Broer op straat gezet, wat nu?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Kimbers

Broer op straat gezet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:42

Nou de titel zegt het al, mijn broer heeft geen huis meer.
Gisteravond ging ik na mijn werk even langs mijn moeder om te schuilen voor de regen. Blijkt dat mijn moeder er niet is.. waarom niet? Mijn broer had gebelt, hij heeft klappen gehad van zijn huisbaas en kan zijn eigen huis niet meer in.

Mijn broer en zijn vriendin huren een verdieping van een huis. De laatste tijd waren er behoorlijk was mailwisselingen geweest tussen mijn broer en zijn huisbaas. Huisbaas wilde namelijk de huur verhogen met 100 euro waarop mijn broer reageerde dat hij hier niet zomaar mee akkoord ging en dat de huisbaas het dan eerst maar via de officiële weg zou moeten regelen. Blijkbaar was de huisbaas hier zo pissig over dat hij naar hun huis is gegaan en zichzelf toegang tot het pand (wat uiteraard mag) en tot hun privé ruimte (wat dus absoluut niet mag!) heeft verleend. Mijn broer heeft gezegd dat hij hun kamer moest verlaten en toen de huisbaas dit niet deed en met spullen begon te smijten heeft mijn broer hem vastgepakt. Huisbaas begon mijn broer op zijn armen te slaan waarop mijn broer hem letterlijk bij de kraag vatte.

Uiteindelijk stonden ze buiten, waren er nog wat woorden en vervolgens begint de huisbaas mijn broer keer op keer in zijn gezicht te stompen. Het enige wat mijn broer gedaan heeft is de klappen proberen af te weren en uiteindelijk heeft hij de huisbaas van zich afgeduwd. Hierna is de huisbaas woedend weggelopen.

Om even kort uit te leggen wat voor type mijn broer is zodat jullie begrijpen dat het echt alleen om een gestoorde huisbaas gaat. Mijn broer is 23, studeert rechten en woont dus samen met zijn vriendin. Stappen vind hij niks, hij kijkt liever lingo of speelt computerspelletjesd :Y) hij is gewoon een ontzettend rustige, lieve jongen die nog nooit iemand geslagen heeft en gewoon geen vlieg kwaad doet.
Ik ben dan ook erg trots op hem dat hij geen klap terug heeft gegeven en hij de huisbaas alle fouten heeft laten maken waardoor hij nu vol in zijn recht staat.

Maar om verder te gaan, nadat de huisbaas weg was gegaan is ook mijn broer weggegaan omdat hij eigenlijk best wel geschokt was door wat er was gebeurt. Maar toen hij weer thuis kwam kon hij zijn eigen huis niet meer in. Zijn huisbaas heeft de deur op slot gedaan met een slot waarvan mijn broer de sleutel niet heeft.

Er is aangifte gedaan bij de politie voor mishandeling en huisvredebreuk, maar daar schiet hij op dit moment niets mee op want hij kan nog steeds zijn huis niet in. 's avonds hebben wij met toestemming van de politie 'ingebroken' in het huis om de belangrijkste spullen eruit te halen en dat is dus nu ook gebeurt.

Ik weet niet of het verhaal helemaal duidelijk is voor jullie want ik ben zelf eigenlijk ook nog een beetje overdonderd door de hele situatie. Maar mijn vraag is, welke stappen kan mijn broer nu gaan ondernemen? Mijn broer weet zelf ook wel het een en ander maar misschien komen er nog bokkers met dingen waar wij niet aan hebben gedacht.

Lynn_Nikita

Re: Broer op straat gezet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:48

huurt hij wel legaal? heeft hij een contract?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:50

Ja het is gewoon legaal. Hij heeft een huurcontract dus wat de huisbaas doet mag absoluut niet, maarja.. hij doet het wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:51

heeft hij rechtsbijstand? anders zou ik eens met hun bellen
of met een huurcommisie

je broer mag gewoon "inbreken"
hij betaald huur en hij mag er absoluut niet zomaar uitgezet worden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:51

Heeft hij een rechtsbijstandverzekering?
Bezoekje brengen aan de rechtswinkel?
Is je broer lid van de huurdersbond?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:57

Rechtsbijstand verzekering heeft hij gelukkig wel via mijn moeder dacht ik. Daar heeft hij ook al contact mee.
Of hij lid is van een huurdersbond weet ik eigenlijk niet.

Hij heeft net van de rechtsbijstand te horen gekregen dat hij zo snel mogelijk zin spullen daar weg moet halen, goedschiks of kwaadschiks. Als het weer 'inbreken' wordt dan moet de wijkagent er ook maar bij aanwezig zijn voordat de huisbaas opeens langskomt.. die vent spoort niet.

