Een topic uit pure frustratie: Word met de nek aangekeken

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

moelly

Een topic uit pure frustratie: Word met de nek aangekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 22:22

Beste lezers,

Ik open dit topic uit pure frustratie. Leek de avond zo leuk te worden, kon mijn weekend niet kapot, word ik op het eind zo met de nek aangekeken.
Ook weet ik al precies wat voor reacties ik zal krijgen, en toch hoop ik dat mensen tips voor me hebben en niet alleen zeggen: 'Je moest je schamen dat je zo over je 'gezin' praat op internet' en 'Je moet je niet zo aanstellen', maar ook dat mensen dit herkennen en mij tips kunnen geven om er in het vervolg beter mee om te kunnen gaan.

Vanavond zijn mijn broer, zus, moeder en ik naar familie geweest om te dineren.
Zij zijn vandaag, precíés een maand geleden bij ons geweest.
Het was echt een super gezellige avond en mijn ene oom was er ook, wat niet geheel verwacht was, maar we waren super blij dat hij erbij kon zijn!
We waren daar rond een uur of 5, gingen zitten, kregen wat te drinken, en hebben gezellig wat bij gekletst.
Rond half 7 gingen we aan tafel.

En daar begon de ellende al.
Mijn zus lust eigenlijk niks anders dan patat, pannekoeken, een kale pizza, of kale aardappeltjes.
Groente? Lust ze niet.
Kan zij verder ook weinig aan doen, dat snap ik. Maar zelfs een stukje tomaat lust ze niet..
Het voorgerecht bestond uit een schijfje tomaat met daarop een schijfje mozzarella met daarop een blaadje munt(excuse me if i'm wrong! :D ) en nog een sausje erover, mer voor de smaak/sier denk ik. Zelf vond ik het érg lekker!
Ik zag het direct al: dit lust ze niet.
Toch heeft ze het op gegeten, behalve de blaadjes. Prima.
Maar ze heeft zitten vezelen alsof haarleven er vanaf hing. Dat sausje moest en zou er van af.

Even later kwam het hoofdgerecht.
Het was heerlijk!
Wat er allemaal precies in zat weet ik niet meer, maar wederom vond ik het erg lekker!
O.a. aubergine, gehakt, aardappel schijfjes, sausje van tomaat geloof ik(leek op een sausje van de spaghetti) en daarop kaas. Even in de oven en het is klaar.
Niks.. Alleen weer zitten vezelen.
Ik denk dat ze alleen 2 of 3 schijfjes aardappel heeft gehad.

Toen het nagerecht: vanille ijs met daarover warm rood fruit.
Héérlijk!
Maar zij heeft het met een zuur hoofd weg zitten kauwen.

En 2 uur later zaten we in de auto en hadden we nog even over hoe gezellig het was.
Ik: "Nou, ik vond het erg lekker en ik zit goed vol nu!"
Zus: "Nou ik niet, gadverdamme! Die Nacho's waren niet te vreten, Ik luste het voorgerecht niet, op de mozzarella na. Wat we daarna kregen was een of ander goor prutje, heb een paar aardappeltjes gehad maar daar zat van dat spul op. En het nagerecht was opzich wel lekker, op de vruchtjes na en die had ik natuurlijk allemaal!"
"Het hoofdgerecht leek wel een beetje op dat prutje wat Heit laatst maakte"

Dat 'prutje' was ontzettend lekker, en hebben mijn vader en ik samen klaargemaakt.
Iedereen vond het lekker, behalve zij uiteraard.
Mijn moeder: "Wat was dat dan? Dat van die ene site?"
Zus: "Ja..."
Mijn moeder: "Maar dat was toch heel lekker, (mijn naam)?"
Ik: "Nou ik reageer al niet meer, ik word een beetje chagrijnig van dat gezeur altijd"
Mijn moeder: "Maar het is algemeen bekend dat (zus) niks lust en dat is heel vervelend voor anderen, maar ook vooral voor zichzelf. En daar hoef jij niet chagrijnig van te worden"
Ik: "Nou het spijt me, maar als zij met een uitdrukking van ik lus het niet daar aan tafel zit en alles met een zuur hoofd op eet, dan schaam ik me dood als ik daar aan tafel zit hoor. En daar word ik gewoon chagrijnig van. Daar kan ik ook niks aan doen"
Moeder: "Nou, de gezellige avond is gauw verpest"

