Rijbewijs in België halen? Als je in Nederland woont?

Moderators: Hanmar, Mjetterd, Giolli, Sica, ynskek, Ladybird, Polly

C_Star

Rijbewijs in België halen? Als je in Nederland woont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-08 22:16

Hoi,

Laatst hoorde ik iemand praten dat het mogelijk is in belgie je rijbewijs te halen. Ook schijnt dit veel makkelijker te zijn en veel goedkoper. Ik woon zelf wel in Nederland. Heeft iemand hier ervaring mee dat mensen die in Ned. wonen in belgie het rijbewijs gehaald hebben?

Nickytje

Re: Rijbewijs in België halen? Als je in Nederland woont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:05

Hoeveel kost het in Nederland om je rijbewijs te halen? Hier in België ben je toch ook behoorlijk
wat kwijt hoor.

I used to have Mad Cow's disease, but I'm alright Nooooooooow...

Prins Rovare

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:13

Vriendin van me gaat t in duitsland proberen te halen, al hebben ze daar wel echt vreemde methodes..
Je krijgt wel gewoon rijles, althans zij wel, en op je examen moet je eerst theorieexamen doen. Dat zijn 20 vragen, je kan daarop oefenen met een soort oefenboek van 500 vragen maar die 20 vragen komen daar ook uit, dus als je die vragen kent haal je t makkelijk. Slaag je daar niet voor mag je ook niet verder met je praktijkexamen.
Dan moet je vanuit een garage vooruit rijden en een bocht maken precies tussen 2 lijnen en dan een garage inrijden. Daar moet je precies in een vierkant parkeren. Dan doe je weer t zelfde maar dan achteruit. Je mag de lijnen niet raken en moet precies in t vierkant parkeren anders zak je ook.
Dan ga je net zoals in Nederland rijden en kan je slagen of zakken.
Heeeel apart dus Tong uitsteken Maar t schijnt daar wel goedkoper te zijn, heb alleen geen idee wat zij betaalt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:17

Kan niet, immers je moet je rijbewijs ophalen in de gemeente alwaar je bent ingeschreven.
In NL wonende (en ingeschreven) persoontje kan dus niet in Belgie een rijbewijs halen.
Eveneens niet mogelijk als je in Duitsland lest. Je zal toch als je in NL woont, gewoon in NL je CBR-examen moeten doen.

Quanta costa in NL? Gemiddelde is 30 a 35 lessen a 40 euro = 1200 a 1400 euro exclusief examen a 195 euro. Zit je om en nabij de 1600 euro.
Duur? Nee, niet echt. Bedenk wel wat de lesauto + verzekeringen + BTW-afdracht + Belastingdienst + pensioenopbouw kosten voor de rijschoolhouder.
Een rijschoolhouder is geen rijk persoon.

Snel gaan de leiders, elk in zijn plaats;
Snuivend staren zij naar ons, verlegen en uitdagend,
En zijn weg in razendsnelle vaart. - Gilmore -

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:19

Waarom zou het in België makkelijker zijn?

ffe het Belgische systeem uitleggen:
Eerst leg je een theorie examen af. Dit bestaat uit 50 vragen, en je mag er 9 fout hebben.
Wanneer je hierin slaagt dan krijg je een voorlopig rijbewijs. Met dat voorlopig rijbewijs mag je op de weg oefenen met een begeleider ( maakt niet uit wie: mama, papa, oom, tante...,
De begeleider moet gewoon al 8 jaar zijn rijbewijs hebben en de laatste 3 jaar geen zware overtreding begaan hebben)
Dit is een verschil tov Nederland denk ik: jullie mogen alleen leren rijden met iemand van de rijschool. (Klopt toch hé?)

Wij kunnen ook naar de rijschool gaan, voor 6 uur les heb ik €325 betaald. Vind ik ook al prijzig genoeg..

Iemand die al 18 is, kan ervoor kiezen 20 rijlessen met de rijschool te doen. Na die 20 lessen mag je dan alleen op de baan, zonder begeleiding en zo nog verder oefenen voor het examen.

