uitwisselingsprogramma: jaar naar het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

uitwisselingsprogramma: jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 22:30

ik denk er serieus over om na m'n middelbare school een jaartje naar het buitenland te gaan.
waarom? ik wil een nieuwe cultuur leren kennen in een land dat niet zo druk en hectisch is als belgië. ik wil ook een nieuwe taal leren en/of mijn engels aanscherpen. ik zou graag een nieuwe 'way of living' leren kennen.
dat kan via een uitwisselingsprogramma als AFS of WEP .
ik had gedacht aan in deze volgorde:
noorwegen, ijsland, zweden, finland, canada, australië, zuid-afrika (met de laatste twee iets minder). liefst dus een koud scandinavisch land met veel prachtige natuur.

heeft iemand ervaring met deze programma's, of met deze landen??
heb je het zelf gedaan, waarom, wat was je ervaring, zoiets allemaal.
het zal een moeilijke beslissing worden. ik ben niet erg zelfstandig en leg ontzettend moeilijk contacten. hoewel ik niet bijster graag thuis ben heb ik altijd heimwee, omdat ik houd van vertrouwde dingen. maar ik hou ook van uitdagingen. (beetje tegenstrijdig, I know...)
ik zou dan waarschijnlijk (tenzij je dat kan aanvragen ofzo) een jaar zonder paarden zitten, overleef ik dát dan? (ik verblijf in een gastgezin dat ik niet kan kiezen dan).
ik zit nog met een heleboel vragen en twijfels, maar ik las ooit in een boek:
'veel mensen verdoen de ene helft van hun leven met dromen en de andere met spijt hebben'. dat was erg confronterend, ik droom al altijd van realistische maar avontuurlijke dingen. (gelukkig nog niet de helft van mijn leven, nou ja hoop ik ) dus hierbij een vraag naar meningen, verhalen, ervaringen...
alvast heel erg bedankt!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:52

Je moet, als je Engels nodig hebt, en dat heb je als je naar die landen wilt, tenzij je vloeiend Noors kan Knipoog moet je minstens de laatste 3 jaar op je middelbare opleiding een 6 gemiddeld staan op je rapport.
Dat was voor mijn broer het struikelblok, anders zat hij in Amerika

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 23:58

hmz dat haal ik wel, engels is m'n beste vak, en ga het dan 4 jaar gevolgd hebben...
als dat een struikelblok is is het idd heel jammer dat hij die kans niet kreeg...!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 03:02

Als het iets is dat je echt graag wilt dan zou ik alle info gaan inwinnen die je kunt vinden. Het lijkt mij een geweldige uitdaging.
Wij hadden in de 5e een half jaar een Amerikaans meisje in de klas. Zij werd ontzettend snel in de groep opgenomen en op sleeptouw genomen. Ik denk dat dat bij jou ook wel zou gebeuren. Je bent als nieuwkomer tenslotte enorm interessant.
Wbt het leggen van contacten. Dit lijkt me een prima situatie om je vaardigheden te verbeteren. Je bent in een vreemd land en min of meer op jezelf aangewezen. Van anderen hoor ik dat je in zo'n situatie vaak opeens over meer kwaliteiten blijkt te beschikken dan je van jezelf wist...
Hoe denken je ouders erover?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 13:50

mijn ouders willen mij geen jaar weg eigenlijk, maar ze vinden ook dat het een unieke kans is, en ze willen mij die zeker geven. ik heb al gekeken op bovengenoemde sites, en het leek me zeker leuk, maar de twijfels blijven een beetje... een jaar is lang...
schijnt idd dat je ontzettend veel over jezelf leert, en zelfstandiger wordt ed...

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:58

ik zou dolgraag een keer een jaar naar het buitenland willen!
Lijkt me onwijs gaaf en leerzaam..het liefste ga ik dan naar Amerika..dat is zo'n gaaf land...maargoed ik zit niet eens meer op school en haal al helemaal geen 6en!

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:07

Ik ken verschillende meisjes die zo'n project gedaan hebben (Ikzelf ook maar dan op latere leeftijd) en dat is hun allemaal heel erg goed bevallen.
Doen als je de kans krijgt! Je leert enorm veel van

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 14:35

Minne schreef:
(Ikzelf ook maar dan op latere leeftijd)


was dat dan met werk ofzo? naar waar ben je geweest?

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:52

Ethelate schreef:
Dat was voor mijn broer het struikelblok, anders zat hij in Amerika


of je moet heel goed die amerikaanse test maken die iedereen doet Tong uitsteken

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:58

Ik ben voor een tijdje in London gaan wonen, daar was ik op socratesuitwisseling (universiteit dus)

het was echt een fantastische ervaring, voor het eerst helemaal van huis weg,(ik woon in gent dus op kot zat er voor mij niet in) , werken voor mijn onderhoud, heel erg veel nieuwe mensen leren kennen, maar ook veel volwassener en zelfstandiger geworden met een betere kijk op wat ik wil uit het leven.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 19:02

bedankt voor de aanvulling. dat lijkt precies wat ik wil Knipoog .
vroeger was het een droom van me, nu lijkt het alsof het echt realiteit kan worden!
tenzij ik ondertussen een paard krijg... maar das weer een andere droom, da's ook goed Knipoog Haha!

