Handig he...brandgel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:51

Ik heb ook een vergelijkbaar ding met brandgel in mn kerstpakket gehad. Heb het maar weg gedaan.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:00

Hier zat die brander ook in een kerstpakket,is nu omgedoopt tot windlicht voor buiten.Er komt dus gewoon een kaars in en geen bio-ethanol,zal eens kijken wat er precies in de gebruiksaanwijzing staat.
Denk dat het niet verkeerd is om dit topic zo af en toe weer aan te halen,waarschuwen kun je nooit teveel wat dat betreft :/

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:33

@ MeMar; dat was lang geleden, bij Jan en Annie, volgens mij hadden ze toen nog alleen shetters :D Goed te horen dat David er toch over kan praten, van M kregen we het idee dat David zich nogal afsloot

Iedereen bedankt!
Zo'n gelhaardje met kaars ipv brandgel kwam ik laatst in een resto ook tegen. Vond ik persoonlijk er ook leuker uitzien als met brandgel

@ labyrinth; het is idd opletten, alleen ook iets meer opletten als dat de verpakkingen doen geloven. Veilig bijvullen na het potje 1 minuut afdekken? Dacht het niet... En dan heb ik het nog niet eens over de dubbele blusvoorschriften (ja hoor, u kunt veilig blussen met water...spul is alleen vermengbaar met water, zodat de brand lekker uitspreid wanneer je een grotere hoeveelheid wilt blussen 8)7 )

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:40

@Juut: Ja is idd lang geleden, Elianne (meen ik dat ze heette) was er toen ook al. Waren leuke tijden.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:17

late reactie maar, gecondoleerd.

ik las de titel en het eerste waar ik aan moest denken was een verhaal van een meisje in arcen dat meer dan een jaar geleden was overleden door die gel. jah jou zus, wij logeerde in het hotel waar het is gebeurd, we kwamen op vrijdag aan net nadat het gebeurt was, overal in de omgeving stonden fotos met een kaarsje erbij. Iedereen was erg ontdaan, ook wij terwijl we haar niet eens kende.
Nu ik het terug lees bekruipt dat gevoel wat ik toen had me weer, huiveringwekkend. Dat dit soort dingen verkocht mogen worden en gebruikt worden in de horeca.

Ik hoop dat jij en je familie het een plekje hebben kunnen geven, het is niet te bevatten dat iemand zo uit het leven gerukt kan worden. Ik heb diepe bewondering dat jij je zo inzet om mensen bewust te maken van de gevaren!

grts marijke

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:07

Het is niet alleen de horeca he. Wat in de schattige tafelhaardjes gaat, is precies hetzelfde spul ;)

De resto's en het hotel op het pleintje is een hechte groep, ze hadden ons toen inderdaad laten zien dat ze plekjes hadden gemaakt. Het mooie was dat in het resto-gedeelte van het hotel een plekje is gebleven tot het resto deze maand gesloten werd. Ook in het hotel is een foto blijven staan. Vond ik echt heel mooi

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:28

Heel veel sterkte met het verlies van je zus. Hier stond een fles brandgel gelijk weggegooid en heb dit aan mijn zusje laten lezen die in de horeca werkt met deze dingen.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:34

Hier ook een heel late reactie, maar ik wil je alsnog toch heel veel sterkte wensen met je verlies!
Na je verhaal raak ik nooit meer brandgel aan..

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:20

ik ook niet mn zwager was een keer bijna zn wenkbrauwen kwijt

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:45

Bedankt allen

@ franka; heeft je zwager nog geluk gehad!

Mira283 schreef:
Heel veel sterkte met het verlies van je zus. Hier stond een fles brandgel gelijk weggegooid en heb dit aan mijn zusje laten lezen die in de horeca werkt met deze dingen.

+:)+

Red_Savage
Berichten: 9713
Geregistreerd: 29-06-06
Woonplaats: Wien, Österreich

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:09

Hey Juut, het is alweer een tijdje geleden. Hoe gaat het nu met je? Hoe loopt de verwerking?
Ik loop er elke zondag langs en zelfs ik denk er nog regelmatig aan... Ik blijf je sterkte wensen meid.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:23

Ik lees het nu pas voor het eerst, maar wat een verschrikkelijk verhaal zeg! Ik kende het hele spul verder niet eens, maar zag na het googlen deze beschrijving op een website staan, schandalig als je jouw verhaal zo hoort!

Citaat:
Eigenschappen Ecologische brandpasta - brandgel 160 gram - 2 branduren
Ecoflame 160 gram goed voor 2 branduren

Ecologische brandpasta - brandgel

Gemaakt van natuurlijke, milieuvriendelijke grondstoffen, biologische ethanol
(ethanol = alcohol) zonder petroleum of andere schadelijke additieven.

De busje brandpasta kan als vervanging neergezet worden voor de brander die meegeleverd wordt met de fondueset.

Voordelen:
• Geurloos
• Schoon, walmt en roet niet
• Brandt langer en warmer dan traditionele
brandpasta (1900-2000 BTU)
• Veilig te gebruiken, zowel binnen als buiten
• Lekt niet
• Eenvoudig verwijderbaar en hersluitbaar deksel
• Eenvoudig en meerdere malen aan te steken
• Niet giftig of explosief

Ecoflame brandpasta is gemaakt van biologisch, milieuvriendelijk geteeld suikerriet.

Zeer geschikt voor gel-branders in fondue, rechauds, chafing dishes, au-bain-marie's maar ook voor gelpotjes of gelhaarden. Leverbaar in blikjes met een brandduur van 2, 4 of 6 uur. De roestvrijstalen blikjes zijn volledig recyclebaar.

Keeva

Berichten: 4127
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:00

Je hele topic doorgelezen en - hoe laat dan ook - wil ik je nog heel veel sterkte wensen met het verlies van je zusje. Ik heb hier buiten zo'n gelhaardje staan en nog een paar flessen bio-ethanol; die gaan er vandaag dus nog uit ! Bedankt voor je verhaal, hopelijk blijf je er mensen mee bereiken en behoeden voor een afschuwelijk drama zoals jullie hebben meegemaakt. Heel veel sterkte !!

Anoniem

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:58

En ook hier een lezer.

Dit spul komt er bij ons niet meer in. Nooit meer.

Ik wil je nog heel veel sterkte wensen met dit enorme, afschuwelijke verlies. Het is onvoorstelbaar.......

Ik hoop dat je nog altijd mensen om je heen hebt die je verdriet begrijpen, het is nog lang niet over tenslotte......

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:02

Tranen in mijn ogen, wat verschrikkelijk.

Goed van je dat je andere mensen voor het zelfde gevaar probeert te behoeden en ik ga jouw verhaal (of eigenlijk Eva's verhaal) zeker verder vertellen om andere mensen te waarschuwen. Wat een rotspul!

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:07

Wat een vreselijk verhaal met een hele nare afloop.
Heel veel sterkte en ik hoop dat iedereen hier lering uit trekt om dat spul gewoon niet te gebruiken.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:22

Jeetje ik heb er geen woorden voor, dat zoiets zo vreselijk kan aflopen. Ik had het afgelopen jaar ook in een kerstpakket heb het hier nog ergens in huis staan, maar na dit gelezen te hebben gaat het zo direct de kliko in! Ook hier nogmaals heel erg veel sterkte!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:51

Ik gooi hem weer even omhoog. Want aanstaade zaterdag komt er een item bij Kassa over de gevaren van bioethanol. Ik ga zeker kijken.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:04

Ik had dit verhaal nog niet gelezen dus maargoed dat hij om hoog wordt geschopt om mensen te waarschuwen hiervoor.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:32

deedee19 schreef:
Ik gooi hem weer even omhoog. Want aanstaade zaterdag komt er een item bij Kassa over de gevaren van bioethanol. Ik ga zeker kijken.

Fijn dat je dat zegt, zaterdag eens kijken.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:36

Zo dat leek me een erg duidelijk filmpje bij kassa. Die rommel komt er hier dus echt niet in!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 22:33

Gezien. Interviewster stelde goede vragen, jammer dat antwoorden er zo omheen gedraaid werd. Met uitzondering van Kiki; zij was héél duidelijk. Het stukje van de brandweer was ook erg duidelijk. Van de plastisch chirurg vind ik het jammer; we hebben vorige maand een rondleiding gehad bij het kantoor van Brandwondenstichting. Daar vertelde een verpleegkundige heel duidelijk dat brandwonden van brandgel/ bio-ethanol veel dieper gaan dan bijv spiritus, waardoor deze verbranding gevaarlijker is.

