"Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

"Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 16:17

Lieve bokkers

Dit jaar zit ik de hele kerst alleen en nu had ik vanmorgen een discussie/meningsverschil met iemand die vond dat het helemaal niet raar was om jezelf min of meer uit te nodigen met kerst bij anderen, in de zin van aangeven dat je met kerst alleen zit en vragen of ze het leuk zouden vinden als je met kerst een bezoekje zou brengen/een borrel kwam drinken. Ik vind zoiets dus echt werkelijk not done omdat ik kerst een familie/gezinsfeest vind en zou dat nooit of te nimmer doen/durven of willen, terwijl degene die tegenover me zat me aan keek alsof ik van een andere planeet kwam.

Nu vraag ik me toch af hoe anderen hier over denken? Ben ik nu echt zo vreemd met die gedachte of denken anderen er ook zo over?

Brandt los!

Gr Izep


Vera12_10

Berichten: 123
Geregistreerd: 15-09-13

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:19

Ik vind dat het er aan ligt aan wie je het vraagt, bijvoorbeeld bij ooms of tantes vind ik dat best kunnen, maar bij vrienden wordt het toch al een stuk lastiger omdat je dan echt tussen de familie komt.

R.i.p. Rising Star <3 You're a star in heaven now

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:20

Dat vindt ik ook echt een not-done tenzij de andere partij er geen probleem mee heeft. Kerst alleen is ook niets maar sommige willen echt alleen maar een familie dag ervan maken. Eerste en tweede vindt ik wel kunnen. :)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:21

Vragen kan altijd, als je maar bereid bent om nee te accepteren vind ik. :)

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:22

Ik denk er hetzelfde over als jij!
Als je nu iemand zou horen die ook niets afgesproken heeft, is het een heel ander verhaal om zelf iets voor te stellen.
Maar ik heb het idee dat als je 'jezelf uitnodigd' mensen het toch gauw als een verplichting zien je ook maar te vragen....

(maar op bokt een kleine meeting regelen is natuurlijk weer wel een idee :D )

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:22

Ik zou het echt niet leuk vinden als m'n vriendin / tante of nicht alleen met kerst zou zitten en niet zou durven vragen of ze kerst bij mij mee mocht vieren.. Duss vragen staat vrij en je weet vast zelf wel bij wie je zoiets wel of niet kan vragen.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:22

Waarom zou je dat niet mogen vragen? Als iemand dan nee zegt, moet je natuurlijk niet beledigd zijn, maar vragen staat vrij.


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

Sky_As

Berichten: 4688
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:23

Ik vind het een lastig iets. Ik ken mensen die zichzelf inderdaad uitnodigen, en over het algemeen wordt het niet heel erg gewaardeerd.
Zelf vind ik het ook moeilijk om nee te zeggen tegen iemand die zichzelf uitnodigt.
Maar hangt ook wel van de situatie af, en de manier waarop. En ook natuurlijk bij wie.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:23

Ik ben in het verleden (toen ik vrijgezel was) elk jaar uitgenodigd door vrienden om bij hun kerst te komen vieren. Als ik zou horen dat een vriendin alleen zit met kerst dan zou ik haar direct uitnodigen. Kerst is geen periode die je alleen moet doorbrengen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Je zou kunnen vragen aan vrienden of ze toevallig ook niets te doen hebben zodat je samen iets kunt doen, ik weet zeker dat je uitgenodigd wordt.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:25

Weten je kennissen enzo dat je alleen zit met Kerst? Snap niet dat ze je niet allang vanuit zichzelf hebben uitgenodigd...ik zou niemand alleen laten zitten met Kerst, ookal is het geen familie, ze schuiven maar aan :j.

Wat een kerstgedachte zeg, om alleen Kerst met je familie te willen vieren terwijl je wéét dat er die avond iemand alleen zit te wezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:25

Ligt een beetje aan de situatie denk ik..

Als het is van 'ik heb nog geen plannen met kerst, heb jij al wat geplanned? anders doen we toch samen wat leuks of met een vriendengroepje' is dat een heel ander verhaal als 'ik zit alleen met kerst, dan kan ik toch gezellig bij jou een borrel komen drinken?'.

Iemand die zichzelf uitnodigd op de laatste manier ben ik zelf ook niet van gecharmeerd namelijk :+ Maar ligt dus een beetje aan de situatie en aan de manier waarop.

En als ik niet weet of iemand alleen zit houdt het ook snel op. Ik kan moeilijk aan iedereen gaan vragen of dat ie alleen zit met kerst. :+

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:27

Waarom zou je wachten tot je uitgenodigd wordt?
Je kunt zelf ook mensen uitnodigen!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:29

Het is een beetje afhankelijk van de band die je met iemand hebt. Mijn schoonvader is misschien alleen dus die heb ik uitgenodigd mocht hij willen komen (bij mijn ouders ook nog eens :+ ). Toen een vriendinnetje van mijn zusje nog single was werd zij ook ieder jaar uitgenodigd voor kerst. Vorig jaar is haar nieuwe vriend hier ook bij geweest maar nu hebben ze een kleine en vieren ze het bij de eigen familie.

Nu is het denk ik ook wel hoe je het brengt. Als ik van iemand hoor, waar ik een goede band mee heb, dat ze alleen zitten dan nodig ik ze zelf uit. Als iemand zomaar roept 'kan ik niet bij jou langskomen' zou ik het wel een beetje brutaal vinden...

When nothing goes right,

go left.

Sky_As

Berichten: 4688
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:30

piendepien schreef:
Waarom zou je wachten tot je uitgenodigd wordt?
Je kunt zelf ook mensen uitnodigen!


Dit is dan weer een veel beter idee!
(en makkelijk voor mensen om te weigeren)
Dan kunnen ze ook zeggen; sorry, we hebben al plannen.

Goede zeg!

Ik vind mensen die alleen zitten, (misschien willen sommige het zelf juist wel).
En je kunt inderdaad ook gewoon zelf mensen uitnodigen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:31

Ik zou dat van een goede vriendin of familie helemaal niet brutaal vinden. Ik zou het zelfs wel leuk vinden.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:32

Mezelf uitnodigen zal ik ook niet doen maar ik kan wel jou uitnodigen :j Dus, bij deze: je bent van harte welkom ! Doen we een bakje koffie en misschien vind je een wandeling over de hei en door het bos aantrekkelijk. En sowieso staan er een paar paarden die geknuffeld kunnen worden.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

meggiemeg

Berichten: 12215
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:32

Jezelf uitnodigen vind ik niet kunnen, maar vragen aan anderen of ze zin hebben om samen iets te doen vind ik weer wat anders. Wij vragen ook altijd iemand uit onze vriendenkring waarvan we weten dat ze alleen zijn met de kerst. Het is toch gezelliger om met meerdere de kerst door te brengen.
Maar je kan natuurlijk altijd zelf mensen uitnodigen! Hoor je vanzelf of ze kunnen ja of nee, en wie weet wordt er dan wel gezegd wij hebben al plannen maar je bent van harte welkom...
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 11-12-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:34

Bij 'ons' is kerst echt geen familiefeest :n Vroeger wel inderdaad. Maar de laatste jaren vieren we 't met oma, een goede vriend van m'n ouders en zijn vriendin. Dus bij ons zou 't echt geen probleem zijn.
Ook al zouden we trouwens wel met de familie kerst vieren, dan nog zou iemand die we kennen en die anders alleen zou zitten, van harte welkom zijn. Persoonlijk vind ik het wat kort door de bocht om kerst alleen met familie te willen vieren. Wat laetitia ook al zegt inderdaad.
Ik denk trouwens dat, als je aangeeft alleen te zitten, mensen je vanzelf ook wel vragen om langs te komen? Tenminste ja, als een vriendin tegen mij zou zeggen dat ze alleen zit met kerst, zou ik meteen zeggen van kom gezellig bij ons.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:38

Hier wordt er altijd vantevoren over gekletst, wie doet wat met kerst? En dan gaan de uitnodigingen ook over en weer. Niemand zit hier onvrijwillig alleen. Ik ben vaak alleen, maar dat is echt eigen keuze, de kerstdagen zijn de enige dagen in het jaar dat ik écht niet hoef te werken of aan werk of voorbereidingen voor de volgende werkdag hoef te denken, en die rust neem ik dan ook. Ik sluit me normaal gesproken een paar dagen op in huis met DVDs en lekker eten. Alleen met de katten. En ik kom alleen buiten omdat ik natuurlijk ook even naar stal ga.
Ik word ieder jaar uitgenodigd door de oma van een goede vriendin, ze wil zo graag lekker koken en gezelschap. Mens is alleen, op die vriendin na. Andere kleinkinderen zijn er nooit, de vader van mijn vriendin is er al lang niet meer. Het mens heeft humor, en is al over de 90, dus dat plezier doe ik haar sinds vorig jaar wel. Eerste kerstdag eet ik dus bij die oma, en da's best gezellig hoor. Maar daarna op tijd weer naar huis :)

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:39

Hangt van de manier af... Maar dat geldt voor iedereen denk ik.

