vrijgezel en testament

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Arvanti_haf

vrijgezel en testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:07

Hallo allemaal,

Misschien wat heel geks, maar ik woon sinds een jaar nu op mezelf in een koophuis, heb een paard, en mooi werk.
Nu zat ik na te denken: Stel dat ik doodga, waar gaat mijn paard dan heen? Maargoed, je huis dan, en je spulletjes?
Ik ben vrijgezel, en vind dat prima, maar mijn ouders zitten niet op mijn paard te wachten, en om hem aan een vriendin te doen?
Hij is MIJN maatje, en gaat nooit meer weg, maar wat nou als IK eerder weg ben dan hem?
Het is natuurlijk geen dagelijse kost, maar juist OMDAT ik het niet weet moet je er natuurlijk wel overna denken. Evenals mijn huis.
Hebben jullie daar het ei al voor gevonden?

Ik ben benieuwd!

I wanna be the way I was made

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:10

ik bedacht me een paar dagen terug precies hetzelfde.
Paard is nog eens niet gezond ook dus verkopen is ook geen optie.
Ik bedacht me nog dat ik eventueel een goede vriendin kan vragen een goed huis voor mijn maatje te zoeken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:11

Als je ouders nog leven, dan zou alles naar je ouders gaan.
Wij hebben geregeld dat als wij tegelijk om het leven zouden komen, mijn schoonouders iemand hebben om de verantwoordelijkheid voor de dieren aan over te dragen. Die persoon zorgt dan dat ze verkocht worden en voor de honden een goed tehuis gezocht wordt.
Mijn schoonouders hebben daar zelf namelijk geen kaas van gegeten, dus hebben ze iemand die ze daarin zal ondersteunen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:14

Gewoon noteren wat je wil nadat je overlijdt. Maak, hetgeen dat je er al over weet, ook bekend aan mensen waarom je geeft (bijv. familie en evt. mensen die in aanmerking komen voor bv het overnemen van je paard). Dit hoeft niet perse de inhoud te betreffen, maar meer dat men in je omgeving weet dat je hierover eea op papier hebt staan en waar dit document (voorzien van datum en handtekening) te vinden is; zij kunnen hiermee na evt overlijden naar een notaris, die probeert rekening te houden met je wensen. Wil je echt dat het vastgelegd wordt, bijv. omdat de mensen die wettelijk gezien zonder tegenbericht in aanmerking komen voor hetgeen je nalaat, niet in aanmerking wil laten komen voor een -deel van een- erfenis, je denkt dat men je wensen niet na zal leven oid., dan moet je het laten opmaken bij de notaris (waaraan kosten verbonden zijn. Wijzigingen zijn hierin ook mogelijk, maar moeten vervolgens opnieuw geaccordeerd worden door de notaris.)

Arvanti_haf

Re: vrijgezel en testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:17

ja, dat is inderdaad ook nog een idee. Ik kan ook zorgen dat iemand die goed weet wat ik met hem wil, en wat ik hem gun, dat DIE een plekje voor hem zoekt. Is een optie die nog niet bij me was opgekomen ja. Goed idee!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:22

Irma_Maandag schreef:
Gewoon noteren wat je wil nadat je overlijdt. Maak, hetgeen dat je er al over weet, ook bekend aan mensen waarom je geeft (bijv. familie en evt. mensen die in aanmerking komen voor bv het overnemen van je paard). Dit hoeft niet perse de inhoud te betreffen, maar meer dat men in je omgeving weet dat je hierover eea op papier hebt staan en waar dit document (voorzien van datum en handtekening) te vinden is; zij kunnen hiermee na evt overlijden naar een notaris, die probeert rekening te houden met je wensen. Wil je echt dat het vastgelegd wordt, bijv. omdat de mensen die wettelijk gezien zonder tegenbericht in aanmerking komen voor hetgeen je nalaat, niet in aanmerking wil laten komen voor een -deel van een- erfenis, je denkt dat men je wensen niet na zal leven oid., dan moet je het laten opmaken bij de notaris (waaraan kosten verbonden zijn. Wijzigingen zijn hierin ook mogelijk, maar moeten vervolgens opnieuw geaccordeerd worden door de notaris.)

dit is niet voldoende, als je het echt zo wilt, moet het ALTIJD vastgelegd worden bij de notaris, anders is het niet rechtsgeldig. Heb je dan een familielid die dwars wil liggen, geldt je eigen geschreven stuk niet als testament.
Wat je verderop schrijft klopt wel, is hetzelfde ongeveer zoals ik het schrijf!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:26

@ klein vosje: dat zeg ik toch ;)
Als je het ècht wil, dat het vastgelegd dient te worden opgemaakt bij de notaris....
Wanneer je je nabestaanden vertrouwt, dan is het opmaken van een document voor hen toch voldoende leidraad om je wensen na te leven?
Doe je dit niet, ga dan naar een notaris.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:37

Maar Irma, is het dan niet zo dat overheden ook lastig kunnen gaan doen als je het alleen zelf op papier hebt vastgelegd?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:07

Ik heb echt zo'n lieve mama <3 . Om mijn paard hoef ik me niet druk te maken, die heb ik van haar vader gekregen die 2 jaar geleden is overleden, dus weg gaat-ie nóóit. Zelfde met mijn 2 katten: die zijn mijn lust en mijn leven, ze zal het nooit over haar hart kunnen verkrijgen om die 2 weg te doen als ik er ineens niet meer ben.

Ik zou wel even met je vriendin of je ouders in gesprek gaan of ze ook daarwerkelijk die zorg om een nieuw tehuis te zoeken willen dragen, ook niet geheel onbelangrijk!

♥ Rewrite the Stars ♥

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:38

kleinvosje schreef:
Maar Irma, is het dan niet zo dat overheden ook lastig kunnen gaan doen als je het alleen zelf op papier hebt vastgelegd?

Ja, maar enkel wanneer hierin zaken staan vermeld die afwijken van de wet. Als de wet bv zegt dat je ouders en broers / zussen erfgenamen zijn, en jij wilt dit pertinent anders, dan kun je het beter bij een notaris vast laten leggen. Evenzo wanneer je kinderen hebt, zodat hierover geen twist kan ontstaan bij het claimen van eigendommen.
Maar, ts is vrijgezel, jong en heeft geen kinderen.
Indien er enkel richtlijnen en aanwijzingen in staan, die probleemloos door de nabestaanden kunnen worden uitgevoerd, zal dit geen bezwaar zijn en worden nageleefd.

Officieel zijn er nog twee opties;
* Het schrijven van een zgn onderhands testament, dat bij een notaris in bewaring wordt gegeven. (Dient handgeschreven te zijn, en voorzien van datum en handtekening)
* Een codicil; ook handgeschreven (en voorzien van datum en handtekening). Dit is rechtsgeldig, maar heeft enkel betrekking op inboedel en uitvaart.

Wijzigingen in (onderhands) testament / codicillen kan altijd. Wel dient er vermeld te worden dat eerder opgemaakte aktes ongeldig worden verklaard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:44

Let wel op.
Als jij je paard aan bv je buurmeisje wilt geven, omdat zij helemaal dol is van je paard en er goed voor zou kunnen zorgen... zij alsnog (veel!) successierechten moet betalen. Zij zal dan alsnog 30% over de waarde van het paard moeten betalen.

Dit geldt ook voor andere zaken die je na je dood nalaat.

edit: er is wel een vrijstelling van 2000E

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:49

Altijd handig om te weten Brainless, dat wist ik niet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:51

;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:52

Brainless schreef:
Let wel op.
Als jij je paard aan bv je buurmeisje wilt geven, omdat zij helemaal dol is van je paard en er goed voor zou kunnen zorgen... zij alsnog (veel!) successierechten moet betalen. Zij zal dan alsnog 30% over de waarde van het paard moeten betalen.

Dit geldt ook voor andere zaken die je na je dood nalaat.

edit: er is wel een vrijstelling van 2000E

Kun je dan niet je paard laten taxeren op minder dan €2000 en vervolgens kosteloos schenken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:54

Helaas werkt dat niet zo.
Zij kiezen een taxateur.

Dit geldt ook voor een auto die je krijgt. Ik zou niet blij zijn met de nieuwe auto van de buurman..... dan moet ik alsnog 20.000 E betalen :)

;)

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:55

Je kunt het natuurlijk weigeren...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:56

Ja... dat kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:56

kleinvosje schreef:
Je kunt het natuurlijk weigeren...

Weet ik, maar veel mensen beseffen pas te laat dat de belastingdienst nog even aan komt kloppen.

;)

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:58

Mee eens, ik wist dat bijvoorbeeld ook niet. Vind het wel flauw hoor, zo willen ze overal geld voor hebben...

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 22:00

okee, fijn dat jullie mee denken. Ben niet van plan morgen op e stappen, maar zo zie je maar weer dat er veel bvij komt kijken. Ik heb inderdaad geen mensen om me heen die moeilijk zouden kunnen gaan doen, en de waarde van mijn paard? Voor mij onbetaalbaar, maar als het 2000 euro is, dan heb ik hoog gegrepen, daar zit het hem ook niet in.
en nee, ik heb geen kids, gelukkig niet!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie