ontwormen (nee niet je paard, maar jezelf...)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 10:29

Onderstaand verhaal stond op de site van de nvvr (geschreven door ene Janine). Sorry als je onder het bokken zit te eten, het is niet zo smakelijk...

"Ik kwam toevallig een artikeltje van Marieke van Amstel tegen. Verontrustend herkenbaar. De bottomline: Ontwormen? Vergeet vooral jezelf niet. Lees en huiver: Iedere paardeneigenaar krijgt er vroeg of laat mee te maken: Met het ontwormen van zijn paard. Maar ook de hond en de kat, de geit en het schaap en nog een hele rits andere dieren moeten worden ontwormd. Zo gebeurde het dat ik voor onze kleine dierenboerderij weer de nodige wormenkuren bij de veearts had gehaald en ineens bedacht ik me iets heel geks: Waarom moet ik alle dieren om mij heen ontwormen maar mezelf niet? Ik besloot het eens aan de huisarts voor te leggen … juist omdat ik steeds van die vage buikklachten had en mijn conditie te wensen overliet. Het zou toch niet ... nee … het zal toch niet …? De huisarts wist me geen antwoord te geven op mijn vraag: Ja kleine kinderen die in de zandbak spelen kunnen wel eens last hebben van wormpjes en daar is wel een kuurtje voor, maar ik wilde ook weten van die andere wormensoorten, er is een heel scala! Maar mevrouw, U wast toch altijd uw handen? Nou… nee …, als ik met mijn paarden bezig ben en ik wordt geroepen voor de koffie o.i.d. en er wordt een lekkere koek bij uitgedeeld dan denk ik er nooit aan om eerst mijn handen te wassen, vaak eet ik tussen het stallen uitmesten door, of als ik op de manege ben, even snel een patatje… Herkent U het? Of ben ik de enige "viespeuk"? Het is misschien een gek verhaal maar de huisarts stuurde mij door naar … de veearts! Hij heeft er tenslotte beroepshalve mee te maken dus die zal het wel weten, was de redenatie van de huisarts. Grote hilariteit op de veeartsenpraktijk! De veearts stuurde mij weer door naar de apotheek en daar kon men mij alle inlichtingen verschaffen die ik wilde weten. Er lag zelfs een foldertje met een artikel over wormen en hygiëne met verschillende tips om een wormbesmetting te voorkomen. Tip 1: handen wassen voor het eten, ja, ja ... maar dat gaat dus niet altijd op … Mensen kunnen makkelijk besmet raken met wormen. De meest voorkomende worm is de aarsmade, wit van kleur, 0,5 tot 1 cm groot. De eitjes van de aarsmade nestelen zich rond de anus en kunnen daar veel jeuk veroorzaken. (Nooit gemerkt, of wat was dat nu laatst …). Spoelwormen komen ook voor, zijn veel groter (10-40 cm) en komen voornamelijk voor in de dunne darm. Meestal geeft de besmetting weinig problemen, maar soms kunnen zich klachten zoals koorts, buikklachten en prikkelhoest voordoen. Mensen met allergische astma hebben vaker ademhalingsproblemen als ze ook besmet zijn met spoelwormen. De apotheker adviseerde mij een "grote" kuur met het middel Mebendazol 100 PCH te doen, wat inhield dat ik 3 dagen lang, 2x per dag een tablet moest innemen en na drie weken moest ik deze kuur herhalen. Nou vooruit dan maar. Tot mijn schrik ontdekte ik dat ik inderdaad last van wormen had! Na de kuur viel het me op dat ik minder buikklachten had en dus heb ik voor de hele familie een kuurtje geregeld. Toen bleek dat ik niet de enige was met wormen… Ik heb verder geen rare of vervelende bijwerkingen gehad van de kuur dus uiteindelijk viel het 100% mee. Voortaan deel ik mij en mijn familie ook in bij het ontwormingsschema. Natuurlijk, je probeert zo goed mogelijk de hygiëneregels na te leven maar als paarden- c.q. dierenhouder heb je toch een verhoogde kans op besmetting. Ik weet, het is een raar verhaal, er rust een zeker taboe op, maar ik ben er zelf wel van opgeknapt en dat wilde ik toch even doorgeven."

Het eerste wat ik dacht is: zou ik ze ook hebben? Ik ben ook niet zo'n pietje precies wat handen wassen/eten/uitmesten/paard kroelen en weer eten betreft. Zet je toch aan het denken. Iemand van jullie wel eens een wormenkuurtje voor zichzelf gehaald?



_________________
"Geef hem die graag de waarheid zegt een paard, waarop hij kan ontkomen" (Armeens spreekwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marja op 2001-07-12 23:08 ]</font>


LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:46

Klinkt smerig maar ik heb dankzij m'n paardjes wel eens een soort schimmelinfectie op m'n huid gehad, allemaal rode vlekken.
Volgens de dokter kan vee dit overdragen als je een wondje hebt of zo.
Ik had echt zoites van "GATVER" maar volgens de dokter heeft dit niets met je persoonlijke hygiene te maken maar komt het door je omgang met dieren, deze dragen het bij zich Verward

Fijn verhaal he, nu denkt iedereen waarschijnlijk dat ik een enorm vies kind ben.... Huilen

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:48

oh god, ik eet ook rustig tussen het poetsen, rijden en uitmesten door, brrrrrr

Voorzitster AFM

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:54

Ho, ho, ik had gelukkig geen last van wormen, zo gek is het nou ook weer niet.
*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 14:29

Oh jeetje, ik eet ook rustig een bammetje uit m'n ene hand terwijl de andere nog een mestvork vastheeft.........

Sonja

PS ik krijg meteen jeuk als ik zoiets lees.... net als dat je het over vlooien hebt, dan krijg je ook meteen jeuk op je kop *LOL* !

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 14:39

Nu ik dit zo lees, is het eigenlijk logisch dat mensen met dieren ook ontwormt moeten worden. *LOL*
Ik heb 2 ker ringworm Verward gehad, 6 weken smeren en weg. Maar wie is de drager van deze schimmelinfectie, de honden, de katten, de paarden of de pony's?? Dus alles in de imaferol gestopt.
Ik ga ons ook maar ontwormen.
Bedankt voor het wakkerschudde, Marja!!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 14:41

Ben ik dan de enige die bij binnenkomst zich wel eerst ff wast ( iig m'n handen!) Verward *LOL*
Er zijn wel enkele 'uitzonderingen': als ik en flink eind ga rijden, neem ik soms ook ff wat lekkers mee voor onderweg: dan kan ik ook m'n handen niet wassen ( afvegen heeft weinig zin)
Maar bij mij zit t 'ingebakken' dat ik zodra ik t huis binnenloop, standaard naar de kraan loop.

heb mezelf overigens nooit ontwormd; heb ook niet 't idee dat ik drastich afval haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 14:43

Ja, als ik thuiskom doe ik dat ook automatisch, maar op stal niet......
Stom eigenlijk he.....

Sonja

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 17:35

Ik was ook nooit mijn handen. Ik heb trouwens net mijn eten op en als ik er aan denk wat erin mij zit, wordt ik toch een beetje onpasselijk.
Lips are sealed
Maar ik word er nog naarder van als ik bedenk dat dat spul eruit komt. Dan doe ik liever net alsof ik nergens last van heb.
Heb ik overigens ook niet hoor, maar je weet het niet he?
Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 17:48

Tja, ik ben dus ook erg makkelijk, als ik terug kom van de trein voordat ik mijn kind van school haal, even snel wat lunchen...
Als ik vlees of verse spullen klaarmaak was ik wel altijd mijn handen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 19:17

Getsie, ik heb ook net gegeten.
Zit wel wat in, in dat verhaal van Marja.
Maar ik geloof dat ik meega met Jantina en net doe alsof ik van niets weet.....
Mocht ik toch een keer naar de huisarts moeten (ik hoop van niet!!) dan zal ik het zeker ter sprake brengen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:44

ik heb ook eens ringworm gehad,en nee niet van een paard maar onze kat had het ergens opgelopen.kat wassen toestanden joh!maar bij mezelf:smeerseltje erop en klaar.

maarre ik ga denk ik mezelf ook maar eens ontwormen.......

ik kom vaak thuis en kruip gelijk achter de pc en vergeet idd weleens mijn handen te wassen.

morgen dokter bellen!!!!!!!!!

goh fijn om te horen trouwens,stel je voor dat we er echt ziek van zouden worden!

soms is het beter om te zwijgen

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:48

Nou Madelein, wij zijn dan zeker uitzonderingen, maar ik was altijd en overal waar mogelijk mijn handen.

Trouwens voor degenen die zeggen geen water in de buurt te hebben, er bestaat ook zeep die je zonder water kunt gebruiken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 21:33

ja maar fitz die helpt niet als je handen echt zwart zijn van het zand/enzo ik heb het weleens geprobeert maar kreeg er meer een smurrie zooi van

trouwens altijd als ik van andere stallen afkom dan was ik wel mijnhanden.gek he?alleen als ik van tink af kom vergeet ik het weleens.owja ik heb op stal wel babydoekjes eigenlijk voor de neus en ogen van tink schoontemaken maar meestal gebruik ik ze zelf voor mijn handen schoon te maken,toch wel twee keer minstens in de tijd dat ik op stal ben.ooooo dan ben ik zo vies nog niet toch? Schijnheilig

soms is het beter om te zwijgen

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 21:54

Wat zou er met me gebeuren als ik bij mezelf zo'n wormspuit van amu naar binnen giet, zal wel niet goed vallen, of wel ?
Na ja toch maar niet proberen, maar ik eet eigenlijk ook altijd gewoon tussen het rijden verzorgen enzo door..........
Voel ik daar nu net iets kriebelen GATVER !!! Extreme duivel ik vind het een eng idee Lips are sealed

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 21:56

Ach, doseren op je eigen gewicht, moet kunnen *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:01

dan moet ik twee spuiten hebben.....En tja om dat nou te doen, nee lijkt me niet, ik wilde graag nog wat langer van mijn paardje genieten.... Kwijl

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 22:12

Jongens, nu geen rare dingen gaan doen, rustig blijven! Haha!
Ik moet toegeven dat ook ik enigszins hypochondrisch ben aangelegd, maar ik wacht wel even tot de volgende keer dat ik toevallig bij huisarts/apotheek ben.
Dusseh, geen wormenspuiten naar binnen werken maar lekker gaan slapen en niet van die vieze, door je ingewanden heen krioelende wormen dromen...
Truste Extreme duivel Extreme duivel

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:46

2 spuiten Verward Je wilt toch niet beweren dat je zwaarder bent dan 600 kg *LOL*
En voor de kleine kijkers onder ons, don't try this at home Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 07:24

haha ik zat er ook aan te denken een paardenwormspuit naar binnen te werken.... Party!!

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:00

Hmm, misschien even het tuitje aflikken als je ze een spuit hebt gegeven? *LOL* *LOL* *LOL* !

Sonja

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:26

Vies verhaal zeg.
Nou ik heb mezelf pas per ongeluk Haha! al ontwormd. Ik kreeg het dopje van de wormenspuit er niet af en deed het even met mijn tanden Haha! ...het dopje schoot eraf en een lik pasta mijn mond in. genieten !!

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:54

Hahaha, dan hoop ik voor jou dat je van die 'lekkere' pasta had, met appel/kaneelsmaak! Ach, dan heb jij je ontwormbeurt ook weer gehad... *LOL* !

Sonja