iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:04

Ik wist even niet wat voor titel ik er boven moest zetten hoop dat jullie het begrijpen.

Ik heb eigenlijk even een vraag hoe gaan jullie om met iemand waaraan je niet kunt zien dat hij/zij wat mankeert,bijvoorbeeld iemand met psychische aandoening?

Ik merk aan veel mensen dat er dan vaak niet word begrepen wat er aan de hand is
En dat er vaak word gezegd "" maar ik zie het niet aan je ""

Vaak is het dan ook nog zo dat er taboe op heerst dat mensen liever hebben dat je been breekt bij wijze van spreken , want dat kunnen ze zien, dat kunnen ze begrijpen

En vaak denken ze dan ook nog dat je letterlijk gek bent zodra ze word psychisch horen

Mijn vraag was dus eigenlijk hoe gaan jullie daarmee om ?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:10

Ik studeer ergotherapie en krijg dus veel te maken met (al dan niet fictieve) clienten met onzichtbare ziektes. Zoals psychische aandoeningen etc.
Wij worden er echt voor opgeleid om helemaal blank in een behandeling te stappen met de client. Dus geen oordeel, geen aannames, geen veroordelingen.
Persoonlijk weet ik dondersgoed dat een aandoening die je niet ziet van de buitenkant, soms veel meer pijn kan doen(psychisch/lichamelijk) dan een aandoening die je wel ziet.
Ik heb al sinds ik me kan herinneren hoofdpijn. en dat kun je ook neit zien. maar gelukk,ig weet bijna iedereen wel hoe het is om hele heftige hoofdpijn te hebben.. dus vaak wordt dat wel begrepen.

Maar inderdaad, men kent het niet, die psychische ziektes en gaat ervanuit dat de patient de boel bedriegt of zich aanstelt. en dat is dus een dik oordeel wat eigenlijk niet moet kunnen in mijn ogen.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:18

LZP -> MW

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:21

en dat begrijp ik dus al niet van mensen dat ze gelijk met hun oordeel klaar staan , ik bedoel elk mens verdient respect toch ?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:31

Het klinkt heel makkelijk, maar je moet proberen er lak aan te hebben!! Het lijkt bijna wel mens eigen om een oordeel over iemand te vellen, zonder zich er ook maar iets in te verdiepen wat er misschien echt aan de hand zou kunnen zijn....
Mensen kunnen heel hard zijn (bedoeld of zelfs onbedoeld)
Het is voor heel veel mensen heel moeilijk om zich in een ander (andere situatie) in te leven helaas.
Weet o.a. wel van een vriendin haar vader, toen hij overspannen was. Dan had moeders hem éindelijk zo ver om een stukje mee te gaan lopen, komt er net een collega voorbij. 'O, dacht dat je ziek was?!?!?' met dan zo'n ondertoon van.....
Die man kwam voorlopig niet meer buiten -O-
Het 'lastige' met een psychische ziekte is ook een beetje dat er geen 'termijn' voor staat. Als je bijvoorbeeld je been breekt, weet men dat je met een aantal weken weer aan de gang kunt (uiteraard uitzonderingen daar gelaten :P ), met dit weet je nooit hoe lang je zoet bent.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:42

onbegrijpelijk gewoon dat mensen zo kijken dat in deze tijd :+

ja er lak aan hebben is idd makkelijker gezegt dan gedaan

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:46

Het is niet van deze tijd, ik denk zelfs dat er vroeger nog minder begrip (of uberhaubt werd er niet over gepraat) voor dit soort dingen was :P

het is absoluut makkelijker gezegd dan gedaan, maar 1 ding is zeker en dat is dat je anderen niet kunt veranderen!! Het énige dat je er dus aan kunt doen, is proberen jezelf in bescherming te nemen en geen waarde te hechten aan wat anderen er van vinden.
Als je dat voor jezelf een beetje kunt accepteren, zal er al een behoorlijke last van je af vallen!?

