Wonen op de Waddeneilanden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelabailey
Berichten: 374
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:57

Bluebontje schreef:
De dames van manege de Seelon ken ik natuurlijk. Die van Boelens en Oud....tja, half Ameland heet zo. Dus dan moet je met voornamen komen.

Wat ik me dus afvraag?? Verschillende van jullie willen graag op een eiland wonen, maar jullie komen alleen in de zomermaanden 2 weken op vakantie! Hoe stellen jullie het leven hier voor als het uitgestorven is? Het stormt? (En geloof mij, dan gaat het er wel even anders aan toe als b.v. op de Veluwe.)

Ik heb wel eens mensen gesproken die knetter gek werden van de eenzaamheid in de wintermaanden.



In de winter zijn wij er ook altijd en ik vind het fantastisch druk of niet ik vermaak me wel.
Verder komen we ook wel eens zo een weekend (is wel niet zo lang maar toch even op ameland geweest :P) en dan is er ook bijna niemand. maar kan me altijd prima vermaken.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:37

Het is denk ik ook wel erg afhankelijk van wat voor soort mens je bent. Als je iemand bent die graag vermaakt wil worden, of zijn vertier vooral haalt uit winkels, bioscoop, theater e.d. dan is een eiland wel leeg. Maar als je iemand bent die graag veel buiten is en met de natuur bezig, graag leest en jezelf kan vermaken dan is een eiland heerlijk. Maar dat is natuurlijk mijn idee erbij..;)

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:40

Mijn vriend en ik hebben als wens om na mijn studie naar Terschelling te verhuizen :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:49

Ik woon op Schiermonnikoog ;) .
En Schier is nog veel kleinschaliger. We hebben hier 2 basisschoolscholen een vmbo waar je ook eerste 3 van de havo kunt doen. Verder is er een supermarkt en paar andere simpele winkeletjes.
Voornamelijk word hier geleeft van de horeca.

Als klein kind is het super om op te groeien en naar school te gaan, allemaal lekker vrij en gewoon buiten kunnen spelen zonder dat je bang hoeft te zijn voor auto's ed.
Maar nu, nu ik ouder word ben ik er wel super klaar mee. Ik heb vorig jaar mijn VMBO hier gehaald en moet nu voor school na de wal. Ging allemaal niet vlekkeloos en ga volgend jaar op kamers waarschijnlijk.

Ik weet wel dat ik hier niet de rest van mij leven wil wonen. Wel als vakantie eiland, maar wonen. Nee! (hoewel zeg nooit nooit :+ ). Je moet gewoon voor (bijna) alles baar de wal en dus met bootje. En daar word je echt wel zat van.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:57

@Petulan: aha, en hoe lang moet je nog studeren??

@ijssnuiver: we hadden vroeger een huisje op Schier en ik vond het er altijd geweldig maar ja, toen was ik inderdaad nog veel jonger. Om te wonen lijkt het me ook te klein..Eigenlijk wel jammer want op een gegeven moment wordt een kleiner eiland zo een bejaardenenclave/alleen bewoond tijdens toeristenseizoen.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:26

Ijssnuiver, kunnen jullie daar de HAVO doen?
Ik weet niet hoe het nu in het voortgezet onderwijs is, maar toen ik op school zat. kon je alleen de MAVO doen hier. Daarna moest je naar de vaste wal. Hoe oud ben je dan? 16?
Ik heb eerst in de kost gezeten, maar dat ging niet echt lekker.
Daarna ben ik op een flat gekomen met nog 2 anderen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:57

Dat klopt inderdaad.
Het heeft ook nog wel zijn voordelen hoor, maar er is hier echt niks te beleven. Altijd maar dezelfde mensen enzo en iedereen kent je, weet alles van je.
En inderdaad in vakanties is het mega druk.

Je kunt hier de eerste 3 jaar doen van de havo, daarna moet je naar het vaste land. Het vmbo kun je helemaal doen en heb ik dan ook gedaan.
Daarna ben ik naar 4 havo gegaan in dokkum en ging ik iedere keer heen en weer reizen. Na half jaar mee gestopt en nu ga ik 1 dag in de week naar Leeuwarden. En volgend jaar waarschijnlijk in Groningen op kamers.
Ik ben net 2 week terug 17 geworden ;) .