Toen zaten we net 10 minuten in de auto en hadden we er nog 30 te gaan.
Er word in de daarop volgende gesprekken niks tegen mij gezegd of aan mij gevraagd. Als ik reageer, word ik volkomen genegeerd.
Als ik uit de auto stap(we moesten naar mijn vader) en zeg: tot dan! Dan word er niks tegen me gezegd, terwijl ze nog even leuk napraat met mijn broer en zus.
In zulke situaties vreet ik mezelf helemaal op van binnen.
Meestal zie ik nog dezelfde dag op facebook verschijnen: "Leuk avondje gehad bij (...) en (...), maar de sfeer was in de auto al weer helemaal verpest."
Dan krijg je natuurlijk reacties als: "Wat nu?", "Hoezo dan?" en "??".
En dan de reactie: Ja, (mijn naam) was weer eens chagrijnig en .........

Het is áltijd mijn fout!
Ik ben áltijd de sfeer verpester.
Ik ben áltijd degene met het moeilijke karakter, ik hoor al járen dat ik een moeilijk/ het moeilijkste kind ben.
Sorry hoor, maar ik ben nou op een leeftijd dat ik dit niet meer pik.

Ik ben vast en zeker nog dingen vergeten, maar dat zal ik dan in mijn reacties plaatsen.

Alvast bedankt!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:31

Nou ik kan daar ook niet tegen hoor.
Ik heb het een aantal keer gehad dat er mensen kwamen eten hij eet alles maar zijn vriendin lust haast niks. Hele middag in de keuken gestaan.. voorgerecht hoofdgerecht en nagerecht moest ze niet. Nog gevraagd of ze wat anders wilde...rode kool lust ik wel. Ik had dat nog in de vriezer dus dat nog even snel klaargemaakt. 2 muizenhapjes had ze genomen. Daarna nog 2 keer geweest en had ik andere gerechten. Toen heb ik gezegd sorry maar dit doe ik niet meer ga dan maar naar de snackbar. Ze zijn nooit meer geweest ook niet op de koffie ofzo.
Ik kan daar dus gewoon ook niet tegen en wordt er ook chagrijnig van helemaal omdat je er veel tijd en moeite voor neemt.

Ik zelf ben ook een moeilijke eter, maar eet het vaak gewoon op zonder te laten zien dat ik het niet lust, dan maar niet kauwen. Het is gewoon niet leuk voor andere.

Dus niks van aan trekken je hebt gewoon gelijk. je bent geen sfeer verpester.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:32

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het niet leuk vind.. Als je lekker hebt gekookt vind ik het altijd heel fijn om te horen dat het lekker smaakt. Als iemand het dan met een vies hoofd opeet ben ik al snel teleurgesteld. Je kan het niet lekker vinden, maar om het dan zo te laten blijken.. Nee, dat zou ik persoonlijk niet doen. Een beetje kinderachtig zelfs, ik zie al voor me dat mijn familie zo lekker staat te koken en ik alles laat staan met een vies gezicht en daarna er nog over ga zeuren ook... Zou niet durven -O-

Jammer dat je familie er zo op reageert als je laat merken dat je het niet leuk vond..

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:36

Ik vind het ook heel ondankbaar, als je bij iemand te eten bent en dan gaan 'vezelen' met het eten.
Iemand heeft toch moeite gedaan om eten voor je te maken, of het nu iets simpels is of een heel culinaire maaltijd.
Ik heb ook wel eens wat gegeten wat ik niet lust bij iemand maar dat laat ik nooit merken. :D
Maar ik denk dat je zusje nog erg jong is?
Ze zal wel wijzer worden als ze wat ouder is.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:43

Ik ken het dilemma, de vriendin van mijn broer is ook een onwijs lastige eter. Als er geen schnitzel is, lust ze het al niet :P Ze is meestal wel netjes en eet het op, maar als ze mee gaat naar visite en er wordt gevraagd wat ze wil drinken dan zegt ze vaak: Zal ik maar opnoemen wat ik wél lust, of kan ik beter gewoon direct water vragen? Want het meeste lust ik toch niet.

Dan kan ik wel door de grond zakken, ook al is ze niet mijn aanhang :( Dus ik snap wel dat jij je daar aan gaat ergeren, dat doe ik vaak ook. :(:)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:43

mika11 schreef:
Ik vind het ook heel ondankbaar, als je bij iemand te eten bent en dan gaan 'vezelen' met het eten.
Iemand heeft toch moeite gedaan om eten voor je te maken, of het nu iets simpels is of een heel culinaire maaltijd.
Ik heb ook wel eens wat gegeten wat ik niet lust bij iemand maar dat laat ik nooit merken. :D
Maar ik denk dat je zusje nog erg jong is?
Ze zal wel wijzer worden als ze wat ouder is.

Dat is helaas vaak ook niet zo, de vriendin van mijn broer is 24 :')

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:46

Ik snap dat je het vervelend vind.
Ik zou er niet te veel op proberen te letten, je kunt er denk toch niks aan doen.
Ook banketstaaf dat ze op facebook zette dat jij chagerijnig was terwijl zij moeilijk en verwend deed.

Ik ben in mn sas.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:48

In het vervolg geef je haar gewoon een bordje met pannekoeken (of iets anders dat ze wel mag) en eten jullie lekkere dingen. Kan ze niet zeuren dat het niet lekker is.
Toen ik jonger was luste ik ook maar 3 of 4 dingen al de rest moest ik niet hebben.
Nu nog eet ik geen dingen die er onnatuurlijk uitzien, zoals bv cuberdons, nooit gegeten omdat ze er raar uitzien overlaatst toch gegeten omdat vriendin me er eentje aanbood, was lekker maar zal het nooit uit mezelf gaan eten. :')
Nu proef ik wel alles eens , je weet maar nooit dat je het lekkerste mist gewoon omdat het er raar uitziet.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Ojajoh

Re: Een topic uit pure frustratie: Word met de nek aangekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:51

ik vind dat je nog netjes gebleven bent, had mijn zus niet moeten zijn, ze had echt een uitbrander gehad :=

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:54

Ik vermoed dat je nog geen gesprek met ze aan gegaan bent. Als je inmiddels op een leeftijd bent gekomen 'dat je dit niet meer pikt' kun je toch gewoon zorgen dat iedereen die betrokken is bijv bij jou thuis komt & jullie er op een volwassen manier over praten?

Blog: Generatie Y, in desperate need of a mentor

Sometimes the things you cannot change ends up changing you.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 22:55

Hallo allemaal!

Allereerst: Bedankt voor alle reacties!
Helaas is mijn zus niet mijn zusje. Ik ben 16 en zij is 19. Mijn broer is 18.

Mijn vader zou op bed gaan om 23.24 uur, maar kwam om 23.29 uur hier om te vragen wat er zich net op de achterbank afspeelde.

Ik heb hem het hele verhaal verteld en ben echt in tranen uitgebarsten.
Ik kan er na zoveel jaar gewoon niet mee tegen. Ik kan er niks aan doen.
Mijn vader heeft me verteld dat mijn moeder het waarschijnlijk moeilijk vind om met mij om te gaan, omdat ik een heel ander kind ben dan mijn zus.
En ik over meet capaciteiten beschik dan mijn moeder.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 22:56

@Doubtless:
Helaas, ik heb er al vaker met haar over proberen te praten, maar dan zit ze óf in de ontkenningsfase, óf ik stel me weer aan..

Lees mijn vorige post.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:58

Negeer het, het wordt er toch niet beter op. Ik ben vegetarier en lust ook niet veel maar dan ga ik nog proberen het te eten en klaag nooit. Dat is harstikke onbeleefd en banketstaaf tegenover degene die gekookt heeft. Je hebt niets verkeerd gedaan, het ligt niet aan jou. Sommige mensen zijn nu eenmaal het zwarte schaap van het gezin /:

You Know Who◞ ~ ykw-gypsyhorses.com
Eigen fok Irish Cobs met een bijzonder kleurtje
Palomino merrieveulen met goede afstamming te koop!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:00

Erg makkelijk om dit op te lossen: Als je zus niks lust is dat haar probleem - waarom zou je daar in godsnaam chagerijnig van worden en commentaar op geven? Praat gewoon met iemand die wel van het lekkere eten geniet en negeer de kuren van je zus. :D

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:04

zoals jij dit beschrijft nou werkelijk waar zo gaat het precies bij ons thuis! Tot het eet probleem aan toe! Zusje lust ook niks op patat pannenkoeken en pizza met bio kaas en tomaten saus. Daarbij is ze ook nog vegetarier. Ze moet dit allemaal zelf weten, Maar echt ik heb me hier zo aan kunnen ergeren. Hoe vaak die wel niet etentjes verpest heeft. En met dat jij 't moeilijke kind bent dat ben ik dus ook thuis, Maar geloof dat 't bij ons nu wat veranderd.. Echt exact 't zelfde. Moest zo lachen toen ik 't las!
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 26-08-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:05

ik denk ook dat het er aan ligt aan hoe je zus overkomt of niet?
ik ben ook geen makkelijke eter en had van bovenstaande menu ook niet veel gemaakt (muv toetje, die klinkt erg lekker) met groentemixen/wokmix en aantal specifieke groenten hoef je bij mij niet aan te komen, omdat ik dat simpelweg niet door mijn keel krijg. geef mij maar simpel een stuk vlees, groenten en (gebakken) aardappels. simpele pasta is over het algemeen ook goed (maar maar met stukken tomaat of aubeurgine oid vind ik t al weer niet lekker)

ik ben echter wel zo dat ik voor het eten aan de gastheer/vrouw/kok meld dat ik een moeilijke eter ben maar dat ze niet (te veel) moeite hoeven te doen om met mij rekening te houden en dat het niet aan hun licht als ik het niet lust.
ik ben al blij als het meeste bijvoorbeeld apart geserveerd wordt (bij wraps bijvoorbeeld dus niet groente, vlees en saus bij elkaar gooien maar losse bakjes vlees, groente en saus. kan iedereen pakken wat die wilt en ook in de verhouding wat je zelf wil) en ik proef in ieder geval wat van wat ik voorgeschoteld krijg. en juist doordat ik het van te voren meld irriteert men zich ook niet zo snel omdat bijvoorbeeld de kok wéét dat het niet door hem komt maar dat het aan mij ligt.

gelukkig weten vrienden/familie ook dat ik geen makkelijke eter ben en houden er waar redelijk mogelijk ook rekening mee.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:07

Ik herken het ook heel goed. Ikzelf ben ook niet een alleseter maar dat laat ik niet merken, meestal weten ze wel wat ik eet en wat niet. Maar goed, vind het ook echt niet kunnen van je zus en zou ook razend worden. Ben ook een type dat zichzelf opvreet vanbinnen, doodergert aan mensen die zo doen en negeren is moeilijk. Vind het heel erg voor je dat je bestempeld word als een kind dat niet de gemakkelijkste is. Ik ben enig kind thuis en heb het ook vaak moeten aanhoren, nu nog. Trek het je niet aan en probeer zelfstandig te worden en alles over je heen te laten gaan, hoe moeilijk het ook is.

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:08

Ik kan me voorstellen dat je daar chagrijnig van wordt, als je tegen iemand aan zit te kijken die zo met lange tanden zit te eten.
Maar ik dacht echt uit jouw verhaal dat het om een jong kind ging, zo onvolwassen en kinderlijk vind ik zulk gedrag :')
Beste is inderdaad gewoon helemaal negeren, ze komt zichzelf heus wel een keer tegen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 23:13

Probeer het echt al jaren te negeren, maar op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker..

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:26

Ik snap de kant van je zusje wel, zo was/ben ik ook qua kieskeurige eter. Als ik bij nieuw iemand ga eten meld ik vaak dat ik een lastige eter ben, ik laat ook weten wat ik absoluut niet lust en is het verder aan hun wat ze er mee doen. Ik durfde vroeger zelf niks nieuws bij een ander thuis te proeven of in een restaurant. Dit kwam doordat ik wel eens moest kokhalzen toen ik jonger was bij vies eten, ik schaamde me dood als mij zoiets bij een restaurant of een ander thuis zou overkomen! Ik heb inmiddels wel geleerd om dingen te proeven en minder pietluttig te zijn met eten. Ik luste net als jou zusje geen enkele groente! Sinds 2 jaar eet ik dat pas en sommige groente moeten ook op een bapaalde manier klaar gemaakt worden. Ik lust wel heel graag toetjes, fruit en vlees dus vaak liet ik bij etentjes alleen de groente liggen.
Het is misschien op een bepaalde manier onbeleefd om niet je bord leeg te eten, maar iemand te dwingen of op te leggen om iets 'vies' te eten vind ik zelf ook niet bepaald netjes.
Hoe jou zusje in de auto reageerde op hoe ranzig alles wel niet was gaat ook wel te ver, dat ze iets niet lust oke maar de boel ook echt afkraken is niet netjes.
Ik geef altijd vriendelijk aan als ik iets niet lekker vind maar bedankt altijd voor het eten en benadruk vaak extra wat ik wel heel lekker vond!

Misschien is het een idee voor je zusje om bepaalde dingen die ze niet lekker vind te gaan combineren met wat ze wel lekker vind.
Ik ben dol op pasta met saus en gehakt, ik heb verschillende groentjes geprobeerd in die combi zodat het niet enkel de groente is die je proeft. Op die manier heb ik veel groentes leren eten en eet ik ze nu ook met andere gerechten. Van alles proberen en zo komt ze er vanzelf achter op wat voor manier ze dingen graag eet maar ze moet wel zelf willen natuurlijk!
Dat jij het vervelend vind kan ik ook goed begrijpen mijn vriend vond dat in het begin ook namelijk bij mij. Ik wilde graag meer leren eten dus ik ben er mee bezig gegaan, ik hoop voor jou dat je zus dat ook gaat doen dat is voor iedereen makkelijker met een etentje en voor haar ook gezonder dan alleen maar friet eten.

Succes ermee!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:29

Maar jij ergert je... en dat doe je echt zelf... heel vervelend dat je zus zo loopt te prutsen en negatief doet over het eten... maar dat is van haar... daar hoef jij niks mee.
Gewoon zeggen.. IK vond het lekker... en je humeur niet laten beïnvloeden door je zus of moeder of broer... want jij had toch lekker gegeten? Niet negeren... loslaten :)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:30

De eerste die begint over gezeur ben jij. Als je nou gewoon het positieve blijft benoemen en het negatieve links laat liggen komen alle negatieve geluiden van je zus en zal zij door je moeder ook eerder als de zeur bestempeld worden. En het positieve overdreven benadrukken is niks mis mee maar zal het gezeur van je zus alleen maar extra benadrukken.

Kunnen ze je nooit van zeuren beschuldigen, jij hebt immers niets negatiefs gezegd....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 23:35

Bedankt voor je reactie.
Maar nogmaals: Als ik erover begin, moet ik me niet aanstellen, ben ik degene die de sfeer verpest en alles.
Ik zal er eens over beginnen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:37

Waarom zal je erover beginnen?
Waar moet je over beginnen?

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 23:39

O dat was mijn reactie op de reactie van vivi.
Bedankt voor jullie reacties Evelijn en Anne!