Denk dat veel mensen het vooral banketstaaf vinden om zelf nee te zeggen. Als je echt iets met je gezin wil doen, en een vriendin zegt dat ze alleen zit met kerst, tja... Lastig hoor!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:40

Als het goed is, weet je van je familie/vrienden over het algemeen wel of ze fanatiek 'familiekerst' vieren.
Wij hebben geen kinderen, en de wederzijdse ouders zijn overleden, dus totaal geen verplichtingen. Meestal informeren wij bij vrienden (waarvan we weten dat ze ook niets bijzonders aan kerst doen) zo van: goh, hebben jullie nog plannen mer kerst? En bij nee, geen plannen is het of aan onze kant "zin om hier te komen", of aan de andere kant - afhankelijk van wie het snelst is :+ En dat kan ook best 3e kerstdag zijn, of 'nulde' kerstdag. Een van de kerstdagen plannen we dan meestal nog bij/met schoonzus, en als niemand wat wil, vieren we kerst gewoon met z'n tweeën. Boeit ons verder ook niet zo.

Maar naar plannen informeren en bij niet aanwezige plannen iets voorstellen is geen probleem lijkt me.

En als je echt alleen bent een béétje vissen bij vrienden die geen echte familiebijeenkomst hebben maar wel al bv met andere vrienden iets hebben, vind ik ook niet echt een probleem. Als in: goh, jammer dat je al wat gepland heb, ik zit nog alleen met kerst. Als je dan geen: "joh, dan kom je toch ook hier" terug krijgt, zijn het ook geen echte vrienden...

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:40

Heb toevallig gister zo een gesprek gehad hierover met stalgenootje.
Haar familie viert t dit jaar niet...bij mij wel.
Maar met kerst zelf zit k ene dag bij mn pa en andere bij mn ma.
Dus gaan we nu of dag voor kerst of dag erna lekker kerst vieren met zn 2en en misschien nog meer vrienden uitnodigen ^_^
Goeie oplossing vind ik zo :D

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:43

Ik zou mezelf niet uitnodigen in de zin van ik kom bij je eten, maar wat je wel zou kunnen doen is in een gesprek laten vallen dat je alleen zit met kerstmis en dat eigenlijk niet zo leuk vindt.

Dan kan de ander dat of op ingaan je uitnodigen of gewoon verder gaan met het gesprek.

Overigens, als een goede vriendin van mij hier mee zou zitten zou ik haar van harte welkom heten bij mijn kerstviering. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en er kan er altijd nog wel eentje bij.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: "Jezelf min of meer uitnodigen met kerst." Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:49

Kerst zou ik zelf ook wat lastiger vinden omdat t voor m'n gevoel ook een familiefeest is.

Maar ik heb mezelf wel uitgenodigd bij vrienden voor oud en nieuw.
Of nouja ik heb gevraagd of ik mezelf mocht uitnodigen en ben heel blij dat ik t gedaan heb.
Zat nog al in over t feit dat ik alleen zou zijn. En nu kijk ik uit naar oud en nieuw.

Jade <3 29-12-19 <3

meggiemeg

Berichten: 12215
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:50

Toch even een vraag over het uitnodigen op zich....
Een vriendin van mij zit met kerst onverwachts alleen, de relatie is een week terug uit gegaan, haar familie doet er niets aan, nu heb ik zo iets van kom bij ons, loop alleen tegen iets aan. Mijn man en die vriendin liggen elkaar niet zo heel erg, dat is ooit ook de reden geweest dat we elkaar 10 jaar niet gezien/gesproken hebben. We hebben nu weer sinds een 1½ jaar erg leuk contact samen en tussen ons is het alsof die 10 jaar er niet tussenuit zijn geweest. Alleen hebben mijn man en zij elkaar nog niet gezien die 1½ jaar. Zouden jullie haar uitnodigen als je in die situatie zit?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.