Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:13

Gecondoleerd en veel sterkte Valerie.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:15

Heel veel sterkte <3

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:39

Heel veel sterkte!

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:08

Bedankt.
Het zat er al langere tijd aan te komen. Hij had cystic fibrose(excuus als t verkeerd schrijf) taaislijm ziekte van de longen.
Hij had geloof ik nog iets van 10% lucht. Maar afgelopen dagen ging het zo hard dat euthanasie zijn eigen keuze/optie nog was. Helaas wonen wij niet om te hoek maar 230km verderop.

Mijn vriend is nog daar en ik rijd woensdagochtend vroeg weer die kant op voor de uitvaart en blijf daarna nog een paar dagen daar.

Maar het blijft toch erg gek om te bedenken dat hij er niet meer is.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:58

Heel veel sterkte Valerie. Voor nu maar ook zeker de komende tijd.

Ik heb het de laatste dagen moeilijker. Mijn vader is behoorlijk down en het lukt me niet zo goed om hem daaruit te trekken. Ik merk ook dat ik zelf voller loop als ik daarmee bezig ben. Vandaag overgangsgesprek gehad voor mijn dochter op school. Wat had ik mama graag trots willen vertellen dat ze met een mooie lijst naar groep 6 mag gaan. En dat mijn babypaard nu zelf onder het zadel loopt. En dat ik nieuw werk heb waar ik best even aan moet wennen. Over 2 weken ben ik jarig en ik wil het echt niet vieren. Nooit duurt nu wel lang genoeg. Ze mag nu echt wel terugkomen.. |(

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:20

Net nog landt er een vlinder op mijn linkerarm op de begraafplaats. Teken van boven van mijn mams? :)

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:24

Aankomende dinsdag is mama haar verjaardag. Inmiddels is haar dood iets meer dan 2,5 jaar geleden. Merk dat ik erg tegen de datum aan hik. Ik ben huilerig, snel geprikkeld en merk dat ik gewoon net iets meer aan haar denk als normaal. Wat een rot dagen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110674
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:34

Heel veel sterkte Caitlin :(:) Ik kan me voorstellen dat het een rotdag is..

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:36

Helee dikke knuffel Caitlin <3 herkenbaar hoor! heb ik ook vaak rond die tijd en rond het datum van overlijden ook.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:59

Sterkte Caitlin, pijnlijk herkenbaar pff...

Vinden jullie het ook zo moeilijk dat er na een paar jaar vanuit de (directe) omgeving niet meer zoveel aandacht voor is rond de moeilijke dagen?

Ik kan het maar moeilijk verkroppen dat bepaalde mensen bijvoorbeeld verwachten dat ik mijn verjaardag weer 'gewoon' vier, terwijl mijn moeder 2 dagen ervoor overleden is en ik op die dag met totaal andere dingen bezig ben dan met taart en cadeautjes. Vreselijk.

En dan wordt mijn moeder en haar dood als gespreksonderwerp helemaal verzwegen, net alsof de hele ellende dan niet bestaat ofzo. Lekker gezellig 'met zijn allen' aan de koffie, bah.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:30

Sterkte Caitlin :(:)

Ik heb er zelf niet zo'n last van Wijslander, meeste in mijn omgeving snappen dat ik rond bepaalde data wat minder kan hebben of emotioneel ben. En ze staan ook voor me klaar dan.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:01

Wijslander schreef:
Sterkte Caitlin, pijnlijk herkenbaar pff...

Vinden jullie het ook zo moeilijk dat er na een paar jaar vanuit de (directe) omgeving niet meer zoveel aandacht voor is rond de moeilijke dagen?

Ik kan het maar moeilijk verkroppen dat bepaalde mensen bijvoorbeeld verwachten dat ik mijn verjaardag weer 'gewoon' vier, terwijl mijn moeder 2 dagen ervoor overleden is en ik op die dag met totaal andere dingen bezig ben dan met taart en cadeautjes. Vreselijk.

En dan wordt mijn moeder en haar dood als gespreksonderwerp helemaal verzwegen, net alsof de hele ellende dan niet bestaat ofzo. Lekker gezellig 'met zijn allen' aan de koffie, bah.

Bedankt allemaal. :(:) .
Ik herken me hier wel in. De dood van mama wordt sowieso hier erg vermeden. Ook rond deze dagen. Maar ook rond grote feestdagen als kerst etc. Vind dat zelf erg moeilijk, want ik praat juist graag over haar. Althans... ik wil gevoel niet dat ze ´vergeten´ wordt.

