Oudere mensen hun rijbewijs afnemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Oudere mensen hun rijbewijs afnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 16:57

Wat vinden jullie hier nou van ?

Fietser overleden na aanrijding

De fietser die gistermorgen op het kruispunt Kranenburgweg-Westduinweg werd aangereden, is in het ziekenhuis Leyenburg aan zijn verwondingen bezweken.
Het slachtoffer werd aangereden door een 81-jarige haagse automobilist.
Hij belandde op de motorkap en viel enkel meters verderop op de grond. Vervolgens reed de auto over hem heen, omdat de automobilist hem niet meer kon ontwijken. De indentiteit van het slachtoffer is nog onbekend.



Ik vind dus echt dat oudere mensen een rijtest moeten ondergaan al ze 65 worden.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:01

Ben ik het helemaal mee eens, bij mijn opa zou het bijvoorbeeld ook stukken veiliger zijn om het rijbewijs af te nemen. Wij hebben toentertijd met de familie besloten dat het veiliger was voor de omgeving en hemzelf om z'n auto te verkopen. Daar was hij het achteraf ook mee eens. Maar z'n rijbewijs heeft ie wel nog steeds.
Later heeft ie nog wel een test gedaan voor een scootmobiel, daar is ie doorheen gekomen, vraag me niet hoe! Nu maakt ie dus de stad onveilig op z'n scootmobiel, miets wat ik ook niet meer echt vind kunnen.
Laatst bijgewerkt door assie op 19-08-03 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:01

Aan de ene kant wel en aan de andere kant denk ik niet dat dat zin heeft zo'n test...

Ik vind wel dat je als 81 jarige niet meer in een auto moet stappen eigelijk, tenzij je nog op en top in conditie bent Scheve mond maar aan de andere kant... dit kan net zo goed een 20 jarige bestuurder overkomen.
Laatst bijgewerkt door Valerie op 19-08-03 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:02

Helemaal mee eens!!!!! Ze zijn levens gevaarlijk die oudjes.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:02

ik vindt het wat kort door de bocht. er zijn ook genoeg jongeren die niet kunnen rijden of aso rijden.

begin voor de jongeren net zoals bij de motoren met een max vermogen van de auto. en wat ouderen betreft er is niets mis met een test. maar wat gaat dat kosten en zijn daar wel genoeg mensen voor.
ik geloof dat er al een lange wachttijd is voor het aanvragen van het rijexamen.

er zijn ouderen die gevaarlijk rijden maar er zijn er ook nog genoeg die met 80 nog heel goed kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 19-08-03 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Estranged

Berichten: 74
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:03


~ to arouse enmity or indifference in where there had formerly been love, affection, or friendliness.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:06

fsoudan schreef:
Helemaal mee eens!!!!! Ze zijn levens gevaarlijk die oudjes.


Hoezo kort door de bocht? Scheve mond


Automobilisten hebben sowieso vanaf hun 60e te maken met wat strengere regels, zie de site van het CBR:

Citaat:
Ouder dan zestig jaar
Mensen van zestig jaar of ouder die hun rijbewijs willen vernieuwen, moeten met het volgende rekening houden. Bent u tussen de zestig en vijfenzestig jaar, dan ontvangt u een nieuw rijbewijs dat geldig is tot het zeventigste jaar. Wie ouder is dan 65 jaar, krijgt een rijbewijs dat vijf jaar geldig is.

Ouder dan zeventig jaar
Vanaf het zeventigste jaar vindt bij iedere vernieuwing van het rijbewijs een medische keuring plaats. Deze regelmatige keuring is bedoeld om ook ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer deel te laten nemen. De keuring vindt elke vijf jaar plaats en is steeds verplicht. Vanaf het zeventigste jaar heeft u voor de aanvraag van het rijbewijs altijd een Verklaring van geschiktheid nodig. Het CBR verstrekt dit document.


Ouderen moeten dus sowieso regelmatig een medische keuring ondergaan om hun rijbewijs te kunnen behouden. Een rijtest zou daarop een goede aanvulling kunnen zijn, het gaat tenslotte om vaardigheden en daarover zegt een medische keuring vrij weinig.

