Kun je een cavia wassen ??, en zo ja hoe ???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 08:11

ja hoor je mag cavia's legaal 2x per jaar wassen (gezien bij henk lommers op tv Haha!) Anders was je inderdaad het vetlaagje eraf. Alleen heb ik mijn mannetje een keer 2 weken achter elkaar gewassen... hij stonk echt letterlijk net als een otter. Verder hebben ze met het warme weer wel lekker gepoedelt in een bak met water... Alleen Gizmo keek alsof ze mishandeldt werd hahaha

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:26

Ik laat Itchy soms wel eens even zwemmen in een laagje water van ongeveer 10 cm. Dat vind ze wel leuk. Wassen heb ik eigenlijk nog niet gedaan. Maare je hoeft niet persee met shampoo te wassen, tenzij ze heeeeeeel erg stinken dan zou ik ze wel wassen.
De pootjes van Itchy zijn meestal wel vies maar dan zet ik d'r even in een klein laagje water en dan zijn ze zo weer schoon.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:46

Ik heb mijn cavia pas geleden nog gewassen i.v.m. luizen (was besmet door verblijf bij dierenarts). Beestje zat echt zo te kijken van 'Helppp', maar bleef netjes stil zitten. Lachen

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:05

wij zijn al jaren cavi fokkers dus we weten er iig heel wat van.
Als onze beeste naar de tentoostelling gaan worden ze eerst op hun ruggetje handen onder hun kin kopje boven water (in een klein teiltje met lauw water) niet te koud niet te warm.
Daarna leg ik ze op een doek (mmeestal een hidrofiel luier die vroeger voor de baby (en nu nog steeds) gebruikt worden)
dan een heel klein beetje baby shampoo en dat goed insoppen.. daarna weer een schoon teiltje met lauw warm water goed uitspoelen als er nog een beetje in zou zitten zou baby shampoo niet het aller ergste zijn + worden ze er niet ziek van want na het wassen likken ze er meestal toch wel weer aan.
Daarna fheun (weet niet hoe je het schrijft) ik ze even zodat ze niet met natte haren hun kooitje ingaan zo komt er weer allemaal zaagsel in de (bij ons lange haren) + ze geen koutje kunnen vatten.
daarna even geborstelt nageltjes knippen en klaar Dromen

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:15

Ik was mijn cafies eigenlijk nooit maar soms doe ik ze wel ff in een bakkie water. Cavia's kennen trouwens goed zwemmen he!!! Dus als ie in een goede conditie is... Ik heb vorig jaar es eentje laten zwemmen, vond ie wel leuk hor, hij kon der uit en der in wanneer ie wou. Mijn andere cavia die heb heel veel gas in z'n buik volgens de dierenarts Haha! Dus die laat ik niet zwemmen. Dan zinkt ie misschien wel Knipoog . Hij is ook best zwaar...

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:20

Rytje schreef:
Ik was mijn cafies eigenlijk nooit maar soms doe ik ze wel ff in een bakkie water. Cavia's kennen trouwens goed zwemmen he!!! Dus als ie in een goede conditie is... Ik heb vorig jaar es eentje laten zwemmen, vond ie wel leuk hor, hij kon der uit en der in wanneer ie wou. Mijn andere cavia die heb heel veel gas in z'n buik volgens de dierenarts Haha! Dus die laat ik niet zwemmen. Dan zinkt ie misschien wel Knipoog . Hij is ook best zwaar...

dan blijft ie vast juist drijven.
Trouwen laat ze niet alleen zwemmen als ze water in hun neus krijgen zullen ze daar heel veel last van krijgen of zich verstikken.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:52

Ik blijf er ook altijd bij hoor. Enne ik doe er dan ook niet zo veel water in.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:05

Ik bleef er ook altijd bij. Maar ik heb het ook maar 2 keer gedaan ofzo. Aldoor goed gegaan. Haha!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 22:40

Ik moet melden, dat het wassen goed is gegaan.
ASleen kreeg mijn knaagje een paar dagen erna last van dat ie niet wou eten, waarschijnlijk ouderdom,
Ik heb em gevoerd met een appelmoes, met een spuitjes en water, zo kleine beetjes in zijn mond.
Aleen is hij een paar dagen later overleden Verdrietig

Ik mis hem heel erg.
We krijgen een nieuwe knaaf na de vakantie, maar ik zal hem nooit vergeten.

Het schattige krengetje\ dat in je oorlel knabbelde, zich onder mijn haar verstopte Verdrietig

In memorie of Johnny Boy, I'll miss, see you in heaven Verdrietig;(

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:51

flettie schreef:
En wat wegen jullie caafjes eigenlijk? Ik heb namelijk het idee dat Willem de laatste tijd gewicht aan het verliezen is. Op zich niet zo gek op zijn leeftijd (bijna 4 jaar oud) maar toch... Vroeger woog hij ruim 1 kg (wat ik me nog kan herinneren iets van 1,2 kg Bloos ) maar tegenwoordig zit hij dus onder de 1 kg (vorige week gewogen +/- 990 gr.). Zal dit door zijn leeftijd komen? Wat eten betreft vreet hij nog stees mijn oren van het hoofd af Haha!


Ik heb mijn cavia's ook wel eens gewassen, met lauw water en babyshampoo. De een vond het heerlijk, de ander was een heel gevecht. Met de kaaf die we nu hebben hebben we het eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd.

Wij hebben er twee gehad, Flip en Kwak. Flip was toen hij volwassen was altijd net boven de kilo. Toen hij ouder werd, vanaf dat hij een jar of 6 was, viel hij erg veel af en zijn we hem bij gaan voeren (met nutrilon soya op advies van de DA). Op zijn 8e is hij helaas overleden...
Kwak, was eigenlijk te dik (terwijl hij iig niet meer te eten kreeg dan Flip), die woog bijna 1300 gram. Hij is toen hij drie was (veel te jong Huilen ) overleden aan hersenbloedingen...
De knaaf die we nu hebben is nog niet volwassen, dus daarover kan ik weinig zeggen wat betreft gewicht.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 01:58

haffielover, wat erg dat hij is overleden..
wel weet ik dat appelmoes erg slecht is voor een cavia, en je dat dus eigelijk niet moet geven. schijnt oa verstoppingen ed te kunnen veroorzaken (volgens mijn DA toen mijn cavia ziek was 2 jaar terug, is ook overleden). Als je ze ziets vloeibaars geeft, geef dan babyvoeding, iets als olvarit ..

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:14

Oh, ja, Het had zoewiezo niks geholpen, hetgene wat hij at, dat slikte hij niet door, en drinken slikte hij wel door.
Maar het was ook beter, hij heeft gelukkig geen pijn gehad.
Dat vind ik het belabngrijkste.
Maar we haddn nogt een dag moeten wachten voor we naar de dierenarts konden.
Want hij is zaterdag avond overleden, om kwart voor 11.

Een kennis van ons diek ent mensen hier in het dorp die jonge caviaatjes heeft.
Nou zou die kennis doe mevrouw opbellen, om te vragen over ze nog knaafjes overhad.
Zo ja, dan gaan we er waarschijnlijk voordat we op vakantie gaan eentje uitzoeken,
E dan kunnen we em over 5 weken ophalen onegveer, want ze moeten nog bij hun mammie blijven.

Maar dat weten we nog niuet zeker, die mevrouw moet wel cavia's overhebben
En anders gan we ergens anders kijken.
Ik wil er in iedergeval pas over een maandje ofzo weer een.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:30

er schijnt ook speciale cavia shampoo te zijn, werkt ook gelijk tegen luizen

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:22

Wat erg dat hij is overleden!!

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:58

Zeker erg dat hij is overleden! Verdrietig Dat heb ik vroeger ook gehad. De kiezen van mijn vorige caafje en die van het caafje van mijn zus waren erg doorgegroeid en we hadden ze laten knippen bij de dierenarts. Ze zijn 24 uur na elkaar doodgegaan. Snik, snik. Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig .
Maar nu heb ik weer een nieuwe gekregen. Haha! Ze was een stage kadootje van een dierenwinkel waar ik stage gelopen heb. Tong uitsteken
Alleen vandaag begon ze erg te hoesten dus zijn we maar naar de dierenarts gegaan (waar ik ook stage gelopen heb). Het bleek dat Itchy keelontsteking heeft. Scheve mond Ze heeft nu een 10 daagse kuur van bactrimel.
Mazzel was dat ik voor het bezoekje maar de helft hoefde te betalen. Ze hadden gezecht 'Omdat je hier stage gelopen hebt hoef je maar de helft van een consult te betalen'. Dit was dus wel even mazzel voor mij. Maar als ik niet die korting had gekregen had ik het ook wel voor mijn caafje overgehad hoor.
Hopelijk gaat het snel weer over en heb ik weer een vrolijk mieppend caafje.