Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:31

Sheran schreef:
Hoho, mij geen woorden in de mond leggen! Wij zijn allemaal onze eigen norm. Met gelijkwaardig bedoel ik: net als ik geen psychische of leesbeperkingen of wat dan ook. Misschien 'gelijkaardig' dan, of gewoon 'gelijk'?
Onleesbaar vind ik inderdaad vooral dingen zonder interpunctie. Maar mij zul je daar overigens nooit over horen zeuren hoor, ik klik dan het topic gewoon weg :P.
De vergelijking met de rollator gaat alleen op als de andere persoon heeft aangegeven een beperking te hebben.

Ik leg je geen woorden in de mond. Ik stelde de vraag, omdat jij beperkt zijn en iemand niet als gelijkwaardig beschouwen in één zin noemde. Het impliceerde wat mij betreft, dat je iemand met een beperking dus wellicht niet als gelijkwaardig beschouwt. Iemand met leesbeperkingen, kan zich wellicht net zo van waarde maken als jij door fysiek zwaar werk te doen. Of iemand met een lichamelijke beperking kan zich weer net zo van waarde maken als iemand die fysiek werk doet, door het denkwerk te doen. Of wat dan ook. Als iemand heel zwaar beperkt is en echt bijna niets kan, ja, dan heeft degene niet veel waarde voor de maatschappij. Maar ik vind het een nutteloze discussie om op dat niveau te gaan kijken of iemand gelijkwaardig is of niet, want hoe bepaal je dat. Wat mij betreft is in principe iedereen gelijkwaardig, ook al is niet iedereen gelijk.

Misschien is gelijk dan idd een betere bewoording. Maar gelijk is dan meteen weer een probleem, want niemand is gelijk. Als je sec naar het woord kijkt, heeft iedereen zijn beperkingen.

Hoe(zo) moet iemand het aangeven dat hij iets mankeert als hij met een rollator loopt....dat is toch evident? :+ Of begrijp ik je nu verkeerd? :+ Maar ook als de beperking iets minder zichtbaar is, vind ik dat iemand niet zijn hele medische geschiedenis aan je dient uit te leggen, voordat je een beetje begrip kan opbrengen dat iemand iets niet zo snel of goed als jij doet.

En ja, ik klik die topics ook weg :P

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:36

Haha, ja, je begrijpt me verkeerd. Bij iemand met een rollator zie je dat hij beperkt is. Dus dat weet je. Bij iemand die een beetje onbeholpen schrijft in een topic weet je het niet. Waarschijnlijk verschillen wij op het volgende punt van mening: namelijk dat jij het onbehoorlijk vindt om als uitgangspunt te nemen dat iemand geen beperking heeft, en ik juist dat iemand wel een beperking heeft. In mijn ogen worden de omgangsvormen namelijk een stuk minder makkelijk als je er niet vanuit gaat dat iedereen in principe duidelijk kan communiceren.

Ik bedoel absoluut niet te zeggen dat ik mensen die een beperking hebben minderwaardig vind of wat dan ook, juist ook om de redenen die jij noemt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:40

tja...je kunt een blinde ook niet verwijten dat hij blind is toch?
De kunst is iedereen nemen zoals hij is en vooral jezelf niet verheven voelen omdat je toevallig hebt gestudeerd of een goed betaalde baan hebt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:45

'Probleem' is dat je dus niet weet hoe iemand is.
Verder heeft het, in elk geval bij mij, niets met 'verheven voelen' te maken, maar het kan wel maken dat ik persoonlijk geen zin heb om veel aandacht te besteden aan bepaalde topics.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:56

Sheran schreef:
'Probleem' is dat je dus niet weet hoe iemand is.
Verder heeft het, in elk geval bij mij, niets met 'verheven voelen' te maken, maar het kan wel maken dat ik persoonlijk geen zin heb om veel aandacht te besteden aan bepaalde topics.



dat je goed recht...ik heb ook vaak pas later door,dat iemand ''anders'' is.Dat maakt voor mij niet uit alleen probeer ik dan mijn toon te veranderen en dingen anders op te schrijven.Nou schrijf ik altijd al heel eenvoudig.Ik heb ook een beetje beperkte IQ denk ik. ;)

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:13

Sheran schreef:
Haha, ja, je begrijpt me verkeerd. Bij iemand met een rollator zie je dat hij beperkt is. Dus dat weet je. Bij iemand die een beetje onbeholpen schrijft in een topic weet je het niet. Waarschijnlijk verschillen wij op het volgende punt van mening: namelijk dat jij het onbehoorlijk vindt om als uitgangspunt te nemen dat iemand geen beperking heeft, en ik juist dat iemand wel een beperking heeft. In mijn ogen worden de omgangsvormen namelijk een stuk minder makkelijk als je er niet vanuit gaat dat iedereen in principe duidelijk kan communiceren.

Ik bedoel absoluut niet te zeggen dat ik mensen die een beperking hebben minderwaardig vind of wat dan ook, juist ook om de redenen die jij noemt.

Er zijn zóveel mensen niet 100% gezond en ik vind het idd wel belangrijk om iig te proberen daar rekening mee te houden. Tuurlijk heb je een bepaald uitgangspunt, dat kan niet anders en uiteraard is mijn uitgangspunt ook niet dat iemand direct een beperking heeft als hij iets niet super efficiënt doet oid. Ik heb ook een uitgangspunt van 'normaal', maar probeer in mijn achterhoofd te houden dat voor heel veel mensen 'normaal' niet vanzelfsprekend is.

Als ik mij aan iets onbenulligs van iemand stoor, (bijv. fysiek traag of vergeetachtig oid...ik stoor mij zelden aan vergeetachtigheid, want dat ben ik zelf ook, maar sommige mensen hebben daar grote moeite mee...), dan probeer ik mijzelf eraan te herinneren dat het zinloos is om mij daaraan te storen en dat iemand er wellicht niets aan kan doen; om wat voor een reden dan ook. Maar dit is zo afhankelijk van de situatie, want idd, in een topic kan je het heel moeilijk inschatten. En als je iemand goed kent, dan kun je beter inschatten of het nalatigheid is of dat iemand er werkelijk niets aan kon doen. En tuurlijk wijs je mensen ook wel op hun beperkingen/fouten/nalatigheden, want dat helpt iemand ook in de ontwikkeling. Maar als buitenstaander moet je je daar niet altijd mee te bemoeien imo.

Toch nog even een voorbeeld. Bij de kassa in de supermarkt is denk ik wel een goede. Als iemand maar een beetje traag afrekent, staan de mensen in de rij al te zuchten en te kreunen. Degene heeft misschien wel slecht zicht en ziet daarom de munten niet zo goed. Die persoon hoort iedere keer bij het afrekenen duidelijk dat mensen zich aan hem ergeren. Dat vind ik onvriendelijk. Het maakt imo niet uit of dit werkelijk door een beperking komt of dat iemand gewoon staat te treuzelen, dat hoef je niet te weten. Je kunt gewoon accepteren dat iemand niet zo snel afrekent, in plaats van hardop te gaan staan kreunen. Als iemand namelijk wél een beperking heeft, is het niet zo leuk dat een hele rij van mensen dagelijks (of hoe vaak je ook boodschappen doet) zich kenbaar aan jou storen.

En tuurlijk ga je er vanuit dat iedereen gewoon kan communiceren...hoewel communicatie erg vaak fout gaat, maar goed :+ Het is ook gewoonweg onmogelijk om overal rekening mee te houden. Maar ik kan me wel vinden in ts, ik mis soms wat (onvoorwaardelijk) begrip 'in deze maatschappij'.

Edit, toevoeging:
En dat komt, oa, omdat mensen uitgaan van hun begrip van normaal. Ik kan talloze voorbeelden noemen :P maar volgens mij maakt dat ook wel het duidelijkst wat ik bedoel. Stel je ziet iemand 's avonds op straat zwalken, je hoort hem wartaal uitspreken en vervolgens gaat deze persoon op de grond liggen tukken. Vanuit je oogpunt 'normaal', moet deze persoon wel gedronken hebben. Jijzelf zal in geen enkele andere staat je zo gedragen toch. Maar misschien heeft degene wel een beroerte. Kan een hoop verschil maken of deze persoon dan hulp krijgt of niet.

Wat betreft intelligentieniveau vind ik het ook weer lastiger hoor. Ik zou ook vet beledigd zijn als ik mensen zie denken 'die heeft zeker een laag iq', op iets wat ik zeg :+

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:36

Knoffer schreef:
Toch nog even een voorbeeld. Bij de kassa in de supermarkt is denk ik wel een goede. Als iemand maar een beetje traag afrekent, staan de mensen in de rij al te zuchten en te kreunen. Degene heeft misschien wel slecht zicht en ziet daarom de munten niet zo goed. Die persoon hoort iedere keer bij het afrekenen duidelijk dat mensen zich aan hem ergeren. Dat vind ik onvriendelijk. Het maakt imo niet uit of dit werkelijk door een beperking komt of dat iemand gewoon staat te treuzelen, dat hoef je niet te weten. Je kunt gewoon accepteren dat iemand niet zo snel afrekent, in plaats van hardop te gaan staan kreunen. Als iemand namelijk wél een beperking heeft, is het niet zo leuk dat een hele rij van mensen dagelijks (of hoe vaak je ook boodschappen doet) zich kenbaar aan jou storen.


Het is een verschil tussen slechtziendheid en niet goed kunnen zien, of in alle gemak bij het neerzetten van de boodschappen eerst alles van de ene hand naar de andere hand en vervolgens op de band neerzetten, als het is afgerekend dan weer alles van de ene naar de andere hand overpakken, uitgebreid je tas inpakken om er vervolgens achter te komen dat de portemonnee onderop ligt, alles weer uit moeten pakken om te kunnen afrekenen, en vervolgens aan de kassa alles uitgebreid weer in te pakken voordat de volgende aan de beurt is. Soms heb ik de indruk dat mensen het er gewoon om doen.

En, gisteren nog meegemaakt, er stond iemand met een grote kar voor me, ik sta met twee dingetjes, en werd zomaar voorgelaten! Ik was al klaar met afrekenen voordat het karretje leeg was en alles op de band stond. Zo kan het dus ook.

Maar het is idd niet iedereen gegeven om snel en efficient te werken en te denken. Ik tel dan maar tot 100 en laat het over me heenkomen.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:47

Pcies. Soms denk je idd dat het erom gedaan wordt :+ Maarja, je kan het niet weten. Ook die onhandige persoon die jij omschrijft, kan zo onhandig zijn omdat hij herstellende is van een beroerte. Een beroerte heeft al vaak als bijeffect dat je depressieve inslag hebt, staat ook nog iedereen met een boze blik om je heen te zuchten om hoe onhandig je aan het doen bent. Tuurlijk kun je ook niet verwachten dat iedereen zonder meer begrip heeft en met humor kun je het leven een stuk leuker maken. Maar sommige mensen stonden in de verkeerde rij toen humor werd uitgedeeld :+

(En het kan iedereen gebeuren. In de 20, cum laude afgestudeerd, aan het begin van je veelbelovende carrière en je krijgt een beroerte. Vervolgens zit je ineens thuis Nijntje te lezen.)

Nu bedoel ook niet dat je iedereen maar poeslief moet aankijken, wat hij ook doet, maar mijn punt is duidelijk denk ik.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:01


Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:25

Ik moet eerlijk zeggen Knoffer dat ik jouw manier bewonderenswaardig vind, maar hij lijkt me wel ontzettend vermoeiend en je wordt er een stuk minder assertief van.

Bijvoorbeeld: iemand loopt tegen je aan. Dan moet je dus ook maar denken: oh, maar misschien heeft die persoon wel een evenwichtsprobleem, slecht zicht of andere beperking waardoor die tegen mij aan stoot.
Iemand die je uitscheld, zou wel eens Tourette kunnen hebben.
Iemand die zomaar voorkruipt in de rij, zou wel eens autistisch kunnen zijn en totaal niet door hebben dat jij stond te wachten.

Etc. etc.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:54

Sassol schreef:
Ik moet eerlijk zeggen Knoffer dat ik jouw manier bewonderenswaardig vind, maar hij lijkt me wel ontzettend vermoeiend en je wordt er een stuk minder assertief van.

Bijvoorbeeld: iemand loopt tegen je aan. Dan moet je dus ook maar denken: oh, maar misschien heeft die persoon wel een evenwichtsprobleem, slecht zicht of andere beperking waardoor die tegen mij aan stoot.
Iemand die je uitscheld, zou wel eens Tourette kunnen hebben.
Iemand die zomaar voorkruipt in de rij, zou wel eens autistisch kunnen zijn en totaal niet door hebben dat jij stond te wachten.

Etc. etc.



die snap ik niet....evenwichtsprobleem,visuele beperking,gilles de la tourette heeft toch niets met een verstandelijke beperking te maken?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:06

Sassol schreef:
Ik moet eerlijk zeggen Knoffer dat ik jouw manier bewonderenswaardig vind, maar hij lijkt me wel ontzettend vermoeiend en je wordt er een stuk minder assertief van.

Bijvoorbeeld: iemand loopt tegen je aan. Dan moet je dus ook maar denken: oh, maar misschien heeft die persoon wel een evenwichtsprobleem, slecht zicht of andere beperking waardoor die tegen mij aan stoot.
Iemand die je uitscheld, zou wel eens Tourette kunnen hebben.
Iemand die zomaar voorkruipt in de rij, zou wel eens autistisch kunnen zijn en totaal niet door hebben dat jij stond te wachten.

Etc. etc.

Niet zo lastig hoor, gewoon er van uitgaan dat mensen per definitie dingen niet met opzet doen tenzij het er dik bovenop ligt.
Doe ik altijd al en dat scheelt een boel stress!

Schouders ophalen is in de meeste gevallen sowieso verstandiger want boos worden of je ergeren geeft in elk geval nooit een positieve reactie...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:48

Er vanuit gaan dat iets niet met opzet is gebeurd vind ik heel wat anders dan er vanuit gaan dat iemand iets heeft om gedrag te verklaren.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:45

Je hoeft sws niet van oliebol uit te gaan. Je kunt je er gewoon bewust van zijn dat er andere redenen kúnnen zijn waarom iets gebeurde, iemand iets deed of zei, dan dat je in eerste instantie dacht.

Sassol schreef:
Ik moet eerlijk zeggen Knoffer dat ik jouw manier bewonderenswaardig vind, maar hij lijkt me wel ontzettend vermoeiend en je wordt er een stuk minder assertief van.

Bijvoorbeeld: iemand loopt tegen je aan. Dan moet je dus ook maar denken: oh, maar misschien heeft die persoon wel een evenwichtsprobleem, slecht zicht of andere beperking waardoor die tegen mij aan stoot.
Iemand die je uitscheld, zou wel eens Tourette kunnen hebben.
Iemand die zomaar voorkruipt in de rij, zou wel eens autistisch kunnen zijn en totaal niet door hebben dat jij stond te wachten.

Etc. etc.

Je kunt ook doorslaan :P

Voor mij heeft het niets met assertiviteit te maken. Assertiviteit is voor mij dat je jouw 'zijn' beschermt.
Ik voel mij gewoon niet zo heel snel beledigd of bedreigd. Mensen die zich continu persoonlijk aangevallen voelen, vind ik juist minder zelfverzekerd of gestrest overkomen.

Het gaat ook om je reactie. Het is niet dat je maar helemaal niet moet reageren, maar het hoeft ook niet meteen heel agressief. Als iemand voordringt, kun je ook op een vriendelijke manier zeggen dat je eerst was, ipv. iemand meteen dodende blik te geven alsof degene je iets heel ergs aangedaan heeft. Het ligt ook aan de situatie. In een club aan de bar om drinken te bestellen zal je lichaamshouding in de eerste plaats al veel 'agressiever' zijn, dan wanneer je bij de bakker staat.

Je kunt vaak ook wel inschatten of iets doelbewust gaat. Als ik word uitgescholden door een groepje jongens als ik niet reageer op hun gefluit, dan kunnen ze de volle laag van mij krijgen. Dan heb ik ook schijt aan hun hormoontjes. Voor iedereen ligt de grens ook weer anders en je bent gevoeliger voor het één dan het ander. En soms heb je een stressvolle dag en kun je weinig hebben. En sommige mensen hebben volgens mij hun hobby gemaakt van ruzie maken :+

Wat Lusitana ook zegt, het is juist heel rustig als je dingen makkelijk van je af kan laten glijden en je schouders kunt ophalen.
Ik zou een stuk rustiger leven hebben, als ik dat in het verkeer kon :+ Maar stiekem geniet ik daar ook weer van.
Je moet btw ook niet teveel bewondering voor me hebben hoor :P Ik kan erg fel uit de hoek komen :Y)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:59

Ik ook, en het leuke is dat het dan extra impact heeft omdat men het niet verwacht.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:06

Maar Knoffer, als ik jou zo hoor praten, zijn we het niet oneens. Want natuurlijk hou je in je achterhoofd dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom iemand een bepaald gedrag vertoont. Maar je hoeft niet alles met je te laten gebeuren. Uit je berichten begreep ik dat dat laatste bij jou het geval zou moeten zijn: je kan moeilijk voor jezelf opkomen omdat bijvoorbeeld die fluitende jongens ook wel een of andere stoornis zouden kunnen hebben.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:07

Weet je, ik vind dat iemand pas echt hoogbegaafd is als hij of zij daarnaast ook nog eens sociaal gedrag kan vertonen ;-). Dat is pas echt knap. Ik weet pas een aantal jaar van mezelf dat ik hoogbegaafd ben en vond voor die tijd heel veel mensen erg dom. Nu ik weet dat ik juist een uitzondering ben, probeer ik zoveel mogelijk de mensen in mijn denken mee te nemen en hoop dat ik ze daar dan mee help. Mocht ik me ergeren aan onderwerpen op Bokt, dan heeft dat niet vaak te maken met het niveau van de vragen, maar meer over het sfeertje wat er achter zit (relletjes, enzo). Heel eenvoudig, ik reageer daar niet op en denk dan echt niet dat het een doorsnee Nederlander is. Overigens voel ik me zeker niet gediscrimineerd omdat ik iets slimmer zou zijn dan een ander (soms ben ik echt gewoon oerdom!), ieder heeft zijn of haar kwaliteiten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:14

Diane65 schreef:
Weet je, ik vind dat iemand pas echt hoogbegaafd is als hij of zij daarnaast ook nog eens sociaal gedrag kan vertonen ;-). Dat is pas echt knap. Ik weet pas een aantal jaar van mezelf dat ik hoogbegaafd ben en vond voor die tijd heel veel mensen erg dom. Nu ik weet dat ik juist een uitzondering ben, probeer ik zoveel mogelijk de mensen in mijn denken mee te nemen en hoop dat ik ze daar dan mee help. Mocht ik me ergeren aan onderwerpen op Bokt, dan heeft dat niet vaak te maken met het niveau van de vragen, maar meer over het sfeertje wat er achter zit (relletjes, enzo). Heel eenvoudig, ik reageer daar niet op en denk dan echt niet dat het een doorsnee Nederlander is. Overigens voel ik me zeker niet gediscrimineerd omdat ik iets slimmer zou zijn dan een ander (soms ben ik echt gewoon oerdom!), ieder heeft zijn of haar kwaliteiten.



uitzondering?Ik lees vaak op Bokt dat er heel veel hoogbegaafdheid heerst juist. :+

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:19

Dat weet ik niet Geerke, dat kan ik van achter mijn computer niet beoordelen. Ik ken dat topic ook verder niet. Ik kan me wel voorstellen dat heel veel mensen geïrriteerd raken door de semi-betweterige opmerkingen die mensen zo kunnen maken, ook van achter de computer. Ik vind het zelf heel prettig om dingen te leren, maar de manier waarop het soms gebracht wordt, wekt bij mij ook ergernis. Menselijke reactie, denk ik.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:20

Of ze op bokt zitten of niet, hoogbegaafde mensen zijn nog altijd een uitzondering en geen regel.

