Konijnen in kippenhok (zonder kippen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Konijnen in kippenhok (zonder kippen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 19:48

Wij hebben een splinternieuwe "kippenvilla" in de tuin staan.
Alleen kippen komen er voorlopig niet...

Plan van m'n moeder en mij: Konijnen

Volgens ons zou dat moeten kunnen, eventueel wat dingen aanpassen.
Hok heeft een binnendeel, een 'binnen-buitendeel' (betonnen vloer, gaas eromheen) en een echt buitendeel (grond, gaas eromheen).

Hoe diep moet dat gaas ingegraven zijn om 1) de konijnen binnen te houden en 2) rovers buiten te houden? (Er zitten hier o.a. vossen)
Het zit nu een halve meter diep rondom. Via de bovenkant kan er niks in of uit, daar zit ook gaas.

Alleen het hok + binnen-buitengedeelte is schat ik ongeveer 2 a 3 vierkante meter, maar hoe meer ruimte hoe leuker natuurlijk.

En: Kunnen konijnen omhoog klimmen en kun je ze dat ook aan hun verstand brengen? Clown Het binnenhok zit namelijk boven de grond... Plankje kan wel minder steil en breder gemaakt worden dan het nu is.

Het is echt een flink hok:
En die rommel gaat er uiteraard uit Haha!

Hoeveel konijnen zou eigenlijk wat zijn voor zo'n hok?
Ga er even vanuit dat ze niet zichzelf vermenigvuldigen...

Afbeelding
Afbeelding


Kunnen kippen en konijnen eigenlijk samen?
Laatst bijgewerkt door Margreet op 03-09-03 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:01

Wij hebben zelf kippen en 1 konijn, ik zet mn konijn ook wel eens in het kippenhok, maar dan laat ik de kippen wel loslopen, ik heb ze wel eens samen gezet maar dat was echt geen goed id, allemaal vechten, allemaal haar Haha!
je kan het wel proberen, onze kippen zijn nog territoriaal (hoe zeg je dat) als er een kat in de tuin komt vallen ze die ook aan, echt grappig om te zien!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:03

Er komen dus in principe (voorlopig) geen kippen in dit hok alleen konijnen, ben ik misschien niet helemaal duidelijk in geweest, zal de titel even aanpassen.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:05

Ff nog je vragren:
Hoe diep moet dat gaas ingegraven zijn om 1) de konijnen binnen te houden en 2) rovers buiten te houden? (Er zitten hier o.a. vossen)
je kan het helemaal uitgraven, endan gaas op de grond, dan weet je zeker dat ze niet kunnen ontsnappen!

En: Kunnen konijnen omhoog klimmen en kun je ze dat ook aan hun verstand brengen? Het binnenhok zit namelijk boven de grond... Plankje kan wel minder steil en breder gemaakt worden dan het nu is.
je kan ze dat wel leren, dan moet je ze eerst bovenin zetten en dan hebben ze na een paar minuten wel door dat ze ook naar beneden kunne!
Hoeveel konijnen zou eigenlijk wat zijn voor zo'n hok?
Ga er even vanuit dat ze niet zichzelf vermenigvuldigen...
dat kan je het beste 2 of 3 konijnen nemen! Maar wel uit hetzelfde nest, anders gaan ze vechten, en allemaal vrouwtjes, mannetjes gaan vaak toch nog vechten!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:13

Wie hebben ook een konijn in de kippenren lopen. Konijn zat er eerst, toen kwamen er 4 kippen maar die werden na een jaar heel agressief, ineens, vielen het konijn aan en onze benen waren ook niet meer veilig... Die hebben toen enkeltje dierenparkje gekregen Schijnheilig
Toen 4 nieuwe kippen die wel sociaal bleven tegen het konijn. Nu zit ze weer alleen. Wij hebben ijzeren frames, en die staan op van die ingegraven stoeprandjes, 25 cm diep ofzo. De ren is niet betegeld en ze graaft wat af, maar regelmatig dicht koien en ze komt echt niet vrij Knipoog
Ook zijn er konijnen van buiten af naar binnen aan het graven, of iig ze proberen het.
Stevig gaas houdt een vos tegen, maar van dat dunnen kippen gaas kunnen ze kapot maken.
Verder kan je beter een wat minder steil trapje maken. Zeker als je jonge konijntjes wil kopen Knipoog (ik zie geen foto's maar kruisjes) maar ons konijn loopt ook via een trapje in zijn nachthok, en was ook vaak in het kippenhok te vinden, steiler trapje.

Ik zou er een of twee konijnen in zetten, 2 zusjes moet kunnen samen. Meer konijnen heb je snel kans dat ze gaan vechten, aangezien vrouwtjes (behalve als het zusjes zijn en nooit lang gescheiden zijn geweest) meestal gaan vechten. Mannetjes heb je zo wie zo meer kans op vechten.