Dit filmpje zou ik naar directie van mijn werk moeten sturen; voor kerstpakket kregen we dit jaar een kadobon voor geschenk uit keuze. Een van de keuzes; bio-ethanol sfeerhaardje. Milieuvriendelijk, eerlijk, blablabla |o

Voor mensen die de uitzending hebben gemist;
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bio-ethanol-in-sfeerhaard-levensgevaarlijk/speel/1/

Julez

Berichten: 719
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 03:19

Jeetje, wat verschrikkelijk moet dat zijn geweest voor je zusje!
En voor jou en je moeder.

Ik werk zelf in de horeca, en krijg ook veel te maken met dit spul.
Ik heb nooit geweten dat er zulke risico's aan konden zitten. Iig heel erg goed van je dat je dit bekend maakt, ik zal voortaan beter uitkijken met dit spul, en er zeker ook mijn collega's over inlichten.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:33

Juut schreef:
Gezien. Interviewster stelde goede vragen, jammer dat antwoorden er zo omheen gedraaid werd. Met uitzondering van Kiki; zij was héél duidelijk. Het stukje van de brandweer was ook erg duidelijk. Van de plastisch chirurg vind ik het jammer; we hebben vorige maand een rondleiding gehad bij het kantoor van Brandwondenstichting. Daar vertelde een verpleegkundige heel duidelijk dat brandwonden van brandgel/ bio-ethanol veel dieper gaan dan bijv spiritus, waardoor deze verbranding gevaarlijker is.

Dit filmpje zou ik naar directie van mijn werk moeten sturen; voor kerstpakket kregen we dit jaar een kadobon voor geschenk uit keuze. Een van de keuzes; bio-ethanol sfeerhaardje. Milieuvriendelijk, eerlijk, blablabla |o

Voor mensen die de uitzending hebben gemist;
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bio-ethanol-in-sfeerhaard-levensgevaarlijk/speel/1/


Doen! Hoe lomp is dat!
Ik vond dat er ook goed pittige vragen gesteld werden. Jammer dat niemand een duidelijk antwoord afsprak.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:20

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik je topic omhoog haal.
We zijn ruim 6 jaar verder, maar het onderwerp, jouw vreselijke verhaal, is nog altijd actueel.

Ik zag net dat de Brandwondenstichting een campagne voert specifiek gericht op de gevaren van brandbare vloeistoffen waaronder brandgel. Ik moest meteen weer aan dit topic denken.
Sinds ik dit topic gelezen heb, ik weet niet meer wanneer dat was maar erg lang geleden (jaren) heb ik vast besloten dat er nooit brandgel/ bio-ethanol mijn huis in zal komen. Ook probeer ik anderen te waarschuwen voor de gevaren van die leuke gezellige bio-ethanol haardjes. Zoals mijn zus wiens man er een aantal jaar terug eentje in zijn kerstpakket kreeg. En wil zelf niet ergens zijn waar ze toch gebruikt worden. Vind het spul doodeng, juist om wat jij zegt, je blust het niet even met water. En laten we wel zijn, hoeveel mensen hebben thuis een blusdeken hangen??

Ik las net opnieuw je beginpost, je gaf daarin aan dat de tijd van het mooie weer, buiten zitten en daarmee ook het gebruik van dit soort gels weer begon. We zitten nu weer in diezelfde tijd. Daarom wilde ik graag dit topic omhoog halen. Helaas is het spul nog altijd gewoon te koop en in gebruik. Ik hoop dat er weer nieuwe mensen je verhaal lezen, beseffen hoe link dit spul is (en zeker niet 'veiliger') en er zo meer ongelukken voorkomen kunnen worden.

Ik hoop dat je het verlies van je zusje na 6 jaar een beetje een plekje hebt kunnen geven. Ik wil jou heel erg bedanken dat je je verhaal ooit op Bokt gezet hebt, je hebt daarmee mij en ik hoop vele andere een waarschuwing gegeven die ik waarschijnlijk nooit meer zal vergeten. Dankjewel.