savasan

Berichten: 1044
Geregistreerd: 21-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:47

Zelf heb ik een depressie gehad, wat dus eigenlijk een tijdelijke psychische ziekte is.
Wat ik zelf heb gemerkt is dat mensen het heel erg voor je vinden, maar na een week of 2 vinden ze het eerder erg voor zichzelf dat ze met zo iemand om moeten gaan. Begrijp me niet verkeerd ik ben door een paar vrienden heel erg gesteund en daar ben ik nu beter mee bevriend dan daarvoor. Aan de andere kant ben ik meer dan de helft van mijn vrienden kwijt geraakt omdat ze het niet begrepen of gewoon vervelend vonden. Zelfs mensen die er zelf ook ervaring mee hadden.

Erg veel mensen zijn narcistisch ingesteld, ze vanuit zichzelf. In een perfecte wereld zouden mensen eerst nadenken over hoe het met jou gaat maar in de realiteit trekken mensen veel naar zichzelf toe. 'Wat vervelend voor MIJ dat ze nou weer niet komt.'

Ik heb geluk, bij mij was het tijdelijk. Voor de mensen die een permanente psychische ziekte hebben heb ik erg veel respect. Zelf zou ik in mijn bed blijven liggen als ik constant zo behandeld zou worden.

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:53

savasan schreef:
Zelf heb ik een depressie gehad, wat dus eigenlijk een tijdelijke psychische ziekte is.
Wat ik zelf heb gemerkt is dat mensen het heel erg voor je vinden, maar na een week of 2 vinden ze het eerder erg voor zichzelf dat ze met zo iemand om moeten gaan. Begrijp me niet verkeerd ik ben door een paar vrienden heel erg gesteund en daar ben ik nu beter mee bevriend dan daarvoor. Aan de andere kant ben ik meer dan de helft van mijn vrienden kwijt geraakt omdat ze het niet begrepen of gewoon vervelend vonden. Zelfs mensen die er zelf ook ervaring mee hadden.

Erg veel mensen zijn narcistisch ingesteld, ze vanuit zichzelf. In een perfecte wereld zouden mensen eerst nadenken over hoe het met jou gaat maar in de realiteit trekken mensen veel naar zichzelf toe. 'Wat vervelend voor MIJ dat ze nou weer niet komt.'

Ik heb geluk, bij mij was het tijdelijk. Voor de mensen die een permanente psychische ziekte hebben heb ik erg veel respect. Zelf zou ik in mijn bed blijven liggen als ik constant zo behandeld zou worden.


nouja ik zal het maar zeggen ik ben dus constant in behandeling op het moment, heb een depressie , maar die is remissie zoals ze het zo mooi noemen , en mankeer nog wat dingen maar das van mij :) en merk alleen maar onbegrip inderdaad , ze begrijpen je zogenaamd 5 minuten en dan zijn hun toch zo vreselijk zielig , want hoe moet ik hiermee mee omgaan :+ :+ :+

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:55

Ligt eraan hoe je er ook zelf mee omgaat.

Als voor jou altijd een glas half leeg is zal je in een depressie ook negatiever zijn dan iemand waarbij een glas altijd halfvol is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:00

Deze heb ik ooit aan mijn zusje gestuurd die fybro heeft, ook zo'n onzichtbare ziekte. Zij heeft em inmiddels al naar veel vrienden en familie gestuurd, het legt een beetje uit hoe het is om zoiets te hebben en kweekt wat meer begrip. Je kunt mensen ook niet kwalijk nemen dat ze het niet begrijpen, zeker als ze het niet weten.

http://www.butyoudontlooksick.com/wpres ... on-theory/

saffire
Berichten: 1468
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:08

Mando schreef:
Ligt eraan hoe je er ook zelf mee omgaat.

Als voor jou altijd een glas half leeg is zal je in een depressie ook negatiever zijn dan iemand waarbij een glas altijd halfvol is.


Ik ga er zo goed mogelijk mee om , maar hoe ik er mee omga ik nie mijn probleem :)
maar mensen die zo zwart/wit kijken da ze er niet mee om kunnen gaan als iemand iets heeft wa je niet kan zien :)

Mariska_R

Berichten: 2338
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Havelte (Drenthe)

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:34

Het is inderdaad lastig in te schatten als je iets niet kunt zien aan de buitenkant, en vaak probeer je het in zo'n situatie nog wat te verbloemen ook.
Je ziet er gewoon gezond en verzorgd uit 'dus er is niks'.

Gelukkig zijn er altijd mensen die het wel begrijpen, maar ik leg het ook niet altijd aan iedereen meer uit ;)
(Ik heb Fibromyalgie door ADHD wat ik als kind zijnde 'vast' gehouden heb. Altijd een stil en rustig kind geleken, maar van binnen schakelde ik mezelf uit, wilde graag 'normaal' zijn denk ik.. nu weet ik niet beter meer :) )

Je hoort dit soort dingen ook steeds vaker, waardoor er meer begrip is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:38

Ik probeer het te negeren, als het me te veel wordt dan ga ik naar mijn man en van hem mag ik me dan even ongegeneerd uiten en razen en dan pakt ie me vast en spreekt ie me weer moed in. :) Mijn man heeft gelukkig wel veel begrip. Hij betutteld me niet maar is er zich wel bewust van dat ik het moeilijker heb dan zichtbaar is. :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:44

Ik zeg niet meer tegen iedereen : hoi ik ben antje_vip en ik heb autisme. Pas als mensen er naar vragen, of als het gezegd MOET worden (situaties waarin het heel erg tot uiting kan komen bijv). En als je toch op 1 of andere manier op het onderwerp komt, gewoon uitleggen wat het is. Als men het accepteert en probeert te begrijpen, top. Als men het belachelijk vindt: :evaw: Dan niet, het is mijn probleem niet meer.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:47

Moeilijke.....

Ik ben niet goed in politiek correct l*llen, dus vergeef me als ik nogal zwart/wit ben..

De ex van mijn lief heeft NAH.. Zij heeft als 6 jarig meisje een ongeluk gehad (aangereden) en is met haar hoofd op de stoeprand terechtgekomen..

Hierna heeft zij alles opnieuw moeten leren.. Lopen, praten.. Alles..
Maar zij heeft tot op zekere hoogte een normaal leven geleid..

Je kunt op zich niet merken dat ze iets mankeert, totdat je meer met haar praat (of in mijn geval, dat er tegen je geschreeuwd wordt :P)

Zij kan er bijvoorbeeld met haar hoofd niet bij dat ze nu (al dik een jaar) alleen is.. Zij is ervan overtuigd dat zij weer samen komt met mijn vriend..

Dit resulteert dus ook in t feit dat zij hem rustig 6,7,8 keer per dag belt..
Ze blijft heel erg hangen in het verleden en heeft ook gignatische moeite met veranderingen en nieuwe vaardigheden aanleren..

Ik vind t zelf heel moeilijk om met haar om te gaan.. Sorry.. Ik haat t mens zelfs..

Bot? Gemeen? Noem t wat je wil.. Maar toch vind ik t..

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:27

saffire schreef:
Mando schreef:
Ligt eraan hoe je er ook zelf mee omgaat.

Als voor jou altijd een glas half leeg is zal je in een depressie ook negatiever zijn dan iemand waarbij een glas altijd halfvol is.


Ik ga er zo goed mogelijk mee om , maar hoe ik er mee omga ik nie mijn probleem :)
maar mensen die zo zwart/wit kijken da ze er niet mee om kunnen gaan als iemand iets heeft wa je niet kan zien :)



Dat is dan toch hun probleem, zegt meer over diegene zijn denkvermogen dan over de jouwe.

