Kan dit: weigeren snijpracticum varkenshart?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Kan dit: weigeren snijpracticum varkenshart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 15:09

Ik moet over twee weken een "leertaak" maken, en dat houdt in: een varkenshart ontleden, natuurlijk biologie 1,2. (Het is gewone bio op een middelbare school, oke als je een universitaire studie bio doet dan weet je waar je voor kiest)

De opdracht is dus om te kijken hoe het hert eruit ziet, werkt etc. Daar moeten we een tekening v an maken. Trouwens als het een mensenhart was geweest had ik er geen problemen mee, het gaat om het principe dat er een dier wordt afgemaakt voor mij.

Waarschijnlijk vinden jullie me een zeikerd, maar ik vind het niet kunnen wel in een varkenshart snijden, terwijl ik al jaren(denk bijna 7 jaar) geen vlees meer uit uit principe..

Is er een regel/wet die mij als het ware vrijstelling kan geven..
En wat vinden jullie ervan.. Dat je tot zo iets eigenlijk verplicht wordt.


Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:14

Het is niet zo dat er een dier voor word afgemaakt, ze halen die harten ws gewoon bij de 'slagerij'. Ik ben lid van proefdiervrij en las laatst in hun blaadje dat je het snijden in een rat als student wel mag weigeren. Er zijn immers alternatieven.
Ik denk wel dat je deze opdracht kan weigeren. En als je een beetje een flexibele leraar hebt kan je gewoon vragen of je een andere opdracht mag maken. Verzin iets heeeeeeel ingewikkelds wat jij wel goed snapt, of waar je iets van leert Haha! Dan stel je dat voor, mag vast wel!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:15

Het ligt er denk ik helemaal aan waar het hart vandaan komt. Als het varken speciaal voor dit practicum doodgemaakt moet worden dan kan ik me voorstellen dat je bezwaar aan kunt tekenen. Wordt er echter een hart gebruikt wat afkomstig is van een slager dan denk ik dat het niet zo makkelijk is vrijstelling te krijgen tenzij je aan hebt gegeven vegetariër te zijn. Dan vind ik dat de school jouw mening moet respecteren en je een alternatief moet bieden. Ben je geen vegetariër dan zou ik maar gewoon het practicum doen, want wat is het verschil tussen een hart op tafel en het karbonaadje op je bord? Knipoog

Sorry… niet helemaal goed gelezen dat je vegetariër was Bloos Je hebt duidelijk het recht om tegen dit practicum in verweer te gaan. Ik wil daarom bovenstaand stukje als gedachtengoed meegeven aan de mensen die geen vegetariër zijn en wel bezwaar maken tegen een dergelijk practicum (heb ik me daar even mooi uitgel*ld of niet? Tong uitsteken Haha! )
Laatst bijgewerkt door Maarten op 03-12-03 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:16

Ik denk niet dat de varkens voor dit gebruik zijn geslacht hoor... Partij restafval, zoals dat heet?

Maarre.. volgens bestaat er ergens wel een regeling om te kunnen weigeren... Zeggen jouw schoolstatuten hier niets over?

Ikzelf heb er niet zoveel problemen mee (daar ze niet zijn geslacht voor dit doel). Maar vind het wel een beetje onzinnig; wat is het nut voor het vak biologie? Met plaatjes en 3d programmatuur op de PC kan je vandaag de dag ook veel leren over de bloedsomloop e.d. ...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:17

Martenique schreef:
Waarschijnlijk vinden jullie me een zeikerd, maar ik vind het niet kunnen wel in een varkenshart snijden, terwijl ik al jaren(denk bijna 7 jaar) geen vlees meer uit uit principe..

Ik vind je zeker geen zeikerd!
Maar het dier wordt niet voor jouw doodgemaakt. Een hart is eigenlijk slachtafval en dat koopt de school op (of krijgen ze)
Wij hebben op school ook een hart moeten ontleden en ík heb dit met een vriendin van mij ook geweigerd. We hebben toen klasikaal een hart ontleed, de leraar deed het en je hoefde er niet bij te zijn als je niet wilde

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:18

Ik vond da juist leuk om te doen. Wij moeste ook konijnenlonge opblaze.En da varke is al dood. Maar als ik het nie zou doen zou ik gewoon nie naar die les gaan of net alsof ik er heel ziek van werd dan hoef je da waarschijnlijk ook nie te doen.

ik vind emeraldo het liefste en schattigste paard
en het is zomer

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:19

Dat lijkt me wel, wij moeten practica iig altijd inhalen.

Maar natuurlijk kun je dat weigeren, als ik dat niet zou willen dan doe ik t ook echt niet.Niemand die je kan dwingen hoor.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:20

Ik denk ook dat je het wel kan weigeren. Dan is het indd wel verstandig om te zeggen dat je vegetarier bent en dat je wel een vervangende opdracht wilt doen. Maakt niet uit wat (daar worden ze vaak al wel wat flexibeler van Haha! )

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:22

Ik snap eigenlijk niet helemaal waar je zo'n probleem van maakt...Biologie12 is de uitgebreide biologie, waar je dus kan verwachten dat je dit soort opdrachten krijgt. Biologie1 is de biologie die je in de 4e klas voor het laatst krijgt en daar hoor je dit soort dingen dus absoluut niet te doen (in ieder geval kregen wij het niet).

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:29

Ik zou het ook niet gedaan hebben als ik in jouw situatie zou zitten. Ik hoop dus niet dit jaar nog zo'n practicum te gaan krijgen met bio 1,2. Ik ben ook ong 7 jaar vegetarier en ik ben tegen dierproeven. Ik zal tijdens mijn studie geneeskunde die ik wil gaan volgen ook elke vorm van dierproef weigeren. Ik weet dat het tijdens je studie mag, daar heb je recht op, en ik neem aan dat je daar nu dus ook recht op hebt.
Succes ermee.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:35

Je kan het ook van de andere kant zien. Nu heeft dat dode varken, behalve vlees, een extra nut. Jou wat leren. Maar als je echt niet wilt, mag je weigeren, absoluut.
Tijdens de studie biologie mag je idd snijpractica weigeren (van geneeskunde weet ik het hoe en wat niet), maar dan mag je niet met dierlijk materiaal werken (dus ook niet met dierlijke cellen) voordat je de snijpractica ingehaald hebt.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:47

_Scarlet_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet helemaal waar je zo'n probleem van maakt...Biologie12 is de uitgebreide biologie, waar je dus kan verwachten dat je dit soort opdrachten krijgt. Biologie1 is de biologie die je in de 4e klas voor het laatst krijgt en daar hoor je dit soort dingen dus absoluut niet te doen (in ieder geval kregen wij het niet).

Verward Biologie 1,2? Wij hebben maar een biologie en die heb je of die heb je niet! Ik zit nu in 5 HAVO en had eerst in de brug bioologie en de 2e en 3e geloof ik niet, daarna heb ik biologie gekozen en dat heb ik nu dus in mijn pakket.
De hele bups dus denk ik!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:18

Ik vind je inderdaad een zeikerd. Dat varken is niet speciaal voor dat practicum doodgemaakt. Er is in Nederland erg strenge wet- en regelgeving voor proefdieren, verdiep je daar eerst maar eens in voordat je begint te piepen. Er worden geen dieren doodgemaakt speciaal voor onderwijs, het is altijd een "restproduct" van iets dan nog een extra functie krijgt in het onderwijs, lijkt me beter dan gelijk vernietigen. Of dat hart nou bij jou op de snijtafel ligt, verdwijnt in honden- of kattenvoer of gewoon weggegooid wordt maakt voor dat varken niks meer uit.

Snijpractica zijn juist erg interessant en zeer leerzaam Weer eens wat anders dan altijd maar in die suffe boeken of achter de computer.
Ben je niet stiekem gewoon bang voor bloed en vind je het vies om zo'n hart aan te raken? Waarschijnlijk moet je toch in 2-tallen werken, dan kun je misschien iemand anders laten snijden en zelf alleen kijken. Dikke kans dat ze echt niet voor iedereen een hart hebben en dat het grotendeels een demonstratiepracticum is.

Een arts die nog nooit een snijpracticum gedaan heeft "uit principe" hoop ik nooit aan m'n bed te krijgen.
Iedereen roept altijd maar om het hardst tegen dierproeven, maar een muizenval of rattengif mag je wel gewoon thuis plaatsen.... Geen wet- of regelgeving die daar iets over zegt. Over dierenleed gesproken!

Nulla tenaci invia est via

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:21

Ik moet morgen in een schapenhart snijden voor bio, dus ik weet hoe je je voelt.
Ik heb er ook niet echt zin in

Just keep passing the open windows.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:22

Ik vind wel dat het kan. Ik heb een keer geweigerd een kikker te ontleden, dat vond ik nl wel heel zielig, die kikker werd er echt voor vermoord. Of een vis moesten we ook een keer doen. En varkenshart heb ik wel gedaan, omdat ik wel vlees eet, en het varken was er niet speciaal voor vermoord, en anders werd het hart toch weggegooid.

[o]

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:22

missraldo schreef:
Ik vond da juist leuk om te doen. Wij moeste ook konijnenlonge opblaze.En da varke is al dood. Maar als ik het nie zou doen zou ik gewoon nie naar die les gaan of net alsof ik er heel ziek van werd dan hoef je da waarschijnlijk ook nie te doen.


Volgens mij moet jij eens wat vaker bij je lessen Nederlands verschijnen Knipoog

Als jij vegetarier bent heb je het recht dit te weigeren. Het is jouw overtuiging en principe en juist dat zouden ze moeten respecteren.

