Welke voorjaarsbloeiers nu planten? Tulp, krokus, narcis?

Moderators: ynskek, Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Mjetterd, Giolli, Dani, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zidore

Welke voorjaarsbloeiers nu planten? Tulp, krokus, narcis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 11:05

Heb je ook al zin in het voorjaar van 2011?? :D

Ik wil graag tulpenbollen gaan kopen zodat ik volgend jaar in het voorjaar een mooi bloeiende tuin krijg.
Wie weet een leuk adres waar ik deze kan halen?
Qua kleuren ben ik er ook nog niet uit. Ik heb nu witte, gele en paarse. Wat zou daar mooi bij te combineren zijn?

Ook krokussen en narcissen vind ik leuk. Kunnen die ook allebei in een pot gekweekt zodat ik ze later in de tuin kan zetten of overleven ze dan de winter niet? Zag nl. deze adv. bij de welkoop Afbeelding
En welke voorjaarsbloeiers zijn nog meer leuk of welke ga jij planten???

Afbeelding

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:47

Welkoop, Intratuin, Praxis, kweker in de omgeving, enz.

Wat er mee te combineren is, hangt af van wat voor voorjaarstuin je wilt :+
Je kunt het "rustig" houden door het tot deze drie kleuren te beperken of juist "druk" door alle kleuren van de regenboog tot te passen.

Als je op dit moment bollen in een potje uit laat komen (dit wordt voortrekken genoemd), kun je ze, na het uitbloeien, beter later drogen en het volgend najaar in de tuin poten. Na het uitbloeien hebben bollen een rustperiode nodig en zullen ze dus niet direct opnieuw tot bloei komen.
De advertenties die je nu ziet zijn bedoeld om in de tuin te poten, zodat je van het voorjaar over een kleurrijke tuin beschikt.

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed

Zidore

Re: Welke voorjaarsbloeiers nu planten? Tulp, krokus, narcis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 08:44

thnx! ik wilde juist bollen in een pot doen zodat ze volgend voorjaar bloeien zodat ik dan kan kijken of ze mooi staan op die plek
maar dat kan dus niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:52

Je hebt speciale bollenplantbakjes om onder de grond te gebruiken, dan kan je ze na de bloei makkelijk oprooien (vooral voor tulpen handig). Maar je kunt bollen ook prima in grote plantenbakken en potten planten die je boven de grond zet en dan tijdens de bloei kunt verplaatsen om de mooiste plek te bepalen. Voorgetrokken bollen zijn voor bloei binnenshuis. 'Gewone' buitenbollen kun je dus prima in grote plantenbakken of kuipen planten. Eventueel moet je die bakken bij zware vorst wel een beetje inpakken/beschermen.

Het is overigens best moeilijk om tulpen een jaar later weer in bloei te krijgen. Die moet je er uit halen, droog laten 'overzomeren' en in de herfst opnieuw planten. Dus om tulpen in een bak te planten en pas dáárna op een definitieve plek te zetten heeft niet zoveel zin.

Narcissen en crocussen kun je juist beter 'vast' laten staan en breiden zich van jaar tot jaar uit. Die kan je dus wel eerst 'testen' in een pot en dan tijdens of na de bloei op hun plek zetten.
Voor bolletjes als sneeuwklokjes en kievitseitjes wordt zelfs geadviseerd ze 'in het groen' te kopen en niet als droge bol, en ze dus ook bloeiend te planten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 09:21

Hey Ibbel, fijn je hier te zien. Ik kon dit niet in het groententuin-topic kwijt dus ik dacht ik begin er maar een topic over. Hoe zien die bollenplantbakjes er uit?
De tulpen die ik nu heb laat ik elk jaar in de grond zitten en ze bloeien ieder jaar weer mooi. Misschien omdat het kleigrond is??

dat van sneeuwklokjes en kievitseitjes wist ik niet, ik ga in m'n agenda zetten dat ik die dan in het voorjaar ga kopen.

ik ga sowieso naar de welkoop morgen, want ik zag dat ze daar heel veel bollen-aanbiedingen hadden. qua tulpenkleur ben ik er nog niet uit. misschien dat ik het inderdaad rustig houd qua kleuren, alhoewel ik veel kleur in het voorjaar ook wel weer gaaf vind.

ik heb al aardig wat blauwe druiven en van die kleine narcisjes (eerst in pot in huis gehad en daarna in de tuin uitgeplant ;-) )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:26

Ik denk dat ik alleen in de voortuin blauwe druifjes en/of sneeuwklokjes plant, voor verwildering. Owja, heb ook nog wat tulpenbollen in de grond die uit het gemeenteplantsoen komen, werd toch weggeooigd, dus mocht ze meenemen, eens kijken of daar nog wat van opkomt!

Vind bollen wel vrolijk, maar vind het loof altijd zo vreselijk nadien.

IMAGINATION is EVERYTHING

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:30

Bollen hebben kou nodig, je kunt ze wel in een grote pot zetten, maar dan wel buiten. Denk er om dat het water weg kan lopen! Maar je kunt ze beter gewoon nu in de volle grond stoppen, ben je er in 1 x af.
Wat leuk op een terras is: grote pot, onderin de dikste bollen, laagje grond, kleinere bollen, tot een laag of 3 toe. Nu neerzetten, niet na de winter.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 09:35

het loof kun je er volgens mij gewoon afknippen en weggooien
bij ons verdwijnt het gewoon in de tuin. maar de bollen staan ook tussen andere planten (bijv. de hortensia's die zijn kaal in het voorjaar en dan is daar toch wat kleur)

ik wil ze wel in 1x in de grond, maar weet nog niet waar, vandaar in een pot. maar zoek wel een plekje in de tuin waar ik ze er evt. weer uit kan halen, lijkt me beter als ik het zo lees

die lasagna-laag heb ik wel eens van gehoord, ik vraag me af of dat nou werkt, zoveel bollen in een pot
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie