Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:52

Bellatrix schreef:
Ik krijg nooit onverwachte rekeningen eigenlijk...ik ben overal op voorbereid. (probeer mij ook aan de verkeersregels te houden zodat ik daar ook geen onverwachte rekening van krijg. :+ )


Dan heb jij geen energie rekening of de belasting dienst die keer op keer fouten maken. Of je moeder in Amsterdam in het ziekenhuis waar je plots heen en weer moet rijden én de telefoon kosten na 2 weken ziekenhuis omdat je je broers moet bellen en op de hoogte houden.
Je schoenen waar de zool van kapot is. Het slot van je deur die plots kapot is en 70,- fiets euro kost om je huis binnen te komen.
Kan nog wel even doorgaan hoor ;).
En dan heb ik in geen 3 jaar meer een bekeuring gehad ;) (ff afkloppen :D )

@TS: Vroeger, toen hij net Kooswerkeloos werd deden wij ook de laatste week van de maand van statiegeld eten. Nu kunnen we niet eens statiegeld flessen kopen. Op den duur is op ook écht op :)

@Naamloos: Idd! Wij doen s'avonds ook alle stekkers uit de stopcontacten, niks meer aan dan nodig is :).
En alles wat verkocht kon worden is op MP verkocht. Alles wat je gratis krijgt en niet nodig hebt of past gaat ook op MP.
Je word vanzelf inventief :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:54

Ik denk dat je ook enorm leert waarderen wat je wél hebt aan de meest eenvoudige dingen die bv voor mij vanzelfsprekend zijn. Ik hoef geen rekening te houden met dat ene toiletrolletje meer of minder.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:55

Hier ook Simyo :j Ik heb 1 GB internet voor 9,95 en 60 belminuten voor 3,99
Verder heb ik ook al mijn abonnementen opgezegd idd. Tv en internet zit bij de huur, dus dat scheelt ook. En gewone telefoon heb ik niet meer, dat is echt belachelijk duur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:56

Nee, die dingen heb ik idd niet. Ik spaar voor de belasting en tot nu toe maken ze geen fouten. Mijn vader en stiefmoeder zijn gelukkig redelijk gezond maar wonen wel in Duitsland. Ben enig kind en bel eigenlijk nooit. Schoenen wel maar dat gebeurd mij maar 1x per jaar en ik koop goedkoop schoenen. Heb tot nu toe idd geen problemen met mijn huisje maar ik huur dus overal wordt voor gezorgd in principe. Ik sluit mij zelf wel eens buiten maar kennisje heeft de reserve sleutel.

Maar zo te lezen zit het je idd niet mee. :(:) En dat soort dingen kunnen natuurlijk altijd gebeuren... :\

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:56

Succubi: Haha ja hier ook! Tv helemaal uit, ipv standby ;) Alleen maar water drinken, en geen ander drinken kopen, fietsen ipv auto, enz enz enz.. Jij snapt me wel zo te horen :')

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:58

Hier ook iemand waar de knip er op gaat...
Lig in scheiding, dus zal een hoop gaan veranderen als ik t in mn eentje moet rooien.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:58

Super zeg, goed om je bewust te worden.
Ik herken je wat dat betreft wel, wij hebben een aparte rekening waar iedere week geld op wordt gestort en dat is soort van ons zakgeld. Dat is mer dan 50e per week, maar het gaat altijd ontzettend snel op... Lijkt me heel lastig!

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:59

Wij krijgen altijd terug van energie.. Zal maar niet vertellen wat ik terug krijg van mijn vorige woning... Want dat is bizar veel.. :=

Stroom betalen we iets van 47 euro... Hebben al na de eerste 3 maanden een afrekening gekregen, kregen geld terug en hoefden 1 maand niet te betalen.. maandbedrag hebben we wel zo laten staan, omdat we tegenwoordig een aquarium hebben. Maar alsnog verbruiken wij minder.. :) Eneco hebben we stadsverwarming bij.. Dat ding staat nooit aan.. Betaalde we 88 euro in de maand.. Nu na 5 maanden hebben we dan bedrag naar 60 euro weten te krijgen.. Ondanks dat we volgens hun berekeningen voor 40 verbruiken ofzo.

Water betalen we per maand ongeveer 20 euro, dus 10 maanden lang :)

Wij hebben een nieuwbouwhuis, dus zijn overigens met dit soort dingen ontzettend hoog ingeschaald..