Ik was vroeger heel makkelijk. Deed alles maar als ik iets echt niet wilde dan konden ze hoog en laag springen maar deed ik het niet. Haha!

'Paint' it 'Black'

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:23

Annetje"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet helemaal waar je zo'n probleem van maakt...Biologie12 is de uitgebreide biologie, waar je dus kan verwachten dat je dit soort opdrachten krijgt. Biologie1 is de biologie die je in de 4e klas voor het laatst krijgt en daar hoor je dit soort dingen dus absoluut niet te doen (in ieder geval kregen wij het niet).

Verward Biologie 1,2? Wij hebben maar een biologie en die heb je of die heb je niet! Ik zit nu in 5 HAVO en had eerst in de brug bioologie en de 2e en 3e geloof ik niet, daarna heb ik biologie gekozen en dat heb ik nu dus in mijn pakket.
De hele bups dus denk ik!
[/quote]
Nou ja, ik zit op het VWO dus dat is iets anders geregeld denk ik...Ik heb in de 1e, 3e en 4e biologie gehad. Daarbij hebben we wel practica gehad, maar meer dingen als cellen bekijken en een levend dier bestuderen. Na de 4e kan je dan een profiel kiezen met biologie12, waarbij je dus kan verwachten dat je ook in harten etc. gaat snijden.
Persoonlijk snap ik dus niet waarom je biologie12 zou kiezen terwijl je weet dat je in dingen moet gaan snijden...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:24

En nee, een zeikerd vind ik je niet. Het is jouw keuze en die dient een ieder te respecteren.

Net wat je zegt, als je een universitaire opleiding doet dan kies je ervoor en moet je de gevolgen onder ogen zien. Dus dat van die arts aan je bed die nog nooit gesneden heeft gaat niet op hier denk ik Knipoog

'Paint' it 'Black'

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:24

Het is mega leerzaam. Dat wel.

Bij ons op het HBO mocht je die practica wel weigeren (geen artsen opleiding ofzo maar milieukunde). We gingen wormen en mosselen ontleden.
Je moest bezwaar indienen en je kreeg een pittige vervangende opdracht.

:evaw:

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:25

Wieske_S schreef:
Ik moet morgen in een schapenhart snijden voor bio, dus ik weet hoe je je voelt.
Ik heb er ook niet echt zin in


En waarom heb jij hier geen zin in?

En ik ben het wel een beetje met margreet eens.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:27

waarom zou je weigeren?? Varken is al geslacht (met een beetje mazzel dezelfde morgen, heb je een warm hart in je handen Knipoog ) en als jij het niet doet doet iemand anders het. Kan je het net zo goed zelf doen want je leert en echt heel veel van en het valt ontzettend mee (ik heb zelf 2 keer een hart onleedt en vorig jaar nog een nerts en een kip dus ik weet een beetje waar ik het over heb Lachen ).
Dusja eigenlijk ben je best een beetje een zeikerd. Je doet die opleiding en daar hoort deze opdracht bij. Weigeren kan vast maar het betuigt niet van lef en interesse voor het vak.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:27

De eerst haal is het moeilijkst, als alles nog schoon en netjes is en dat hart daar op het plankje goor ligt te wezen en typische luchten verspreidt. Iedereen doet dat ook altijd heel giechelig en overdreven, omdat ze toch een beetje huiverig zijn...
Als je eenmaal bezig bent gaat het meestal snel beter, het went snel. Is hartstikke interessant om te zien hoe zo'n ding in elkaar zit! Daar kan geen boek of 3D simulatie tegen op hoor. Trek wel handschoenen aan, met m'n blote handen kan ik het ook niet, mag meestal ook niet trouwens.

Ik heb een behoorlijk aantal snijpractica gedaan op uiteenlopende preparaten, van kalfshersenen (getest op BSE), een rat, een forel etc. tot menselijke lichamen en geloof me, het went echt!

Nulla tenaci invia est via

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:28

Wat heeft het vegetarisch zijn nou met het ontleden van een hart te maken? Of ben je ook veganist? Dan is het natuurlijk een twijfelgeval.
Dat varken is al doodgemaakt voor het vlees, het hart is afval.
Het is juist heel interessant lijkt me. Ik heb vroeger op school een koeieoog en een zeester moeten ontleden. 't Leek me ook niet zo'n lekker werkje, maar weigeren? Nee hoor!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:28

Als het tegen je principes ingaat, waarom zou de docent het je dan kunnen verplichten te doen?!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:30

Tja, ik zal ook eens gaan zeggen dat ik "uit principe" geen huiswerk maak... Of "uit principe" geen belasting betaal...
Ze zien me aankomen!

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, AhrefsBot, capriz, Corelli, Dagmar80, Esther, Forbiddenpie, Froukje, Jasia, Lanoca, MiVita, MyrtheJ, NoorW, plutolover, YandexBot en 67 bezoekers