Ook gewoonweg omdat je het gevoel krijgt dat iedereen maar vindt dat het ´al´ zo veel jaar geleden is en dat je hen dan ermee tot last bent ofzo. Maar goed, dat is het gevoel wat het dan bij mij opwekt. Wellicht bedoeld niemand het zo.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:46

Caitlin, wat vervelend dat je zo tegen die dag aanhikt. Ik kan het wel ook goed begrijpen, ik had het vorig jaar heel erg voor de kerst.

Wijslander, ik herken dat wel heel erg, dat mensen het vergeten. Aan de ene kant kan ik me het heel goed voorstellen, aan de andere kant vind ik het lastig om mee om te gaan.
Zo is mijn vaders verjaardag 2 dagen na de mijne, en ik vind die combinatie best lastig dus. Veel van mijn vrienden hebben echter nooit een verjaardagsfeest meegemaakt van de tijd dat mijn vader nog leefde (ik heb toen hij ziek was jaren mijn verjaardag ook niet gevierd), dus mijn vrienden weten gewoon ook niet zo goed dat mijn vader bijna tegelijk jarig is.

Een paar weken terug ben ik ten huwelijk gevraagd (en heb ja gezegd) en ook bijna niemand die zich realiseert dat het wel hard is dat pap dit niet meer mee maakt.
Anyways, als ik dat onderwerp aansnijd; ik wil in mijn trouwdag een momentje voor mijn vader inplannen, evt ook om dan even mijn emoties kwijt te kunnen, maar wel ook te kunnen genieten van de rest van de dag. Heeft iemand ervaring met een bruiloft waarbij een van je ouders mist? En hoe heb je dit aangepakt?
Ik heb een keer gezien dat tijdens de ceremonie een kaars werdt gebrand, maar dat zie ik voor mezelf niet echt. Misschien kunnen jullie me naar een goed idee helpen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:22

mirriezz, ik heb geen idee, ik moet nog gevraagd worden. Gefeliciteerd trouwens <3

Ik heb wel eens gezien dat iemand een mooie foto van zijn/haar vader bijv. had ingelijst en daarmee op de foto ging. Ergens vind ik dat heel mooi. verder weet ik het ook niet nog.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:00

Ik ken mensen die een apart gedenkhoekje in de zaal gemaakt hadden, of dat de overledene genoemd werd tijdens de ceremonie (dat er bij stil gestaan werd), kaarsje die aangestoken werd.
Wat zou je zelf prettig/fijn vinden?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:22

Vorige week is mijn moeder overleden. Ik ervaar veel steun uit mijn omgeving, maar ik vind het fijn hier mee te lezen/praten, omdat ik ook merk dat het lastig is om je wisselvallige gevoelens te delen. Ik weet dat rouw voor iedereen anders werkt, maar wie weet kan ik ook hier steun en herkenning vinden.

Mijn moeder is in haar huis opgebaard. Ik heb veel bij haar gezeten, daar was het zo gemakkelijk om te huilen en mijn verdriet te delen met mijn broer en vader (ex-man van mijn moeder). We hebben veel gepraat.
De afscheidsavond en uitvaart zijn wat langs mij heen gegaan en daarna gaat ook iedereen weer zijn eigen pad. Mijn broer is terug naar Amerika, ik ben begonnen met het regelwerk omtrent haar overlijden, rommel wat in haar huis (wat ook leeg zal moeten) en ondertussen zitten we ook zelf midden in een verhuizing.

Verder zonder mijn lieve moeder, de weg naar haar overlijden en het overlijden voelen nog onwerkelijk. En als ik hier de berichten lees, besef ik ook dat dit pas het begin is.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:32

Grit schreef:
Vorige week is mijn moeder overleden. Ik ervaar veel steun uit mijn omgeving, maar ik vind het fijn hier mee te lezen/praten, omdat ik ook merk dat het lastig is om je wisselvallige gevoelens te delen. Ik weet dat rouw voor iedereen anders werkt, maar wie weet kan ik ook hier steun en herkenning vinden.

Mijn moeder is in haar huis opgebaard. Ik heb veel bij haar gezeten, daar was het zo gemakkelijk om te huilen en mijn verdriet te delen met mijn broer en vader (ex-man van mijn moeder). We hebben veel gepraat.
De afscheidsavond en uitvaart zijn wat langs mij heen gegaan en daarna gaat ook iedereen weer zijn eigen pad. Mijn broer is terug naar Amerika, ik ben begonnen met het regelwerk omtrent haar overlijden, rommel wat in haar huis (wat ook leeg zal moeten) en ondertussen zitten we ook zelf midden in een verhuizing.

