vooroordelen van jezelf die niet klopten

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:14

Ik heb ook heel erg snel een vooroordeel. En meestal kloppen ze niet. Een paar jaar geleden startte ik een nieuwe opleiding. Er werden groepjes gemaakt, en in die groepjes moest je een opdracht gaan doen om de school beter te leren kennen. Ik zat met 2 meisjes in de klas die mij nogal erg arrogant leken. Uiteindelijk kon ik het met alle 2 de meisjes heel erg goed vinden en bleek 1 meisje altijd arrogant te kijken omdat ze zelf onzeker is.

Verder ook wel eens gedacht dat iemand aardig zou zijn, maar uiteindelijk bleek dat dus de grootste probleem maker te zijn.


saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:23

LBLGypsyCobs schreef:
Oordelen is een stukje oer-overlevingsinstinct, stomweg afwachten wat een vreemde stam of vreemd dier zou gaan doen, kon wel eens dodelijk zijn.


ehm volgens mij ben je geen beest meer toch? Gelukkig dat mensen kunnen nadenken over wat ze doen en wat ze denken. Als je het niet wilt is het zeker wel mogelijk. Alleen moet je je heel bewust worden van jezelf. 'T gaat erom of je dat wil of niet.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:26

Ik heb altijd een vooroordeel, en bijna altijd kloppen ze niet :')

Mijn aller beste vriendin (Doxlover hier op bokt) kon ik vroeger niet luchten of zien om het zo maar te zeggen. En nu is ze al dik 4 jaar mn beste vriendin :D

I am because you were

Liekess
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:28

Heel herkenbaar! Wij hebben in de klas (op de middelbare school nog) eens een meisje gehad met een sociale fobie. Daarbij zag ze er ook nog 'bijzonder' uit. Echter wist alleen onze mentor dat, in onze ogen was het gewoon een 'raar kind'. Niemand ging naast haar zitten, ze zei nooit iets en had nogal rare acties. Toen ze een keer niet op school kwam omdat ze zo slecht in haar vel zat (mede door de slechte aansluiting in de klas) vertelde onze mentor pas dat ze een sociale fobie had en dat het voor haar doodeng was alleen al in de klas te verschijnen, laat staan als er over haar geroddeld wordt.
Iedereen had plots toen zo'n enorm schuldgevoel, we hadden d'r met z'n allen genegeerd en daardoor voelde ze zich nu verschrikkelijk. Vanaf toen hebben we d'r helemaal geprobeerd op te nemen in de groep, maar het normale middelbare school leven bleek toch niet voor haar weggelegd. Inmiddels zit ze helemaal op haar plek op een speciale school met mensen die in hetzelfde schuitje zitten!

Maar iedereen uit de klas heeft er toen wel van geleerd en heel veel (vooral de ergste 'pesters') hebben zich nog lang ontzettend schuldig gevoeld.

Mensen denken van mij vaak dat ik arrogant bent, sorry zo staat mijn gezicht gewoon! :+
Er kwam ook laatst een kindje van stage naar me toe: 'Juf, ik dacht eerst dat u gemeen was omdat u boos keek maar nu bent u mijn lievelingsjuf!' <3 Zo zie je maar, zelfs kindjes uit groep 3 oordelen haha!

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:42

Ja, nog iets, mensen denken altijd dat ik boos em chagarijnig ben.
Ja sorry zo is mijn gezicht, die lacht nou eenmaal niet als k m ontspan en mn ogem kijken boos.
Mensen die ik ken weten het, maar andere mensen kijken nog wel is raar

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:43

saskiakefie schreef:
VivaLaVida schreef:
Heel verhaal getypt... tekst weg.

Ik heb wel regelmatig gehad dat ik op paard zat langs de weg en er zo'n boemboemboem auto aan komt. .. dat je denkt oh jee.. en dat ie dan heel netjes rustig passeert!

Ook een keer in de kroeg dacht ik dat zo'n jongen me wou versieren, tikte me op mijn schouder Ik dacht pfff nee he. Keek al geïrriteerd achterom. Was ik mijn sigaretten verloren :D hij gaf ze terug en liep toen door. Ik dacht :o oeps.


Mja dat vind ik nog niet eens zozeer vooroordelen maar meer verwachtingen..


Ik vind dat vooroordelen hoor. Omdat er een jonge jongen met harde muziek in die auto zat wil dus nog niet zeggen dat ie geen rekening met een paard houdt. Was mijn eigen domme vooroordeel!

Edit: topic is dus voor je EIGEN vooroordelen die niet klopten, niet om over andere mensen te zeggen dat ze een vooroordeel over jou hadden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:43

Dat heb ik inderdaad ook prugelpiet.. Valt tegenwoordig wel mee maar op de middelbare school vroegen leraren altijd waarom ik zo boos keek :roll:

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:45

Ik heb meestal wel oke vooroordelen
Maar een meisje waarvan ik dacht van daar wordt ik never vrienden mee is nu een van me beste vrienden

'You endure what is unbearable And you bear it. That is all.'
PROVE THEM WRONG
[JHK] De New Foresters houden van de mac #3 <-- goeie he

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:45

saskiakefie schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Oordelen is een stukje oer-overlevingsinstinct, stomweg afwachten wat een vreemde stam of vreemd dier zou gaan doen, kon wel eens dodelijk zijn.


ehm volgens mij ben je geen beest meer toch? Gelukkig dat mensen kunnen nadenken over wat ze doen en wat ze denken. Als je het niet wilt is het zeker wel mogelijk. Alleen moet je je heel bewust worden van jezelf. 'T gaat erom of je dat wil of niet.


Dit topic geeft al aan dat er aan zelfreflectie wordt gedaan, we hebben ergens die drang nog, maar zijn ons er bewust van en proberen er wat aan te doen :)

Ik vind het juist leuk om terug te gaan naar de oorsprong van bepaald gedrag, het geeft een verklaring (geen excuus) en haalt er misschien wat lading af.
Een mens is nog steeds een diersoort met een hoge intelligentie.
Wat er zonder oordelings/inschattings drang allang niet meer geweest was :)

'Als het regent in mei, is april voorbij'

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:00

LBLGypsyCobs schreef:
Dit topic geeft al aan dat er aan zelfreflectie wordt gedaan, we hebben ergens die drang nog, maar zijn ons er bewust van en proberen er wat aan te doen :)

Ik vind het juist leuk om terug te gaan naar de oorsprong van bepaald gedrag, het geeft een verklaring (geen excuus) en haalt er misschien wat lading af.
Een mens is nog steeds een diersoort met een hoge intelligentie.
Wat er zonder oordelings/inschattings drang allang niet meer geweest was :)


Ja oke ik snap je punt, maar ik vind wel dat dat soort dingen toch snel makkelijk gebruikt worden als excuses. En volgens mij weet iedereen wel dat vooroordelen zo gemaakt zijn, soms al niet eens bewust :P
Maar ik snap gewoon echt niet hoe mensen kunnen zeggen: Ik ben fan van vooroordelen...
In sommige gevallen is het wel grappig als je een vooroordeel hebt en daarna kunt controleren of het klopt of niet, maar in heel veel gevallen is het alleen maar vervelend en kwetsend.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:03

Och ik maak mezelf er ook wel eens schuldig aan, maar daar staat tegenover dat ik ook hardop op mijn vooroordelen terug durf te komen.
Wat overigens weer geen excuus is om dan maar van alles te roepen :D

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:31

Op mijn huidige opleiding had ik vorig jaar een verplicht ICT-vak waarbij we in groepjes moesten werken. Ik had de eerste les gemist, dus moest zelf maar kijken bij welk groepje ik aan kon sluiten. Het enige groepje dat nog plek had werd geleid door iemand die ik bij een aantal andere vakken wel gezien. Ik baalde als een stekker, want ik mocht hem totáál niet. Ik had nog nooit echt met hem gesproken, maar hij is op z'n zachtst gezegd een verschijning; Hij heeft een heel plat Haags accent, een enorm grote bek, is heel zwart/wit in z'n denken en eiste tijdens colleges altijd alle aandacht op. Ik zat zelf al op zo'n punt dat iedere keer als hij z'n mond opendeed tijdens college ik m'n best moest doen om niet met m'n ogen te gaan rollen :'). Dus ik was op z'n zachtst gezegd not amused dat ik me bij dat groepje aan moest sluiten.
De samenwerking ging eigenlijk best goed. Oké, hij was nog steeds een excentrieke vogel, maar hij was in principe niet onaardig. Krijg ik een paar weken later een e-mail van hem, dat er iemand op de opleiding verhalen over mij aan het rondstrooien was. Hij had er wat van gezegd, maar hij vond wel dat ik het recht had om te weten dat dit dus gebeurde. Toen moest ik wel even slikken, ik had hem echt verkeerd beoordeeld. De meeste mensen zouden dat gewoon laten gebeuren, maar hij kwam voor mij op. Niet omdat hij nou zoveel met mij had, we hadden elkaar amper gesproken, maar puur uit principe. Voor mij was dat ook een harde les, dat buitenkant ook maar buitenkant is.

Rosa_

Berichten: 3322
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:35

Ik had altijd een ongegronde hekel aan een bepaald meisje (vriendin van beste vriend van mijn vriend) totdat wij een xmet z'n 4'en uit de kroeg rolden en mijn toenmalige vriendzei 'hahaha wat onnozel eigenlijk, jij en *naam meisje* mogen elkaar helemaal niet en nu doen jullie schijnheilig aardig tegen elkaar'. Sindsdien is dit echt een van mijn beste vriendinnetjes! Zij dacht overigens hetzelfde over mij haha we konden elkaar echt niet uit staan :')

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:35

Een vooroordeel die mensen vaak hebben als ze mij ontmoeten is dat ik dom ben.
Ik kan soms een beetje dom doen, maar heb zeker intelligentie :P

En had wel paar vooroordelen over mensen uit mijn klas..
één getinte jongen leek me een beetje een 'fout' type. Hij is eigenlijk heel lief en heeft als doel om de mensen in 3e wereld land te helpen. Oeps :+
Laatst bijgewerkt door Selina op 22-11-13 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:36

Oooh vooroordelen, leeeuk!! _/-\o_

Over mij... Hmm... Eigenlijk alleen dat ik heel erg arrogant ben.
In sommige opzichten klopt het. Maar meestal is het alleen gebaseerd op mijn lengte, in combinatie met donkere blik.

Anoniem

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:43

Wat mooi inujojo! Zulke voorbeelden bedoelde ik idd met dit topic :') nu word het meer van "mensen denken altijd van mij..."

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:45

Arrogant :') Tegen mensen die ik niet mag dan, maar anders nooooit

    BE BLESSED WITH LUCK AND LOVE ❤

jilinda

Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-07-11
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:46

Ik had op de kennismakingsdag met mijn nieuwe klas toen ik naar de middelbare school ging (zo'n 3,5 jaar geleden, zit nu in de 4de) echt een vooroordeel over een meisje. Ik vond haar heel raar enz, maar binnen een paar dagen waren we vriendinnen :+ en ze behoort echt tot 1 van die paar mensen tegen wie ik echt alles kan zeggen <3

En ja ze is soms raar en behoorlijk gestoord maar daar wen je aan en bovendien ben ik dat zeld ook :P

Sharante <3
♥Impossible is not a word, it's just a reason for someone not to try ♥

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:47

Inujojo schreef:
Op mijn huidige opleiding had ik vorig jaar een verplicht ICT-vak waarbij we in groepjes moesten werken. Ik had de eerste les gemist, dus moest zelf maar kijken bij welk groepje ik aan kon sluiten. Het enige groepje dat nog plek had werd geleid door iemand die ik bij een aantal andere vakken wel gezien. Ik baalde als een stekker, want ik mocht hem totáál niet. Ik had nog nooit echt met hem gesproken, maar hij is op z'n zachtst gezegd een verschijning; Hij heeft een heel plat Haags accent, een enorm grote bek, is heel zwart/wit in z'n denken en eiste tijdens colleges altijd alle aandacht op. Ik zat zelf al op zo'n punt dat iedere keer als hij z'n mond opendeed tijdens college ik m'n best moest doen om niet met m'n ogen te gaan rollen :'). Dus ik was op z'n zachtst gezegd not amused dat ik me bij dat groepje aan moest sluiten.
De samenwerking ging eigenlijk best goed. Oké, hij was nog steeds een excentrieke vogel, maar hij was in principe niet onaardig. Krijg ik een paar weken later een e-mail van hem, dat er iemand op de opleiding verhalen over mij aan het rondstrooien was. Hij had er wat van gezegd, maar hij vond wel dat ik het recht had om te weten dat dit dus gebeurde. Toen moest ik wel even slikken, ik had hem echt verkeerd beoordeeld. De meeste mensen zouden dat gewoon laten gebeuren, maar hij kwam voor mij op. Niet omdat hij nou zoveel met mij had, we hadden elkaar amper gesproken, maar puur uit principe. Voor mij was dat ook een harde les, dat buitenkant ook maar buitenkant is.


Wauw, dat was een hele waardevolle les!!

In havo 4 kwam ik bij Economie in de les naast een nieuw meisje te zitten. Ik moest haar vanaf het moment dat ik haar zag niet, maar ze werd naast me gezet. Ik vond het maar een lelijk en vooral mager eendje. Die heeft zich wel even flink ontpopt, wat een onwijs leuke meid was dat! En het lelijke eendje is een prachtige zwaan geworden!!!
Helaas heb ik niet zo heel veel contact meer met haar.

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:53

Het vooroordeel wat ik vaak over mezelf hoor, is dat ik onwijs stil ben en ongeïnteresseerd overkom. Ben ik absoluut niet, maar kijk wel onwijs de kat uit de boom. Dus soms verloopt de communicatie met (dan nog) onbekenden stroef, maar dat is puur mijn onzekerheid.

Ik heb ook zeker over andere vooroordelen, maar luister er normaal niet zo naar. Al pakt dat niet altijd positief uit voor mij.

Laat een ander in zijn waarde, want niemand is heiliger dan Holy Pope!
Ik ben niet lui, ik ben extreem gemotiveerd om niets te doen!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:26

Ik weet nog goed dat we op de middelbare school in de 4e nieuwe klassen krijgen. Om kennis te maken werden we in twee groepen ingedeeld. Leuke klas, maar één raar, bijdehand meisje.
Dus ik tegen een andere vriendin 'leuke klas hoor, maar die ene, die is echt raar!'

Uiteindelijk is het een goede vriendin geworden, we hebben zelfs nog jaren in hetzelfde huis gewoond. Zij had overigens precies dezelfde gedachten over mij die dag :)

Ander fout oordeel is ook al heel lang geleden. Ik was een jaar of 12 en liep met mijn verzorgshetje aan de hand over een schelpenpaadje. Pony was lief, maar niet heel verkeersmak. In de verte zie ik een groep scooters/brommers aankomen al crossend. Ik bang, maar ik had geen mogelijkheid om terug of aan de kant gegaan, dus ik loop gewoon door. Typisch een groep jongeren die er plezier in heeft om je pony eens flink te laten schrikken.
Op een meter of 50 afstand stopt de voorste en gebaart naar de rest dat ze allemaal hun brommer uit moesten zetten. Pas toen ik ze ruim gepasseerd was gingen ze weer verder. Ik sloeg zowat achterover van verbazing.

Verder zit ik er vaak genoeg naast hoor met mijn vooroordelen, maar dit waren wel twee hele duidelijke voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:15

Lieke schreef:
Ik weet nog goed dat we op de middelbare school in de 4e nieuwe klassen krijgen. Om kennis te maken werden we in twee groepen ingedeeld. Leuke klas, maar één raar, bijdehand meisje.
Dus ik tegen een andere vriendin 'leuke klas hoor, maar die ene, die is echt raar!'

Uiteindelijk is het een goede vriendin geworden, we hebben zelfs nog jaren in hetzelfde huis gewoond. Zij had overigens precies dezelfde gedachten over mij die dag :)

Ander fout oordeel is ook al heel lang geleden. Ik was een jaar of 12 en liep met mijn verzorgshetje aan de hand over een schelpenpaadje. Pony was lief, maar niet heel verkeersmak. In de verte zie ik een groep scooters/brommers aankomen al crossend. Ik bang, maar ik had geen mogelijkheid om terug of aan de kant gegaan, dus ik loop gewoon door. Typisch een groep jongeren die er plezier in heeft om je pony eens flink te laten schrikken.
Op een meter of 50 afstand stopt de voorste en gebaart naar de rest dat ze allemaal hun brommer uit moesten zetten. Pas toen ik ze ruim gepasseerd was gingen ze weer verder. Ik sloeg zowat achterover van verbazing.

Verder zit ik er vaak genoeg naast hoor met mijn vooroordelen, maar dit waren wel twee hele duidelijke voor mij.


Dat laatste heb ik ook een keer gehad! Zo fijn, van die hele stoere motor-jongens met sigaretten en zonder helm wanneer dat moet etc. Ze komen hard scheurend aanrijden, kijken een keer op van hun snelheidsmeter, zien je, en stoppen gewoon!

cvelthuis
Berichten: 1584
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:21

Had ik met mijn vriend, toen ik hem een beetje leerde kennen had ik zoiets van ooh dat is zo'n jongen die met ieder meisje gaat en iedereen kan krijgen, je kent ze wel

Wat blijkt..
Dat hij de meest eerlijke en betrouwbaarste jongen is die ik ken, en heb nu zelfs een kindje met hem

Verder heb ik als ik iemand zie al heel snel van ooh, dat is er zo één.. en dan blijkt dat helemaal niet te zijn! Of dat ik het idee heb dat mensen me niet mogen, ook zo lekker vervelend..

https://www.facebook.com/pages/Bling-It/126985164085439
Klikt u ook gelijk even op 'vind ik leuk' zodat u Bling-It kunt blijven volgen?

TROSTE MAMA VAN FIONA! 2-9-13

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:51

Vaak komen dat soort vooroordelen voort uit eerdere slechte ervaringen, op zich best logisch dat je dan zo denkt of op z'n minst op je hoede bent.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: vooroordelen van jezelf die niet klopten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:54

NienkeV1994 schreef:
Ik studeer communicatie, en ben zelf helemaal niet zo'n meisjes-meisje. Met de eerste kennismaking met mijn klas dacht ik echt, waar ben ik aan begonnen? Voelde me zo niet op m'n gemak tussen al die goedgeklede meisjes-meisjes. Op de middelbare en basisschool waren dat wel meestal de "arrogante" figuren die op je neer keken. Nu, 3 maanden later, kan ik het echter met het grootste deel van m'n klas prima vinden en voel ik me bij de meeste mensen heel goed op m'n gemak. Meiden waarvan ik verwacht had dat ze hartstikke arrogant waren, bleken heel aardig en gezellig te zijn, gelukkig.


Heel herkenbaar dit :D Ik ben inmiddels vierdejaars van communicatie, maar dat was wel echt even wennen :Y)

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, GoogleAdsense, Googlebot, Ingrid_ms, Invisible, MyWishMax, nafnaf, Pantykous, x_spekkie_x en 42 bezoekers