Ik haal mijn schouders op en denk.. t is goed.
Loop eens een week in mijn schoenen, daar zou je dan niet in lopen maar in stilstaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:23

nine1987 wat heeft jouw kinderlijke haat te maken met dit topic?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:13

Ayasha schreef:
nine1987 wat heeft jouw kinderlijke haat te maken met dit topic?


Wtf.. Ik deel alleen mijn ervaring en laat zien waarom "onwetenden" zo denken.. doe ff normaal zeg..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:29

je bent niet onwetend, onwetend zou zijn als je niet wist dat ze een NAH heeft.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:16

savasan schreef:
Ik heb geluk, bij mij was het tijdelijk. Voor de mensen die een permanente psychische ziekte hebben heb ik erg veel respect. Zelf zou ik in mijn bed blijven liggen als ik constant zo behandeld zou worden.

Je leert je er tegen te wapenen. Leuk wordt het nooit maar als ik me moet laten beïnvloeden door mensen die op zo'n manier met me omgaan dan heb ik geen leven meer. De kunst is om mensen om je heen te verzamelen die je nemen zoals je bent. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:07

Ayasha schreef:
je bent niet onwetend, onwetend zou zijn als je niet wist dat ze een NAH heeft.


Dat weet ik omdat mijn vriend t me zei.. en in grote lijnen is me verteld wat t inhoudt.. alleen kun je er geen pijl op trekken wat zich daar allemaal onder kan scharen en hoe zich dat uit..en ik vind mezelf vrij onwetend aangezien ik er nooit eerder mee in aanraking bent geweest.. maargoed . Lekker kortzichtig je reactie.. ik probeer alleen uit te leggen hoe en waarom en waar t vandaan komt dat "onwetenden" zo denken..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:14

Mijn reactie is zo omdat je "haten" dusdanig makkelijk gebruikt. Irritant, ja vast, frustrerend? Zeker.... Maar haten?
Ach, het zal wel aan mij liggen. :)

Een NAH is veelomvattend daar de hersenen nog een vrij "mysterieus" gebied zijn voor de medische wetenschap. Vaak weten de patiënten zélf pas na jaren wat het inhoudt (ongeveer) en als er dan het probleem bij zit dat ze hun eigen ziektebeeld niet goed kunnen inschatten (veel voorkomend bij niet goed functionerende hersenen.) dan weten ze het zelf eigenlijk nooit echt... Dan beseffen ze het zeg maar niet. Grote kans dat deze ex ook niet beseft hoe haar gedrag is en hoe dat jullie leven beïnvloedt.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:02

Het spijt me, maar, ja.. haten.. ze heeft al vanalles gedaan om tussen mij en mijn vriend te komen.. elke dag bellen.. langskomen.. binnenkomen (toen ze nog sleutel had) en mij de huid volschelden, (zij heeft hem verlaten) de politie bellen om hem als vermist op te geven en ga zo maar verder..

Ik heb een hee tijd geprobeerd begrip op te brengen voor haar situatie.. maar toen ze de politie belde om hem als vermist op te geven, was dat op de dag dat mijn eerste paard overleed.. en zij wist dat van haar ouders.. en dan alsnog bellen.. imho weet je dan wel degelijk wat je doet.. sindsdien ben ik er helemaal klaar mee.. ik heb geeneens een kans gekregen om rustig om mijn paard te rouwen die dag..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: iets mankeren , maar het niet kunnen zien aan de buitenkant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:10

rouwen kan je nog een heel leven. Zoals ik al zei; ik begrijp dat het zwaar is maar de kans is wel degelijk reëel dat ze dat dus niet beseft.. De kans is er ook dat ze het wel beseft hoor, maar ook dat ze dat niet doet.

Je doet jezelf te kort door haar te haten in mijn mening.. :) Maar da's een andere discussie..