Zwanger, paardrijden en bekkeninstabiliteit??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Zwanger, paardrijden en bekkeninstabiliteit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 12:16

Was hier laatst over aan het filosoferen met een vriendin, feit is dat in onze omgeving veel amazones die tijdens hun zwangerschap zijn blijven rijden, na de bevalling last hadden van meer of minder erge bekkeninstabiliteit.

Bij vrouwen die gestopt zijn met rijden toen zijn een maand of twee zwanger waren en bij vrouwen die helemaal niet rijden ken ik geen gevallen van bekkeninstabiliteit in mijn omgeving.

Nou, weet ik daar verder weinig van, maar zou het een en ander verband houden met elkaar? Wat ik wel eens gehoord heb, is dat een aantal botten in je bekken zachter worden tijdens de zwangerschap (om de baby ruimte te kunnen geven tijdens de bevalling of zo). Zou het zo kunnen zijn dat als je blijft rijden tijdens je zwangerschap, het bekken blijvend van stand verandert en dat hierdoor de bekkeninstabiliteit ontstaat?

Beetje vaag verhaal misschien en wellicht klopt er helemaal niets van hoor, maar dat vroegen wij ons af.

Iemand een idee?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:31

Ik weet wel dat er zowiezo veel vrouwen zijn met veel bekkeninstabiliteit die zwanger zijn. Doel ervan is dat de bekkenbodemspieren ietwat moeten verweken om de bevalling wat gemakkelijker doen te verlopen. Alleen slaan de hormonen een beetje door en verweken wel heel erg. Nu heb ik juist gehoord dat amazones juist STERKERE bekkenbodemspieren zouden hebben, maar dat doet niet af aan het feit dat bijna alle zwangere vrouwen in mijn omgeving die dat hebben, toevallig ook paardrijden..... M.a.w.: ik snap er geen hol van.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:36

De enige die ik ken die dat ook had, reed dus juist absoluut geen paard!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:35

Als er iets belangrijk is bij het voorkomen van bekkeninstabiliteit is het wel het blijven bewegen tijdens de zwangerschap. Ook paardrijden is uiteraard bewegen. Niemand die ik ken die paard bleef rijden tijdens de zwangerschap heeft bekkeninstabiliteit gehad en dat zijn er inmiddels heel wat.

Wat wel vaak wordt gedacht is dat vrouwen die paardrijden sterkere spieren hebben en daardoor sneller inscheuren. Dat laatste heb ik zelf meegemaakt en ik ken meerdere paardrijdende vrouwen die daar ervaring mee hebben. Maar er zijn er natuurlijk ook genoeg die inscheuren en nog nooit op een paard hebben gezeten. Kortom: er is nooit echt onderzoek naar gedaan.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 13:47

Kortom, onze zelfbedachte filosofieen slaan nergens op... Weten we dat ook weer. Gewoon toeval dus dat de mensen met bekkeninstabiliteit in onze omgeving amazones zijn!

Al met al is het wel een oervervelende aandoening zeg, ik ken dus diverse mensen die gedwongen zijn hun paard weg te doen, want rijden zit er in ieder geval de komende jaren helemaal niet meer in ...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:01

Ik zou het niet weten, maar als ik ooit nog wil promoveren(over een jaar of tien *LOL* ) heb ik een onderwerp Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 14:35

Ik ben even aan het speuren gegaan op i-net naar bekkeninstabiliteit, er is een boel informatie verkrijgbaar zeg.

Op site: www.degezondstegids.nl lees ik dat teveel bewegen tijdens je zwangerschap niet goed zou zijn, je lichaam heeft rust nodig en kan niet hetzelfde aan als voor je zwangerschap. Lijkt me enigszins logisch. Daar komt bij dat je banden en kraakbeen dus verweken tijdens de zwangerschap en dat dat in combinatie met teveel bewegen of bepaalde bewegingen (bijv. paardrijden dus in dit geval, je bekken speelt bij het rijden natuurlijk wel een behoorlijke rol) voor bekkeninstabiliteit kunnen zorgen.

Maar er zijn dus nog tig oorzaken, bijv. te grote baby en te klein bekken, verkeerde houding tijdens bevallen, hormonen, ongeval, dus tja....

Niks over te zeggen dus... je kunt alleen maar hopen dat je die kwaal niet krijgt...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:44

Wat een onzin zeg. Zwangerschap is geen ziekte maar een heel normaal iets. Rust roest Knipoog

Je moet natuurlijk geen marathon gaan lopen maar dat lijkt me logisch. Als mensen weinig gaan bewegen worden ze ook nog eens dikker en dat maakt de zwangerschap ook zwaarder. Om maar niet te spreken van het conditie-verlies wat ook niet zo handig is.

Je lichaam geeft meestal zelf wel aan tot hoever je kan gaan, of je nu zwanger bent of niet. Als je naar je eigen lichaam luistert zit je meestal wel goed.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 16:11

Ik ben het helemaal met je eens Percy! Ik denk dat je daarmee de spijker op de kop slaat.

Misschien bedoelt die arts in dat betreffende artikel het wel niet zo. Kan het me namelijk niet echt voorstellen dat een arts rust voorschrijft tijdens een zwangerschap??? Misschien bedoelt hij inderdaad dat je jezelf gewoon even wat beter in de gaten moet houden en daar is niks mis mee denk ik. Geldt trouwens ook wanneer je niet zwanger bent, ik ken daar een aantal voorbeelden van... burnoutje hier, burnoutje daar...

Ik kan me wel voorstellen dat je lichaam niet hetzelfde aan zou kunnen dan voor je zwangerschap, maar dat merk je toch vanzelf?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:35

Nou, ik heb inderdaad wel gelezen in de krant dat artsen vermoedden dat bekkeninstabiliteit JUIST ontstond door veel te weinig beweging en een zitleven (werken achter de computer etc).

Wel vind ik het belachelijk dat er zo weinig onderzoek hiernaar is gegaan. Bekkeninstabiliteit komt zo grootschalig voor, en zwangerschap is een must voor het voortbestaan van de mens. WAarom is dit dan niet belangrijk? vrouwen kunnen in een rolstoel terecht komen door bekkeninstabiliteit maar kennelijk is dat niet erg.

De hond is de betere mens

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:48

gomir schreef:
Ik zou het niet weten, maar als ik ooit nog wil promoveren(over een jaar of tien *LOL* ) heb ik een onderwerp Haha!


Heb je dan niet een onderzoek nodig over meerdere jaren? Dan kun je je misschien nu al uitleven onder de bokkers Knipoog

Een collega van mij die paard reed had ook last van bekkeninstabiliteit en bij haar zei de arts dat het kwam door het paardrijden Verward

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:52

NOG een reden om het lekker bij de puppies, veulens en kittens te houden! Lovers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:54

Sjuimpje schreef:
NOG een reden om het lekker bij de puppies, veulens en kittens te houden! Lovers


JOIN THE CLUB! Haha!

De hond is de betere mens

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:59

Sjuimpje schreef:
NOG een reden om het lekker bij de puppies, veulens en kittens te houden! Lovers


Ik doe het gewoon allebei Haha!

Artsen, en verloskundigen al helemaal, zien paardrijden volgens mij al snel als grote boosdoener zonder dat er nu echt een keer onderzoek naar gedaan is. Soms lijkt het wel een gemakkelijke zondebok. Daar in promoveren zou best heel interessant kunnen zijn maar alleen als je gynaecoloog wilt worden denk ik.

Toen ik zwanger was van mijn jongste en nog een beetje op de hoogte was, was bekkeninstabiliteit nog niet echt erkend.

Ik vond zwanger zijn een geweldige ervaring en ik ben gewoon alles blijven doen. Alleen ben ik een keer gruwelijk klem komen te zitten omdat ik de plint achter een kast wilde verfen en de baby toen draaide. Toen kon ik dus niet meer achter de kast vandaan komen Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:14

Eigen ervaring, ik heb twee kids. Ben de hele tijd heel aktief gebleven, en twee maal een pijnloze zwangerschap gehad en een zeer vlotte en snelle bevalling van vrij grote en flinke babies ... ik ben natuurlijk een "enig" geval, dat wel. Toch kan ik zeggen dat het door artsen hier aangeraden is/werd om aktief te blijven tenzij er zich complicaties voordoen tijdens de dracht (klinkt beestachtig hé!).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:23

Sonja, dat zou ook mijn verhaal kunnen zijn Knipoog !
2 Supermakkelijke zwangerschappen gehad en 2 keer een snelle bevalling, zonder knip en/of scheur Lachen ! Ik ben gewoon lekker blijven doen wat ik altijd deed, op het laatst iets minder, want dan zit die buik gewoon een beetje in de weg Knipoog ! Van bekkeninstabiliteit heb ik gelukkig geen last gehad; wel ken ik 2 vrouwen die juist erg "voorzichtig" gingen doen, die hier last van hadden Scheve mond !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie