niet tegen konden, maar er zijn er nog genoeg die het gewoon niet interesseert ofzo, of stug volhouden dat hun bont nep is terwijl alle tests bewijzen dat het echt is: http://www.bontvoordieren.nl/mode-lifestyle/bonttest/

Ik zou willen dat die er net zo misselijk van werden en weigerden nog langer bont te kopen, of in een winkel te kopen die bont verkoopt.

Heb trouwens het filmpje gekeken maar na 1 seconde kon ik al meteen zien wat echt en wat nep bont is. Nep bont is zoooo ongeloveloos lelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:22

Floor_x schreef:
VivaLaVida schreef:
Xziva hoe jij dat beschrijft voel ik me al erg naar bij, zonder het überhaupt te zien..word daar al misselijk van.

Ja san87, fijn dat jij er wel tegen kan (en dan bedoel ik ook echt dat dat prettig is dus geen sarcasme) voor jou, want overal komt je het nu tegen en het word je gewoon opgedrongen. En het is echt heel erg naar als je er zo slecht tegen kan. Ik snap dat er acties moeten zijn. Maar spreek dan de mensen aan die bont gebruiken..


Social media is nou eenmaal tegenwoordig de beste manier om een grote groep mensen te bereiken.


Dus kan ik niet meer op mijn eigen fb?
Gaat mij echt te ver.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:23

eenitraM schreef:
Floor_x schreef:
Hoe naar de filmpjes ook zijn, en zelf kijk ik er liever ook niet naar, ik vind het goed dat het gedeeld wordt op Facebook.

Kijk TS, jij weet al wat er gebeurt en draagt geen bont. Maar er zijn zoveel mensen te dom om het niet te willen zien, ogen dicht en lekker blijven kopen! Ik hoop dat die het zien en bewuster worden. :)

Dus ik vind het een goede zaak dat het zoveel wordt gedeeld en alles.


Pffff, dat is echt bullshit. Excuse my language. :n

Nee, die kleren die jij aan hebt zijn op een lekkere, verantwoordelijke en meest vriendelijke manier gemaakt.


Wel diervriendelijk, en dat vind ik belangrijk ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:23

VivaLaVida schreef:
Xziva hoe jij dat beschrijft voel ik me al erg naar bij, zonder het überhaupt te zien..word daar al misselijk van.

Ja san87, fijn dat jij er wel tegen kan (en dan bedoel ik ook echt dat dat prettig is dus geen sarcasme) voor jou, want overal komt je het nu tegen en het word je gewoon opgedrongen. En het is echt heel erg naar als je er zo slecht tegen kan. Ik snap dat er acties moeten zijn. Maar spreek dan de mensen aan die bont gebruiken..


Het is best lastig om te filteren op mensen die bont gebruiken :). En dierenleed treft natuurlijk niet enkel de bont industrie.

Ik kan aan een naam of een random status-update op Facebook niet zien of iemand bont draagt of niet, bijvoorbeeld :).
eenitraM schreef:
Floor_x schreef:
Hoe naar de filmpjes ook zijn, en zelf kijk ik er liever ook niet naar, ik vind het goed dat het gedeeld wordt op Facebook.

Kijk TS, jij weet al wat er gebeurt en draagt geen bont. Maar er zijn zoveel mensen te dom om het niet te willen zien, ogen dicht en lekker blijven kopen! Ik hoop dat die het zien en bewuster worden. :)

Dus ik vind het een goede zaak dat het zoveel wordt gedeeld en alles.


Pffff, dat is echt bullshit. Excuse my language. :n

Nee, die kleren die jij aan hebt zijn op een lekkere, verantwoordelijke en meest vriendelijke manier gemaakt.



Kan jij in Floor_x haar kledingkast kijken?

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:23

Ik vind het aan de ene kant goed dat mensen toch een keer met de neus op de feiten gedrukt worden, aan de andere kant kunnen mensen die toch bewust ervoor kiezen om vanwege deze reden geen bont te dragen onnodig worden geschokeert.

Net zoals het tonen van beelden uit slachthuizen, luguber, maar als je niet onder ogen kan zien hoe zo'n dier aan zijn einde komt. Dan moet je ook geen vlees eten. Bij het dragen van bont deel ik deze mening ook.

Je stelt je niet aan, ik heb ook een keer per ongeluk een filmpje gezien waarop het levend villen van wasbeerhonden werd getoond. Ik kan heel erg veel hebben maar dat was me toch verschrikkelijk! Het is al jaren geleden, maar de beelden staan nog op mijn netvlies gebrand!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:24

Ik heb het alleen gehoord, en dat was al erg genoeg. Onbegrijpelijk dat dit zo vroeg op de avond uitgezonden mag worden. Zonder enige waarschuwing vooraf.

Net zo erg als van een programma op rtl 4 geloof ik, fijn het beeld van een gevonden dode vrouw. Joepie om 7 uur s avonds. Wil ik niet zien, ik krijg er nachtmerries van.

Anoniem

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:25

Nou precies karuna. Tegenwoordig heb je geen keuze meer wat je zelf wil zien.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:25

VivaLaVida schreef:
Floor_x schreef:

Social media is nou eenmaal tegenwoordig de beste manier om een grote groep mensen te bereiken.


Dus kan ik niet meer op mijn eigen fb?
Gaat mij echt te ver.


Vaak zijn het dezelfde mensen die dit delen, en dan zou je deze mensen kunnen blokkeren of ontvrienden. Helaas voor jou is het denk ik niet anders.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2449
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:26

Hoe erg het ook is.

Ik kan er ook absoluut niet tegen. Net zoals jou, zie ik het nog heel lang voor me.

Maar de enige manier om mensen er écht van bewust te maken wat er gaande is, is op deze manier... Mensen zien het, vinden het afgrijselijk, en een groot gedeelte zal zich dan ook wel realiseren dat dat ene wollen truitje wat ze goedkoop hebben gekocht misschien zo fijn niet meer is... Een ander deel vind het wel zielig, maar staat er verder niet echt bij stil als zij zo'n truitje of jasje met bontkraag aan hebben.

En dit is dus ook grotendeels gericht op mensen die bont dragen, maar er is geen TV zender of aparte hoek op internet voor mensen die dit doen... Dus krijgt derest ze automatisch ook in beeld. Ik denk dat als je actie wil voeren, het niet te vermijden is dat mensen die er niet zo goed tegen kunnen, het toch zien.

Maakt het niet minder irritant though. Ik heb liever ook niet dat ze het uitzenden of wat dan ook. Net als die foto met die onthoofde kat... Ik werd gewoon misselijk toen ik het op FB zag, en je kan er ook gewoon totaal niet omheen..

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:27

Ik vind dat prima, dan zien mensen ten minste wat er gebeurt. Als ze het niet zien hebben ze dat excuus nog. Bont is niet nodig. En bij sommige mensen dringt deze boodschap niet door. Ze moeten het meer doen, dan gebeurde er misschien ook wat sneller iets met bv die hele paarden situatie in het Lidl vlees enz...

En doordat je er over praat gaan er meer mensen over praten dus deee beelden werken wel.