waarom zo vitten op mensen uit de zorg

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:49

het ligt niet aan het verplegend personeel het ligt aan het onvermogen van de overheid............


geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:46

Ik wil hier wel op reageren, want ik heb de laatste tijd best wel wat meegemaakt, waarvan ik zeg moet dat nou.

Mijn tante is 96 jaar en zit sinds kort door een verhuizing bij mijn moeder op de PG afdeling van een verpleegtehuis.
Tante wil eigenlijk al jaren niet meer, wil gewoon dood. Tja dat gaat dus zomaar niet en moet dus ook nog eens verhuizen op haar oude dag.
Het lopen gaat haar zeer moeilijk af, eten en drinken doet ze nauwelijks nog.
In het andere tehuis werd ze met de rolstoel naar de huiskamer gereden omdat het lopen dus moeilijk gaat.
Wat zie ik tot mijn stomme verbazing, althans hoor ik van mijn kind die daar vakantiewerk doet, dat tante moet lopen van haar kamer naar de huiskamer. Diezelfde middag ben ik daar en spreek een verzorgende erop aan, dat ik het beter zou vinden dat tante voor die stukken in een rolstoel gezet wordt. Het antwoord was dus, mwhaaaaaa, ze loopt prima hoor, gaat uitstekend. Melissa had mij dus verteld, dat ze zich op de grond liet zakken en riep ik kan het niet. Nou heb ik dit zelf een keer meegemaakt en weet dus wat er aan de hand is. Nou dan zakt mijn broek toch af hoor, maar ik tel tot tien en zeg rustig, ik vind dat je haar in een rolstoel moet vervoeren.
Mijn eigen moeder, door een val wat slecht ter been, kan zich prima uit de voeten maken met een rollator, maar die wordt dus steeds in een rolstoel gezet Verward kijk dan snap ik het niet meer, zucht.

Vanmiddag kom ik er weer, loopt mijn moeder, die dus eerst ingezwachteld is geweest, nu met steunkousen aan, op haar eigen schoenen die dus niet passen, vanwege de kousen. Ze loopt dus met de achterkant over de schoen heen, op een zeer ongelukkige manier, waarop ze dus weer zou kunnen crashen. Ik op zoek naar haar prachtige aangepaste schoen met klittenband, nergens te vinden.
Vraag het aan iemand, oh, die staan op kantoor, want die kunnen nu terug.
Pardon, moet mijn moeder dan vallen op deze schoenen, nou nee dacht ik zo, mag ik dan die aangepaste schoenen terug, want dit lijkt nergens naar.
Zucht, tel weer tot 10 en krijg de schoenen terug, doe ze bij moeder aan.

We gaan lekker buiten in de schaduw zitten, want het is nogal heet, zit daar een volkomen demente vrouw in de volle zon, behoorlijk rood aangelopen. Ik zucht maar weer, roep een verzorgende en laat de vrouw uit de zon verwijderen.

Kijk, ik tel echt tot 10 hoor, maar voor hoelang, vraag ik me dus af.
Dit soort dingen gaan me toch behoorlijk de keel uit hangen hoor.
Voor ik ontplof ga ik dus maandag even bellen met de verpleeghuis arts om deze punten nog eens rustig door te nemen.
Dit zijn toch geen dingen die voorkomen uit te hoge werkdruk enz. Dit vind ik gewoon niet nadenken.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:32

draumpje schreef:
en dan hebben ze het over jongeren die geen respect, normen of waarden hebben
nou die oudjes kunnen er ook wat van hoor

Het zijn meer de oudjes. Ik heb verder niks meer toe te voegen aan wat jij zegt. OK dan! Ik merk dat er hier niet veel begrip is voor verpleegkundigen en ander personeel. Fouten komen door domheid en niet door werkdruk etc. etc. Ik snap niet hoe je dat kan zeggen, hoor. Tuurlijk worden er domme fouten gemaakt, maar als je ziet hoe weinig personeel er soms is in een verpleeghuis. In een ziekenhuis heb je dan wel minder patienten onder je hoede maar ze zijn wel complexer geworden (omdat mensen sneller naar huis gaan)
Maar goed ... laat maar zitten.

BTW: Er is hier trouwens niet altijd even duidelijk onderscheid bij bejaarden tussen somatisch zieke en demente bejaarden, want als dat laatste het geval is liggen een aantal dingen heel anders (mensen soms wel verschonen of douchen al willen ze niet etc.)