dankjewel of dank u wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:39

In België is u volgens mij ook veel gebruikelijker in hun taal dan in NL of in Brabant dan(waar ik woon). Ik woon vlakbij de grens maar u is over de grens heel normaal. Denk dat het maar net is wat de spreektaal is. Persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan dat lettertje. Of het nu dankjewel is of dank u wel. Blijft voor mij gelijk.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:41

Geryon schreef:
Mij gaat het dan ook niet om het praten met 'u' maar juist om dat aangesproken willen worden met 'u'. Krijg altijd ontzettend het gevoel dat die mensen in het verleden naar hun mening (te) weinig inspraak hebben gehad oid. Dat zie je wel vaker :o

Oeps, laat mijn moeder dat maar niet horen :D

Bij ons in de familie is het wel heel normaal om u te zeggen en wij spreken onze ouders ook niet aan de met voornaam en we zeggen ook netjes Ome X en Tante Y.
Mijn man heeft nooit u hoeven zeggen tegen zijn ouders, (volgens mij wel tegen zijn opa/oma).
Maar zijn ouders waren strenger dan die van mij.

Ik werk (af en toe) in de horeca en wij spreken zeker volwassen gasten aan met u.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:41

Mjetterd schreef:
Je bent 34 en wil met 'u' aangesproken worden? :o

Wauw... dat verbaasd mij echt. Niet om u (dan moet ik maar een keer u zeggen :p) aan te vallen hoor. Maar zo ken ik dat niet in mijn omgeving.
Mijn moeder van 50 wil absoluut niet met u aangesproken worden, ook niet door onbekende kinderen.

Klopt, ik spreek volwassenen die gelijk beginnen te jij-en en jou-en in een formele situatie er ook echt wel op aan (ik bedoel natuurlijk niet op een verjaardag of bij het uitgaan ofzo. Maar als ik uit eten ga ben ik u voor de ober, aan de kassa ben ik u voor het kassameisje (OOK als ze ouder is dan ik) en de verkoper die me gelijk tutoyeert is een klant kwijt :j Vraag ik de weg dan zal ik ook altijd zeggen: 'Mag ik U iets vragen?', ook tegen andere dertigers)

Zeggen mensen u tegen me en vind ik het net zo goed dat ze je zeggen dan zeg ik dat ook gelijk, maar het moet wel uitgaan van degene die aangesproken wordt (ik dus in dit voorbeeld).

Een forum is trouwens informeel dus daar is 'je' universeel taalgebruik of je nu 10 of 65 bent :)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-11-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:43

Dankuwel, is wat ik standaard zeg, niet alleen dan gebruik ik u, maar ik gebruik het ook bij bijvoorbeeld voorstellen of als ik iemand wat wil vragen 'mag ik U wat vragen'.. Nog nooit mee gemaakt dat mensen daar niet op reageerden, het werd daarna altijd zeg maar je hoor.

Ook in het bejaardenhuis waar ik werkte was het altijd, maar kind toch, zeg maar je.. En ook nu in het bedrijfsleven zeggen zelfs de grote piefen hier zeg maar je hoor.

Je of U maakt voor mij dus niks uit, ik heb het echter zo geleerd.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:48

Er moet onderscheid in zijn vind ik. Tegen bekenden zeg ik meestal dank je wel. Maar bij onbekende mensen/mensen met een hogere status (docent als voorbeeld), gebruik ik altijd u.

Anoniem

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:52

Ik zeg eigenlijk tegen iedereen u, behalve tegen leeftijdgenoten. Ook tegen mijn ouders en familie, zou echt geen voornaam mogen gebruiken. :')

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:54

dank U wel,


ik iriteer me eraan als ik in de winkel afreken en er dankjewelllll,tegen me word gezegd alsof ik een vriendinnetje ben :o

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:57

Ik zeg tegenwoordig gewoon bedankt of dank je wel. Te vaak een snauw gehad omdat mensen geen u genoemd willen worden. Ondanks dat mijn ouders mij als kind echt wel hebben geleerd dat het netter is om u te zeggen geeft het bij mij in de praktijk meer irritatie dan dat het als beleefd word ervaren.
Heb 1 keer bijna voor straf taart moeten halen voor de practica zaal omdat de assistenten mijn ge u vreselijk irritant vonden. Als ik nog 1 keer ze met u aansprak moest ik een taart gaan halen :Y).
En om het je en u helemaal te omzeilen ben ik mij aan het aanleren om "vriendelijk bedankt" etc. te gaan zeggen. Dan heb ik geen gezeur meer met je of u.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:59

Dan heb ik nu toch wel een vraag aan de mensen die dan dus perse met u aangesproken willen worden. Waarom willen jullie perse zo aangesproken worden?

En Ureille hoe noem jij het kassameisje dan, u of jij?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:01

finally schreef:
dank U wel,


ik iriteer me eraan als ik in de winkel afreken en er dankjewelllll,tegen me word gezegd alsof ik een vriendinnetje ben :o


Maar waarom wil je per se merken dat ze je 'meer' vinden dan gewoon een vriendinnetje?? :?

Urielle ik krijg echt de kriebels van jouw post, dat al die mensen jou 'u' moeten vinden :o Vind dat zo verschrikkelijk, alsof die mensen zichzelf heel wat vinden.. (bedoel verder niets tegenover jou hoor! ik ken je niet :) )
Al spreek ik ouderen en vreemden altijd aan met 'u' omdat dat als beleefd wordt beschouwen en ik natuurlijk wel beleefd ben :D

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:02

Ik spreek mensen die ouder zijn aan met u, tegen mensen van mijn eigen leeftijd zeg ik gewoon je. En dankjewel of dank u wel is voor mij toch wel een beetje hetzelfde, dat boeit me eigenlijk vrij weinig. Ik spreek wel altijd met twee woorden, vind het persoonlijk erg irritant als mensen dat niet doen. Onbeleefd en bot.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:18

grappig hier had ik het vorige week dus over met mijn hoefsmid. Ik zei op eens u tegen hem toen mocht ik het nooit meer zeggen :P Maar ik zeg eigenlijk alleen tegen oudere mensen ( opa's en oma's) u voor de rest niemand. Ik vind het zo burgerlijk klinken. Net als of ouderen mensen belangerijker zijn dan jonge mensen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:55

Dat heb ik ook geleerd, met 2 woorden spreken, ook dat is een fatsoensnorm.
Tijdens mijn studie werkte ik in de zomer bij de etos. De eerste klant zei ik gedag met 1 woord, werd direct apart genomen, vanaf dat moment zeg ik mijn patiënten etc keurig gedag zoals het hoort, met 2 woorden en ik spreek ze aan met u tenzij ze aangeven dit niet te willen. Ik vind dit beleefd, zakelijk (je creëert een afstand wat zakelijk gezien soms juist prima is) en er is nog nooit iemand slechter geworden dit beleefd te zijn toch?
Ik zie het probleem niet van u zeggen ;-)

Everytime

Berichten: 3328
Geregistreerd: 25-03-08

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:00

Tegen gasten en andere onbekenden spreek ik met U, familie/vrienden/kenissen/etc gewoon 'je'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:45

Wow, ik ben verbaasd dat zoveel mensen tutoyeren tegen wild vreemden. Mij is vroeger geleerd tegen onbekenden/mensen 'hoger in rang', altijd aan te spreken met u, tenzij het familie is of bekenden zijn.

Sorry maar je kan je toch niet voorstellen dat een advocaat/arts/obers of whatever, clienten, patienten of klanten aanspreekt met je? Daar zou ik iig niet van gediend zijn, en ik zou het in de uitvoering van mijn beroep ook nooit in mn hoofd halen om clienten aan te spreken met je. Ik zie het gebeuren, hahaha.

Jammer dat zoveel bokkers 'je' oke vinden.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:58

Heb een vreselijke hekel aan kleine kinderen die 'je' zeggen tegen onbekenden.
Ik vind dat echt gebrek aan opvoeding :o

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:02

Rowdine schreef:
Wow, ik ben verbaasd dat zoveel mensen tutoyeren tegen wild vreemden. Mij is vroeger geleerd tegen onbekenden/mensen 'hoger in rang', altijd aan te spreken met u, tenzij het familie is of bekenden zijn.

Sorry maar je kan je toch niet voorstellen dat een advocaat/arts/obers of whatever, clienten, patienten of klanten aanspreekt met je? Daar zou ik iig niet van gediend zijn, en ik zou het in de uitvoering van mijn beroep ook nooit in mn hoofd halen om clienten aan te spreken met je. Ik zie het gebeuren, hahaha.

Jammer dat zoveel bokkers 'je' oke vinden.


Precies!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:03

_Micha_ schreef:
En Ureille hoe noem jij het kassameisje dan, u of jij?

U! Het is een vreemde voor me, dus zij is U, ook de zestienjarige zaterdaghulp.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:05

Ik zeg tegen mensen die een stuk ouder zijn dan mij (zeg maar even 45 + ofzo, gewoon wanneer ik ze er oud uit vind zien := ) tegen leraren en mensen waar ik echt tegenop kijk 'U' dus ook dankuwel ipv. dankjewel. En vaak een beetje vanuit gevoel, wat mensen willen horen denk ik.

Ik vind niet dat volwassene en jeugd gelijk zijn/horen te zijn, bij mij komt rang gewoon met leeftijd, zou wat zijn als iemand van je eigen 'rang' je op moest voeden, succes..

Wat trouwens wel erg leuk is, ik zit op een school met wel flink wat type hangjeugd zegmaar, ook in mijn klas maar dat fluit elkaar allemaal terug als iemand een keer 'je' tegen een leraar zegt, ookal hebben we wel leraren die opzich niet heel veel hoger lijken dan ons, het is hier eigenlijk altijd netjes 'U'
Laatst bijgewerkt door melody7 op 12-11-13 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:05

Geryon schreef:
Maar waarom wil je per se merken dat ze je 'meer' vinden dan gewoon een vriendinnetje?? :?

Ik vind het te intiem geloof ik. Het is net zoiets als een vreemde jongen die je aanspreekt met schatje. Brrrrr!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:08

Urielle schreef:
Geryon schreef:
Maar waarom wil je per se merken dat ze je 'meer' vinden dan gewoon een vriendinnetje?? :?

Ik vind het te intiem geloof ik. Het is net zoiets als een vreemde jongen die je aanspreekt met schatje. Brrrrr!


Omdat je geen vriendinnetje bent! Wat mij betreft straal je met u een stuk meer respect uit dat wanneer je iemand aanspreekt met je.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:08

Rowdine schreef:
Sorry maar je kan je toch niet voorstellen dat een advocaat/arts/obers of whatever, clienten, patienten of klanten aanspreekt met je? Daar zou ik iig niet van gediend zijn, en ik zou het in de uitvoering van mijn beroep ook nooit in mn hoofd halen om clienten aan te spreken met je. Ik zie het gebeuren, hahaha.

Ik heb het op restaurant een paar keer gehad dat de ober me direct tutoyeerde. Dan voel ik me dus ook direct 12 jaar oud :+
Dat hij de jongeman waarmee ik uit eten was wel aansprak met u heeft hem zijn fooi gekost, want na de maaltijd was IK het die de portemonnee trok ~~}>

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:11

Als mensen ouder zijn altijd u, mits diegene aangeeft dat ik wel je mag zeggen. Tegen mij wordt ook vaak u gezegd en ik geef dan ook aan dat het wel je mag zijn.
Ik hou er niet van als kinderen maar tegen iedereen "je"en "jij" zeggen. Dat vind ik echt een gebrek aan opvoeding. U is dan misschien wat afstandelijker maar het heeft wel respect in zich. En jong geleerd is oud gedaan zullen we maar zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:12

Urielle schreef:
Rowdine schreef:
Sorry maar je kan je toch niet voorstellen dat een advocaat/arts/obers of whatever, clienten, patienten of klanten aanspreekt met je? Daar zou ik iig niet van gediend zijn, en ik zou het in de uitvoering van mijn beroep ook nooit in mn hoofd halen om clienten aan te spreken met je. Ik zie het gebeuren, hahaha.

Ik heb het op restaurant een paar keer gehad dat de ober me direct tutoyeerde. Dan voel ik me dus ook direct 12 jaar oud :+
Dat hij de jongeman waarmee ik uit eten was wel aansprak met u heeft hem zijn fooi gekost, want na de maaltijd was IK het die de portemonnee trok ~~}>


Haha, maar dit is toch ook te gek voor woorden. Jeetje, ik sta ervan te kijken!!!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:14

Urielle schreef:
_Micha_ schreef:
En Ureille hoe noem jij het kassameisje dan, u of jij?

U! Het is een vreemde voor me, dus zij is U, ook de zestienjarige zaterdaghulp.


Dat vind ik dus ook weer niet fijn :+
Ik wordt ook wel eens met u of mevrouw aangesproken door een volwassene... heel aardig maar ik ben nog maar 23! :')

Laatst ook aangesproken door een meisje van 12 oid. die tegen mij zei: dankjewel meissie. Dat vond ik wel heel awkward..