Maar ook als je niet eens echt hoogbegaafd bent, hoor je al bij een minderheid, want het grote gros is feitelijk "niet zo snugger" of kan zich in elk geval niet zo denderend schriftelijk uitdrukken. (Ze kunnen best heel handig zijn op ander gebied en zich prima handhaven in de samenleving)
Het is zo erg dat ik me werkelijk af begin te vragen wat men eigenlijk nog wel op school leert als dingen als taal en rekenen als niet meer lukken.
Wie kan er tegenwoordig nog een beetje hoofdrekenen?

Overigens heeft een best begaaft kennisje van me in coma gelegen en daarna heeft hij alles opnieuw moeten leren en nu heeft hij zo´n beetje het niveau van een 12 jarige. Niet slecht, maar niet te vergelijken met wat hij was en het erge is dat hij zich er van bewust is! Las hij voorheen Plato, om maar wat te noemen, nu moet je moeilijke woorden uitleggen en hij snapt ook geen grapjes of sarcasme omdat hij alles letterlijk neemt. Zelfs films zijn vaak te moeilijk voor hem...
Dan ga je eigenlijk pas goed nadenken welke impact het heeft als je niet alles meekrijgt of je niet uit kunt drukken...

En o, hij fiets sinds kort op een driewieler en hoewel hij heel blij is dat hij kan fietsen (hij is eenzijdig verlamd), wordt hij wel aangezien, en uitgemaakt voor "achterlijk". Hij zegt dat hij dat eigenlijk ook wel is, maar hij vind het toch rot als mensen zo hard doen.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:15

Lusitana, helemaal mee eens. Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk gedaan bij een manege voor gehandicapten. Daar zaten veel mensen bij die door trauma's zo erg beschadigd waren dat ze zich moeilijk konden uiten, maar zeker niet achterlijk waren. In feite zijn we allemaal mensen van de dag, er hoeft maar iets te gebeuren, zie je kennis, dan ben je flink de klos. Ik heb dus ook geen moeite met mensen met een beperking. Bij ons op werk doen ze ook de schoonmaak. Heerlijke mensen. Ik denk dat je wel een punt hebt als je je afvraagt of het onderwijs nu wel zo goed is. Ik maak me daar ook zorgen over en ik denk dat juist daar veel meer aandacht aan mag worden besteed. En dat heeft weinig te maken met intellect, maar meer met opvoeding.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:23

Ik kan mezelf bijvoorbeeld beter schriftelijk verwoorden dan dat ik dit kan in RL, waarom? Ik heb AD(H)D en dan gaan je hersenen soms sneller dan je mond en dan gaat alles door elkaar :') Op het web kan ik mijn tijd nemen om mezelf te verwoorden en dit is voor mij een stuk prettiger. Desalniettemin red ik het wel in de echte wereld, maar toch is er dan altijd een druk op je dat je alles in 1 x goed zou moeten doen. Althans, voor mijn gevoel :)

Er zullen ook vast mensen zijn die exact het tegenovergestelde van mij hebben en in RL beter uit de woorden komen dan schriftelijk op het web. Maar dat zegt niks over intelligentie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:33

lifaya schreef:
Ik kan mezelf bijvoorbeeld beter schriftelijk verwoorden dan dat ik dit kan in RL, waarom? Ik heb AD(H)D en dan gaan je hersenen soms sneller dan je mond en dan gaat alles door elkaar :') Op het web kan ik mijn tijd nemen om mezelf te verwoorden en dit is voor mij een stuk prettiger. Desalniettemin red ik het wel in de echte wereld, maar toch is er dan altijd een druk op je dat je alles in 1 x goed zou moeten doen. Althans, voor mijn gevoel :)

Er zullen ook vast mensen zijn die exact het tegenovergestelde van mij hebben en in RL beter uit de woorden komen dan schriftelijk op het web. Maar dat zegt niks over intelligentie.




ik heb van beiden geen last :')