Discussie: deze oorlog voorloper van WO3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:47

Inderdaad, sarabande. Ik denk dat we een brede en open discussie moeten gaan houden met de Arabieren, waarbij er een aantal punten gesteld moeten worden:

1) Dit is geen oorlog tegen de Islam: We geloven allemaal in dezelfde schepper (Allah = God) en onze normen en waarden liggen in beginsel niet zo heel ver uit elkaar. (Ben goed voor elkaar, niet moorden enz.). Saddam zelf staat heel ver buiten de wetten van de Islam.

2) Controle van olie is leuk, maar niet direkt zo interessant. Over 50 jaar is er geen olie meer, dan zouden we de Arabische wereld dus maar vergeten? Als Irak geen olie meer zou leveren en op zou houden met dreigementen, dan zou deze oorlog niet gebeuren. Deze oorlog kost veel meer dan de olie waard is.

3) Saddam is een despoot, die heeft aangetoond dat hij zijn buurlanden met plezier aanvalt (Iran & Kuwait). Daarnaast is hij ook vervelend voor de buurlanden en bedreigt hij alles en iedereen die het niet met hem eens is.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 09:49

joostvangestel schreef:
3) Saddam is een despoot, die heeft aangetoond dat hij zijn buurlanden met plezier aanvalt (Iran & Kuwait). Daarnaast is hij ook vervelend voor de buurlanden en bedreigt hij alles en iedereen die het niet met hem eens is.


Ja als je dan tegen een Arabier zegt, ja maar kijk eens wat Sadam al misdaan heeft zeggen ze

O dat waren geen Arabieren, dat zijn Koerden Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:06

Klopt, wij snappen de problemen ook niet direct. Ik heb een Armeense kennis, die in Teheran geboren is maar nu in Finland woont. Armenen zijn Christenen, dus die hebben sowieso een aparte status in die regio.

Over Koerden is ze ook niet zo te spreken, op allerlei historische gronden. Dat blijft dus een heel heikel probleem. In ieder geval is list en bedrog een redelijk normaal wapen in die regio. (waar niet trouwens?).

het is duidelijk dat Saddam in principe een Sunni is, die staan wat anders ten opzichte van de Sjii's. De etnische problemen zijn wat dat betreft vergelijkbaar met Joegoslavië.

Daarmee komt dus een beetje een oud spreekwoord op de proppen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Zelf hebben ze er geen problemen mee om andere bevolkingsgroepen uit te roeien, dus gaan ze ervan uit dat wij ook alleen maar uit zijn om hun uit te roeien. Logisch toch? WOII heeft Europa geleerd dat zoiets niet kan. Je moet met elkaar kunnen leven.

Denk ook dat Irak al zo'n 4000 jaar een slagveld is.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:17

Ja en met die problemen gaat de westerse wereld zich weer bemoeien. War dat opleverd is te zien in de Afrikaanse landen waar westerlingen grenzen dwars door alle stammen heen getrokken hebben. Vandaag de dag zijn die stammen nog steeds bezig om hun autonome gebieden te heroveren. Over slagveld gesproken. Maar dit was off topic, of maakt dat ook deel uit van een WO3

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:33

Wij hebben een schotel en ik zat gisterenavond naar een Jordaanse zender te kijken. Het arabisch werd engels ondertiteld. Een of ander conferentie was er gaande.

Zoals daar werd gesproken hoopt Jordanie de oorlog te kunnen keren en te bemiddelen tussen Irak en de VS. Hoop dat dat wat uitricht.

Mijn mening is dat alleen een arabisch land nog tot een bemiddelingsoplossing kan komen.

Ben niet gelukkig met de houding van de turken.

Jammer dat we geen arabisch kunnen verstaan, want we weten alleen wat er in de arabische landen op dit moment leeft, door wat ons wordt voorgeschoteld. Vele praatprogramma's/discussies op de arabische zenders. Idd wordt Bush met Hitler vergeleken en is het westen uit op kolonisatie. We staan er dus niet zo best voor.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:55

Apple schreef:
Ik denk dat de VS zich stevig heeft vergist in deze hele situatie en dat dit (als het tegen zit) kan uitdraaien op WO3. Waarom denk ik dit?

-Met Saddam (hoe fout die man ook is) was Irak wel een stabiel land in de regio. Kans is groot dat zonder Saddam de Koerden gaan proberen een eigen staat te stichten.

-Turkije is tegen een Koeridische staat. Om bovenstaand scenario voor te zijn is Turkije nu Noord-Irak binnen getrokken. Dit is stevig tegen de zin van de VS. De relatie tussen VS en Turkije wordt er niet gezelliger op.

-Er zijn nu geruchten dat Irak militair gesteund wordt door Rusland.

-Er is geen steun van de Veiligheidsraad van de VN. Heeft de VN (en de raad) nog bestaansrecht als er toch op eigen houtje oorlog wordt gevoerd?

-Afghanistan is aangepakt. Irak wordt nu aangepakt. Wat is het volgende land? Iran? Met andere woorden: waar stopt de VS?

-Noord Korea kan besluiten van de gelegenheid gebruik te maken om nu op eigen initiatief de VS aan te vallen (ze kunnen het, ze willen het en ze hebben aangegeven het ook te zullen doen).

-Internationale onrust onder moslims (zie optreden Abu Jahjah gister op televisie).

Dit zijn zo wat voorbeelden uit de losse pols. Wat denken jullie? Heeft de VS zich flink verslikt in de kwestie Irak? Kan deze situatie uitdraaien op WO3?

als het aan bush ligt stoppen ze nooit. hij heeft nog een heleboel olielanden op zijn lijstje staan en noord korea ook.
het word een groote bloederige en giftig bende. en ja wie stopt bush??????????????????????????????????????

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 14:17

phoenix4ever schreef:
wie stopt bush??????????????????????????????????????


De Amerikaanse kiezer, waarschijnlijk al in 2004, net zoals zijn vader Haha!

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 18:56

Hoorde vandaag dat de amerikaanse legerleiding het eigenlijk "Operation Iraqi Liberation" wilde noemen, maar dat was iets te 'obvious' aangaande het werkelijke doel van de oorlog Haha!

(excuses flauw grapje tussendoor Lachen )

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:15

Wat ook vreemd is dat niemand deze zaak meer boeiend vind het is al een onderdeel van ons dagelijks bestaan geworden. Ik zal mijn mond maar houden wanneer ik donderdag ondervraagd wordt voor ik in het vliegtuig stap.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers