Hoe samen sparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:22

Hallo allemaal,

In het kader van de goede voornemens, hebben mijn vriend en ik besloten om vanaf januari 2019 samen te gaan sparen, maar hoe pak je zoiets aan?

We wonen beide bij onze ouders en zijn nu ongeveer 1,5 jaar samen. Ik ben 22, mijn vriend wat jonger, mijn vriend zit nog op school en werkt daarnaast en ik zelf werk fulltime. In de eerste instantie willen we sparen voor leuke dingen, een keer vakantie, of wat leuks doen, maar ook voor ooit samen wonen oid.

Maar, het idee is er, nu de uitvoering nog.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik ben een beetje aan het denken geweest en kom uit op onderstaande opties,

Ik dacht aan een spaarpot waar we beide elke maand een x bedrag in doen, alleen nadeel, dan zit je aan het eind van de rit met een hele bult contant geld :’)

Maar hoe doen we het dan, 1 van ons maakt een rekening aan en houdt het in beheer.. maar wie dan..

We nemen een gezamenlijke rekening... maar hoe werkt zoiets en zijn we daar wel “aan toe”..

Een van onze ouders maakt een rekening en houdt het in beheer... maar welke dan...

We maken beide een extra rekening aan waar we voor onszelf een spaarpotje maken voor gezamenlijke dingen.

Wie heeft er tips om dit goed aan te pakken?!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:25

Ik spaar zelf door middel van m'n muntjes in een potje te gooien. Deze tel ik dan aan het eind van de maand en stop dit in een dichte pot.
Ook koopzegels bij de ap. Levert je toch weer 52 euro op.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:26

Beide een aparte spaarrekening waar je spaart. Het is niet leuk om overna te denken, maar stel het gaatmis tussen jullie, om wat voor reden dan ook, dan ben je blij dat je gewoon je eigen spaargeld in beheer hebt. En wil je op vakamtie samen dat leg je uit je eigen spaargeld in.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:28

Hebben jullie een eigen geldrekening? Daar kan je een spaarrekening op aan maken. Degene van wie de rekening is houdt het dan in beheer en jullie kunnen beide geld op storten. Als jullie beide dezelfde bank hebben kunnen jullie het beide in beheer houden, eventueel met pasjes.
Contant geld zou ik zelf niet zo'n aanrader vinden. Je weet niet hoeveel het is, je bent dan best een tijdje bezig met tellen, daarbij is het brand/diefstalgevoelig. Stel er wordt gestolen, wie zorgt dan dat het potje weer aangevuld is?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:32

snuffie123 schreef:
Beide een aparte spaarrekening waar je spaart. Het is niet leuk om overna te denken, maar stel het gaatmis tussen jullie, om wat voor reden dan ook, dan ben je blij dat je gewoon je eigen spaargeld in beheer hebt. En wil je op vakamtie samen dat leg je uit je eigen spaargeld in.


Dat en pas bij het daadwerkelijk samen wonen een gezamenlijke rekening openen, wel je eigen rekening houden desondanks.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:33

Ik zou als je nog niet samen woont gewoon allebei een aparte spaarrekening openen en dan afspreken dat jullie daar hetzelfde opgaan sparen.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:37

moonsparkle schreef:
Ik zou als je nog niet samen woont gewoon allebei een aparte spaarrekening openen en dan afspreken dat jullie daar hetzelfde opgaan sparen.



Dit zou ik ook doen. Zo sparen jullie toch het zelfde bedrag maar blijft de rekening wel onder eigen beheer.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:43

snuffie123 schreef:
Beide een aparte spaarrekening waar je spaart. Het is niet leuk om overna te denken, maar stel het gaatmis tussen jullie, om wat voor reden dan ook, dan ben je blij dat je gewoon je eigen spaargeld in beheer hebt. En wil je op vakamtie samen dat leg je uit je eigen spaargeld in.


precies, hierdoor ben ik ook wat huiverig om alles op 1 rekening te knallen, denk dat dit toch de beste optie is.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:45

Autumnn schreef:
Hebben jullie een eigen geldrekening? Daar kan je een spaarrekening op aan maken. Degene van wie de rekening is houdt het dan in beheer en jullie kunnen beide geld op storten. Als jullie beide dezelfde bank hebben kunnen jullie het beide in beheer houden, eventueel met pasjes.
Contant geld zou ik zelf niet zo'n aanrader vinden. Je weet niet hoeveel het is, je bent dan best een tijdje bezig met tellen, daarbij is het brand/diefstalgevoelig. Stel er wordt gestolen, wie zorgt dan dat het potje weer aangevuld is?


daarom, maar van de andere kant vind ik het ook wel "spannend" om mijn spaargeld naar hem over te maken, stel het gaat over een jaar mis, dan ben ik misschien m'n danwel kleine spaarpotje kwijt.

we hebben beide rabo, maar bij mijn weten kun je bij een spaarrekening geen pasje aanvragen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:45

snuffie123 schreef:
Beide een aparte spaarrekening waar je spaart. Het is niet leuk om overna te denken, maar stel het gaatmis tussen jullie, om wat voor reden dan ook, dan ben je blij dat je gewoon je eigen spaargeld in beheer hebt. En wil je op vakamtie samen dat leg je uit je eigen spaargeld in.

En zo simpel is het :) .

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:48

Je kan inderdaad geen pasje bij je spaarrekening aanvragen bij de Rabo.
Wij hebben een onafhankelijke spaarrekening van elkaar, en één gezamenlijke rekening voor de vaste lasten e.d.
Wij stellen een gezamenlijk spaardoel en sparen dan allebei onze helft bij elkaar.

Zeker als je nog niet samenwoont en relatief kort samen bent, zou ik het zo doen, better safe then sorry. :)

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:50

Bij de Raborekening zit standaard Rabo internet sparen. Deze is gratis en gekoppeld aan je rekening. Je kunt heel makkelijk geld van je bankrekening naar internetsparen overmaken en andersom. Het geld is en blijft van jou. Maar je ‘ziet’ het niet als je gaat pinnen. En je kunt het dus ook niet ongemerkt uitgeven.

Je kan daar zelf of automatisch geld opzetten. En danken je elkaar een printscreen sturen af en toe als je dat fijn vindt.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:03

Voordat we een huis kochten en na moesten denken over volwassenmensendingen, hadden we samen een spaarpotje waar we altijd ons kleingeld in stopten. Eens per jaar leegden we die dan en gingen we van dat geld op vakantie.

Tegenwoordig gebruiken we natuurlijk nauwelijks nog contant geld en hebben we allebei een eigen spaarrekening waar we zelfstandig op sparen. Ik ben dit jaar een stuk minder gaan verdienen, mijn vriend juist een stuk meer, dus we sparen niet altijd evenredig.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:10

Ik ben ook bij de Rabo.
Als je internetbankieren op je telefoon hebt is het echt heel simpel. Dan heb je geen pasje nodig.
Als ik mijn internetbankieren open dan gaat hij aut naar mijn betaal rekening. Ik kan dan ook mijn spaarrekening open klikken. Je kunt heel makkelijk geld van je lopende rekening op je spaarrekening zetten en andersom.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:15

Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:19

Gewoon ieder een aparte spaarrekening bij rabo. Je kan (wel alleen via de site, niet via de app) aparte spaardoelen/potjes aanmaken binnen je spaarrekening. Heb ik ook. Een waar we samen sparen voor ons huis, een voor mijn paard, een voor onze vakanties enz.
Mijn vriend heeft die potjes ook, op zijn rekening, bij zijn bank. Alleen van het paard niet dan :+

Vind een gezamenlijke rekening echt overbodig. Al helemaal als je niet samen een huis hebt.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 13:23

Magrathea schreef:
Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D


oh wauw, als je dit met z'n tweeën doet, tikt het ook wel lekker aan ja!