Maar om nou te stellen dat ouderen per definitie een gevaar op de weg vormen, dat gaat mij te ver. Er zijn IMO ook genoeg mensen tussen de 18 en 60 die ik liever niet tegenkom in het verkeer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:12

Nou jaaahaa, dan mag de leeftijd voor het besturen van een motorvoertuig wel drastisch omhoog zeg. De meeste dodelijke ongevallen gebeuren nog steeds met mannen onder de 25! De zogenaamde BOOMKLEVERS in hun GOLFJES GTI enzo. Wat een getrut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:22

Kom nou toch eens even zeg. ik moet toegeven dat dit niet voor alle oudjes geld maar de meeste zijn levensgevaarlijk in hun auto!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:23

Quatsch! Ook oude mensen kunnen nog best autorijden. Bange, bline oude mensen, die mogen ze niet meer laten rijden, maar dat geld ook met 30 jarigen die geen steek zien of angstvallig rijden en ineens besluiten toch maar de linkerbaan te nemen als je er haast naast rijd... Je moet het dus per persoon bekijken vind ik...


Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:25

Ja ik heb het allemaal gezien Scheve mond
Ik reed naar de fred toe dus reed ik er langs , nou een lekker gezicht was het niet. En van mij mogen ze het doen ja

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:30

fsoudan schreef:
Helemaal mee eens!!!!! Ze zijn levens gevaarlijk die oudjes.


Mijn oma is 80, en die scheurt er nog heerlijk op los in haar Mercedes hoor! Cool Nog nooit een ongelukje ofzo gehad, maar al wel heel wat bekeuringen wegens te hard rijden.... Haha!

Maar ik ben het er mee eens, sommigen kun je beter het rijbewijs afnemen. Maar sommige ouderen van 60 zijn al gevaarlijk, terwijl een 90 jarige misschien nog prima rijdt.

Maar van mij mogen ze flink streng getest worden!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 17:42

Ok er zijn altijd uitzonderingen. Maar uit betrouwbare bron (vriend werkt in het ziekenhuis) , verneem ik dat vaak oudere mensen een ongeluk veroorzaken.
Oudere mensen reageren traag en gehoor en zicht zijn vaak niet optimaal.

En ik zeg ook niet dat ze het rijbewijs af moeten nemen zodra ze 65 zijn.
Met zo'n test haal je wel meteen de goeie automobilisten eruit.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:45

Okee zwaardere testen voor de oudjes en snelheidsbegrenzers voor de jonkies dan. En de jonkies mogen alleen in hele trage diesels rijden

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:49

Ohw ahhaa oudjes! GAAAAAAAAAAAAAAAP Haha! Hup van de weg ermee! Rijbewijs afpakken, laat ze maar lekker fietsen ofzo. Op zo'n brommerding. Moeten ze niet mee gaan fietsen, want dat staat zo stom he Haha! We horen wel dat het een bromfiets is Tong uitsteken

Mijn ma he die rijd altijd precies wat er staat op de borden, en remt ook enorm af dan! Mijn pa zei laatst! Je hebt wel een voordeel met mam in de auto. Je staat altijd vooraan in de file hahaha Haha! Vond ik zo'n goeie he!

Ze mogen haar het rijbewijs ook wel afpakken. Rijdt veelste strak die ma van mij Haha! Huppa gassen mam :d

Doegggggggg! *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:35

Rijbewijs afnemen vind ik een beetje drastisch, maar een redelijk strenge test niet. Ik heb een hele tijd geleden ook een topic geopend hier over. Mijn schoonvader is een ramp achter het stuur, maar crosst toch nog het hele land door. Leuk dat ie nog ergens komt, maar een opfristestje zou voor hem en zijn medeweggebruikers geen kwaad kunnen. Verder hebben de meeste ouderen hun rijbewijs gehaald toen er 3 1/2 auto op straat reed, dat is nu wel wat anders. Het is vaak moeilijk voor ze om zich aan het hedendaagse verkeer aan te passen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:45

Ben het helemaal met je eens !
Mijn opa is ook ergens in de 80 en gaat voor ons gevoel steeds slechter rijden, gelukkig ziet hij geen mensen maar paaltjes over het hoofd.
Volgend jaar krijgt hij een test en we weten bijna zeer dat zijn rijbewijs word ingenomen. Helaas is het autorijden echt alles voor hem, als hij zijn rijbewijs niet meer heeft kan hij niks meer.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:53


Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:15

Ik weet niet hoe streng ze getest worden maar van mij mag die test nog wel strenger worden.
Van het weekend is er hier vlakbij een vrouwtje van 76 de bocht uitgevlogen (flauwe bocht) daarmee heeft ze een andere automobilist geraakt. Zelf heeft ze het niet overleefd, erg sneu Scheve mond

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:22

Volgens mij stelt die test niet heel veel voor. Zo kende ik iemand (de beste man is inmiddels overleden) die met 1 been in een niet aangepaste auto reed, een gevaar op de weg was en ik het een wonder vond dat hij door de keuring was gekomen.

Ik denk dat er een reactiesnelheidtest aan te pas zou moeten komen. Vaak kunnen ze de snelheid van het overige verkeer niet meer inschatten wat tot levensgevaarlijke situaties leidt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:32

Ik zou het een goed idee vinden als er vanaf het 70ste jaar om het jaar (of misschien wel ieder jaar) zou worden getest. Als alle mensen nou verstandig zouden zijn, zouden ze op een gegeven moment denken "Jee, ik zie niet meer zo goed, ik denk dat ik maar moet stoppen met rijden." Maar ja... Ouderen zijn vaak erg afhankelijk van de auto om ergens te komen, dus zullen in de meeste gevallen ook door blijven willen rijden terwijl het eigenlijk niet meer gaat.
Een twee-jaarlijkse ogentest+een kwartiertje een examinator naast zich zou de zaak verbeteren denk ik. Dat je nog wel redelijk ziet wil niet zeggen dat je geen gevaar in het verkeer kan zijn - getuige het oude echtpaar dat ik laatst tegenkwam op de snelweg. Ze zullen niet meer gereden hebben als 60, niet beseffende dat dat OOK gevaarlijk is...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 20:06

Aan de andere kant ,als ik even wat socialer denk Knipoog lijkt het me voor die oudere man ook verschrikkelijk. Dat je op de 80ste nog iemand doodrijdt Verdrietig

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:19

Ik kom juist heel erg weinig bij ongevallen die door ouderen veroorzaakt zijn, des te meer bij ongevallen waar asociaal gereden wordt of waar drank in het spel is.
Het gaat hierbij grotendeels om mannen tussen de 20 en 45.
Ouderen rijden juist vaak erg voorzichtig waardoor bovengenoemde menen te moeten bumperkleven, afsnijden, gevaarlijk inhalen enz.
Bij wie ligt de fout dan..............

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:27

http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article3555331.ece
nu op de telegraaf

Citaat:
Bejaarde brokkenpiloot raakt rijbewijs kwijt

SWALMEN - Een 84-jarige man uit Swalmen is maandagmiddag zijn rijbewijs kwijtgeraakt nadat hij onder ogen van de politie binnen enkele minuten vijf auto's had geramd. Ook reed hij een verkeersbord omver, meldde de politie dinsdag.

De bejaarde probeerde in zijn nieuwe auto weg te rijden van een parkeerplaats voor het plaatselijke politiebureau. Eerst reed hij tegen het verkeersbord aan en schampte daarbij een auto. Vervolgens trapte hij het gas diep in en reed met redelijk hoge snelheid en loeiende motor vooruit tegen een tweede auto. Hij zette de auto daarna in zijn achteruit en toen hij opnieuw weg wilde rijden, reed hij tegen een derde auto, die daardoor in een heg belandde. Bij de volgende poging om weg te rijden, botste hij tegen een vierde auto aan, die daardoor tegen een vijfde auto werd geduwd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:30

Strengere tests voor oudere chauffeurs oke......

Maar er gebeuren wel veeeeel meer ongelukken door jongelui achter het stuur!!!!!! Die rijden vaak onverantwoord, vooral de jonge mannetjes!!!!!!!
Het lijkt me veel noodzakelijker om daar maatregelen t enemen dan bij de toch wat voorzichtiger rijdende oudjes!

Wat ik mis in het openingstopic:
Was de 80 jarige chauffeur wel de schuldige in deze?????????

Want al kan je nog zo goed rijden, als zo'n fietser zich ineens voor je auto slingert dan is het voor iedereen moeilijk ontwijken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, ComscoreBot, Cubone, furious, Jooytjee, lideli, Lisselot, lizard, Niobe, Oehlala, Roosch, Suusw, Tigress en 147 bezoekers