Verder zonder mijn lieve moeder, de weg naar haar overlijden en het overlijden voelen nog onwerkelijk. En als ik hier de berichten lees, besef ik ook dat dit pas het begin is.

Gencondoleerd! ;(

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:35

Heftig Grit, gecondoleerd en veel sterkte. Geef jezelf alle tijd en ruimte die je nodig hebt en luister vooral goed naar wat jij nodig hebt.

Sinds deze week ben ik van de antidepressiva af, dat was de laatste stap die ik nog moest zetten na mijn therapie. 25 oktober is het alweer 2 jaar geleden dat mijn moeder vermist raakte. Bizar hoe snel de tijd eigenlijk is gegaan, terwijl het als de dag van gisteren voelt. Maar ik ben blij dat ik steeds een stapje verder kom in mijn eigen herstel, al is het met bloed, zweet en heel veel tranen soms.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:40

Voor iedereen, een hele dikke knuffel :(:)

mirriezz, ik snap je helemaal! Ik ga over 19 dagen trouwen.
Ik wil een kaars laten maken, met een foto van mijn vader er op.
Die ik dan op die dag aan kan steken :)

Hier is mijn vader aankomend november 6 jaar overleden, En nog heel vaak momenten dat ik hem zo verschrikkelijk mis.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:33

Wat een weg ben je dan af gegaan Wijslander, lukt het zonder de antidepressiva? En, als je daar antwoord op wil geven, is je moeder wel gevonden?


Wat vervelend dat sommige de ervaring hebben dat er ook niet meer over gesproken hoeft te worden. Is dat dan omdat het al 'zo lang geleden is' of omdat ze het onderwerp te moeilijk vinden?


Ik kan mij voorstellen dat je een overleden ouder bij je bruiloft een rol wil geven, juist op zo'n dag lijkt mij het gemis groot. Een kaars, die zo geliefde gehaktbal bij het diner, noemen bij de ceremonie of een favoriet muzieknummer laten spelen. Ook afhankelijk of je het vooral voor jezelf wil houden of met iedereen wil delen.


Maandag weer naar mijn moeder's huis, deze keer is mijn vader er ook, ik merkte dat ik het erg mistroostig vond alleen door het huis te gaan. Ik had verwacht (gehoopt) dat het mij ook een gevoel van nabijheid van mijn moeder zou geven, maar het voelde vooral doelloos.
Ik ben over 4 weken jarig, ik zal het waarschijnlijk met een klein groepje vieren, zal zeker confronterend worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110674
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:37

Gecondoleerd en heel veel sterkte, Grit. Ik heb mijn beide ouders nog, maar onlangs een vriendin mee gemaakt wiens moeder onverwacht is overleden. Zij moest het huis ook leeg halen en het verdriet ging in eerste instantie volledig langs haar heen. Bij haar kwam het pas nadat het huis afgehandeld was.
Geef jezelf de tijd en neem vooral de spulletjes en foto's mee die je aan je moeder herinneren! Dat kan zo'n emotionele waarde hebben.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:54

Als het overlijden onverwacht is, is het eigenlijk niet te doen wat er dan op je afkomt (los van je verdriet) en alle keuzes die gemaakt moeten worden. Ik kon echt niet nadenken zo vlak na het overlijden en was blij dat ik al veel had kunnen voorbereiden.

Omdat we zelf ook midden in een verhuizing zitten stop ik alles van persoonlijke waarde (kaarten, agenda's, fotoboeken, certificaten, wat kledingstukken enz) in boxen en ga ik dit op mijn gemakje uitzoeken als ik uit de verhuizingen ben. Daar zou ik nu inderdaad geen schifting in kunnen maken, dat komt dan later als ik er ook de rust voor heb.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:55

Het huis en de spullen uitzoeken, vreselijk vond ik dat. Een groot deel van mijn moeders kleding heb ik nog, ik kan mezelf er nog niet toe zetten om het weg te doen...

Grit, mijn moeder is 5 maanden later gevonden door een onbekende. Ze leed aan een ernstige depressie en heeft zichzelf verdronken in een rivier.

Was jouw moeder ziek?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:59

Jemig, wat een verdrietige oorzaak en vreselijke tijd, 5 maanden onzekerheid/wachten op ;(
Met voor deze tijd waarschijnlijk ook al een hoop zorgen.


Mijn moeder had Alzheimer.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 00:33

Pfoe, Alzheimer... Hoe oud is ze geworden als ik vragen mag?