[Drugs] Wat moet ik hiermee aan?? Advies nodig

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

[Drugs] Wat moet ik hiermee aan?? Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-06 23:36

Hoi allemaal,

Ik heb maar even een schaduwaccount aangemaakt omdat ik een aantal mensen hier op bokt ken die zij ook kent..

Mijn verhaal gaat dus over een goede vriendin van mij.
Een aantal jaar geleden woonde ....( We noemen dr wel Anne) bij haar moeder, haar vader had ze geen contact mee omdat hij haar niet wou zien enzo.
Op een gegeven moment kreeg haar moeder een vriend, Anne mocht hem gelijk al niet. Hij kwam binnen en stelde zich geeneens voor en begon haar gelijk de les te lezen, wat Anne niet pikte.
Een paar maanden later gingen dr moeder en diens vriend samenwonen. Anne & dr 'stiefpa' hadden altijd ruzie, het ging van kwaaier naar erger..
Het liep gewoon meestal op vechten uit.
Aan dr moeder had ze ook nix, want die werd helemaal ingepalmd door die vriend van dr.
Anne raakte aan de pep & nog meer Drugs, ze viel ontzettend af en gebruikte elke dag..
Door de pep voelde ze zich goed en vergat ze ff al haar problemen..

Op een keer hadden ze zoon ruzie, die stiefpa duwde Anne met haar rug tegen t bed aan, wat dus op een drama uitliep van schreeuwen en huilen. Anne kom het niet meer aan en vluchtte naar haar vriend die een paar straten verder woonde.
Gelukkig wisten haar moeder en dr vriend niet waar Anne dr vriend woonde. Maar ze hadden intussen al politie ingeschakeld en gezegd dat Anne al 24 uur weg was zodat ze een zoekactie zouden starten.
Naah nix opgeleverd en de volgende dag kwam Anne weer thuis.
Haar ouders hadden inmiddels Bureau Jeugdzorg ingeschakeld. En Anne moest met mensen gaan praten. Ze vroegen ook waar haar vader was, en of ze daar niet heen kon, waarop Anne antwoordde dat haar vader haar niet wou zien.
Jeugdzorg haar pa gebeld, en het bleek dat hij dat nooit gezegd had. Haar moeder had dat dus allemaal gewoon verzonnen..
Gelukkig kon Anne bij haar vader terecht, wat haar moeder helemaal niet wou, heel gevecht erom gehad en uiteindelijk had dr pa gewonnen.
Jeugdzorg wist inmiddels ook al van Anne dr drugsprobleem, en probeerden haar eraf te helpen. Ze hielden haar 2 weken in de gaten. In die 2 weken is ze ook gestopt, maar toen Jeugdzorg even niet oplette is ze weer verdergegaan..

Nu leerde ze ong. 5 maanden geleden ... (Laten we m Piet noemen) tegen. Het klikte tussen die 2 en ze kregen na 3 maanden wat.
Piet gebruikte ook weleens drugs, maar met mate en alleen op feesten. Anne ook overdag gewoon als ze naar school moest..
Ze hadden gezworen om te stoppen met drugs, maar Anne hield het niet vol, ze gebruikte stiekum en zei het niet tegen haar vriend, maar wel tegen mij (Ik gebruik ook, maar met mate)
Op een gegeven moment hadden we een feestje van de mac en we waren allebei kats dronken.
Ik was even binnen en Anne buiten. Toen ze even later binnen kwam zei ze met dr bezopen kop: Ik heb met mn collega gezoend.
Dus wij na het uitje heel gesprek over gehad, en volgende dag had ze weer een feestje van dr werk. Ze had beloofd niet dronken te worden..
Op gegeven moment kwam ik op msn, vroeg hoe het feestje was enzo, en toen vroeg ik, je hebt toch niet met .... gezoend he??
En ja hoor, ze had alweer met m gezoend.
Ik vond dat ze het tegen haar vriend moest zeggen omdat die vriend ook een goede vriend van mij is en ik het niet kon om het voor hem achter te houden.
Nou goed, een dag later 'vertelde' ze het m. Ze vertelde dat een jongen haar op de bek wou pakken en ze hem afgeweerd had, wat dus niet zo was, de 1e keer althans, de 2e keer had ze m wel afgeweerd..
Nou goed, Piet was teleurgesteld, maar ze hadden geen ruzie ofzo.
Op gegeven moment waren Piet en ik aan het praten en ik kon het gewoon niet meer voor me houden. De drugs gebruikte ze nog steeds en ze was 2x vreemd gegaan!
Nadat Piet dit wist is hij haar gaan uithoren, maar ze ontkende ALLES (Ontkennen is ook een verschijnsel na langdurig gebruik)
Toen zijn we naar een oplossing voor haar drugsprobleem gaan zoeken. We hebben eerst op de site www.drugsinfo.nl gekeken en daar vonden we alle symptonen van langere duur (Als je dus al langer gebruikt) We ontdekten heel veel, schrokken er vreselijk van. Toen hebben we gezegd, ze heeft professionele hulp nodig, dit kan zo niet, dus we wilden naar haar vader gaan. Wij de volgende dag afgesproken bij zijn huis. En eerst de drugsinfo lijn gebeld. Zij zei dat we niet naar haar vader moesten stappen, maar het eerst zelf moesten proberen. Tenslotte moet het van haar kant komen, en moet ze zelf hulp gaan zoeken, dat kunnen wij niet voor haar doen.
Maar Anne weet dus niet dat ik alles aan Piet heb verteld, en ze verdenkt me ook niet. Afijn, nu moeten we dus zaterdag alles gaan opbiechten tegenover haar, ik zit hier heel erg mee, ik kan het gewoon niet.
Ook hij zit er natuurlijk heel erg mee, hij was/is haar vriend..
Hij wil liever niet meer verder met haar, maar zij wil alleen maar hulp zoeken als het aanblijft tussen hun..

Wat zouden jullie nou doen in zoon geval?? Heb ik er goed aan gedaan om haar vriend in te lichten?? Moeten we wel doorgaan?? Haar ouders inlichten?? Doen??

Allemaal vragen tollen door mijn hoofd, zit nu ook met Piet in gesprek, wil m alles tegelijk vragen/zeggen, maar dr komt gewoon nix uit.
Ook zit ik nu met Anne in gesprek en heb morgen met dr afgesproken..
Zaterdag gaat Anne met Piet praten, alleen weet ze niet dat ik er ook bij zal zijn, omdat we samen sterker staan en ik alles moet opbiechten.
Ik weet ook dat ze vreselijk kwaad gaat worden en me een hele poos niet aan gaat kijken, maar dat moet dan maar..
We hopen dat ze ooit gaat inzien dat ze echt hulp nodig heeft omdat het anders hee verkeerd afloopt...

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, van wat jullie in dit geval zouden doen, echt ik zal jullie heel dankbaar zijn..


Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:49

Ik denk dat je goed bezig bent, ik hoop dat je haar in kan laten zien dat het echt nodig is dat ze gaat afkicken en haar leven weer op de goede rails krijgt. Probeer haar duidelijk te maken dat ze er niet alleen voor staat! veel sterkte!

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:51

ik vind zelf dat je het gewoon op moet biechten dat lijkt mij het beste
je hebt er ook goed aangedaan om haar vriend in te lichten want anders blijft ze hem elke keer voorliegen.
zelf hoop ik voor haar dat alles goed komt met haar en van die oliebol af komt

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:01

Ik wil ook gewoon het beste voor haar.
Maar het is zo moeilijk om haar nu voor te liegen enzo..
Zaterdag kunnen we het haar pas vertellen, we zitten onszelf ook helemaal op te fokken..
Kijk, als ik het haar opbiecht klinkt het voor haar natuurlijk in de oren dat ik haar verraden heb, en haar vertrouwen heb beschaamd..

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:06

Dat kan dan misschien wel zo zijn, maar uiteindelijk zal ze inzien dat je het juiste hebt gedaan, hoop ik... Kun je anders niet zeggen dat Piet aan jou vroeg wat er aan de hand was met Anne en dat jij gewoon niet kon liegen omdat je er zo erg mee zat en het kwijt wilde?

*ik zeg ook zomaar iets*

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re: [Drugs] Wat moet ik hiermee aan?? Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:09

Ja dat zouden we opzich ook wel kunnen zeggen, maar dat maakt niet uit, want dan blijft het zo dat ik haar verraden heb..
Tis dan wel voor haar eigen bestwil, maar vooral aan het begin zal ze het er moeilijk mee hebben, misschien dat ze later wel bijtrekt.. Of niet..