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:48

Ik heb ook zoiets gedaan maar dat was een jaar highschool in Canada. Ik heb 10 maanden in hetzelfde gastgezin gezeten. Je leert jezelf echt kennen, en je word er ook zelfstandiger van. Het is een hele levenservaring. Het was zeker niet altijd even makkelijk, en dan krijg je echt last van heimwee want canada is heel anders dan nederland, daar had ik op het begin heel veel moeite mee. Als je meer info of een keer wil mailen, ik kan het je wel aanraden om te doen, je leert een heleboel. Ik was met organisatie travel active (http://www.travelactive.nl) hele goeie organisatie waar je veel aan hebt.
Mijn email adres: maaikeb1986@hotmail.com

groetjes maaike

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 20:18

interessante site, idd. maar ik zoek om de natuur echt een scandinavisch land (of noord-canada ja...) maarja dat is een detail.
je kan altijd in een pb wat meer vertellen, echt vragen heb ik niet, zo meer algemeen, hoe het ging enzo. als je een keer tijd en zin hebt om te typen Tong uitsteken Haha! of even een kort mailtje met iets dat je erover kwijt kan snel...
het lijkt iig een positieve ervaring! hoe oud was je toen?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:30

Ik ben jaar uitwisselingsstudent geweest!

Heel erg leerzaam en interessant vond ik het. Alhoewel het alweer een tijdje geleden is ben ik op mijn 18de naar de VS vertrokken voor een jaar.
Als je de kans krijgt moet je het zeker doen! OK dan!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 05:41

De uitwisselingsmensen (via EVS) die op de kinderboerderij komen vinden het bijna allemaal echt een geweldige ervaring. En gaan ook met spijt weg.
Het Noorse meisje dat we een paar jaar terug hadden, had niet zoveel moeite met het leren van de Nederlandse taal. Op de een of andere manier lijken Noors en Nederlands toch wel een heel klein beetje op elkaar. Iig meer als Frans en Nederlands.

Het kennen van Engels is wel een vereiste, anders kom je niet echt ver.
http://www.evs-info.com
Dat is de site van de organisatie waarmee de uitwisselingen op de kinderboerderij geregeld worden.
Je wordt dan voor het jaar in het buitenland, wel een EU-land, geplaatst. Alles wordt voor je betaald, van reis naar het land toe, tot kleed/zakgeld. Je kunt er zelfs geld aan over houden geloof ik Haha!
Ik weet dat er op het moment mensen worden gevraagd voor een project in Ierland op een paardenranch, helpen met inrijden, stallen mesten, mensen begeleiden e.d.
Je moet maar even op die site kijken Lachen

Als je wilt kan ik je ook wel het adres geven van een aantal van die mensen, die willen je vast meer vertellen Lachen
Het lijkt mij iig iets geweldigs om te doen!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 13:31

noors en nederlands lijken heel erg op elkaar, maar vooral noors en kortrijks (de stad waar ik woon) wij hebben een heel apart dialectje. en als ik noors lees zoals ik mijn dialect lees dan begrijp ik al de helft Haha!
ga kijken op de site, lijkt me heel leuk, en zeker als alles wordt betaald Haha!, k wil maar zeggen, zo een jaar weg is heel duur...
bedankt!!
ingvdh, als je er wat over kwijt wilt ofzo, pb maar Knipoog , met welke organisatie was dat???

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:44

ponyzotje schreef:
noors en nederlands lijken heel erg op elkaar, maar vooral noors en kortrijks (de stad waar ik woon) wij hebben een heel apart dialectje. en als ik noors lees zoals ik mijn dialect lees dan begrijp ik al de helft Haha!


Euhm Totaaaal off-topic maar aangezien dit tot mijn studiegebied behoort moet ik er wel eens een uitwijding over geven:

Het Nederlands zoals we het nu kennen is ontstaan uit het germaans. Die taal had twee takken: Istvaeoons-Germaans en Ingvaeoons-Germaans. Istvaeoons is de taal van het binnenland en Ingvaeoons wordt ook wel eens Noordzee-Germaans genoemd.
Dat onderscheid kwam er omdat bepaalde gedeeltes van Europa (vooral die langs de kust) onder invloed kwamen van de taal van de vikingen en de noormannen die onze kusten plunderden terwijl het binnenland daarvan gevrijwaard bleef.
Nu, Kortrijk= onderdeel van het west-vlaams hé, West-vlaams heeft van alle belgische dialecten de meeste kenmerken van dat Noordzee-germaans. En dat is waarom jij nu al een beetje noors kunt verstaan...

Jaja, je bent Germanist of je bent het niet Slim Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 14:14

ah fijn, streepje voor dan Haha!
bedankt voor de aanvulling

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:14

Ik heb ervaring met zweden. Ik weet niet waar je ergens wilt gaan maar je moet goed in de gaten houden dat de afstanden groot zijn. Dus een rijbewijs is handig. En zomaar daar in de bossen gaan zou ik ook niet doen. Je hebt dan namelijk kans dat je verdwaald.
Verder is de taal niet het makkelijkst al zijn veel zweedse mensen goed in engels want dat krijgen ze van jongs af aan.

Als je in een stad zit is het wel fijner als dat je afgelegen woont want dan kun je veel dingen vergeten.
En s'winters is het daar koud (-25) met veel sneeuw.

Maar verder is het een mooi land met mooie natuur (elanden, bossen, beren e.d) Maar ik zou er nooit willen wonen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 17:46

ik kan niet kiezen waar ik heen wil. gewoon het land, de plaats kiezen zij.
bedankt voor de aanvulling ennuh ik houd van koude!! -25 klinkt wel errug koud maargoed Haha!
bedankt voor het antwoord.