Zelf foto's afdrukken

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zelf foto's afdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:43

Hoe kun je dit het beste doen?

Mijn digi maakt foto's met een grote van 2272 x 1520 pixels (3:2)
En op zijn grootst 2272 x 1704

Als ik nu wil printen zijn de foto's dus te groot en moeten verkleind worden.

Dit kan ik doen in photoshop door het selectiekader zo te verschuiven dat mijn foto de gewenste groote is.
Of bij de afbeeldingsgrote de foto zo groot te maken dat hij goed is.

Ik kan het ook doen als ik op afdrukken met voorbeeld druk
Om daar de aangegeven grootte aan te geven.

Maar mijn vraag is nu, maakt het uit waar ik de foto verklein?
Of maakt dat voor de kwaliteit niet uit.

Of moet ik op hele andere dingen letten.

Ow ja mijn printer heeft een dpi van 2400 x 1200 (canon s500)
Maar dpi is toch niet hetzelfde als het aantal pixels van een foto neem ik aan?

Dus wie heeft er tips om zo duidelijk mogelijk foto's op zowel A4 als op normaal foto formaat uit te printen?

Alvast bedankt voor de moeite


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:49

afgezien van het feit dat het handiger en goedkoper is het door de pro (fotowinkel) te laten doen, probeer eens het programma ACDSEE. Lachen

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:51

waarom denk ik bij die naam aan 1 of andere hard rock groep Lachen
Maar ik zal het programma eens gaan zoeken

thanks

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:53

DPI= dots per inch dat uit zich in pixels. Jouw printer print dus 2400 bij 1200 pixels, maximaal. Ik hoop dat dit duidelijk is, ik kan het ook anders proberen uit te leggen, maar dan stranden we in oeverloos gezever vrees ik Tong uitsteken
De meeste programma's hebben bij afdrukvoorbeeld een knopje wat zoiets als 'scale fit to page' is. Hiermee houdt het programma de juiste verhoudingen aan. Doet hij dat niet dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je een te breed of te hoog plaatje als achtergrond op je computer neemt, het rekt uit. Door deze aanpassing zorgt hij er vanzelf voor dat hij het aantal pixels aanpast. Hij zou dus best die 2272 pixels kunnen laten staan, maar omdat je foto dan uit z'n verband gerukt wordt past hij de 15.. of de 17.. pixels (hoogte) aan tot 1200 en berekent dan hoeveel die 22.. moet worden. Waar dat precies bij jouw Photoshop zit weet ik niet, maar er is ongetwijfeld iemand die dat wel weet.
Hmm, vast een beetje een wazig verhaal, maar goed, I gave it a try!

Edit: in de printer specs (specificaties) staat niet wat hij maximaal aan dpi kán printen, dus hoe dicht hij de pixels op elkaar kan zetten (er staat alleen wat hij als opp kan printen, met de huidige printers stelt dit over het algemeen een a4 voor overigens). Is het plaatje bijv. 150 dpi en kan de printer 300 dpi (uitzonderlijk, dit is drukwerk kwaliteit) printen, dan zal hij dus niet de pixels 'weggooien', maar ze wel degelijk gebruiken, hij zet dan in de breedte de pixels dichter op elkaar dan in de lengte bijvoorbeeld. Dit is wel een heel technisch verhaal en om dat dus goed te doen is het aan te raden om via het knopje afdrukvoorbeeld oid de computer het allemaal lekker zelf aan te laten passen! Als het goed is zie je hier niets van in de kwaliteit van het plaatje.
Laatst bijgewerkt door Laui! op 25-05-03 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:55

www.pixum.nl -> hier kun je vrij voordelig foto's bestellen en ze worden bij je thuis afgeleverd. Ideaal!

(ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar wel een tip... Haha! )

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:44

Pfff, dacht ik mijn kennis over foto's afdrukken in een doka te kunnen spuien, gaat het over digitale foto's laten afdrukken... Is toch meer printen, hoor Knipoog Tong uitsteken
Heb helaas geen advies voor je, ben niet zo thuis in de digi-business, laat ik aan Bart over Knipoog Maar, ik geloof dat Laui! al haar best heeft gedaan om een en ander uit te leggen.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:54

Ow sorry Wmijn
Mijn titel had idd wel duidelijker kunnen zijn.

Ga nu eens ff kijken naar het programmatje van SP (is net binnen)
En Laui, heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:04

Foto nooit verkleinen voor het afdrukken, dan raak je informatie kwijt. Bij het verkleinen worden pixels samengevoegd. Bedenk als je printer 2400 dpi is, hij voor 10 inch 24000 pixels nodig heeft. Nou is dat niet helemaal waar van voor iedere pixel uit de foto heeft de printer er 3 op papier nodig. Dus dat zijn ongeveer 8000 pixels. Maar dat betekend toch dat hij 1 image pixel omzet in 4 printer pixels. Bij het afdrukken moet je afbeelding dus vergroot worden. Je snapt dat als je eerst verkleind het resultaat van die vergroting alleen maar slechter wordt. Dus selecteer de grote waarop de foto op het papier wordt afgedrukt en ga niet aan de image zelf knutselen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, _Gerdien_, cariena1, fro, Marleen_L, Mrskiwi, N_B_N, Nathalie18x, PotjeMayo, Saaams, Sannens, Westerntrail en 77 bezoekers