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:12

Ik weet vrijwel zeker dat als ze eenmaal afgekickt is, ze inziet dat je het juiste hebt gedaan

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:17

Kijk er niet raar van op, dat ze het je erg kwalijk gaat nemen.
Overigens kun je haar niet verder helpen dan tegen haar zeggen wat je ziet en wat je er van vind.
Ze moet willen stoppen en hulp willen zoeken, dwingen heeft geen zin, en beloftes ''afdwingen'' (ik bedoel hiermee om te zeggen toe, please ahh enz.) ook niet.

En tja, eerlijkheid duurt het langst.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:18

Je hebt haar niet verraden - je hebt hulp gezocht bij de ene persoon waarvan je zeker weet dat hij ook haar bestwil voor ogen heeft. Misschien helpt dat. En dat je je ongelofelijk k*t voelt, maar dat je geen andere manier meer ziet om haar te bereiken.

't Is overigens lastig om van iemand te vragen te stoppen met drugs als je zelf nog gebruikt, realiseer je je dat?

En wat het probleem ingewikkeld maakt, maar (gelukkig?) weet je dat al: liegen is voor een verslaafde geen enkel probleem. Je moet zoveel mogelijk controleerbare afspraken maken.

Sterkte. En ze mag blij zijn dat ze een vriendin heeft die al die moeite voor haar neemt, al zal het wel een tijdje duren voordat ze dat doorheeft. Hou vol!

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:18

Pff, moeilijk...

Ik vind dat jij het beste hebt gedaan en als zij eenmaal is afgekickt, dan zal ze dat zelf ook inzien.

MAAR zij is diegene die zal moeten inzien dat ze verslaafd en verkeerd bezig is, dat kan jij niet voor haar doen. Zij moet zelf de stap nemen om af te gaan kicken, zij moet zien dat er wat veranderd moet worden en dat kan pas als zij erkent dat ze een probleem heeft.

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:27

Ik ben gewoon bang voor haar reactie
Als ze het hoort dat ik t gezegd heb, nix meer met mij/'Piet' te maken wil hebben, weer aan de Snats (pep) gaat en dat t dan alleen maar erger wordt en niemand haar kan helpen..
We gaan er gewoon alles aan doen om haar te helpen, als ze echt geen hulp wil, gaan we over op haar vaderr...

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:32

ik denk dat je daar ook niet veel mee bereikt, ze zal net zo lang blijven gebruiken totdat ze zelf het probleem inziet (zoals Quellian al heeft gezegd)

iig heel veel sterkte zaterdag

ArabianAngel
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:35

Sja....dat is een moeilijke situatie...

Maar bedenk wel dat jij en al die mensen die om dr geven kunnen zeggen tegen haar wat jullie willen en haar steunen maar die drugs heeft haar in dr macht, ze zal zelf moeten willen stoppen en daar ook de kracht voor nodig hebben om de afkickperiode te doorstaan en het ook vol te blijven houden, het is heel goed dat jullie haar erin steunen maar ze zal het verder toch echt zelf moeten doen!
En het stoppen denk ik om eerlijk te zijn dat ze niet zo snel voor jullie zal doen, de drugs is sterk.... ze zal echt zelf moeten gaan inzien ( al zal ze vast wel snappen waar ze mee bezig is) dat het zo niet door kan gaan.....
Succes....Sterkte...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:36

Verslaving schreef:
Ik ben gewoon bang voor haar reactie
Als ze het hoort dat ik t gezegd heb, nix meer met mij/'Piet' te maken wil hebben, weer aan de Snats (pep) gaat en dat t dan alleen maar erger wordt en niemand haar kan helpen..
We gaan er gewoon alles aan doen om haar te helpen, als ze echt geen hulp wil, gaan we over op haar vaderr...


Dan heb je alles gedaan wat je kan en heel cru gezegd KAN jij er dan ook gewoon niets meer mee.

Ik weet hoe moeilijk verslaafden zijn, eggie.

ArabianAngel
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:39

Het is ook een probleem wat hoe moeilijk het ook is dat je een ander kapot zien gaan, je toch een beetje moet proberen los te laten, anders ga je er zelf nog aan kapot!

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:40

Uhu idd, dat voel ik nu ook.
Ik voel me eigenlijk min of meer machteloos..
Tegen drugs kan ik gewoon niet op..

ArabianAngel
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:41

Nee niemand denk ik....
Het neemt je gewoon in zn macht.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:45

Ik heb er veel mensen door kapot zien gaan (drugs en alcohol) en je kan er gewoon niets mee..

Maar je moet inderdaad oppassen dat je er zelf niet aan onderdoor gaat! Eerst jij en dan de rest!

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:47

Ja idd, maar ik gebruik het echt in hele kleine mate, en vaak alleen op feesten..
Nu is alleen zij even belangrijk voor mij, ikzelf kom er wel bovenop, ben er ten slotte ook niet verslaafd aan..

ArabianAngel
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:49

Als je maar uitkijkt dat je het ook niet word he,
zij is na dr eerste snats vast ook niet gelijk dagelijks gaan gebruiken...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:49

je bent super bezig zo, dat je je zo bekommerd om je vriendin..
Probeer haar voorzichtig duidelijk te maken dat dit te ver gaat,

1 tip, schreeuwen vloeken schelden, trappen vechten janken enz. werken niet.
probeer het rustig te bespreken, zodra er gescholden, of geschreeuwt gaat worden, even stoppen,
laat iedereen uitpraten en ga er niet tussendoor staan bleren (win je niks mee)

maarja drugs.
Tis een vreselijke verslaving al die junkies zullen er alles voor doen voor 1 grammetje.
Sta dus met elke stap die je vriendin zet achter haar, zeg dat ze goed bezig is, alleen positieve aansporingen helpen..
zodra je begint als ze een stapje terug valt met Dat ze fout bezig is enzo, dan help je haar niet. Zeg gewoon dat ze het nog maar een keertje moet proberen.
niet geschoten is altijd mis toch

Ik wens jou en je vriendin veel sterkte, want dat zullen jullie beide nodig hebben

Laat haar echt stoppen, je zult er anders straks spijt van krijgen, en daar kan ik helaas over meepraten!
(vriend was opgepakt wegens het dealen XTC.. zelf gebruikt hij echt veel, en als hij 1x niet heeft gebruikt wil je hem niet zien, dat joch heeft geen toekomst.. en geenleven zonder drugs.. )

Ps. Drugs verslaafde is erger dan roken.. dus het stoppen ervan ook.. Dit gebeurt niet zo 1, 2, 3.. heb dus Veel Geduld!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:51

Monster bedankt voor je reactie.

Zat er zelf ook niet echt aan te denken om te gaan schreeuwen enzo.
Denk dat het meer een jankfestijn wordt..
Ik weet dat stoppen niet makkelijk wordt, maar heb er veel voor over, en dan maar hopen dat het helemaal stopt en dat ze niet weer in haar oude ritme valt..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:53

Verslaving schreef:
en dan maar hopen dat het helemaal stopt en dat ze niet weer in haar oude ritme valt..


En dat is vaak het moeilijkst ja...

Maar ik vind het wel super dat je haar zo steunt hoor! Het is alleen te hopen dat zij het ook zo ziet..

Verslaving
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-06 00:56

Precies, ik hoop ook dat ze het in gaat zien.
Maar ze krijgt zaterdag natuurlijk ook de klap erbij dat dr vriend t gaat uitmaken.. Dat is ook weer zoiets..

bruutjuh
Berichten: 34
Geregistreerd: 26-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:59

wel klote zo! maaruh komt allemaal goed!
mensen moette eerst heel diep valle voordat ze in de gaten krijgen da het zo niet verder kan gaan!

mijn paard is goud waard!

WWW.STALUILENBROEK.NL

je moet nie denken maar gewoon doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Artimes, Bloemetje75, bonnielau, Celebi, criollo_yess, Dees, ellen05, Geralda1994, Jade91, Lalidan, Larissa123, maaikemuis, Mutti, nick_en_ik, Plus_en_Min, Reyndir, Sabine, sanowa, SemrushBot, Syzygy, U2andI, wemkelover, Winged en 80 bezoekers