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:01

Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:06

TV uit helpt niet, dat is alleen symbolisch. 1 spaarlampje een uur langer laten branden heeft veel meer effect dan dat domme ledje die de hele dag aanstaat. Maar ik haat die ledjes wel, dus meestal plak ik ze af met zwarte tape zodat ik ze niet hoef te zien. Ik heb zo'n energie meter gekocht om te kijken wat nou echt stroom vreet en wat niet en het kan ook aangeven hoe veel kilowattuur je bijvb gebruikt voor een wasbeurt. Het is echt aan te bevelen om zoiets te gebruiken om te kijken wat je stroomverbruik is. :-)

Als je echt wil besparen op je energie rekening dan moet je iets korter douchen en de verwarming lager zetten. Dat werkt veel beter dan symbolisch de tv uitschakelen, maar dat vereist dat je je gedrag verandert wat veel mensen niet willen. :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:06

jilleroo schreef:
Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...


:(:)
Weet ook dat ze graag voor je willen zorgen en dat het haar een goed gevoel geeft. Snap echt dat het onwijs moeilijk is om je zo afhankelijk te voelen... Maar ik weet van mijzelf ook dat ik het geweldig vind om een pakket voor mijn broer te maken :j
Maar geven is vaak makkelijker dan nemen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:09

Hier geen kabel en dus ook geen tv, daar heb ik uitzending gemist, nos en youtube voor. Telefoon is prepaid, als ik 20 euro per jaar op maak is het veel, dus abbo is altijd duurder.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:09

Ik douche gelukkig altijd al in 5 minuten. :') En ik trek eerst een trui aan en pak een dekentje voor de verwarming een graadje hoger zet. Maar als het buiten -15 is zet ik hem toch echt goed aan hoor. :') Verder probeer ik overal de stekkers uit te trekken als ik het niet gebruik. Printer en magnetron.

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:10

jilleroo schreef:
Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...


Tsja, je sociale leven komt echt wel op een heel laag pitje te staan als je weinig te besteden hebt. Gelukkig dat je zo'n vriendin hebt jilleroo, en schamen hoeft niet hoor. Er zijn zat mensen die het moeilijk hebben, meer dan ooit tevoren en als we ons allemaal moesten schamen, boh hadden we een rode wereld hoor (van het schaamrood).

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:11

Naamloos1 schreef:
Succubi: Haha ja hier ook! Tv helemaal uit, ipv standby ;) Alleen maar water drinken, en geen ander drinken kopen, fietsen ipv auto, enz enz enz.. Jij snapt me wel zo te horen :')


Idd! :)
Op den duur is er ook niks meer om op te bezuinigen en dan ben je "rock bottom".
Ik moet wel zeggen dat ik wel voor dingen KIES. Ik wil wel internet en tv, in ruil ga ik nooit naar de bios.
Ik heb een oud verrot paard die ik niet meer kán verkopen maar mijn jonkie is het láátste wat de deur uitgaat, zij staan beide voor 100,- per maand en hebben verzorgsters maar daar kies ik voor, ik doe geen dagjes uit of vakantie's.
Mobiel is sim only, laptop heb ik gekregen (zó dankbaar voor!) en draait nog op XP :')

@Bellatrix: Ik sluit me niet buiten en laat iemand komen inbreken voor 70,- had ik die luxe maar! Het pen slot was vastgelopen en stúk, die kon ik er ook niet zelf uitboren of slopen, dat moest door een sleutelmaker.
En sparen voor fouten van de belasting dienst? Of je even 1000,- wil terug betalen want zij hadden een fout gemaakt.
S' nachts van de weg afgereden de berm in en 2 lekke banden.
Manlief zijn werkbroek kapot en hij moet wel een werkbroek aan voor de veiligheid.
Vrienden die jarig zijn of gaan trouwen (in Drenthe!). Wasmachine die stuk gaat.
Kat die een wond van 6 cm op zijn buik heeft op zondag avond na 22uur dat gehecht moet worden onder narcose.
Je kan voor veel sparen maar al die dingen komen vaak tegelijk en op = op. Je haalt op den duur uit elk spaarpotje een beetje om het maar op te vangen maar je kan de potjes niet meer vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:12

vuurneon schreef:
jilleroo schreef:
Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...


:(:)
Weet ook dat ze graag voor je willen zorgen en dat het haar een goed gevoel geeft. Snap echt dat het onwijs moeilijk is om je zo afhankelijk te voelen... Maar ik weet van mijzelf ook dat ik het geweldig vind om een pakket voor mijn broer te maken :j
Maar geven is vaak makkelijker dan nemen.
Ik vind het ook een superlief aanbod voor haar, daar spreekt echt begrip uit en wie weet komt er ooit een periode waarin het beter gaat en kun je misschien iets voor haar terug doen, al zal ze het daarom vast niet doen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:14

Ik snap je wel hoor. :j
Maar veel dingen heb ik gewoon niet omdat ik bijvoorbeeld alleen woon en niet aan verjaardagen doe. En ik spaar voor calamiteiten dus als de kat naar de DA moet is daar geld voor. :j En natuurlijk kunnen die dingen allemaal tegelijk komen, dat is meestal zo maar ik ben heel blij dat ik dat tot nu toe niet heb gehad. Ja, wel es mijn laptop stuk gehad, moest een nieuwe komen en de maand erna kostte de reparatie van de wasmachine geld. Maar dat geld was er gelukkig. :j

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:15

jilleroo schreef:
Morgen komt een vriendin met vriend hierheen, blijven slapen en dan ga ik een week mee bij hun op vakantie, als je vriendin dan vraagt of je boodschappen kunt doen of dat ze een care pakket voor eten en lol mee zal nemen en je met het schaamrood op je kaken zegt dat je dat heel fijn zou vinden...maar je ondertussen kapot schaamt omdat je nog maar 1 rol wc papier hebt en geen ontbijt..... dat vind ik pas klote.... dat ik geneigd ben om iedereen te ontwijken om die reden.. bah...


Héél herkenbaar! Dat zijn de betere vrienden!

Wij werden door de broers van mijn man uitgendodigt voor een BBQ, zij deden de boodschappen en deelde de kosten door 3... Ze zouden zuinig zijn. Het was 109,- á 35,- de man!! En dat was zuinig?! Daar eten wij bijna 2 weken van... En dan moeten vragen of je het het einde van de maand mag betalen. Nee, dat kon niet want zij hadden het ook al krap, ze konden niet meer 1x in de week uit eten, maar alleen nog maar om de week en gaan nu met de caravan op pad ipv een hotel... Nou, die 35,- ging uit het potje van mijn paarden, met de les dat ik nooit meer meedoe aan een gezellige familie BBQ :\

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:17

Succubi schreef:
Naamloos1 schreef:
Succubi: Haha ja hier ook! Tv helemaal uit, ipv standby ;) Alleen maar water drinken, en geen ander drinken kopen, fietsen ipv auto, enz enz enz.. Jij snapt me wel zo te horen :')


Idd! :)
Op den duur is er ook niks meer om op te bezuinigen en dan ben je "rock bottom".
Ik moet wel zeggen dat ik wel voor dingen KIES. Ik wil wel internet en tv, in ruil ga ik nooit naar de bios.
Ik heb een oud verrot paard die ik niet meer kán verkopen maar mijn jonkie is het láátste wat de deur uitgaat, zij staan beide voor 100,- per maand en hebben verzorgsters maar daar kies ik voor, ik doe geen dagjes uit of vakantie's.
Mobiel is sim only, laptop heb ik gekregen (zó dankbaar voor!) en draait nog op XP :')

@Bellatrix: Ik sluit me niet buiten en laat iemand komen inbreken voor 70,- had ik die luxe maar! Het pen slot was vastgelopen en stúk, die kon ik er ook niet zelf uitboren of slopen, dat moest door een sleutelmaker.
En sparen voor fouten van de belasting dienst? Of je even 1000,- wil terug betalen want zij hadden een fout gemaakt.
S' nachts van de weg afgereden de berm in en 2 lekke banden.
Manlief zijn werkbroek kapot en hij moet wel een werkbroek aan voor de veiligheid.
Vrienden die jarig zijn of gaan trouwen (in Drenthe!). Wasmachine die stuk gaat.
Kat die een wond van 6 cm op zijn buik heeft op zondag avond na 22uur dat gehecht moet worden onder narcose.
Je kan voor veel sparen maar al die dingen komen vaak tegelijk en op = op. Je haalt op den duur uit elk spaarpotje een beetje om het maar op te vangen maar je kan de potjes niet meer vullen.

precies met 900 euro per maand zijn de reserves snel op en er zijn altijd wel dingen aan vervanging toe dus aan spaaren kom je met 900 echt niet toe, als je een zelfstandige woning hebt tenminste

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:21

Bellatrix schreef:
Ik snap je wel hoor. :j
Maar veel dingen heb ik gewoon niet omdat ik bijvoorbeeld alleen woon en niet aan verjaardagen doe. En ik spaar voor calamiteiten dus als de kat naar de DA moet is daar geld voor. :j En natuurlijk kunnen die dingen allemaal tegelijk komen, dat is meestal zo maar ik ben heel blij dat ik dat tot nu toe niet heb gehad. Ja, wel es mijn laptop stuk gehad, moest een nieuwe komen en de maand erna kostte de reparatie van de wasmachine geld. Maar dat geld was er gelukkig. :j


Idd, het is "normaal" dat je 1 of 2 maanden spaart of dat je nog even wc papier kan halen.
Mijn man heeft een chronische burn out omdat hij niet zolang zo onder stress kan leven.
Ik ben met bijstand opgegroeid, ik ken de spanning, de angst, de stress, maar ik kan ook van de kleinste dingen genieten, de sneeuw op de bladeren, zonneschijn en ik durf aan te nemen, mensen die eten brengen of die je meenemen om te kunnen zwemmen.
Maar als je nog kúnt sparen zou ik dat zéker doen! Niks is zo fijn dat áls er wat met je kat gebeurd dat je hem naar de da kan brengen.
Ik had een kat waarmee het slecht ging en hem gevraagd of hij het nog 2 weken kon trekken omdat inslapen 80,- kost en ik dat pas het einde van de maand had (de dag dat ik het hem vroeg heb ik mijn moeder gebeld en zij heeft het voorgeschoten, maar het verdriet dat je je dier niet eens kan inslapen als dat nodig is is onbeschrijfelijk. En idd, als je geen geld hebt moet je ook geen dieren nemen, maar soms heb je die beesten al voordat je geen geld had en zonder dieren is voor mij geen leven, ik heb het geprobeerd....

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:23

Miepie77 schreef:
precies met 900 euro per maand zijn de reserves snel op en er zijn altijd wel dingen aan vervanging toe dus aan spaaren kom je met 900 echt niet toe, als je een zelfstandige woning hebt tenminste


Idd. Onze CV is al meer dan een jaar stuk. Wij komen in de winter wel eens beneden en dan is het binnen 10 graden, dan is hij 's nachts uit gevallen. Op den duur wen je daaraan (en wens je dat je een huurhuis had :') )

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:29

Hier ook iemand die van het minimale moet rondkomen.
Heb toen ik nog met mijn ex was weleens maar van 25 tot maar 10euro per week moeten rondkomen. Drama, tja 2 kids dan ging het toch naar de kids en at ik zelf niets :o

Nu heb ik het super ruim :P WEl 60 tot 70 euro per week. IK doe zuinig en spaar geld zelfs er nog naast. MEnsen vragen vaak af hoe ik het doe. Kleren kopen doe ik zelden krijg erg veel en de kringloop geweldig 2,50 tot 3 euro voor een broek.
Ik kijk goed voor aanbiedingen en dingen die niet bederven koop ik in de aanbiedingen ruimer in :)

Ik bespaar heel erg veel met gas en stroom, heb eigenlijk nooit de verwarming aan in de zomer en in de winter max 17 graden.
En als je op bijstand niveau leeft heb je recht op veel heel veel je moet alleen de juiste wegen weten.

Succubi
heb je geen recht op de voedselbank?
Laatst bijgewerkt door testebeest op 09-08-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:31

Goed hoor dat je dit gaat doen Kelly!
Zou voor mij ook wel s goed wezen, heb echt een gat in mn hand dus ja :')
Ben benieuwd hoe het je vergaat!

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:37

testebeest schreef:
Grani heb je geen recht op de voedselbank?


Eigenlijk heb ik niet zoveel recht, we hebben een koophuis, die moet je eerst opeten.
Daarnaast vind ik het onterecht/hypocriet? om wel 2 paarden te hebben en dan bij de voedselbank aan te kloppen.
Maar het gaat erg goed om net voor sluitingstijd naar de winkel te gaan en op sticker jacht te gaan, hebben we overal 50% korting op :D.
En veel mensen om ons heen die sparen hun leftovers op voor de biggen en vaak zit daar nog prima courgette enzo tussen die toch écht bij ons op bord beland en de schillen naar de biggen :D

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:41

Moet je bij de liddl net voor sluitingstijd gaan, krijg je brood mee :D gratis :P
ZO heb ik altijd mijn vriezer vol liggen.

Heb nooit recht gehad op de voedselbank omdat mijn ex teveel verdiende tja da tik er niets van zag was bijzaak :o