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:04

Ik woon ook op Texel en heb bewust gekozen om na school hier te blijven, in tegenstelling tot veel andere meiden. Ik vind t heerlijk, in de zomer en in de winter. In de zomer is t gezellig en in de winter heerlijk rustig. Maar net als wat Wendy ook al aangaf, toeristen zijn niet altijd leuk. Na mn werk naar huis rijden is altijd een uitdaging, je weet nooit hoeveel toeristen er voor je zitten die graag willen dat je bovenop ze klapt :D . Of dan fietsende duitsers, als je die tegekomt berg je maar. Ze kunnen niet fietsen namelijk. Met je paardje langs de doorgaande weg( Pontweg voor de Tesselaars) doet t ook altijd goed. Fietsers die zeggen dat je op de weg moet, waar officeel 80 mag, maar vaak ook veel harder word gereden. Of die ver van te voren bellen, omdat ze denken dat ze er niet langs kunnen.

Maar alles bij elkaar vind ik t toch heerlijk op mn eilandje :D .

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:34

femskie schreef:
@Petulan: aha, en hoe lang moet je nog studeren??

@ijssnuiver: we hadden vroeger een huisje op Schier en ik vond het er altijd geweldig maar ja, toen was ik inderdaad nog veel jonger. Om te wonen lijkt het me ook te klein..Eigenlijk wel jammer want op een gegeven moment wordt een kleiner eiland zo een bejaardenenclave/alleen bewoond tijdens toeristenseizoen.


Ik moet nog 2,5 jaar studeren. Studeer aan de Pabo, dus voor een beroep waar je eigenlijk overal wel aan de slag kunt :) Mn vriend werkt al jaren in de retail en detailhandel en kan dus ook overal uit de voeten :)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:38

Ja, juffen hebben ze altijd nodig, ook op het eiland! Nou, als je over 2,5 jaar nog altijd naar Ts wilt dan moet je maar pb-en. Wie weet kan ik je ergens mee helpen! :)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:55

Waaah, kunnen de Duitsers op Texel ook niet fietsen???
Hier is het ook een ramp.
Zelfs mijn kinderen roepen al dat ze een ramp op de fiets zijn.
Bij ons zijn heel veel kampeerboerderijen waar heel veel duitse kinderen komen in de zomer.
Gelukkig zijn die grote groepen bijna altijd te voet (ook niet grappig!!) en niet op de feits.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:30

Haha daar hebben we hier op Schier ook last van ;) .
Maar zoieso toeristen hoor, allemaal midden op de weg lopen, met hele grote groepen. En dan zien ze je aankomen, maar toch blijven lopen. Ik fiets dan gewoon door en dan kijken ze je boos aan _-:( .
Dan moeten ze maar aan de kant gaan hoor ;) .

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:24

Tis dus overal t zelfde |( . Dacht al dat ik de enige was die er last van heeft, maar ik ben dan ook zeer licht ontvlambaar :o .

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:46

Wat leuk om dit te lezen! We hebben nu volgens mij ook van alle waddeneilanden iemand hier he? Vlieland zag ik toch ook al ergens?

Anyway, we hebben op Terschelling niet heel erg veel duitsers. In ieder geval niet zoals op Ameland, heb ik het idee. We hebben wel veel koude kak, vind ik..

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:02

Wij hebben vooral veel duitsers, kak weer wat minder. De koude kak zien wij hier vooral in de meivakantie. Die mensen vind ik ook niet zo leuk, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Maar wat ik me nou afvroeg, is t bij jullie op de andere eilanden ook zo moelijk om een huis te kopen? Bij ons zijn de huizenprijzen namelijk zo hoog dat de jongeren er bijna niet aan kunnen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:27

Ik heb geen idee eigenlijk hoe de huizenprijzen hieer liggen. Maar volgens mij zijn die ook aardig hoog.
Er staan in elk geval al aardig wat huizen, al voor een behoorlijke lange tijd te koop.

Hoewel, ik denk ook niet dat je als jongere snel op Schier gaat wonen, is zo onwijs lastig met school enzo. Uitgaan is ook maar zeer beperkt.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:04

De huizenprijzen liggen hier hoog.
Voor een beginnende huiseigenaar bijna niet op te brengen.
Voor een kippehok betaal je al gauw 2 ton. Kan je nagaan wat een groter huis moet opbrengen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34624
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:09

Leuk topic. Ben zelf geen eilander maar kom al aardig wat jaartjes op Vlieland en ken er inmiddels aardig wat mensen. Een van mijn vrienden die er ook al jaren kwam in de vakanties, is er wel gaan wonen een paar jaar terug. Hij moet zijn geld vooral in de zomermaanden bij elkaar verdienen (hij is muzikant en geeft ook muziekles en workshops), om daarmee de wintermaanden door te kunnen komen. Een koophuis is voor hem niet te betalen, hij woont gehuurd en huurt particulier want via de woningstichting kom je ook niet 123 in aanmerking voor een huis. Ik zou niet kunnen leven met zo'n onzeker bestaan, dat je gewoon niet zeker weet of je wel genoeg verdient om in de winter je vaste lasten te kunnen betalen, maar hij is er heel gelukkig mee. Doordat hij met zijn twee bands ook regelmatig aan de wal moet zijn heeft hij voldoende gelegenheid om vrienden en familie te bezoeken en de nodige inkopen te doen.

