Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:00

Ik zit nu bij Anderzorg en zit daar meer dan prima (anderzorg jong). Er is nog niets bekend gemaakt over de kosten voor volgend jaar, dus ik wacht nog even af. Maar ik ga zeker wel shoppen :j.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 13:06

Ik heb even gekeken naar mijn polis en die laat ik dus lekker zo.
Ik betaal dus 118 euro (vorig jaar betaalde ik bij Zilveren Kruis 145 euro voor ongeveer hetzelfde) Tandarts zit bij de aanvullende al in, die kan ik er dus niet apart uithalen.

Ben nog even aan het zoeken waar ik kan zien wat er gebeurd als ik mijn eigen risico verhoog. Ik heb nu 109 euro van mijn eigen risico's verbruikt en dat is dus incl medicijnen, waar ik hopenlijk straks vanaf ben :j

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:07

Ik ga elk jaar weer alles vergelijken.
het is weer een werkje maar doe het toch altijd.
of ik overstap weet ik dus nu nog niet.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:07

Shadow0 schreef:
Yucca schreef:
Stel ik zet mijn eigen risico van 350 naar 400 euro. Dat 'kost' me 50 euro extra MITS ik gebruik maak van zorg. Als ik dit deel dus niet opmaak aan zorg, dan heb ik het in mijn zak gehouden.

Maar door het verhogen van het eigen risico daalt de premie ieder maand met 4 euro, dit is 48 euro. Dat kan je dan bijna tegen elkaar wegstrepen.


Even wat realistischere bedragen, meestal gaat het om stappen van 100 euro. Je neemt 100 euro extra eigen risico, en je krijgt daarvoor meestal ong 48 euro korting.

Het kan je dan in een jaar 48 euro opleveren (als je geen zorgkosten hebt meer dan 360 euro normaal eigen risico), of 52 euro kosten (aan extra zorgkosten) of iets ertussenin.


:j Je hebt gelijk, ik heb net even mijn polis bekeken.

Ik zit trouwens bij Ditzo (vrije zorgkeuze!) voor 104,- per maand. Hiervoor heb ik een Tandgoed module erbij en een extra, vrijwillig eigen risico van 100 euro.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:12

SAKKIA schreef:
Ik heb even gekeken naar mijn polis en die laat ik dus lekker zo.
Ik betaal dus 118 euro (vorig jaar betaalde ik bij Zilveren Kruis 145 euro voor ongeveer hetzelfde) Tandarts zit bij de aanvullende al in, die kan ik er dus niet apart uithalen.

Ben nog even aan het zoeken waar ik kan zien wat er gebeurd als ik mijn eigen risico verhoog. Ik heb nu 109 euro van mijn eigen risico's verbruikt en dat is dus incl medicijnen, waar ik hopenlijk straks vanaf ben :j


Klinkt interessant, welke is dit ?
Ik zit nu bij zilveren kruis en betaal 'maar' €116

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 13:12

Nog een keer gekeken en ik kan mijn eigen risico alleen maar verhogen naar 860 euro :+ Geen idee waarom dat is....
Zo eens rondkijkende heb ik wel het gevoel dat ik het aardig goedkoop doe.

Ik vind het trouwens geen ramp om zulke dingen uit te zoeken hoor. Moet dat voor de andere verzekeringen eigenlijk ook nog eens gaan doen, maar dat is een grotere klus aangezien we alles nu bij elkaar in hebben zitten.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:13

Ik denk dat ik bij TakeCareNow (onderdeel Agis) blijf. Ik betaal met 2 aanvullende pakketten 113,62. Tot nu toe zeer tevreden, geen belachelijke premies, snel uitbetalen, geen geneuzel en gezeur. Ik heb zeer veel zorg en medicijngebruik nodig, dus ik ga zeker mijn eigen risico niet verhogen..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 13:52

briitje schreef:
SAKKIA schreef:
Ik heb even gekeken naar mijn polis en die laat ik dus lekker zo.
Ik betaal dus 118 euro (vorig jaar betaalde ik bij Zilveren Kruis 145 euro voor ongeveer hetzelfde) Tandarts zit bij de aanvullende al in, die kan ik er dus niet apart uithalen.

Ben nog even aan het zoeken waar ik kan zien wat er gebeurd als ik mijn eigen risico verhoog. Ik heb nu 109 euro van mijn eigen risico's verbruikt en dat is dus incl medicijnen, waar ik hopenlijk straks vanaf ben :j


Klinkt interessant, welke is dit ?
Ik zit nu bij zilveren kruis en betaal 'maar' €116


(ik zou toch zweren dat ik deze reactie al geplaatst had :o :+ )
CZ direct.
Zij doen alles via internet, je ontvangt dus geen brieven over ingediende nota's of dat ze geld gaan rekenen. Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je dat op je eigen pagina in de gaten houdt.
Ik heb enkel een brief van ze gekregen toen ik me net aangemeld had en ze de oude verzekering e.d. voor me opgezegd hadden.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:55

Maar als je een rekening van je eigen risico krijgt, dit moet je dus zelf in de gaten houden of krijg je een email?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:02

Ja maar ze schrijven dit automatisch af ;) Dat moet je idd dus zelf in de gaten houden.

Ik kijk meestal pas als het afgeschreven is, controleer ik even of het klopt e.d. Is nog nooit fout gegaan trouwens.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:08

Oke ga ook eens daarbij kijken dan :D! Ik zit op me werk en verveel me rot. Dus laptoppie mee en een goede/goedkope zorgverzekering uitzoeken.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:28

briitje: volgens mij zijn nog niet alle premies bekend. Dus misschien is het nog wat vroeg om het uit te zoeken.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:50

Ja wilde het net zeggen. Bij CZ direct zijn nog niet alle premies bekend dus het niet nog te vroeg om daadwerkelijk te vergelijken.

Ik had zelf wel gehoopt dat het al bekend zou zijn.
Iemand weet wanneer ze wel allemaal bekend moeten zijn?

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:51

Eigenlijk stappen wij nooit over en we vergelijken ook nooit iets. Maar misschien is dit wel een idee om te doen. Zo betaald manlief €134 bij CZ en ik €125 bij Unive := Maar waar vind ik álle zorgverzekeraars? Want DWS heb ik bijv nog nooit van gehoord.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:57

31 december }:0 Maar volgens mij is het meestal 3e week van november zo'n beetje dat alles wel bekend is, alleen de contracten met de zorgverleners nog niet. Je kunt trouwens nog tot een maand in het nieuwe jaar overstappen.

Nell_: veel verzekeraars vind je via overzichtssites (de consumentenbond heeft er meestal eentje, independer is er ook een.) Een overzicht van de basispremies bv: http://www.consumentenbond.nl/zorgverze ... rzekering/

Overigens vraagt Independer iets van de verzekeraars (een speciaal aanbod, commissie oid) waardoor bv DSW daar niet goed in terug te vinden is, die staat er wel maar wordt niet gevonden als je op bepaalde info zoekt - die geven het geld liever rechtstreeks aan zorg uit dan aan tussenpersonen. Dat geldt mogelijk ook voor de consumentenbond, dat weet ik niet.

Correctie op de data: je moet voor 31 december je huidige polis opgezegd hebben, maar je hebt dan nog tot 31 januari om een nieuwe te vinden. Handiger is het om dat eind november / begin december te regelen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:19

briitje schreef:
Ik zit ook te twijfelen of ik over stap. Ik betaal met 1 ster aanvullend en 1 ster tandarts €116
Nu heb ik (misschien domme) vraag. Als ik geen tandartsverzekering heb, worden de kosten van bv een gaatje dan ook niet vergoed?.


Nee, uiteraard niet als je niet verzekerd bent. Maar een gaatje of controle is niet zo duur hoor ;) controle en tandsteen weghalen is bij mij meestal rond de 30 euro en gaatjes heb ik ook gehad, dat was bij mij max 100 euro incl verdoving en zalf voor verdovingsspuit.
Tandarts wordt pas duur als je bv een kroon oid moet. Maar als je geen slecht gebit hebt is die kans klein daarom verzeker ik de tandarts niet.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:30

Ik ga niet overstappen, maar wel terug naar alleen basis. Wel goed om dit even in de gaten te houden.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:35

Ik betaal €145,- per maand bij Salland. Ik ga dus zeker wel kijken voor eventueel overstappen, want zoveel bijzonders is het niet: Basis + aanvullend en tandtop verzekering ( die overigens 5 euro extra per maand was ).

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:40

verootjoo schreef:
briitje schreef:
Ik zit ook te twijfelen of ik over stap. Ik betaal met 1 ster aanvullend en 1 ster tandarts €116
Nu heb ik (misschien domme) vraag. Als ik geen tandartsverzekering heb, worden de kosten van bv een gaatje dan ook niet vergoed?.


Nee, uiteraard niet als je niet verzekerd bent. Maar een gaatje of controle is niet zo duur hoor ;) controle en tandsteen weghalen is bij mij meestal rond de 30 euro en gaatjes heb ik ook gehad, dat was bij mij max 100 euro incl verdoving en zalf voor verdovingsspuit.
Tandarts wordt pas duur als je bv een kroon oid moet. Maar als je geen slecht gebit hebt is die kans klein daarom verzeker ik de tandarts niet.


De tandarts heeft vaste tarieven. Een controle kost €20,52. De mondhygiëniste/gebitsreining kost €12,10 per 5 minuten. Bij mij rekenen ze 20 minuten en ben ik dus 2x per jaar €68,92 kwijt aan de tandarts. Daarnaast laat ik (bewust) elk jaar een foto maken. Nog eens zo'n €30,- erbij.
Een gaatje vullen is geen vast tarief, want het hangt af van de verdoving en de vulling. Dit kost ongeveer €60-€120 per gaatje.

Tandartsverzekeringen zijn duur en geven weinig terug. Je moet daar dus echt uitzoeken of het jou iets oplevert. In mijn geval ben ik jaarlijks standaard zo'n €170 kwijt. Met een of meerdere gaatjes nog wel meer.
Ik heb een aanvullende tandartsverzekering die mij €95 per jaar kost, waarbij ik 80% van alle kosten vergoed krijg met een maximum van €250. Met mijn vaste kosten betaal ik al meer aan de tandarts dan ik aan premie zou betalen. Daarom heb ik deze tandartsverzekering :)

Ik zit trouwens bij Energiek.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:50

SAKKIA schreef:
Maar zal ik ook mijn eigen risico verhogen? Ik kom nooit boven die 350 euro in het jaar.

Zeg nooit nooit ;)

In mijn geval: ik had ook nooit iets... totdat ik dit jaar ineens gevloerd was met een hernia! En dan ben je blij dat je toch goed verzekerd bent :) Naast een MRI en operatie heb ik ook heel veel fysio gehad, medicijnen die je zelf moet betalen, alternatieve behandelingen om de pijn en zenuwklachten te verlichten. De fysio is na de operatie een jaar code chronisch en wordt dus vergoed... maar de eerste 20 behandelingen moet je zelf betalen (is al snel 700 euro) en daarna moet je je eigen risico eerst opeten (is 350 euro... en meer als je hiervoor kiest). Ik ben erg blij dat ik aanvullend verzekerd ben en mijn eigen risico niet heb verhoogd. Dit heeft mij juist veel kosten bespaard :)

Volgend jaar ga ik zoeken naar een verzekeraar die veel alternatieve geneeswijzen vergoedt zonder beperkende voorwaarden. Zo kon ik voor dit jaar heel veel verzekeraars wegstrepen, omdat ze maximaal 20-40 euro per behandeling zouden vergoeden. Wie wel eens bij een alternatief geneeswijzer is geweest, weet dat deze behandelingen stukken duurder zijn en dan kun je alsnog meer dan de helft zelf betalen.

Ik zit dit jaar bij Energiek, zij vergoeden 550 euro per jaar aan alternatieve geneeswijzen (let wel op de voorwaarden, de geneeswijzer moet aangesloten zijn bij bepaalde beroepsgroepen). Daarnaast kreeg ik 25 behandelingen voor de fysio. Voor bril en lenzen 150 euro. En voor de tandarts maximaal 250 euro. Mijn premie was 128 euro per maand. Kortom, door alleen al het potje alternatief, fysio en bril/lenzen op te maken heb ik al meer zorgkosten gemaakt dan ik aan premie heb betaald. Top verzekeraar wat mij betreft :)

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:53

Eigen risico verhogen zou ik niet erg snel doen. Je zal dan altijd zien :+

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:55

Nou ja vooral omdat ik niet kan verhogen met 100 euro maar direct met heel wat meer euro's moet verhogen doe ik het niet.
Maar ik wacht de tarieven voor komend jaar eerst eens af.
Ben benieuwd of we ook minder gaan betalen, denk het niet.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:56

Ik zit al 2 jaar bij Achmea zilveren kruis, en dan de KNHS sportpolis. Vergoedingen worden altijd goed geregeld. Ik zit bij het *** sterren pakket en het enige minpuntje vind ik dat alternatieve geneeswijzen maar t/m 40 euro vergoed worden, aangezien alles duurder is dan 40 euro. Ik ga straks dus zeker even rondneuzen of er nog goedkopere verzekeringen zijn, of dat ik overstap naar het **** pakket. Ik wil graag 1x in de 2 weken naar de fysio kunnen blijven gaan. Ik betaal rond de 120 euro per maand en heb 640 euro vergoeding alternatieve geneeswijzen, 27 fysio behandelingen en bril/lenzen 150 euro. Met de sport polis krijg je nog meer extra's en heb dacht ik ook iets van 100 euro contributie terug gekregen.

Tandarts verzekering heb ik er niet bij. Ik ga 1x in het 1,5 jaar ofzo naar de tandarts :o

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:59

x_spekkie_x schreef:
verootjoo schreef:

Nee, uiteraard niet als je niet verzekerd bent. Maar een gaatje of controle is niet zo duur hoor ;) controle en tandsteen weghalen is bij mij meestal rond de 30 euro en gaatjes heb ik ook gehad, dat was bij mij max 100 euro incl verdoving en zalf voor verdovingsspuit.
Tandarts wordt pas duur als je bv een kroon oid moet. Maar als je geen slecht gebit hebt is die kans klein daarom verzeker ik de tandarts niet.


De tandarts heeft vaste tarieven. Een controle kost €20,52. De mondhygiëniste/gebitsreining kost €12,10 per 5 minuten. Bij mij rekenen ze 20 minuten en ben ik dus 2x per jaar €68,92 kwijt aan de tandarts. Daarnaast laat ik (bewust) elk jaar een foto maken. Nog eens zo'n €30,- erbij.
Een gaatje vullen is geen vast tarief, want het hangt af van de verdoving en de vulling. Dit kost ongeveer €60-€120 per gaatje.
.


Dit kost bij mij een controle bij lange na nooit hoor :=

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:00

ik twijfel nog. Ik weet dat de verzekering iets goedkoper zou kunnen. Maar doordat we veel bij dezelfde verzekeraar hebben zitten, krijgen we nog een pakketkorting op alle verzekeringen. dus met een eventuele overstap moet het wel echt voordelig uitpakken, wil overstappen lonen.