De avond dat we de belangrijkste spullen er weg gingen halen kwam hij ook langs. Was verschrikkelijk aan het provoceren en dreigen, volgens mij gaat hij echt over lijken dus we moeten het wel een beetje voorzichtig aanpakken.

edit: de huisbaas had trouwens ook nog een mail gestuurd waarin stond dat hij per direct het contract had opgezegd (wat natuurlijk niet kan) en dat hij hun spullen uit huis zou halen en in de opslag zou zetten en de kosten op hun zou verhalen. Dit is natuurlijk gewoon huisvredebreuk + diefstal.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 17-09-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:01

Je broer studeerd rechten?
Dan zou ik vragen of iemand van zijn opleiding (een leraar bijv) hem wil helpen met het in elkaar zetten van een goede brief waarin staat dat hij de huurbaas dwingt hem binnen 3 dagen terug in zijn huis te laten. Dit zelf afgeven of aangetekend laten verzenden.
Maar als je broer rechten studeerd, weet hij ongetwijfeld wel welk pad hij moet bewandelen.

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 15:04

Hij weet inderdaad aardig goed wat hij moet doen en hij is er ook zeer actief mee bezig, maar verder zijn natuurlijk alle tips van harte welkom! Het is zo'n absurde en gewoon een k*t situatie dat het best lastig is om helder te blijven denken omdat het emotioneel gezien ook best moeilijk voor ze is nu. Ze zijn zich doodgeschrokken en hebben nu potverdorie opeens geen huis meer..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:07

Het is ook heel erg, maar de huisbaas zal zelf ook wel weten dat het niet mag wat hij nu doet. Hopelijk krabt hij zichzelf nog even goed achter zijn oren.
Ik zou als ik je broer was, nog een keer gaan proberen te praten met de huisbaas, misschien kunnen je ouders dan mee?

'What if I fall?'

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:07

Je broer mag gewoon het slot forceren en naar binnen, hij huurt dit pand.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:08

Zou mij toch niet zomaar uit mijn huisje laten zetten zeg.. wat denk die kerel wel niet!
Hard aanpakken via de rechtsbijstand!!!
Verder aangifte doen van... eeeh.. inbraak?
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 17-09-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

[HK] Help! Kanker?? Ben pas begin 30! deel 3

Ook wel bekend geweest even onder SA Horse_lover9
Nu verder in alle openheid onder eigen account in overleg met modje.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:09

Wel heel bizar zeg, hoop dat ze snel weer in hun huis kunnen, en dat ze snel wat anders vinden waar ze heen kunnen..
Kan de politie in dit geval ook niets voor je betekenen?

# Never regret something that once made you smile #

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 15:11

Storm schreef:
Het is ook heel erg, maar de huisbaas zal zelf ook wel weten dat het niet mag wat hij nu doet. Hopelijk krabt hij zichzelf nog even goed achter zijn oren.
Ik zou als ik je broer was, nog een keer gaan proberen te praten met de huisbaas, misschien kunnen je ouders dan mee?

de huisbaas is echt niet voor rede vatbaar. Hij neemt zijn telefoon niet op en hij heeft zelfs waar mijn ouders bij waren mijn broer lopen te bedreigen. Dus ik vrees dat het niet gaat lukken. Mijn broer wil nog wel graag met een wijkagent erbij praten met de huurbaas maar dat is nog afwachten of de huisbaas dit wil. Daar horen we dit weekend als het goed is iets over.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 15:13

Ik moet nu trouwens aan het werk dus ik reageer vanavond wel op alle reacties die komen. Tot nu toe in ieder geval al bedankt voor de reacties!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:14

Jemig zeg wat een verhaal... is het nog redelijk goed met je broer afgelopen qua letsel??
Nou idd die huisbaas doet dingen wat hij niet mag!
Ik zal iig contact opnemen met de rechtbijstand etc..
Hopelijk komt er snel een oplossing voor je broer&schoonzus!

Heel veel suc6 ermee!

Carpe diem

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:15

Gezien je broer rechten studeert ga ik ervan uit dat hij zijn rechten in dit geval kent. Persoonlijk zou ik zorgen dat ik mn spullen zou halen en een nieuw thuis zou vinden, want hier zou ik niet meer willen wonen. Zou me erg onveilig voelen met zo´n huisbaas.. Dan achteraf via de legale weg nog proberen om reeds betaalde huur, borg en smartengeld oid te krijgen.

`Tijd maakt meer bekeringen dan het woord van de rede.´ Thomas Paine

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:05

Zo, heftig zeg. Is je broer langs de HA/EHBO geweest voor het opnemen van het letsel? Dat is sowieso belangrijk als het tot een rechtszaak komt zodat er bewijs is van het letsel.

Ik zou niet weten wat hij verder kan doen, echt heel lastig. Volgens mij zijn alle juiste stappen al ondernomen, verder gewoon heel veel succes ermee en mag hopen dat deze 'huisbaas' goed wordt aangepakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:08

je broer zou als eerste maar eens aangifte van mishandeling moeten gaan doen.

en dan zich beraden wat hij (en zn vriendin) nu eigenlijk wil. Wil hij daar nog wel blijven wonen? (je mag niet zomaar uit je huis gezet worden, er bestaat een zogenaamde huurdersbescherming).
Inderdaad juridisch advies inwinnen kan zowiezo geen kwaad.

veel sterkte/succes!!

Boeren en Burgers hebben elkaar nodig stem BBB #lijst23

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt !

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:58

juval schreef:
je broer zou als eerste maar eens aangifte van mishandeling moeten gaan doen.

en dan zich beraden wat hij (en zn vriendin) nu eigenlijk wil. Wil hij daar nog wel blijven wonen? (je mag niet zomaar uit je huis gezet worden, er bestaat een zogenaamde huurdersbescherming).
Inderdaad juridisch advies inwinnen kan zowiezo geen kwaad.

veel sterkte/succes!!

Aangifte is al gedaan dat staat in de OP
Wat een ontzettende rare kerel! Gelukkig is je broer een slimme rustige jongen maar wat zal die geschrokken zijn! Ik hoop voor ze dat ze gauw een oplossing kunnen vinden en dat die halve gare een flinke schade vergoeding moet betalen!!!

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:36

Jeetje wat een vervelende situatie!
Ik heb geen tips helaas...

Wel goed dat je broer naar de politie is gegaan!
Sterkte voor je broer en zijn vriendin! Hopelijk is er gauw een oplossing!

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 21:08

Alles wat hier in dit topic is genoemd is ook al gedaan. Aangifte, naar de dokterspost en echt alles is ook bekend bij de politie.

Ik had mijn broer net aan de telefoon, de huisbaas had weer een belachelijke mail gestuurd. hij wou voor morgen 15.000 euro van ze hebben en dan mochten ze, onder zijn toezicht, hun huis leeghalen. Die vent is echt gek!

Maarja, een advocaat is ingeschakeld die ook zegt dat ze er juridisch gezien erg sterk voor staan dus dat is goed nieuws, wat we eigenlijk ook wel verwacht hadden. De advocaat zegt wel dat het misschien nog niet verstandig is om weer in te brken in het huis, hoewel dat wel is toegestaan. Dit omdat het toch een beter beeld geeft als de zaak voorkomt als ze alles hebben geprobeerd om het met de huisbaas zelf op te lossen. Hoewel deze vent zich echt absurd gedraagt.

Ik woon 1 straat bij mijn broer vandaan dus ik ga zo weer even langsfietsen om te kijken of er enige activiteit in het huis is. Hoe gek het ook klinkt, we hopen eigenlijk dat hij bezig is met mijn broers spullen in te laden zodat hij ook nog eens op diefstal te pakken is.

Oja en met mijn broers verwondingen valt het trouwens ook wel mee. Hij heeft een snee op zijn neus en de linkerkant van zijn gezicht is gezwollen maar hij heeft er gelukkig geen last van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:46

15.000 om zijn eigen spullen in zijn eigen gehuurde huis op te halen
jeetje, die is gek, en heeft geen enkele poot om op te staan

ik hoop dat het snel tot een rechtzaak komt, en hij een goed evergoeding krijgt
Ook omdat hij dus niet zijn eigen woning inkan, en nu dus elders onderdak moet zoeken

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:28

Die vent spoort echt niet zeg, wat een misselijk figuur. Zo te zien gaat hij hier flink voor boeten, heel veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat met je broer + dat ze weer hun/een huis in kunnen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 11:42

hij heeft inderdaad geen poot om op te staan dus het is zo raar dat hij dit soort dingen nog doet. Hij zal toch zelf ook wel snappen dat hij zichzelf steeds dieper in de nesten werkt, tenminste, dat zou je denken..

Mijn broer en zijn vriendin zitten nu bij mijn moeder en daar kunnen ze ook gewoon blijven wonen totdat ze iets nieuws hebben gevonden. In hun oude woning willen ze uiteraard geen nacht meer slapen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:01

Wanneer kan er op zijn vroegst ingegrepen worden?
Ik neem aan, iedereen heeft woonruimte nodig dus dit is een zeer dringende zaak.
Kan er snel een uitpraak gedaan worden door een rechter?

'What if I fall?'