Ik zou zelf niet op Vlieland willen wonen, omdat ik dan een andere vakantiebestemming zou moeten zoeken en ook omdat ik graag op mezelf ben maar je op Vlieland eigenlijk verplicht bent om deel te nemen aan het rijke verenigingsleven. Omdat iedereen je kent en jij ook iedereen kent moet je ook verplicht met iedereen een praatje maken, dat is niet 1 van mijn favoriete hobby's. En ik zou er niet tegen kunnen als mijn woonplaats in de zomermaanden wordt overspoeld door badgasten. Heb zelf op de Veluwe gewoond en weet dus wat het is als je bij je eigen bakker uren moet wachten omdat de halve randstad toevallig heeft besloten om ook net op dat moment brood te gaan kopen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:38

SusanH schreef:
Omdat iedereen je kent en jij ook iedereen kent moet je ook verplicht met iedereen een praatje maken, dat is niet 1 van mijn favoriete hobby's.


Dat is inderdaad ook iets wat ik super vervelend vind. Ook als je dan even geen zin hebt in een bepaalde persoon, dan moet je er nog gezellig tegen gaan doen.
Ik persoonlijk kan dat heel slecht en dan ben je gelijk bot enzo, terwijl je geen even geen zin hebt.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:42

Als ik iemand tegen ko mwaar ik geen zin in heb, groet ik en ga door.
Ik ga niet gezellig doen of praatjes maken als ik daar geen izn in heb.
Dat vind ik dan wel weer meevallen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:09

Groeten doe ik ook gewoon(op aantal mensen naa, maar dat is gewoon omdat ik niet een schijnheilige trut ben). Vidn dat ook netjes om even te groeten als je iemand tegenkomt.

Wat ik ook heel vervelend vind is het roddel gehalte, dat er heel verhaal rond gaat en dan iemand naar je toe komt met dat verhaal. Als het dan niet waar is en je zegt, willen mensen je ook heel vaak niet geloven.(naja hier dan heel erg ;) ).

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:23

ijssnuiver schreef:
Groeten doe ik ook gewoon(op aantal mensen naa, maar dat is gewoon omdat ik niet een schijnheilige trut ben). Vidn dat ook netjes om even te groeten als je iemand tegenkomt.

Wat ik ook heel vervelend vind is het roddel gehalte, dat er heel verhaal rond gaat en dan iemand naar je toe komt met dat verhaal. Als het dan niet waar is en je zegt, willen mensen je ook heel vaak niet geloven.(naja hier dan heel erg ;) ).


hahaha maar dat is hier ook heel erg hoor op het vaste land. Okay ik woon dan ook wel in een dorpje dat niet eens op de kaart staat. Maar toch.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:09

Ja dat roddelen is hier ook heel erg. Ze zeggen wel eens: Je valt in Den Hoorn (ligt helemaal onderin) van je fiets en je hebt alleen een schrammetje, in De Cocksdorp (ligt helemaal bovenin) ben je al 2 weken dood en begraven! :P

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:08

Siersma schreef:
Ja dat roddelen is hier ook heel erg. Ze zeggen wel eens: Je valt in Den Hoorn (ligt helemaal onderin) van je fiets en je hebt alleen een schrammetje, in De Cocksdorp (ligt helemaal bovenin) ben je al 2 weken dood en begraven! :P


Hier inderdaad ook. Je kneust aan ene kant van dorp je kleine teen en aan andere kant van dorp is been geamputeerd :+ .

wemkelover: Daar zat ik inderdaad net over na te denken :Y) .

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wonen op de Waddeneilanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:15

Ik ben wel kind aan huis op Terschelling en we hebben er een stacaravan. Wonen doen we er echter niet, zou het wel heerlijk vinden. Ik heb er een baantje, vrienden en kan mee eeuwen vermaken in het bos of op de hei. Ik heb zelfs een pony meegenomen, dus heb nu mijn eigen beetje Terschelling thuis staan :')