Ik wil zo graag uit huis, maar hoe?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonsparkle

Ik wil zo graag uit huis, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 11:38

Hallo allemaal,

Ik ben 21 word in dec. 22 en ben het thuiswonen wel zo zat. Niet dat ze niet goed voor me zijn, ze zijn harstikke goed voor me maar we zijn gewoon heel andere soort mensen geworden naar mijn gevoel/idee. Nu heb ik een eigen bedrijf waar ik net mee begonnen ben, dit doe ik nu eenmaal per week. Verder werk ik 2 en halve dag en loop ik één dag stage. Ik heb een hele lieve vriend, hij werkt nu wel maar wil toch nog iets anders doen dus nog een studie van een paar jaar volgen. Toch als ik soms huurwoningen zie voor 290 en dan huurtoeslag denk ik voor mijn idee dat het wel te doen is maar als ik dan realistisch ben er komen nog boodschappen bij, gemeentebelasting etc etc. Hoe deden/doen jullie dat?

Één van de mooiste dingen in mijn leven is de wereld, ik maak dan ook graag foto's van de natuur en landschappen, maar wel natuurlijk, geen filters klik hier om de foto's op instagram te bekijken

MarliesV

Re: Ik wil zo graag uit huis, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:41

Ik ben op m'n 21 op mezelf gaan wonen maar werkte wel 40 uur in de week dus kon het betalen, niet altijd makkelijk maar wel te doen.

Ik denk dat je wel evt op kamers kan maar echt een huis wordt moeilijk. Misschien dat jullie een goedkoop flatje kunnen vinden om te huren. Weet niet in welke regio je zit natuurlijk en wat je eisen/wensen zijn.

Het is gewoon moeilijk om als je niet volledig werkt wel een volledig huis te huren.
Ik zie het altijd zo: studie of parttime is vaak een kamer of klein flatje. Fulltime is meer kans op een tussenwoning/grote flat.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:46

Denk dat het probleem nog wel eens kon zijn, om uberhaupt in aamerking te komen voor een huurwoning.

Oveirgens is die huur die jij noemt wel heel laag, daar lukt het hier in de omgeving echt niet voor.
Als je maar 2 1/2 dag werkt, weet ik niet of je het gaat redden (geen idee of je eigen bedrijfje wat opbrengt)
kamer is goedkoper dan heel flatje of huis..
Als je fulltime werkt moet het kunnen, zeker als je beetje zuinig bent.

Tja.. huur, gas, water, licht, WA verzekering, inboedel verzekering,
rioolrecht afval heffingen etc, gemeentebelasingen, auto verzekering, wegen belasting, ziektekosten verzekering,
telefoon/internet/tv.
Noem maar op, allemaal vaste lasten.
Eten moet je ook nog en af en toe heb je toch schoenen en kleren nodig en een flesje shampoo of zo.
Tja en als je voor het eerst ergens intrekt, verfje, vloerbedekking, gordijnen, meubeltjes, handoeken etc?
Kan duur en goedkoop gekocht worden.

Ga dat gewoon een keer uitrekenen voor je zelf en bedenk dan of het kan of niet.
In ieder geval is alles duurder dan thuis wonen :D ;)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:46

Ik weet natuurlijk niet wat je inkomsten zijn per maand maar voor zo wat ik kan lezen zul je meer moeten werken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
Want 2 en halve dag en dan nog een dag voor je eigen bedrijf is dus 3 en halve dag...op jou leeftijd kun je daar niet van op jezelf.
Alleen een kamer...maar volgens mij is dat niet wat je bedoeld?
Ik weet verder niet of je je zordra je 18 werd hebt ingeschreven bij een woningbouw?
Maar als je dat nu nog moet doen dan kom je op een wachtlijst die jaren duurt helaas.
Een hypotheek krijg je niet ;)
En huren in de vrije sector is vrij prijzig en daar zul je echt meer voor moeten werken (full-time).
Ik denk dat dat in je eentje (bijna) niet op te hoesten is tezij je op kamers gaat of samen wonen met je vriend wellicht?
Er komt zoveel meer nog bij kijken dan de huur en booschappen alleen...
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 15-09-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:49

Ik ben 21, woon op mezelf in Eindhoven (appartement) en studeer. Krijg dus wel studiefinanciering, maar kan daarvan op zich prima rond komen. Alles is wel duur, maar het gaat. :)

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:16

Op kamers gaan terwijl je werkt en/of studeert... dat is toch best te doen? Dus gewoon zoeken naar een betaalbare kamer.

Particuliere woningen zijn vaak duurder plus dat je huurtoeslag pas krijgt als je 23 of ouder bent. Dus dat is wat lastig. Er zijn wel mogelijkheden om het eerder te krijgen geloof ik maar ik weet niet hoe, daarvoor verwijs ik je naar de Belastingdienst.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 12:28

Sja een kamer ben ik niet zo'n hele voorstander van. Dan zit je nog met iemand waar je je op aan moet passen, het kan vast goed gaan maar iemand die ik ken is dus ookal 4 keer verhuisd omdat diegene best perfectionistisch is en de andere vaak luidruchtig, rommelig etc waren. Begrijp me niet verkeerd het kan vast ook heel goed gaan en gezellig zijn. Woon overigens in regio Utrecht, ook niet echt de goedkoopste omgeving.

Één van de mooiste dingen in mijn leven is de wereld, ik maak dan ook graag foto's van de natuur en landschappen, maar wel natuurlijk, geen filters klik hier om de foto's op instagram te bekijken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:30

Utrecht, nee, dat gaat niet helpen in de prijs...

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:33

Ik zit in een hele goedkope regio maar die huurprijs die jij noemt ligt echt te laag.

Mijn huurwoning (flatje) is al 400 per maand exclusief alles. Komt nog 110 euro gas en licht bij en nog wat voor water. Plus telefoonabbo, tv, internet enz. ben ik aan vaste lasten toch wel dik 700 euro kwijt.

28-09-2007: Always in my head, rust zacht Flair.
Nothing compares too you...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 12:34

flair schreef:
Ik zit in een hele goedkope regio maar die huurprijs die jij noemt ligt echt te laag.

Mijn huurwoning (flatje) is al 400 per maand exclusief alles. Komt nog 110 euro gas en licht bij en nog wat voor water. Plus telefoonabbo, tv, internet enz. ben ik aan vaste lasten toch wel dik 700 euro kwijt.

Dat was dan ook wel de goedkoopste die ik vond op woningnet :=

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:37

Volgens mij gaat dat om woningen van de woningbouw en daarvoor moet je zijn ingeschreven...
Vaak is er een wachtlijst van jaaaren...
Huren in de vrije sector voor dat bedrag (290,-)?
Ik ben het nog nooit tegen gekomen...eerlijk gezegd ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:40

Als ik het goed begrijp heb je inkomsten uit 2,5 dag per week werken. Daar ga je t niet mee redden. De oplossing lijkt me dus meer werken. Als jij 4 dagen in de week werkt en je vriend ook nog wat dagen voor zijn rekening neemt (naast een studie kan er vast ook gewerkt worden) dan kom je er wel.

Tegen de tijd dat je eigen bedrijfje gaat lopen bouw je je loondienstwerk af.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:40

Ffortuna schreef:
Op kamers gaan terwijl je werkt en/of studeert... dat is toch best te doen? Dus gewoon zoeken naar een betaalbare kamer.

Particuliere woningen zijn vaak duurder plus dat je huurtoeslag pas krijgt als je 23 of ouder bent. Dus dat is wat lastig. Er zijn wel mogelijkheden om het eerder te krijgen geloof ik maar ik weet niet hoe, daarvoor verwijs ik je naar de Belastingdienst.

Toen ik 22 was kreeg ik wel al huurtoeslag naast een volledige werkweek.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 12:41

Ik studeer daar ook nog bij he 2 en halve dag werken in loondienst, 1 dag eigen bedrijf en 1 dag stage. Ik wou meer werken maar helaas zijn er meer die meer dagen wouden waardoor het voor mij een beetje op houd. Ik maak daar wel 10 uur op een dag dus werk zeg maar 27 uur in loondienst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:43

Tja, je schrijft het zelf al, dan houdt het een beetje op, als je niet op kamers wilt dan. :)

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:45

tenzij je al 7-8 jaar ingeschreven staat bij de woningbouw in utrecht kun je een eigen huisje/appartement van 290 hier echt vergeten, en zelfs dan krijg je voor dat geld of een oud krot, of een buurt waar je echt niet alleen over straat kan/wil als het donker is..
Voor de vrije sector in utrecht kun je er gerust een 1 voor plakken, dan zit je in de buurt :)

Ik denk dat je eerst maar eens moet gaan overleggen met je vriend wat zijn plannen zijn. Tenminste, als jullie samen iets willen zoeken. Gaat hij fulltime studeren, krijgt hij dan nog stufi? of deeltijd en wat werken, hoeveel geld heeft hij dan.
Je moet eerst weten wat je te besteden hebt voordat je echt wat kunt gaan zoeken.

of voor een studio gaan, dan heb je wel je eigen keukentje enzo, maar is goedkoper dan een echt appartement

A horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster :D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:49

moonsparkle schreef:
Ik studeer daar ook nog bij he 2 en halve dag werken in loondienst, 1 dag eigen bedrijf en 1 dag stage. Ik wou meer werken maar helaas zijn er meer die meer dagen wouden waardoor het voor mij een beetje op houd. Ik maak daar wel 10 uur op een dag dus werk zeg maar 27 uur in loondienst.

mmm..
Ik ging ook deeltijd naar school dus ook ik moest mijn stage tussen m'n volledige werkweek proppen.
Hoe ik het deed, het lukte me op de een of andere manier gewoon.
Ik had gewoon een volledige werkweek naast mijn studie en daarnaast woonde ik wel op mezelf...geen kamers...maar omdat ik via de woningbouw ingeschreven stond.
Vrije sector is duur en een hypotheek kun je al helemaal vergeten.
Als je het echt wilt zou ik i.i.g. meer gaan werken...van die 3 en halve dag kun je niet rondkomen hoor ;)

Wil je echt alleen of is het de bedoeling samen te wonen met je vriend, want dat maakt natuurlijk nogal een verschil in wat wel en niet kan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:51

moonsparkle schreef:

Als je dit wilt,moet je actie ondernemen. Laat je ieder geval inschrijven voor een huurwoning bij een woningstichting bij je in de buurt. Het duurt altijd even voor je een huisje krijgt toegewezen. Mogelijk heb je tegen die tijd je studie klaar en werk je wat meer. Het is zonde om pas tegen die tijd wat te gaan zoeken.
Verder zou ik je adviseren om wel studentenkamers, studio etc die vrij komen in de gaten te houden. Ook al spreekt je dat niet aan. Voor hetzelfde geld komt er wel iets heel leuks voorbij.
Als je een kamer MOET dan kan je geen voorwaarden stellen. Jij kan selecteren omdat je "geen haast" hebt. vaak heb je bij een kamer een inclusief prijs.
Maak een lijstje van je inkomen en uitgaven. Dan weet je precies wat je kan gaan verhuren.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:51

Meer werken en sparen maar lijkt me :j
Als je niet op kamers wilt, dan houdt het voorlopig echt wel op voor je. Maar als je spaart heb je in ieder geval geld voor als het dan wel zo ver is, om de boel een beetje in te richten enzo :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie