Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:58

:(:) Darah.

Wel eens met mirriezz, veel mensen weten gewoon niet zo goed wat voor houding te geven. Ikzelf ook, trouwens, ik vind het ondanks mijn eigen ervaringen echt wel lastig wat te zeggen. Juist omdat je weet dat een kleine goedbedoelde opmerking naar kan aankomen en er momenten zijn dat niks goed is. :o

Ik had zelf ook echt een paar jaar moeite met het zien van gelukkige oude stelletjes. En norse, boze oude mensen al helemaal, dan dacht ik, "waarom zij wel en mijn lieve vader die altijd het beste met iedereen voor had niet". Ik schaamde me ook best wel voor die gedachten en schrok ervan dat rouw je zo koud kan maken, want ik ben normaal ook iemand die het beste met iedereen voor heeft en iedereen geluk en leven gunt. Die tijd is inmiddels gelukkig alweer flink achter me. Soms als je een rauw moment hebt kan je denken "hou je *** bek dicht" terwijl je wellicht (jaren) later denkt "tjee, die mensen waren echt heel lief en deden hard hun best voor me".

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:38

Pff... Ik ben op dit moment voor het eerst op vakantie sinds mijn vader er niet meer is.
Ik vond het al heel raar om niet bij hem langs te gaan voor vertrek. We deden dat altijd heel bewust (5 jaar), omdat we wisten dat het zomaar over kon zijn. Wel 'afscheid' genomen van mijn ma, maar die kwam bij ons langs, iets wat ook nooit gebeurde.

Ik dacht toen nog: t is gek, maar wel OK. alleen even wennen. Nu we bijna een week weg zijn, was ik gisteren echt een beetje ongemakkelijk. Voelde me gespannen en zenuwachtig en ik denk een beetje heimwee-ig (heb dat nog nooit gehad).
Blijkbaar heeft t dan toch meer impact dan dat ik dacht. We hebben vandaag een kaarsje gehaald en gebrand en dat doet me wel goed.

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:06

Hallo,

Kan ik mij hier ook aansluiten? Mijn moeder is afgelopen april overleden op 65e jarige leeftijd. 2.5 geleden kreeg ze de diagnose longkanker. Ze heeft alle chemo's etc gedaan wat er gedaan kon worden maar helaas mocht het niet helpen. Nu alles geregeld is en de rust een beetje terug is loop ik keihard tegen een muur aan. Ik weet soms niet wat ik met mijzelf aan moet. Ik ga dit topic op mijn gemak doorlezen en hoop er ervaringen uit te halen.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:19

Wat mij betreft ben je van harte welkom Keipla. Al ben ik geloof ik de laatste die is aangeschoven.

Voor mij een beetje dezelfde motivatie als jij: voor mij begint het echte verwerken pas sinds kort. Ik hoop dat je vind wat je zoekt in dit topic. Misschien kan het je een beetje helpen

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:43

kelpla mag ik jou pb sturen

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:54

SecretLIN schreef:
kelpla mag ik jou pb sturen



Ja hoor

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:03

Aankomende maandag zou mijn moeder 44 worden. Merk dat ik het er nu al zwaar mee heb. Ben huilerig, en als ik mensen iets met hun ouders zie doen, of over hun moeder hoor praten moet ik bijna huilen of krijg ik een ontzettende brok in mijn keel.

Dat van mews herken ik wel, ook ik dacht vaak bij hetzelfde waarom mijn moeder wel, maar waarom die altijd chagrijnige buurvrouw die nooit tevreden lijkt niet? Ook ik schrok toen erg van mezelf, maar nu moet ik eerlijk zeggen dat de gedachte af en toe nog eens door mijn hoofd schiet.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:23

caitlin denk dat iedereen die gedachte wel es heeft ik inelk geval ook mis mijn vader enormen nu is nn moeder ernstig ziek.. ben net 34 en heb al bijna niemand meer

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:47

Hoe is het met iedereen?


Even vraagje, de sterfdag van mijn moeder komt steeds dichterbij. Het eerste jaar dat voorbij is dan..
Ik heb vrij gevraagd van mijn werk, maar ik weet niet hoe ik invulling aan moet geven aan die dag.
Iemand tips?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:46

ik probeer gewoon door te gaan.. misschien lekkere lange wandeling?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:10

Darah3 schreef:
Hoe is het met iedereen?


Even vraagje, de sterfdag van mijn moeder komt steeds dichterbij. Het eerste jaar dat voorbij is dan..
Ik heb vrij gevraagd van mijn werk, maar ik weet niet hoe ik invulling aan moet geven aan die dag.
Iemand tips?


Doe iets wat je moeder graag deed. Wandeling of tuinieren.

Koop iets wat je aan haar doet denken zodat ze bij je is.
Die typische bloemen die ze had in de vensterbank. Of die lekkere thee die je daar altijd dronk.

Kijk die fim die zij mooi vond of lees een van haar boeken.

En maak er een dag van herinnering van ipv een rouwdag.

Bij de dood van mijn broertje (traumatisch voor mij) mocht ik op zijn verjaardag en sterfdag iets doen wat ik zelf graag wou. En dat hoeft echt niet iets groots te zijn.

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:36

Vandaag de verjaardag van mijn moeder. Ze zou 63 geworden zijn. Vandaag bij de urnenmuur langs geweest.

Verder gaat het op en af.

Hopelijk gaat het met jullie ondanks alles ook goed.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:15

Afbeelding
Volgend jaar augustus wordt mijn moeder haar graf geruimd... Na 15 jaar, we wilden het niet gaan verlengen... :'(

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:28

coonart mag ik vragen waarom niet

wij hebben het as bij mijn moeder in de tuin begraven met steen.. hier was mijn vader thuis.. als mn moeder gaat verhuizen oid wil ik het graag bij urnenveld begraven hebben

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:42

Wij staan niet stil bij de sterfdag. We willen juist stilstaan aan de mooie herinneringen :)

Dit jaar gaan we voor het eerst weer kerst vieren. Toch dubbel gevoel

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:01

SecretLIN schreef:
coonart mag ik vragen waarom niet

wij hebben het as bij mijn moeder in de tuin begraven met steen.. hier was mijn vader thuis.. als mn moeder gaat verhuizen oid wil ik het graag bij urnenveld begraven hebben

bijbetaling, en veel ook...

Citaat:
Aankoop van graf voor 30 jaar voor één overledene € 1.955

https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/ui ... s-2017.pdf

Way too much money... :(

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:23

jeetje hoop geld!
moeilijk besluit..

heb eigenlijk geen idee van de kosten in Groningen

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:17

Wat jammer coonart. Zoveel geld, dan is rationeel gezien de beslissing om niet te verlengen best logisch. Maar emotioneel zal het vast een stuk zwaarder zijn.

Wij gaan binnenkort voor het eerst kerst vieren zonder mijn vader. De laatste 5 jaar draaide dat om hem (speciaal maar toch lekker eten verzinnen en regelen, zorgen dat iedereen naar mijn ouders kwam etc) en dit jaar niet meer. Zal wel even slikken zijn.

De sterfdag, ik weet niet hoe dat bij ons zal gaan. Mijn vaders sterfdag is de verjaardag van zijn en mijn moeders hond. Dus die verjaardag moet ook gevierd worden. Ik vermoed dat dat een lange wandeling langs het strand zal worden. De hond vind dat prachtig en mijn vader is uitgestrooid op zee. Dus daar komen ze mooi samen.

Ik volg de gedacht om herinneringen te vieren, maar ook dat is wel verdrietig,hoe je dat ook eens of keert

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:07

Darah3 schreef:
Hoe is het met iedereen?


Even vraagje, de sterfdag van mijn moeder komt steeds dichterbij. Het eerste jaar dat voorbij is dan..
Ik heb vrij gevraagd van mijn werk, maar ik weet niet hoe ik invulling aan moet geven aan die dag.
Iemand tips?


Ik zou juist zo'n dag niet te zwaar maken.. Tuurlijk moet je er bij stil staan op zo'n dag, maar door er op zo'n dag zo zwaar aan te tillen, maak je het alleen maar zwaarder voor jezelf. Ik ging dan juist wel even bij mijn vader langs en gingen we samen naar de urn, maar meer deden we ook niet op zo'n dag. Ik heb er ook nooit vrij voor genomen, juist omdat ik zelf niet wilde dat het zo'n beladen dag wordt. Ik wens je veel sterkte, er komen toch altijd veel herinneringen boven en het blijft een rare dag... :(:)

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:07

Ik heb dit weekend echt een super zwaar weekend. Morgen ook nog laatste zondag van het kerkelijk jaar (bij mijn ouders hun kerk een soort Allerzielen-dag), ik zie er ontzettend tegenop.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:34

mirriezz schreef:
Ik heb dit weekend echt een super zwaar weekend. Morgen ook nog laatste zondag van het kerkelijk jaar (bij mijn ouders hun kerk een soort Allerzielen-dag), ik zie er ontzettend tegenop.

:(:) Mocht je het zwaar vinden, mijn PB is open hoor! Y;(

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:56

Dankjewel coonart, dat is een lief aanbod. Zo even neerzetten wat ik voel hielp me gisteren erg goed.
Ik ga nu de dag in met een meer open blik. Ik zie wel hoe het loopt.
Heb zonet een kaarsje aangestoken bij mijn vaders foto en even heel hard staan huilen. Dat helpt ook

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:31

Sterkte mirriezz! Ik sla de dienst op eeuwigheidszondag altijd over of luister thuis op de bank mee. Anders trek ik het ook niet

Dikke knuffel :*

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:19

Ik voel me er een beetje rot over, maar ik heb jullie hulp/ervaring/tips even nodig.

Ben ook wel emotioneel op het moment, maar als ik nu niet door zet, dan doe ik dat morgen ook niet.

Ik merk af en toe dat ik verdriet heb om mijn vader. Ik kan echt nog tranen met tuiten huilen, maar ook gewoon door de week heen voel ik me wat onstabiel. Op mijn werk is dat ook te merken. Ik ben niet scherp, snel afgeleid en afwezig.

Ik baal daarvan en wil het beter, maar ook mijn chef wil het graag beter (terecht overigens).

Nu zit ik te denken om iets te doen met rouwverwerking. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Hebben jullie ervaring met rouwverwerking en waar heb je veel aan gehad, of waaraan juist niet? Ik begrijp dat voor iedereen iets anders goed werkt, maar jullie ervaringen kunnen me helpen zoeken in de juiste richting. Als je iets niet vond werken en die ervaring wilt delen, vind ik het dus ook fijn als je zegt waarom het niet werkte.

Ik vind het vooral zo lastig omdat mijn leven best prima doorgaat, afgezien van slechte concentratie. Ik voel me niet slecht en we praten regelmatig over mijn vader, waarbij ik af en toe wel moet huilen, de ene keer meer dan de andere, maar ik ben ok met dat huilen.

Ik zou het heel lief vinden als jullie ideeën en ervaringen willen delen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:49

Verwacht de eerste 500 dagen na het overlijden niets van jezelf, ga wel naar je werk, maar trek op tijd aan de bel als het niet gaat.

Er zullen moeilijke momenten zijn en er komt ook een dag dat je denkt 'he ik heb nu een uurtje er niet aan gedacht'. Die periodes worden steeds langer. Maar je hebt ook dagen dat je zult denken dat je terug bij af bent.

Er is helaas niets om het makkelijker of lichter te maken....