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 13:25

Queelens schreef:
Gewoon ieder een aparte spaarrekening bij rabo. Je kan (wel alleen via de site, niet via de app) aparte spaardoelen/potjes aanmaken binnen je spaarrekening. Heb ik ook. Een waar we samen sparen voor ons huis, een voor mijn paard, een voor onze vakanties enz.
Mijn vriend heeft die potjes ook, op zijn rekening, bij zijn bank. Alleen van het paard niet dan :+

Vind een gezamenlijke rekening echt overbodig. Al helemaal als je niet samen een huis hebt.


Oh hier ga ik eens naar kijken, ik heb momenteel gewoon een lopende rekening en de standaard spaarrekening, maar potjes maken zou inderdaad erg makkelijk zijn!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:26

Magrathea schreef:
Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D


Dan zet je wel in de duurste maand (december) in één keer 202 euro weg hè... :+

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 13:40

Ibbel schreef:
Magrathea schreef:
Ik zag van de week een leuke manier om ruim 1300 euro te sparen (en passend bij goede voornemens): maak een lijst met alle weeknummers, en zet in elke week het bedrag van het weeknummer opzij. Dus in week 1 1 euro, week 2, 2 euro, etc. tot in week 52 52 euro.
Zijn kleine bedragjes en op die manier kun je er ook aan wennen om geld weg te zetten. Plus als je al een tijdje bezig bent is de motivatie groter om het toch af te maken :D


Dan zet je wel in de duurste maand (december) in één keer 202 euro weg hè... :+


dat dacht ik ook, maar ik ga denk ik gewoon andersom beginnen, begin ik in week 1 met €52,-
Als ik de dicipline dan halverwege verlies, heb ik in iedergeval het grootste deel gespaard :')

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:43

Ibbel schreef:
Dan zet je wel in de duurste maand (december) in één keer 202 euro weg hè... :+


Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb weleens gelezen dat mensen er een soort van bingo van maken. Dan ga je niet de weeknummers af, maar alles een beetje Kris-kras door elkaar. Met een beetje geluk heb je dan niet alle hoge bedragen in één maand :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:43

Dat kan ook :=
Is misschien ook wel leuker, dat maakt het makkelijker om het vol te houden. Het wordt alleen maar minder wat je wegzet :j
En wat Enny zegt is ook een goed idee!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:48

enny schreef:
Ibbel schreef:
Dan zet je wel in de duurste maand (december) in één keer 202 euro weg hè... :+


Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb weleens gelezen dat mensen er een soort van bingo van maken. Dan ga je niet de weeknummers af, maar alles een beetje Kris-kras door elkaar. Met een beetje geluk heb je dan niet alle hoge bedragen in één maand :D

Dan moet je toch ook een bingo spel hebben? Dat is overigens wel een leuke optie

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:11

Ja ik dacht ook, in de duurste periode van het jaar zet je het meest weg. Aan de andere kant, november krijg ik mijn 13de maand... normaal zet ik die alleen altijd al in zijn geheel op mijn spaarrekening.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Hoe samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:19

Ik heb wel met mijn vriend een gezamenlijke rekening, we wonen (nog) niet samen.
Hij woont al wel op zichzelf, en eerst betaalden we de boodschappen daarvan en andere dingetjes. Inmiddels ben ik zo veel bij hem dat ik de boodschappen betaal en hij de rest, en we hierop een soort van sparen. Laatste tijd wel aantal dingetjes gekocht voor in zijn huis, dus er staat momenteel niet meer heel veel op maar we hebben duidelijke afspraken gemaakt, ook over de spullen die we samen hebben gekocht. Ik heb er vertrouwen in dat hij zich aan die afspraken houdt, en anders is het een harde les voor mij :D
Tot nu toe werkt het ideaal voor ons.