Hoe het praktisch examen in elkaar zit kan ik niet uitleggen, heb gisteren pas mijn derde rijles gehad.

. . .
. . .
. . .

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:20

Je kan t wel om laten zetten naar een NL rijbewijs toch? Daar betaal je wel voor, maar als het halen van je rijbewijs veel goedkoper is, maakt dat ook niet zo veel uit. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:51

Als het rijbewijs halen in België echt veel makkelijker is dan in Nederland, dan heb ik och niet graag Belgische bestuurders op de Nederlandse weg eigenlijk.. Clown Om in België je rijbewijs te halen, moet je neem ik aan ook gewoon goed je voertuig kunnen beheersen etc.

Zoek anders even op het CBR naar info ofzo. Weleens iets van informatie gelezen over het omzetten van een buitenlands rijbewijs. Daar zitten wel eisen aan vast (bv. minimaal een jaar terug afgegeven en je moet zelf minimaal zoveel dagen in het land gewoont hebben). Of je rijdt eeuwig rond met een buitenlands rijbewijs, maar of daar weer consequenties aan zitten (behalve dan als die na 10 jaar verloopt en lastig verlengen) weet ik niet.

Ik blog :D KLIK!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:55

Mag ik vragen waarom het in Nederland zo moeilijk is?
Zowel praktisch als theoretisch rij-examen

¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:06

Ik zou echt niet zeggen dat het rijbewijs halen in België zo simpel is, maar misschien hangt het er vanaf welke rijschool je gaat. Waar ik ga heb je in ieder geval al grote kans om niet te slagen als je een beetje te kort bij de andere auto komt(30 centimeter afstand van de spiegels alvorens het achteruitrijden) bij het fileparkeren(jep, dat stond op het papier van een vriendin van me 2 weken geleden als reden). Daarnaast ken ik er echt veel te veel die minstens 3 keer opnieuw moesten gaan(die ik overigens al heb zien rijden en waarvan ik weet dat ze het kunnen), en dan ben je als je ook nog eens zoveel rijlessen hebt genomen ook een heel aardig bedrag kwijt(daar tegenover staan dan ook weer de mensen waarbij ik echt niet in de auto durf kruipen en die het vanaf de eerste keer gehaald hebben...).

Andere rijscholen schijnen naar horen zeggen wel iets soepeler te zijn(ik ben bv gezakt voor mijn fileparkeren om dezelfde fout waarbij iemand die het bij een andere rijschool had gedaan zelfs geen opmerking voor had gekregen). Maar als het echt zoveel gemakkelijker is, dan wil ik écht niet weten wat voor heksentoeren je moet uithalen om in Nederland op de weg te mogen rijden.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:11

Toen ik in België woonde/studeerde, heb ik me juist voor mijn rijbewijs weer in Nederland laten inschrijven, omdat je in België idd met iemand mee moet rijden die het rijbewijs al heeft.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:30

Clinnn_ schreef:

Eerst leg je een theorie examen af. Dit bestaat uit 50 vragen, en je mag er 9 fout hebben.
Wanneer je hierin slaagt dan krijg je een voorlopig rijbewijs. Met dat voorlopig rijbewijs mag je op de weg oefenen met een begeleider ( maakt niet uit wie: mama, papa, oom, tante...,
De begeleider moet gewoon al 8 jaar zijn rijbewijs hebben en de laatste 3 jaar geen zware overtreding begaan hebben)
Dit is een verschil tov Nederland denk ik: jullie mogen alleen leren rijden met iemand van de rijschool. (Klopt toch hé?)

Wij kunnen ook naar de rijschool gaan, voor 6 uur les heb ik €325 betaald. Vind ik ook al prijzig genoeg..

Iemand die al 18 is, kan ervoor kiezen 20 rijlessen met de rijschool te doen. Na die 20 lessen mag je dan alleen op de baan, zonder begeleiding en zo nog verder oefenen voor het examen.

Hoe het praktisch examen in elkaar zit kan ik niet uitleggen, heb gisteren pas mijn derde rijles gehad.

In NL
50 theorie vragen, max 5 fout
Mag alleen lessen met rijschool, klopt. Meestal heb je wel zo'n 40 uur les nodig (van grofweg 50 euro per uur).
Dan je examen nog wat je moet betalen (of meerdere keren als je zakt).
Na het behalen van je papiertje mag je wel meteen alleen rijden.

:evaw:

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:12

Sjimmy het maximaal 6 fout die je mag hebben hier in NL voor je theorie

http://www.nieuweooststellingwerver.nl/ ... ssier_id=1 Waarom moest hem dit over komen, waarom hij
Mijn paard is mijn beste vriendin Ik ben sins 31-12-2011 moeder geworden van Ryan Giovanni

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:06

Net als scoxxx al zei, het is alleen mogelijk om examen te doen in het land waar je woonachtig bent, waar je ingeschreven bent.
Wil je dus in Belgie examen doen, zul je eerst een bepaalde periode daar moeten gaan wonen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:33

Sjimmy schreef:
Clinnn_ schreef:

In NL
50 theorie vragen, max 5 fout
Mag alleen lessen met rijschool, klopt. Meestal heb je wel zo'n 40 uur les nodig (van grofweg 50 euro per uur).
Dan je examen nog wat je moet betalen (of meerdere keren als je zakt).
Na het behalen van je papiertje mag je wel meteen alleen rijden.

Ik denk niet dat het gemakkelijk te vergelijken is. Het theoretisch examen hoef je niet mee in te zitten. Als je de wegcode grondig kent, zal je toch niet meer dan een 3-tal fouten maken. De wegcode in België en Nederland verschilt bijna niet en de vragen zullen wellicht erg gelijkaardig zijn.

Het is vooral het praktijkgedeelte dat moeilijk is. In België haalt ongeveer 30% zijn rijbewijs in één keer. Dus de kans is reëel dat je meer dan eens moet gaan. Iedereen kent wel meerdere mensen die 3 keer of meer zijn moeten gaan. Uiteraard betaal je elke keer opnieuw examengeld. Als je een aantal keer zakt voor je praktisch examen, ben je verplicht om lessen bij te nemen.

Een kritiek die je kan geven op de Belgische examencentra is dat die in privéhanden zijn en dat ze er natuurlijk baat bij hebben als mensen meermaals examen moeten afleggen (want dat zijn hun inkomsten). De vraag is dus of er steeds even objectief geoordeeld wordt.

Ik zou niet zeggen dat het rijexamen in België gemakkelijk is. Of het gemakkelijker is dan in Nederland is moeilijk te zeggen. Maar het zou me eerder verbazen, gezien het bij ons echt al een prestatie is als je van de eerste keer slaagt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:44

Hier slaag je meestal ook niet voor de eerste x Lachen

Ik zeg ook niet dat het in BE makkelijker is Lachen.

:evaw:

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:46

visje schreef:
Het is vooral het praktijkgedeelte dat moeilijk is. In België haalt ongeveer 30% zijn rijbewijs in één keer. Dus de kans is reëel dat je meer dan eens moet gaan. Iedereen kent wel meerdere mensen die 3 keer of meer zijn moeten gaan. Uiteraard betaal je elke keer opnieuw examengeld. Als je een aantal keer zakt voor je praktisch examen, ben je verplicht om lessen bij te nemen.

Maar dat examengeld is wel veel goedkoper dan is Nederland. Hier betaal je per keer 36 euro, in Nederland iets van een 200 euro (?).

Verder heb je wel gelijk, de kans dat je er in 1 keer doorgeraakt (vooral zonder rijschool) is miniem.

Of het hier gemakkelijker is dan in Nederland heb ik geen idee van. Het hangt ook erg af van je examinator en het verkeer op de weg.

The Loved Ones
Jane

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:26

Volgens mij is het idd wel voor een stuk geldklopperij.
Als je met de auto van een rijschool rijdt op het examen, heb je meer kans om er van de eerste keer door te zijn omdat ze dan al aan je verdiend hebben Lachen.

. . .
. . .
. . .

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-08 11:30

Ik heb mijn theorie al en heb al lessen gehad in ned. Heb ook al paar keer afgereden hier ned, maar helaas gezakt. Ik betaal hier per les en moet verplicht min 2uur lessen €90,- en als ik moet afrijden dan betaal ik incl les aangezien ik ook naar het CBR moet rijden totaal incl alles €300,-.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:36

Ik heb mijn rijbewijs al een aantal jaar ( in nl gehaald toen ik daar woonde). u woon ik inmiddels al zo'n 5 jaar in belgie en wil ik op voor mijn E. Deze zal ik dus ook in belgie moeten halen als ik het goed begrijp en niet in NL?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:41

De wegcode?? Regels ofzo?
Tja, in Nl moet je van alles weten ook over het voertuig. Helaas niet allemaal meerkeuze vragen, maar ook openvragen waarin je bijv. aantal mm's aan bandprofiel moet invullen, of gewicht van aanhanger die je wel/niet mag trekken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:42

Clinnn_ schreef:
Volgens mij is het idd wel voor een stuk geldklopperij.
Als je met de auto van een rijschool rijdt op het examen, heb je meer kans om er van de eerste keer door te zijn omdat ze dan al aan je verdiend hebben Lachen.

Maar als je zakt kunnen ze nog veel meer aan je verdienen Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:44

Slagingspercentage in NL voor eerste examen was 47% in 2007 Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:51

scoxxx schreef:
Quanta costa in NL? Gemiddelde is 30 a 35 lessen a 40 euro = 1200 a 1400 euro exclusief examen a 195 euro. Zit je om en nabij de 1600 euro.
Duur? Nee, niet echt. Bedenk wel wat de lesauto + verzekeringen + BTW-afdracht + Belastingdienst + pensioenopbouw kosten voor de rijschoolhouder.
Een rijschoolhouder is geen rijk persoon.

Wanneer heb jij je rijbewijs gehaalt?? Tong uitsteken

Ik betaal 46 euro per uur. Theorieexamen was geloof ik 37,50. Gelukkig heb ik die wel in 1 keer gehaalt. Rijexamen is 230 euro. Ik heb mijn rijbewijs nog niet (2 x gezakt) en ben tot nu toe al ongeveer 1800 euro kwijt. Heb mijn volgende examen wel al betaald. Maar daar komt nog zon 280 euro bij voor lessen.

Overigens mag je maar 6 maanden gebruik maken in Nederland van een buitenlands rijbewijs. Dus daarna moet hij omgezet worden of heb je er nog steeds niets aan. Lekker in Nederland doen dus.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:55

Ik kan je 1 tip geven kijk uit naar de beste rijschool bij jouw in de buurt met t hoogst aantal 1e slagings percentages!!!
Zijn wel duurde in lessen maar waarschijnlijk zul je dan ook minder lessen nodig hebben!!
Ik ben naar de beste gegaan ..de dag van t examen was m'n 20e les en ik slaagde met lof ( heb pas sinds 14mrt 2007 me rijbewijs Bloos Bloos ).
Ik heb wel enkele lessen van 1,5u gehad maar dat is ook logisch.
Mijn rijinstructeur heeft me niet 1x iets laten doen wat ik niet op een examen hoef ( heel fijn )
Heb zelfs niet met hem onder de moterkap gekeken ( mijn man is automonteur Haha! Haha! ).
De examinator prees mijn instructeur voor de zoveelste keer dat hij weer iem een zeer keurig examen af had laten leggen!!
Chris-Jan Lintermans je bent TOP!!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:01

manzano schreef:
De wegcode?? Regels ofzo?
Tja, in Nl moet je van alles weten ook over het voertuig. Helaas niet allemaal meerkeuze vragen, maar ook openvragen waarin je bijv. aantal mm's aan bandprofiel moet invullen, of gewicht van aanhanger die je wel/niet mag trekken.

bij ons moet je die dingen ook kennen hoor Lachen. Theorievragen zijn wel allemaal meerkeuze, maar tijdens je praktijkexamen kunnen ze je daar ook nog vragen overstellen.
En de motorkap wordt ook opengemaakt geloof ik op elk examen Verward.

. . .
. . .
. . .